Соңғы уақытта мемлекеттік қызмет жүйесінде оңды бастамалар көтеріліп, елең еткізерлік жаңалықтардың болып жатқаны рас. Осы орайда «Мемлекеттік қызметші қандай болуы керек?» деген сауал туындайды. Осы және басқа сұрақтарға жауап алмақ ниетте Мемлекеттік қызмет істері жөніндегі агенттіктің Қызылорда облысы бойынша басқарма бастығы, облыстық тәртіптік кеңес төрағасы Ғалым ТҰРСЫНБАЕВТЫ әңгімеге тартқан едік.
– Ғалым Сұлтанұлы, мемлекеттік қызмет жүйесінде жүргізіліп жатқан әкімшілік реформалардан қандай нәтиже күтесіз? Әңгімемізді осыдан бастасақ...
– ТМД елдерінің ішінде егеменді еліміз алдыңғы болып мемлекеттік қызмет туралы заң қабылдады. Мемлекеттік қызметшілерді «саяси» және «әкімшілік» топтарына бөлді, конкурстық жүйені және мемлекеттік қызметтің мансаптық (карьералық) жүйесін, біліктілік талаптарын енгізді, әкімшілік және саяси мемлекеттік қызметшілердің кадрлық резервін құрды...
Бұл саладағы Қазақстанның жетістіктерін, біздің тәжірибемізді ТМД елдері мойындап, жүргізілген реформаларға шетелдік сарапшылар да жоғары баға берді.
Республикамыз осы салада біршама жетістіктерге жеткенімен, осымен тоқтап қалуға болмайды. Себебі, жетістіктермен қатар, кемшіліктер де бар екені жасырын емес. Олардың негізгілеріне тоқталатын болсақ, конкурстық жүйенің ашықтығы қамтамасыз етілмеген, мемлекеттік қызметшілердің жұмысын бағалау мен еңбегін ынталандыру мәселелері толық шешілмеген, кадрлар тұрақтылығының қамтамасыз етілмеуі және осы сияқты басқа мәселелер. Сондықтан да, мемлекеттік қызметке қабылдау механизмін жетілдіру, қызметшілердің кәсібилігін арттыру, біліктілігін көтеру, еңбегін ынталандыру жолдары ары қарай қарастырылуы керек.
Осы бағыттағы жүргізілген жұмыстардың нәтижесінде мемлекеттік қызметтің жаңа моделінің тұжырымдамасы Президенттің Жарлығымен бекітілді. Осы Тұжырымдама мемлекеттік қызметтің жаңа моделін қалыптастырудың негізгі бағыттарын айқындап, оны рәсімдеуге және әрі қарай дамытуға бағытталған нормативтік құқықтық актілерді әзірлеу үшін негіз болады.
Жүргізіліп жатқан реформаның түпкі мақсаты «мемлекеттік қызмет» ұғымын жаңғырту. Мемлекеттік қызмет «ұлтқа, қоғамға қызмет ету» ұғымының синонимі болуға тиіс.
– Қазіргі таңда облыста қанша мемлекеттік қызметші бар? Олар қандай салалар бойынша қызмет атқарады? Олардың кәсіби даярлығын арттыруға бағытталған жұмыстар туралы айта кетсеңіз.
– Мемлекеттік органдардың берген ақпараттарына сәйкес, қазіргі таңда облысымыздағы мемлекеттік қызметшілердің жалпы штаттық саны 3522 адамды құрайды. Оның 163-і саяси мемлекеттік қызметшілер, «С» санаттар тобы бойынша (орталық атқарушы органдардың жергілікті басқармалары мен департаменттері) – 1828, «Д» санаттар тобы бойынша (облыстық жергілікті атқарушы органдар) – 403, «Е» санаттар тобы бойынша (аудан, қала, ауыл әкімдерінің аппараттары, аудандық және қалалық жергілікті атқарушы органдар) 1128 бірлік бар.
