“Барлық өнердің ішіндегі біз үшін ең маңыздысы – кино!” Осыдан ғасырға жуық уақыт бұрын көтерілген қызыл көсем ұраны әлі күнге өз өзектілігін жойған жоқ. Жоймақ тұрмақ, бұл өнер маңызы күн өткен сайын үдей түсуде. Өйткені, әлемдік ықпал үшін күрес жаңа ғасырда жаңа сипатқа ие болды. Жер-жаһанды қаруға жалындырмақ пиғылдың күні өтіп, ендігі жерде ол әрекет әлемді ауызға қаратудың жаңа тәсіліне аяқ басты. Оны мәдени-идеологиялық майдан дер едік. Мұнда жеңіске жеткендер Кеңес Одағы сынды тұлабойы толған қару империяның өзін бір оқ шығармай, мұрттай ұшыра білді. Неге?
КСРО-да әр фильм өндірісіне долларға шаққанда 1 миллиондай қаржы жұмсалатын. Ал АҚШ-та сол кездің өзінде әр кинолентаға орта есеппен 20 миллиондай қаржы беріліп жатты. Бір фильмнен алатын сценарист қаламақысы Кеңес Одағында 10 мың долларға әрең жетсе, АҚШ-та сол кездің өзінде ол 500 мың долларға дейін баратын. Нәтижесінде, Америка киносы өткен ғасыр аяғында әлемдік экранды жаулады. Кеңес киносы болса өз көрермендеріне өзі ие бола алмай жатты. Олай дейтініміз, сол кездегі аға-апаларымыз шетел киносы дегенде кинотеатрларға қойдай қаптайтын. Бұл мәдени-идеологиялық майдандағы көрінеу жеңіліс еді.
Күні кеше көз алдымызда өткен осынау тарих сабағын бүгін біз әдейі еске алып отырмыз. Ондағы ой мәдени-идеологиялық күрестің ойыншық емес екенін қаперге салу. Бұл бүгінде де солай. Себебі, мәдениет пен өнердің көш басында аудиториясы төрткүл дүниені төріне отырғызған кино-телеэкран тұр. Бұл фактормен санаспаған ел, сөз жоқ, күндердің күнінде осы сала дамыған елдердің ықпалында кетпек.
Экран, әсіресе, телеэкран біз жоғарыда айтқан майдандағы бір жойқын қару. Өтпелі кезең мен дағдарыстан енді-енді ес жия бастаған қазақ қауымы бүгінде кино төңірегінде қызыл кеңірдек айтыса бастаса, онысы сол шындықты мойындаудан, сол шетелдік жойқын шабуыл салдарларын сезуден, шошудан болуы мүмкін. Содан болса керек, 4-5 жыл бұрын осы газет бетінде “Ел болғың келсе, экраныңды түзе!” деген мақала жазған едік. Осы орайда ұлт рухы үшін кино өнерінің қаншалықты маңызды екенін көрсететін мына жәйт еске түседі. 1954 жылы А.Курасаваның “Расемон” фильмі Америкада “Оскар” сыйлығын алды. Сонда екінші дүниежүзілік соғыстан жеңіліп шыққан жапондардың езіліп қалған еңсесі бір күнде көтеріліп шыға келмесі бар ма! Яғни, әлемдік аламанда тұңғыш рет жапон рухы бәйгеден келген кез еді. Бұл мәдени-идеологиялық күрестің, оның ішінде де экран үшін күрестің тарих авансценасына шығуының айқын белгісі-тін.
Бүгінде экран әлемдік рухани-идеологиялық дода майданына айналды. Әлемдік аламан жарыс қыза түсуде. Сол бәйгеге жүйріктерін қосып, бақ сынау әлемдік рухани бәсекелестікке айналды. Қазақ бәйге десе делебесі қозатын халық. Еуропа, ТМД аясында талай бәйгеден келген қазақ киносы енді әлем кино аламаны Американың “Оскарын” алса екен дейміз. Бүгінде соған Қазақстаннан “Келін” түсіп жатыр. Дүние жүзі бойынша келіп түскен 240 өтініштен бәйгеге 65 фильм таңдалып алынған. 1 шетелдік фильмге арналған номинацияға таласқан 65 фильм ішінен қазылар алқасы 9-ын дұрыс деп тапты. Сол таңдалған 9-дың көшін бастап, әзірше қазақтың “Келіні” келеді. Жақсы жаңалық емес пе?!
