Білім • 16 Маусым, 2017

«Өзіңе сен, өзіңді алып шығар...»

18755 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Мектеп түлектеріне ашық хат

«Өзіңе сен, өзіңді алып шығар...»

Іші кеуек, санасы бос оқу­­шыға ешқандай ырым көмек­тесе алмайды. 
Осындайда Абайдың атақ­ты сөзі тілге орала береді: «Өзі­­ңе сен, өзіңді алып шы­ғар, еңбегің мен ақылың екі жақ­­тап!».
Негізі, көршінің оқуға түсіп кеткен баласын басқалай пайдалану керек. Қалай дайындалды? Нені оқыды? Жыл бойы (жылдар бойы) жинаған, жат­таған дүниесі кәдесіне қаншалықты жарады? Емтихан кезінде қандай жағдайды бас­тан кешті? Міне, оқушыға әлгіндей болымсыз ырымнан гөрі, осы мәселелер көбірек көмектеседі. Ал, алдыңғылар асса ақыл айтуы мүмкін, бірақ, сені дайындауға қауқарсыз. Қысқы демалысқа келген аға-әпкелерді аз торуылдаған жоқ­пыз, бірақ, жарытымды жауап естіп көрмеппіз. Айтатыны сол: «Жақсылап дайындал!». Бұл онсыз да күнде естіп жүрген сөз. Қоңылтақсып-ақ қаласың. Әлбетте, оңашада «тек қана тест тапсыратын пән­дермен бол, қалғанынан пайда аз», деп, әлденені аңғартқандай болатындары да бар. Дегенмен, аз уақыт ішінде оны өзің де түсіне бастайсың. 
ҰБТ өтер-өткенше қазақ оқушылары психологиялық қысымнан арыла алмай-ақ қояды. Бұл қысым көбіне мұ­ғалімдер мен ата-аналар тарапынан түседі. 
Оқушыға түсетін қысым­ның негізгісі – әртараптан айты­латын түрлі кеңестер. Ең ал­дымен, таңғы сағат 5-6-да тұрып дайындалу керек деген көзқарас. Есте тез сақ­­талатын көрінеді. Бірақ, соның пайдасынан зияны көп пе деймін. Қанбаған ұйқы, ты­нығып үлгермеген ми ойды адастырғыш келеді. Ұйқысы қанбаған, қар­ны аш адамға ілім қонушы ма еді?! Бір апта бір пәнге, екінші апта басқа пәнге дайын­далу деген де дұрыс емес. Араға біраз уақыт түсіп кеткен соң, жаттаған дүниелер көмескілене бастайды. Бір күнді бір пәнге арнау да аса жақсы тәсіл дей алмас едік. Әр пән рет-ретімен күн сайын жоспарлы түрде қайталанып отыруға тиіс. 
Мұндайда көлденең жұрт ақыл айтқыш келеді. «Тест кітапшасы білім болмайды», дейді. Бұл ақылды алсаң, мектеп бағдарламасына сай және одан тыс қаншама кітап оқу керек болады. Әрине, артық білім бас жармайды, оқыған жақсы. Бірақ, алдыңда тұрған уақыт өте қысқа. Соны тиімді пайдаланып қалмақ керек, сол себепті тесттен бас тарту мүлде мүмкін емес. Бұл жерде қазақтың «заманың түлкі болса...» қағидасы басты орынға шығады. Емтихан тест түрінде өте ме? Өтеді! Демек, қазақша айтқанда қиқаңдаудың реті жоқ. Құлағыңды әр ауызға бір тосып, «тест – білім болмайды екен» деп жүргенде, уақыт өтіп кетеді. Білімге құмартсаң – оқуға түс! Ал, оқуға түсудің бір-ақ жолы бар – ҰБТ. Тест түріндегі емтиханды жоғары білімге жеткізетін баспалдақ деп қабылдау керек. Қалған білімді қалай жинайтынын аузы аққа тиген соң әркім өзі кө­ре жатады. 
ҰБТ туралы ел аузында талай әңгіме айтылады. Бұл аса байқалмағанымен, оқушының жан дүниесіне әсер етпей тұрмайды. Мәселен, адамның ойына кіріп-шықпайтын сұ­рақтар келеді-мыс (Шыңғыс ханның атының түсі, Абылай ханның етігінің өлшемі деген сияқты. Көзбен көріп, қолмен ұстап кел­ген ешкім жоқ, ата-ана аз балл алған баласын ақтау үшін, бала өзін ақтау үшін қайдан шыққаны белгісіз осы бір бос дақпыртқа май құйып бағады. Үлкендер тарапынан «Баланың миын ашытып, қай-қайдағыны ойлап табады. Бала түгілі, өздері біле ме екен соны?!» – деген сияқты сөздер де аз айтылмайды (мұндайды естіген бала оңдырып дайындалар ма?!). Бұл – деңгейі төмен оқушы мен солардың ата-анасы ойлап тапқан алып-қашпа «дерек». 
«Құдай еңбектеріңді же­мейді», – деуші еді бір ұс­тазымыз, орта жолдан ки­лігетін әлгіндей әңгі­ме­лердің бәрін жиып қойып, оқу­шы ұстанатын сөз, міне, осы. Құдай еңбегіңді же­мейді!.. «Өзіңнен мықтымен достас» дейді философтар, ең жақсысы, өзіңмен деңгейлес (тіпті жоғары), бәсекелесе алатын қатарласыңды тани білу. Біріге білу. Жаңағы айтқан ырыс та бір жұқса – осындай қатарласыңнан жұғуы мүмкін. Елдің баласы оқып жатқан түрлі курстар мен ақылы ма­мандарға қолың жетпеді ме, ол да қорқынышты емес. Олар да аспаннан алып ештеңе үйретпейді, мақтаулы мамандар да білмекке құмар жасқа ғана көмектесе алуы мүмкін. 
Ең жақсы тәсіл – сенен бұрынғы талай та­лап­керді оқуға жеткізген дәс­түрлі дайындық. Жоспарлы дайындықтан өткен, біраз қор жинап үлгерген оқушы уақыт өте келе ҰБТ-ның қыр-сырын өзі де меңгере бастайды. Ал, бұл дәрежеге жеткен бала ешкімнің ақыл-кеңесіне мұқтаж емес. Бұл үлкен өлшем­мен алғанда, адамның өз жолын табуы деп аталса керек. 
Дайын­дық кезеңі де әй­теуір бір бітеді. Емти­хан өте­тін зал­ға кіріп, алдыңа кел­ген кітапшаны ашар сәт те же­­теді. Алғашқы сұрақ... Және сен жауабын білетін сұ­рақ. Күнде көріп жүрген, жат­таған сұрақ. Келесі де сол. Одан кейінгісін де бі­ле­сің. Сонша уақыт шеккен уайым, кешкен күдік сол сәтте арқаңнан сыпырылып түс­­кенін сезесің. Ысынып-суы­­­нып отырған аралықта «Дайын­­­далғаным қандай жақсы болған!» – деп ойлап үлге­­ресің. Сосын, келесі бет­­­ті сенімділеу ашасың... Та­­ғы да таныс сұрақтар... 
Алда беймәлім студенттік өмір қол бұлғайтындай... 

Алмас НҮСІП,
«Егемен Қазақстан»

Алматы облысы