Мемлекеттік қызметшілердің кәсіби даярлығына тоқталатын болсақ, төмендегі мәліметтерге назар аударуды ұсынар едім, жоғары білімі бар мемлекеттік қызметшілердің үлесі қазіргі таңда 89,3 пайыз. 365 адамның екі немесе одан да көп жоғары білімі бар, ал 18 маман ғылыми дәреженің иелері. Жалпы алғанда, көрсеткіштер жаман емес, алайда, қызметшілердің кәсіби біліктілігін үнемі көтеру керектігін ұмытпауымыз қажет. Бұл бағытта біз Мемлекеттік қызметшілерді қайта даярлау және біліктілігін арттыру өңірлік орталығымен тығыз байланыста жұмыс істеп жатырмыз. Орталықтың жұмысын жоғары дәрежеге қойып отырған азамат Қалқазбек Әжібеков және осы кісі бастаған ұжымға облысымыздың көптеген мемлекеттік қызметшілері алғысын білдіреді. Айта кететін болсақ, тек қана биылғы жылдың бірінші жартыжылдығында орталықта 522 мемлекеттік қызметші түрлі бағдарламалар бойынша біліктілігін көтерді.
– Біздің білуімізше, конкурстық іріктеу жүйесі азаматтардың мемлекеттік қызметке кіруге тең дәрежеде қол жеткізуін қамтамасыз етуі керек. Ол сақтала ма? Тағы да сұрақ – тестілеу мәселесі бойынша не айтасыз? Осы керек пе? Оның ашық және объективті өткізілуіне кепілдік беруге бола ма?
– Бірінші кезекте мемлекеттік қызметке конкурстық іріктеу арқылы орналасудың күші жойылмайтындығын айта кеткім келеді. «Б» атқарушылық корпусына орналасу екі кезеңнен тұратын конкурстық іріктеу негізінде ғана болуы көзделген. Конкурстың бірінші кезеңінде агенттіктің аумақтық бөлімшелері әкімшілік мемлекеттік қызметтің кадрлық резервіне конкурс жариялау арқылы тестілеудің жаңа жүйесіне негізделген, кәсіби және жеке біліктілік қабілеттері бойынша ең лайық деп табылған үміткерлер іріктеліп алынса, екінші кезеңде мемлекеттік органдар бос әкімшілік лауазымға үміткерлерді конкурстық жүйемен кадрлық резервке енгізілгендердің ішінен таңдап, іріктеп алатын болады.
Менің пайымдауымша, республикамызда қабылданған конкурстық-мансаптық жүйені жетілдіру – мемлекеттік қызметшілердің кәсібилігін көтеруге үлкен жағдай жасау болып табылады және мемлекеттік қызмет саласы осы жүйемен үлгі көрсетерліктей болып қалыптасқан Германия, Франция, Австрия, Швейцария, Испания секілді елдердің тәжірибесі осыған дәлел.
Сұрағыңыздың екінші бөлігіне келсек, тестілеудің мақсаты үміткердің немесе аттестацияланушының білімі мен жұмыс істеу қабілетін әділ бағалау болып табылады. Тестілеу, әрине, керек. Өйткені, заңнан хабары жоқ адам мемлекеттік қызметте не бітіреді? Ол қандай шешімдер қабылдайды? Ал тестілеу процедурасының объективті түрде өткізілетініне өз басым кепілдік беремін. Осы мәселеге қатысты тағы да айтайын дегенім – мемлекеттік қызметке үміткер немесе сол мемлекеттік қызметте жұмыс істеп жүріп аттестациядан өтетін кез келген азамат белгіленген заңдық актілерді оқып үйренуге толық мүмкіндігі бар деп ойлаймын. Ал тестілеуге дайындалу кезеңіне көмек ретінде басқарма тарапынан біраз жұмыстарды қолға алу жоспарланып жатыр.
– Осы орайда тәртіптік кеңестің жұмысына тоқталып өтсеңіз.