Өткен жыл аяғында “Қазақфильмге” Президент Нұрсұлтан Назарбаев келді. Елбасы қазақ киносына көмек берілетінін айтты. Мұны осы ұлттық өнер саласының болашағына деген үлкен үміт әрі киногерлерге жүктелген зор міндет деп білеміз. Жыл басталысымен “Қазақфильм” халық назарына “Сіз кімсіз Ка мырза?” атты шытырман оқиғалы фильмді ұсынды. Қазақ көрермендері “Атаманның ақыры”, “Транссібір экспресі” атты киноленталарда атақты Асанәлі Әшімов сомдаған чекист Касымхан Шадияровты жақсы біледі. Мінеки, бүгінде Тайландта тұратын сол егде тартқан агент денсаулығы сыр бергенде, атажұртты көруді аңсап, Қазақстанға келеді. Шетелде беделді наркобарон болған Шадияровқа бұ жақтағы қазақ, орыс, тәжік наркобарондары қақпан құрады, өзінің лас ісіне араластырмақшы болады. Бірақ, кәнігі чекист олардың бәрін қиратып өтеді. “Атаманның ақырында” көрерменін тәнті еткен Қасымхан бүгінде егде тартқан жасына қарамастан жұртты тағы өзіне баурап алады. Асанәлі Әшімов осылайша өзінің биік шеберлік тұғырынан табылды. Бірақ, “Сіз, кімсіз Ка мырза?” бұдан бұрынғы “Атаманның ақыры” да емес, “Транссібір экспресі” де емес, экшн (әрекет) жанрындағы заманауи блокбастер. Яғни, бүгінгі кино талабына жауап бере алатын талғам үдесінен шыққан. Осы жанрдағы қаптап келіп жатқан америкалық фильмдерден кем емес. Экшн жанры дегеннің де қазақтардың қолынан келетінінің дәлелі.
“Қазақфильм” осы жанрда “Алтын адам” (режиссері Т.Бекмәмбетов), “Мың бала” (режиссері Т.Бекмәмбетов), “Қара майор” (режиссері Е.Кончаловский), “Арпалыс” (режиссері Т.Теменов) тәрізді жобаларға кірісіп жатыр. Алғашқы екеуін кино әлеміндегі атышулы режиссер Тимур Бекмәмбетов қолға алып отыр. Ол жобалар бүгінгі көрерменнің, қазақ киносына тұмсық шүйіре қарайтындардың бетін бері қарату, отандық киноға тарту мақсатында қолға алынған дүниелер.
Осы жерде оқырманымыз: “Ұлттық бет-бейнеміз қайда? Шетелдік, оның ішінде америкалық киноға тағы да еліктей бастадық па?” деуі заңды. Сырттай қарағанда солай. Бірақ қазақ киносы әлемдік аламанда бақ сынағысы келсе, сол әлемдік кино түскен жолға түсуге мәжбүр екенін естен шығармайық. Оның терең себептері төмендегідей. Кеңестік кинопрокатпен қоштасқаннан кейін “Қазақфильм” үшін өндірістік шығынды өтейтін фильм шығару мұң болды. Оның басты себебі – біздің ел прокатының шетелдік киноға есігін айқара ашып қойғандығы. Қазақ киносы өз елінде, прокатта бүкіләлемдік киномен жарысқа түсті. Оның нәтижесі қаншалықты мүшкіл болғанын білеміз. Голливуд қазақ киносы тұрмақ, Еуропа киносының өзін сол құрлықта прокаттан ығыстырып жіберген. Сондықтан да Еуропа елдері отандық киноны заңмен қорғауға мәжбүр болды. Тәуелсіздік жылдары қазақстандық көрермендер негізінен америкалық киномен ауызданды. Дәмдіге үйренген ауыз енді соны аңсайды да тұрады. Әрі кәсіби деңгейі жоғары, әрі қыруар қаржы жұмсалынған былайша айтқанда, төрт аяғы тең түскен голливудтік жүйріктерге қол соқты. Сөйтіп, талғамы әлемдік киномен қалыптасқан көрермендеріміз енді қазақ киносына да сол талапты қоя бастады.
