Қандай да бір істің атқарылуымен қатар, онда кемшіліктің орын алатыны да бар. Біз алдымен, ғылымға енген қате тұжырымдардың ұзақ уақыт бойы түзетілмей жүре беруінің себебіне тоқталмақпыз. Мысалы, гректің ұлы философы Аристотель кезінде шыбынның төрт аяғы болады деген екен. Аристотельді бедел санаған адамдар (ал оны білімге қатысы барлардың түгелдей құрмет тұтқаны баршаға белгілі) осы пікірді екі мың жыл бойы қуаттап, қолданып келді.
Дәл осы сияқты, ежелгі грек математигі Евклид те өзінің атақты «Бастамалар» атты еңбегінде параллелограмнан басқа төртбұрыштардың барлығын трапеция деп жаңылыс пайым жасады. Тағы бір грек математигі Посидонийдің мұны артынша-ақ түзетіп, трапецияны қазіргі мағынасында анықтағанына қарамастан, Евклидтің беделінен қаймыққан көпшілік қауым трапецияны XVIII ғасырдың соңына дейін евклидше қарастыруын жалғастыра берді. Оның себебін орыс математигі Н.Виленкин «Евклидтің беделі екі мың жыл бойы мызғымай сақталып келді. Евклидтің қандай да пікіріне күмән келтірудің өзі сол адамның математика саласындағы атақ-абыройынан жұрдай болғаны деген сөз еді», деп әңгімелейді. Беделдің пайдасымен қатар, ғылымға тигізер зиянын әл-Фарабидің мына сөзінен де аңғаруға болады: «Беделді [адам] дегеніміз, егер ол бір мәселе хақында пікір айтса да, оның пікірі даусыз қабылданады және тексеруді қажет етпейді. Тіпті, ешқандай дәлелдемемен негізделмесе де, оның айтқаны қабылданады».
Мақұл, бұларды өте ертеде орын алған жайттар дейік. Бірақ, геометрия ғылымы осы сияқты қисынсыз пайымдардан бүгінгі күні де арыла алмай отыр. Мұны, мектепте геометрияны оқыту барысында кездесіп жүрген кемшіліктерді негізге алып айтып отырмыз.
Көпбұрыштарды, соның ішінде үшбұрыштар мен төртбұрыштарды геометрия ғылымын құраушы негізгі ұғымдардың санатына жатқызады. Сондықтан да геометрияның бір тарауы кезінде «үшбұрыштар геометриясы» деп те аталды.
Көпбұрыш ұғымының анықтамасы Н.Никитиннің оқулығында (Геометрия: 6-8, Мәскеу, 1964): «Тұйықталған сынық сызықпен шектелген жазықтықтың бөлігі көпбұрыш деп аталады», сол сияқты одан кейінгі жылдары қолданылған, А.Колмогоров бастаған авторлар жазған оқулықта (Геометрия: 6-8, Алматы, «Мектеп», 1980): «Жай тұйықталған сынық пен оның ішкі облысының бірігуі көпбұрыш деп аталады» деп тұжырымдалды. Ал үшбұрыштың, төртбұрыштың, тағы сол сияқтылардың анықтамалары осыдан шығарылып алынды. Сөйтіп, мектепте геометрияны осындай оқулықтармен оқығандар үшбұрыш, төртбұрыш ұғымдарын «жазықтықтың бөлігі» деп таныды. Бұл дұрыс ұйғарым болатын.
Өткен ғасырдың шамамен, сексенінші жылдарынан кейін мектептегі геометрия А.Погореловтің оқулығымен оқытылды. Неге олай еткенін автор өзі біледі, бұл оқулығында (Геометрия: 6-10. Алматы, «Мектеп», 1988) ол үшбұрыш ұғымының анықтамасын бұрынғыдан басқа мазмұнда берді. «Үшбұрыш деп бір түзуде жатпайтын үш нүктеден және осы нүктелерді қос-қостан қосатын үш кесіндіден тұратын фигураны атайды». Академиктің осы түсіндіруі бойынша, үшбұрыш бұрынғы түсініп жүргеніміздей жазықтықтың бөлігі емес, «үш кесіндіден тұратын фигура» – тұйықталған үш буынды сынық болып шықты. Ал әрбір ғылымның ұғымдары жүйесінде үйлесімділік, сәйкестік заңы сақталуы тиіс. Осы тұрғыдан келгенде, А.Погореловтің «үш кесіндіден тұратын» үшбұрышының ауданы туралы қандай әңгіме айтуға болады? Өйткені, оның үшбұрышы да шеңбер сияқты тұйықталған сызық қой. Ал шеңбердің ауданы жайлы әңгіменің ақылға сыймайтыны баршаға белгілі. Оқулықтағы осындай қайшылықтар туралы кезінде талай айтылды. Бірақ, оны ешкім назарға алмады, қазір де ескеріп жатқан ешкім жоқ.
