Соңғы ондаған жылдар бойы жастарды ХХI ғасырдың шығармашылық, небір күрделі интеллектуалдық мамандықтар әлеміне арнайы дайындайтын инновациялық мектептер жүйесі – гимназиялар, лицейлер, мамандандырылған дарынды балалар мектептері қалыптасып, дамып келеді.
Жалпы, білім берудің әлемдік практикасында тиімділігі нақты дәлелденген озық тәжірибелерге сүйене отырып соңғы нәтижеге бағытталған, тұрақты сапалы білім беру, білімді бақылау мен бағалаудың бірыңғай инновациялық әдістері жүзеге асырылуда.
Осы жылдары оқушының білім стандартын қандай дәрежеде меңгергені, мұғалімнің білім беруде кәсіптік шеберлік деңгейі нақты көрінетін, мектепке де, ата-анаға да тәуелсіз, білімді сырттай бақылап, бағалаудың мемлекеттік ұлттық бірыңғай тестілеу (ҰБТ) моделі мол тәжірибе жинақтады.
Мамандандырылған мектептің жоғары сыныптарында инновациялық-педагогикалық технологияны кеңінен қолдануда қосарланған сабақ өткізу тәжірибесі жыл сайын жетілдіріліп отыр. Әсіресе, теориялық күрделі материалдар мен зертханалық жұмыстарды, тереңдетіліп оқытылатын арнаулы және таңдау пәндерін оқытудағы қосарланған сабақтардың оқыту үрдісіндегі білімділік мүмкіндігі жоғары.
Өткен оқу жылында да білім сапасын жетілдіруге қатысты көлемді реформалық өзгерістер енгізілді. Оқушылардың функциялық сауаттылығын дамыту бағытында «математикалық сауаттылық», «оқу сауаттылығы» түсініктері енгізіліп, білім мазмұнына үлкен өзгеріс жасалды. Таңдау пәні екіге көбейтіліп, тестілік сұрақтар күрделендірілді. Оқушылардың функциялық сауатын дамытуға ерекше көңіл бөлінуі – әлемдік білім беруде бүгінгі білім сапасына қойылып отырған басты талаптың бірі.
Функциялық сауаттылық дегеніміз – оқушының жалпы дүниетанымдық, ертеңгі өмірде бағдар жасауға қатынасты теориялық білімдер мәнін терең түсіне отырып, оны әртүрлі салада нақты қолдана білу қабілеті мен дағдысын қалыптастыру, күнделікті адами қатынаста, әлеуметтік байланыста кездесетін тіршілік міндеттерін жан-жақты практикада шеше білу.
Халықаралық PISA, TIMSS зерттеулері қазіргі уақытта жалпы білім сапасының өмірімен байланысты тиімділігін бағалаудың әмбебап құралы болып саналады. Мектеп қабырғасында-ақ оқушы білімнің теориялық мәнін терең түсініп, өмірге белсенді, шығармашылық ойлау тұрғысынан қатынаса отырып, практикалық шешім жасай білу дағдысын қалыптастырып, кәсіби жолын дұрыс таңдай білуі тиіс.
Енді алдыңғы жылдарда, одан бергі өткен оқу жылында жүргізілген, жүргізіліп жатқан өзгерістер мен реформаларының бүгінгі заман талабына сай білім берудегі кейбір мәселелеріне тоқталсақ.
Ақпарат құралдары талдап көрсеткендей, («Көзден бұл-бұл ұшқан 140 балл» «ЕҚ», 4 шілде 2017 жыл), мектептер өткен оқу жылы білім сапасын айтарлықтай төмен түсіріп алды. Биылғы білімнің ең жоғары көрсеткіші – 140 балл.
Жыл басында-ақ соңғы ондаған жылдар бойы оқушы білімін объективті бағалауда оңтайлы тәжірибе жинақтаған тестілік бағалау моделі – ҰБТ-ға қарсы жағымсыз пікірлер айтылды: ҰБТ оқушыларға қысым жасайды, олардың жүйкесіне салмақ салады, оны білім рейтингінен алып тастау керек деушілер көбейді. Сөйтіп, жалпы жұртшылық, ата-аналар, мұғалімдер мен оқушылардың өзі де арқасын кеңге салып, тестілік бақылау моделі енді қолданылмайтындай, тіпті білімге нақты талап болмайтындай көрді.
Бірақ Білім және ғылым министрлігі жоғары оқу орындарына түсушілерге мемлекеттік ҰБТ моделін сақтап қалды. Біздіңше, бұл бірден-бір дұрыс шешім болатын.
Дей тұрғанмен, ҰБТ-ға кіретін пәндер және де олардың мазмұнын айқындауда үлкен іркіліс болды. ҰБТ-ның бас-аяғы оқу жылының соңғы жартысында ғана анықталды. Мемлекеттік емтиханның функциялық сауаттылыққа қатысты материалдары асығыс құрастырылып, мағыналық та, логикалық та қателік кетті, ғылыми жүйеге келмеген, оқушылардың дайындығына қиындық келтірген жағдайлар кездесті.