Кино тағдырын шешетін құдірет – қашанда қалың көрермен. Оның ішінде де 16 мен 30 арасындағы жастар. Қалтасынан ақша шығарып, кинотеатрға барып тұратын сол көрермен талабы қазақ киносын экшн жанрына бейімдеуге мәжбүр етті. Өйткені сен шығарған өсуі жоқ өнімді өзге тұрмақ, өз жастарың көрмейді. Қалың бұқара көрмесе, киноңыз қанша шедевр болса да касса жинамайды, касса жинамайды екен, режиссер ағаш атқа теріс отырғызылады. “Үкімет қаржысын желге шашқан”, деген айып тағылып, ол пақыр келесі фильм алу арманымен қоштасады. Немесе білек сыбанып басшылықпен қызыл кеңірдек айтысқа шығады. Өкінішке қарай кино дегеніміз – көкбет коммерция мен періште өнердің бір арбаға жегілуі. Фильм қаржылық табысқа жетпесе өнер де болса өлгені. Бұл әрине, шынайы өнер үшін жасалған “авторлық киноға” әбден обал. Бірақ ащы шындық осы. Тәжірибе көрсеткендей, коммерциялық тұрғыдан прокатта отандық кино өзін-өзі ақтау үшін ел тұрғындарының саны 50 миллионнан асуы керек екен. Мысалы, халық саны 150 миллионнан асатын Ресей үшін касса алынбайтын асу емес. Тек тұшымды фильмдер түсіре біл. Ел саны аз Қазақстанда касса жинау қазақ киносы үшін мәңгілік бас ауру. Касса проблемасы – продюсерлердің төбесінен төнген Демокл семсері. Өйткені, ақша салған жақ қаржысының өсім бермеуін қаламайды. Киноға салған қаржысы бірнеше рет желге ұшса, ол ойланады. Енді ол қаржыгерден (мейлі үкімет болсын) екінші қайта ақша сұрау қиын. Шыққан шығынын өтей алмай қанша фильмдер сөреде жатыр. Соған қарамастан, қазақ киносын қаржыландыруды тоқтатпай келе жатқан, керісінше қаржыландыруды бүгінде 4 есе көтерген Елбасына, республика Үкіметіне, министр Мұхтар Құл-Мұхаммедке киногерлердің алғыстан басқа айтары жоқ.
Бірақ, Үкіметті қашанғы алғыспен асырай бересің! Одан да оған киноның табысын алға ұстап барған дұрыс емес пе?! Ол үшін не істеу керек? Алдымен кез келген аудиторияға ұнайтын кәсіби картиналар түсіру қажет. Содан кейін сол туындыларды прокаттайтын үлкен рынок керек. Үлкен рынокка шығу үшін “коопрадакшн”, яғни үлкен елдермен біріккен киножобалар жасалуы тиіс. Сонда ғана қазақ киносы қаржыгерлерге алақан жая бермей, өз күнін өзі көруі мүмкін. Бірақ, бұл әзірше алда тұрған арман ғана. Ол арманға жеткенше ұлттық киномыз әлі де Үкіметтің тікелей қамқорлығында болуы керек. Қазақ киносының бұл концепциясын біз ойдан шығарып отырғанымыз жоқ. Кино шаруашылығын осы тұжырымға өмірдің ащы шындығы әкеліп отыр. “Казақфильмнің” қазіргі президенті Ермек Аманшаевтың әңгімесінен ұққанымыз осы.
“Коопрадакшн” демекші, жоғарыда айтылған “Сіз кімсіз Ка мырза?” фильмі де “Қазақфильм”, Ресей, Тайланд киногерлерін араластырып түсірген жоба. Сондықтан да ол осы үш ел прокатына қатар шыққалы отыр. Жобаға шетел мамандары араласқаннан кейін сөзсіз оның ұлттық бірегейлігіне әсер етеді. Оған “Көшпенділер” тағдыры мысал. Бірақ, осы фильмнің өзі Ресей, Қытай тәрізді алып елдердің телеэкранынан өткенде орыс көрермендерінің аузынан: “Бүгінде қазақ болу құрмет”, деген сияқты лебіз шыққанын білеміз. “Көшпенділердің” шетелдегі прокаты қыруар пайда әкелмесе де өз елімізде оны қалың бұқара көрді. Фильм жастардың патриоттық рухын оятты. Десек те, қазақ көрермендері әлі де баяғы “Қыз Жібекті” аңсайды. Шынында да, қазақ киносының тарихында халқымыздың ұлттық рухын “Қыз Жібектей” көтерген фильм болмады. Өйткені, бұл кинопоэманы жасаушы Сұлтан Қожықов қанша айтқанмен қазақтың классикалық көшпелі дәуірін көрген ұрпақ өкілі-тін. “Қыз Жібек” сол келмеске кеткен номадтар заманының соңғы аққу әні болды. Енді ол ән қайта шырқала қоймас. Бүгінгі режиссерлеріміз классикалық қазақ тұрмысы дегенді түсінде де, өңінде де көрмеген ұрпақ. Сондықтан олардан тағы бір “Қыз Жібекті” күту – мына тауық алтын жұмыртқа туады деген ертегіге сенумен бірдей. Біз “Біржан сал” (режиссері Р.Әлпиев, Д.Жолжақсынов) фильміне үміт арттық. “Қыз Жібекті” сағынған қазақ көрермені қопарыла шұбыратын фильм болар ма екен дедік. Сал-серілер өмірі соған сұранып тұрған тақырып еді. “Біржан сал” экранға шықты. Таза қазақы дүниетаным эстетикасына жауап беретін кәдімгідей туынды. Бірақ кинотеатрларға қарай лап қойған қазақ көрермені қайда? Осыған қарап бізге мына аумалы-төкпелі заманда ұлттық киноны аңсап отыратын дәстүрлі қазақ көрерменін де жоғалтып алған жоқпыз ба деген ой келеді.