– Биылғы жылдың 8 айы ішінде 7 отырыс өткізілді, отырыстарда 21 тәртіптік іс қаралып, 22 мемлекеттік қызметші жауапкершілікке тартылды, оның ішінде 3 қызметкер жұмыстан босатылды. Тәртіптік жауапкершіліктері қаралып, жазаға тартылғандар ішінде 12-сі, яғни жартысынан көбі түрлі деңгейдегі басшылар. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы халықты тарту, олар тарапынан білдірілген шағымдармен, пікірлермен танысу, арыз-өтініштерінің шешілуіне ықпал ету мақсатында облыстың барлық аудандарында және облыс орталығында азаматтарды жеке мәселелерімен қабылдау өткізілді. Қабылдау күндері, уақыты, орны көпшілікке алдын ала ақпарат құралдары арқылы хабарланып отырды. Аталған мерзім ішінде өткізілген жеке қабылдауларда барлығы 175 адам болды.
Тәртіптік кеңес пен облыстағы құқық қорғау, қаржы бақылау органдарымен, «Нұр Отан» ХДП-ның облыстық филиалымен өзара іс-қимыл жұмыстарын, қызметтік байланыс әрекеттерін жүргізу жолға қойылған. Сонымен бірге, менің пікірімше, тәртіптік кеңестің негізгі функциясы жазалау емес, тәрбиелеу болуы тиіс. Яғни, біз бірінші кезекте, заңбұзушылықтың салдарымен күресуші емес, керісінше, сол заңбұзушылықтардың алдын алу шараларын үйлестіруші, мемлекеттік қызметшілерді құқықтық мәдениетке тәрбиелеуші орган болуымыз керек. Осы мәселені алға қоя отырып, Тәртіптік кеңес, биылғы жылдың өзінде, тиісті мемлекеттік орган басшыларына мемлекеттік тәртіпті нығайтуға, сыбайлас жемқорлықтың алдын алуға және мемлекеттік қызметшілердің Ар-намыс кодекс талаптарын мүлтіксіз орындауына бағытталған 67 ұсыныс енгізді.
– Мемлекеттік қызметтің жаңа моделінің тұжырымдамасы қабылданды, мемлекеттік қызмет саласында біраз жаңалықтар күтілуде. Осыған орай басқарма тарапынан да жаңа идеялар, жобалар жоспарланып жатқан болар?
– Әрине, біраз жаңалықтар енгізуді ойластырып жатырмыз. Мысалға, жуықта облыстың белсенді жастарымен кездесу ұйымдастырып, ой бөлістік. Сол кездесудің басты нәтижелерінің бірі «Жастар кадр резервін» жасақтау болып отыр, бұл жоба бойынша біз 20-25 жас маманды іріктеп, оларды Мемлекеттік қызметшілерді оқыту орталығында түрлі семинар, тренингтерде біліктілігін арттырып, мемлекеттік органдарда іс-тәжірибеден өткізіп, тиісті тест, емтихандар арқылы алған білімін тексеріп, сертификат беріп, мемлекеттік қызметке орналасуына ықпал жасамақ ниеттеміз. Екінші бір жоба – тәлімгерлік институтын қайта жандандыру. Баршамызға белгілі, жұмыс орнына жаңа қызметші келген кезде, ол өздігінен жұмысты үйренгенше талай қиыншылықтан өтеді, ал осы үдерісті жеңілдету мақсатында, бұрынғы кезде тәлімгерлік жүйесі пәрменді жұмыс істеп келген. Ал біз неге осы жүйені қолға алмаймыз? Қазіргі таңда осы жоба бойынша біраз жұмыс атқарылуда. Бірақ, тәлімгерлерді ынталандыру, яғни оларға тиісті үстемеақы төлеу мәселесін республика деңгейінде, тиісті нормативтік акт қабылдау арқылы шешу қажет деп санаймын. Тағы да ойда жүрген бір жоба бар, ол – «Үздік мемлекеттік қызметші» деген айдармен облыстық сайыс өткізу. Осындай іс-шаралар мемлекеттік қызметтің оң имиджін қалыптастыруға өз көмегін тигізуі тиіс.
Әңгімелескен Ержан БАЙТІЛЕС.
Қызылорда.