1993 жылдан бастап қазақ ғалымдары да геометрия оқулықтарын жазып шығара бастады. Жазғанда да, бұрынғыдай әр сыныпқа біреуден емес, қатарынан 3-4 оқулық-
тан жазу дағдыға айналды. (Қазіргі күні 7-8 сыныптарда осындай оқулықтардың 8-9 түрі қолданылып жүр). Біз осы оқулықтардың бірлі-жарымы болмаса, көпшілігінің А.Погореловтің беделіне сүйеніп, үшбұрышты – «үш кесіндіден тұратын», төртбұрышты «төрт кесіндіден тұратын» фигура дегендеріне баса назар аударғымыз келеді.
А.Погореловтің аталған оқулығы да біраз жыл бұрын қолданыстан шықты. Содан кейін Ресей мектептері үшін оқулық жазған (Геометрия. 7-9 сынып Мәскеу, Баласс, 2013) С.Козлова, А.Рубин және В.Гусевтер үшбұрыш ұғымының анықтамасын жаңаша тұжырымдап, бұрын кеткен кемшілікті біршама түзетіп алды. Ал біздің оқулықтарымыздың авторлары аталған анықтамадағы қателікті өз беттерінше түзетпек тұрмақ, мектеп мұғалімдерінің басылым беттерінде айтқан дәлелді пікірлеріне көңіл бөлместен, оқулықтарын жарыса, сол қалпында бастырып шығарумен келеді. Оның үстіне, олардың мектеп мұғалімдерінің өте тиімді қолданып жүрген «үш буынды тұйықталған сынық пен жазықтықтың онымен шектелген бөлігінің бірігуі үшбұрыш деп аталады» деген анықтамаға жатырқай қарауларының себебі де түсініксіз. Әйтеуір, барлығы бірдей көпбұрыштың анықтамасын тұжырымдау үшін жазықтықтан бірнеше нүкте алып, оларды кесінділермен қосып шығу тәсілінен айырылмай келеді.
Қазақ мектептеріне арналған оқулықтардағы кемшілік жалғыз үшбұрыштың анықтамасымен шектелмейді. Онда математикаға жиындар теориясы енбей тұрған кездегі (жиындар теориясы XIX ғасырдың жетпісінші жылдарында құрылған болатын) ескірген түсініктерді сол қалпында пайдаланған жағдайлар да кездеседі. Сол сияқты, оған керісінше, жаңа, өзгеріске енген ұғымдар назарға алынатын емес. Мысалы, трапецияның төрт түрі болатыны геометрия ғылымына белгілі болып, оның математиктер тарапынан қолдау тапқанына жиырма жылдан асты. Көптеген мұғалімдер оны оқыту жұмысында тиімді пайдаланып жүр. Осыған қарамастан, геометрия оқулықтары авторларының бұл жаңалықтан бейхабар екендіктерінің дәлелі болар, олар оқулықтарына осыдан 3,5-4 мың жыл бұрынғы мысырлықтар мен вавилондықтардың трапецияның екі
түрі болады дегенін жазумен келеді.
Бұл әңгімені оқулық авторларына сын айту мақсатында емес, қазіргі геометрия оқулықтарында орын алып жүрген теориялық қателіктерді түзетуге, соның негізінде мектеп мұғалімдерінің жұмысын жеңілдетуге, ең бастысы, оқушыларға геометрия пәнін қатесіз оқытуға әсері бола ма деп айтып отырмыз.
Қалмырза ІЗТІЛЕУҰЛЫ,
Қазақстан Республикасының Білім беру ісінің үздігі,
төрт геометриялық формуланың авторы
ШЫМКЕНТ