Бүгінгі таңда жалпыхалықтық аудиторияға айналған телеэкран маңызы тіптен ерекше. Көгілдір экраннан өткен жақсы телесериалды үлкен демей, кіші демей, жалпы халық көреді. Жаңа дәуір әкелген бұл жанр аса пәрменді жалпыхалықтық эстетикалық, этикалық тәрбие мектебіне айналды. Оның осынау теңдессіз мәдени-идеологиялық қуатын ерте аңғарған елдер осы салаға сұрапыл қаржы құйып, әлемді сериалдарымен-ақ жаулап ала бастады. Бүгінде Қазақстан көгілдір экранын толтырып тұрған түрік және корей кинотуындылары. Осы сериалдар арқылы біз қазіргі түрік мәдениеті, бүгінгі корей мәдениеті дегендерді ашқандаймыз. Өкінішке қарай, қазақ телесериалдары туралы әңгіме әлі де алда. Бұ салада да алда озық елдердің телекино деңгейін қуып жету міндеті тұр.
“Қазақфильм” бүгінде “Махаббатым – Астана (режиссері Е.Шынарбаев) атты 12 сериялық телефильмді аяқтап қалды. Премьерасы осы жаз басында басталмақ. Бұл біздің пікірімізше жақсы жоба. Оған іле-шала биыл “001-ші жүк” (режиссері И.Вовнянко) атты шытырман оқиғалы қазақ ҰҚК –нің бейбіт замандағы құпия күресі туралы телесериал түсірілмек. Мұнда бүгінгі қазақ чекистерінің Қазақстан қауіпсіздігін қорғау жолындағы қауіп-қатерге бас тіккен каһармандық күресі баян етіледі.
Кейде көшеден сатып алып, арзанқол дискілерді көрген, оның кейбіреуін тіпті республикалық телеарнадан тамашалаған, көріп алып ол киноға көңілі толмаған ашулы жұрт үні құлаққа жеткендей. “Ақылды азаматтар отырып неге мынандай сапасыз нәрсені түсіреді, қазақ киносы дегеніміз осы ма?” деп бұлқан-талқан болған ренішті үн. Ондай көрермендеріміз әйтеуір қазаққа қатысты кино болса болды, оны шығарған “Қазақфильм” деп ұғады. Елімізде қазір ондаған жекеменшік киностудиялар пайда болғанын, көшеден сатып алып жүрген өнімдердің дені солар түсірген арзанқол дүниелер екенін ажыратып жатпайды.
Жоғарыда келтірілген мысалдан Жекеменшік студиялардың бәрі бірдей арзанқол дүниелер түсіріп жатыр деген ой тумауы керек. Олар нарық заманы тудырған “Қазақфильмге” – балама, бәсекелес студиялар. Осы бәсекелестік жемісін түбінде көрермен көруге тиіс. Сондай жекеменшік киностудиялардың бірі – “Танарис” (басшысы С.Әзімов). Ол бүгінде екі толық метражды фильм түсіріп болды. Оның бірі әлемге әйгілі француз актері Депардье қатысқан “Кешіккен махаббат” (режиссері С.Құрманбеков) атты комедия. Бұл “Қазақфильммен” біріккен жоба. “Танарис” киностудиясына қаржы салған атыраулық көрнекті меценат Төкен Жұмағұлов. Шіркін, біздің кәсіпкерлер осы Төкеңнен үлгі алса ғой! Қазақты сүйгендіктен ол қазақ киносына қаржы салды. Қалталы қазақтар қаржыларын шетелге тасығанша осындай қасиетті іске салса, нұр үстіне нұр болар еді... Фильмдер көп түсірілер еді. Солардың арасынан, кенет, ұлт еңсесін көтерер қазақ “Расемоны” шыға келер еді.