Біздің ойымызша, мектептегі білім сапасын жетілдіруде ҰБТ моделіне реформа жасасақ та, мектеп практикасында білімді объективті, тәуелсіз бағалайтын жағымды тәжірибені сақтап қалуымыз қажет. Бұрын оқушы сабақ процесінде білімді күнделікті баға алу үшін оқитын. Білім баға алумен шектеліп, кейін есте ұзақ сақтала бермей, ұмытылатын.
ҰБТ әрбір оқушының білім стандартындағы бағдарламалық материалды терең, жан-жақты меңгеруін ұзақ уақытқа есте сақтауын талап етеді. Ол оқушының міндетті және таңдаған пәндерінен білім стандарты талабына сай заңдылықтар мен ережелерді, құбылыстар мен оқиғаларды терең меңгеруіне қолайлы жағдай жасайды.
Екіншіден, ҰБТ-ның ондаған жылдар бойы атқарған тарихи миссиясы – білім сапасын көтерді. Мұғалімдер бағаны жасанды көтеріп бағалауды қойды. Жоғары және арнаулы оқу орнына жастарды қабылдау олардың білім дәрежесіне қарай шынайы жүрді. ҰБТ бұл міндетті тиісті дәрежеде атқара білді. Осы бағытта ҰБТ-ның мүмкіндігі әлі де мол. Оқушының саналы білім алуына, мұғалімдердің сапалы білім бере білуіне тікелей ықпал еткен ҰБТ білімдік факторға айналғандығын мойындауға тиіспіз.
Демек, мектептің білім беруде мемлекеттік стандартты қандай дәрежеде жүзеге асырып жатқанын қатаң бақылауда ұстағымыз келсе, мектепке де, ата-анаға да, оған мүдделі ағарту мекемелеріне тәуелсіз мемлекеттік ҰБТ моделінің жұмысын одан әрі жетілдіруде, ең бастысы, ұйымдастыруда тікелей компьютерлік-электронды жүйе арқылы, әр оқушының білімін объективті бағалауға қолайлы мүмкіндік жасауға тиіспіз. Оған бүгінгі таңда материалдық-техникалық жағдай жеткілікті.
Педагогика ғылымында айқындалған, әлемдік тәжірибеде, өзіміздің күнделікті практикада да көзіміз көріп отырған жағдай – жалпы білім беруде, білім сапасын барған сайын жетілдіруде бүгінгі таңдағы басты кедергі ең алдымен, мектептің оқу жоспарына байланысты. Бүгінгі таңда мектептің жоғары сыныптарында 19-дан 23-ке дейін пән оқытылады. Әр пән бағдарламасы сол ғылымның ХХI ғасырға дейінгі даму деңгейін, ертеңі мен бүгінін толық қамти отырып құрастырылғанын ескерсек, 19-23 пәннен берілетін осыншама білім көлемі бір оқушыға түсетін «салмақ» екенін тіпті бір кезек ойлап та жатпайтын сияқтымыз. Яғни, оқу жоспары оқушыларға бейінді білім алу принципіне емес, кеңес мектебінен бері өзгеріссіз келе жатқан жалпыға бірдей міндетті энциклопедиялық білім беру принципіне негізделген. Бұл «Білім туралы» заңның жоғары сынаптарда оқушыларды өз қабілетіне, таңдаған болашақ мамандығына, өзіндік қызығушылығына қарай «саралап және даралап» оқыту талабына мүлде қайшы. Әр жеке тұлғаның өз қабілет-икемділігіне қарай әлемдік деңгейде бірыңғай бейінді білім беруді жүзеге асыруға тиіс мамандандырылған дарынды балалар мектебінің өзінде де сол пәндер дәл сол мазмұнда, толықтай оқытылады.
Оқу жоспарындағы бейінді және міндетті пәнге берілетін уақыт көлемінің жай пәндерден айырмашылығы жоқтың қасы. Оқушы түске дейін алты сағат оқу жоспарындағы пәндерді оқиды. Түстен кейін 4 сағат ертеңгі сабаққа – үй тапсырмасына әзірленуі және факультативтік сабақтарға, арнаулы курстарға қатысуы керек. Осылайша, оқушының бір күндік жұмыс уақыты 12-14 сағаттан асып жығылады. Нәтиже керісінше. Өйткені, бұл жағдай оқушыға да, мұғалімге де өз күшін, мүмкіндігін бір бағытта – бейінді, міндетті пәндерді жан-жақты тереңдетіп оқып, бағдарламалық материалды бейінді білім алу талабына сай меңгеруіне мүмкіндік бермейді.
Сондықтан да қазір оқушы ҰБТ-ға, мемлекеттік емтиханға әзірленуі үшін мектептен тыс репетитор жалдайды, шпаргалка әзірлейді, тестінің әзір жауабын сырттан көшіріп алу үшін түрлі байланыс құралдарын жаппай қолданады. Бұл барлық жерде әдеттегі жағдайға айналды.
Демек, ең алдымен бүгінгі мектептің оқу жоспарына реформа жасалмайынша, мектепке жасалған басқа реформалар толыққанды жұмыс істей алады деп айту қиын.
Биылғы тағы бір өзгешелік – түлектер мектеп бітірерде және ЖОО-ға түсерде екі форматты мемлекеттік аттестаттаудан өту емтиханын тапсырды. Бұл жаңалық емес, ҰБТ қолданысқа енгенге дейін оқушылар бітіру емтиханын мектепте, оқу орындарына қабылдану емтиханын сол оқу орнының өзінде тапсырып келді. Мұндай жүйе өзін ақтаған жоқ. Оның тиімсіз, субъективтік жағы басым болғандығын жұртшылық ұмыта қойған жоқ.
Биыл да сол кемшіліктер қайталанды. Мектептің емтиханды өзі алуы мұғалімдердің өз еңбек дәрежесін өздері бағалауына, оқушы білімін бұрынғыдан гөрі көтеріп бағалауға соқтырды. Ата-аналар мұғалімдерге, мұғалімдер оқушыларға «көмектесуінен» өзге жаңалық бола қоймады.
Күнделікті көріп отырғанымыздай, мектепті аяқтаушы түлекті ғана емес, 9-сыныпты аяқтаушыларды да мектепте мемлекеттік аттестаттаудан өткізудің білімдік мәні тым төмендеп кетті. Сондықтан, 9-сыныпты аяқтаушы оқушылардың өзін тестілік бақылау (ҰБТ) арқылы аттестаттаудан өткізудің уақыты келген сияқты. Ол 12 жылдық білім алам деген ынталы жастарға сапалы білім алу талабын қойып, 9-сыныптан кейін тегін колледжге оқуға баратын жастардың өз арасында конкурстық жағдай қалыптастырған болар еді.
Биылғы ҰБТ-дағы өзгерістің бірі – таңдау пәні екеу болуы. Оның мәнісі түлектердің мектепті аяқтаған соң мамандық таңдауына қолайлы жағдай жасау. Тіпті таңдау пәнінің екеу болуы түлектерге 50-ден 100-ге дейін мамандық таңдауына жол ашады деп түсіндіріледі. Бұл пікір бұған дейін де болған. Бүгінгі мектеп практикасында көріп отырғанымыздай, онымен келісу қиын.
Біріншіден, оқушылар бүгінгі таңда мамандықты мектеп бітірген соң таңдамайды. Баланың қабілет-икемділігі 7-8 сыныпта, әрі кеткенде 9-сыныпта толықтай айқындалады. Бұл кездегі мектептің, ата-ананың ең басты міндеті – оқушыға нақты кәсіптік бағдар беру. Осы негізде ғана жалпы білімнің жоғары сатысында оқушыға бірыңғай бейінді білім беру жүзеге асырылды. «Бейінді білім» оқушыға алдын ала, өз қабілетіне, қызығушылығына қарай бір мамандыққа теориялық, практикалық, психологиялық жағынан әзірлеуді талап етеді.
Екіншіден, қазіргі жалпы білімнің жоғары сатысында жалпыға бірдей міндетті көптеген пәндер оқытылып отырғанда, таңдау пәнін екеу жасау оның сапасына кері әсер еткен болар еді. Демек, таңдау пәнінің біреу болуы ондаған жылдар бойы практикада көріп отырғанымыздай, оған қойылатын талапқа сәйкес, сапасының жоғары болуына қолайлы әсер етеді.
Тағы бір көңіл бөлетін мәселе – «Алтын белгі» иегерлеріне ЖОО-ға түсуде жеңілдік болуы тиіс.
Біздің елімізде ХХI ғасырдың небір күрделі интеллектуалдық мамандықтарына лайық дарынды жастарды дайындайтын инновациялық жаңа мектептер жүйесі қалыптасып, дамып келеді. Әсіресе, мамандандырылған дарынды балалар мектептері «Алтын белгіге» үміткер дарынды жастарға әлемдік деңгейде білім беруде. Біздің мектеп бітіруші түлектеріміздің 80-90 пайызы «Алтын белгіге» ие болды. Олар еліміздің ұлттық университеттерінде ғана емес, әлемнің ең таңдаулы ЖОО-ларында жоғары білім деңгейін көрсетіп келеді. Мектебіміздің жүзден астам түлегі соңғы жылдары «Болашақ» бағдарламасы бойынша әлемнің ең таңдаулы университеттерінде білім алды, қазір де оқып жатыр. Демек, алда тұрған міндет – «Алтын белгі» аттестатына үміткерлерге, шынайы қабілетті жастарымызға әлемдік деңгейде сапалы білім беру бағытындағы жұмысты одан әрі жетілдіру, осы жолда оларға барынша жеңілдік жасау.
Нәсіпқали ДӘУЛЕТОВ,
Батыс Қазақстан облыстық дарынды балаларға арналған мамандандырылған мектеп-интернаттың директоры, педагогика ғылымдарының кандидаты
Батыс Қазақстан облысы