Бүгінде “Қазақфильмді” Үкімет қолдап отыр. Ұлттық киноны көтеруге өте ыңғайлы кезең туды. “Қазақфильмнің” жаңа басшылығы бір жыл ішінде кино өндірісіне қажетті жоғары технологиямен студияны түгел жабдықтады. Бұрынғыдай алуан түрлі аппарат үшін Еуропа асып, шапқылау жоқ. Биыл өндіріске 12 толық метражды көркемсуретті фильм жіберілмек. Оның ішінде “Шал мен теңіз”, “Лотерея”, “Жол сілтеуші”, “Өлі теңіз”, “Жас ұлан”, “Аңшы бала”, “Ақыраптың ақырғы күні” тәрізді негізі бүгінгі күн тақырыбына арналған жобалар бар. Бүлдіршіндерге арналған анимациялық “Ертөстік және самұрық” толық метражды мультфильмі, қазақ ертегі, аңыздарына негізделген “Қазақ елі” атты, әр бөлімі 5 минөттік балаларға арналған тарихи танымдық 50 сериялы анимациялық фильм де түсірілу үстінде. Ал деректі фильмдердің көшін “Бауыржан Момышұлы” атты толық метражды деректі фильм бастайды. Академик Зейнолла Қабдолов туралы “Бүтін бітім” деректі фильмі де осы қатарда.
Құрметті оқырман! Әңгімеміздің басында кино әлемдік ықпал үшін күрестегі теңдессіз мәдени-идеологиялық құрал дедік. Жаңа заманның жойқын рухани қаруы дедік. Бұл ойды тағы да дәлелдеу керек пе?! Ендеше, тағы мысал. Естеріңізде болса, осыдан үш-төрт жыл бұрын әлем экранын “Ұлы Александр” атты АҚШ түсірген тарихи фильм шарлап өтті. Ол АҚШ Ираққа басып кіргеннен кейін түсірілді. Шығысқа жасаған біздің дәуірге дейінгі Ескендір жорығына бұл фильмде жаңа идеялық сарын берілген. Фильм авторларының ашқан “жаңалығы” бойынша Ескендір Шығысқа шабуылды ол елдерді басып алу үшін емес, мәдени мешеуліктен құтқару үшін жасаған екен. Сол мешеу Шығысқа мәдениет жарығын тарату үшін жорық бастаған екен. Демек, АҚШ-тың да Ираққа басып кіруі де: “Мешеу Шығысқа мәдениет жарығын түсіру үшін керек болған екен ғой!” деген ой келеді көрерменге. Осы арқылы фильм авторлары белгілі бір дәрежеде көздеген мақсаттарына жеткен.
Экран – сонысымен жаңа ғасырдың мәдени-идеологиялық майданы. Осыны ерте аңғарған елдер ол майданға қыруар қаржы салды, салып та жатыр және сала да береді. Жоғарыда аталған “Ұлы Александрға” жүздеген миллион қаржы жұмсалған. Өйткені, ендігі жердегі жеңіс: мәдени-идеологиялық майдандағы жеңіс. Қазақ киносының өркендеуі – қазақ ұлтының өркендеуі, тәуелсіз Қазақстанның өркендеуі. Кино – шынында да біз үшін өнер ішіндегі ең маңыздысы. Қазақ киносына қамқор болайық, ағайын!
Алматы.
СИҚЫРЛЫ ӘЛЕМДІ СӨЗБЕН КЕСТЕЛЕГЕН
Кең далада, құстың қос қанатындай керіліп жатқан алып таулардың бауырында таза суды, таңғы шықтай мөлдір ауаны жұтып, еркін жүрген қазақ мойнына құрық, аузына құлып салынып, бодандықтың қасіретін тартудай тартқанмен, біттім деп үмітін өшірмей, кигізген тұмылдырықты қайтсем жұлып тастаймын, жұртымды азаттыққа қашан бастаймын деп үш жүз жылға таяу уақыт жан алып, жан берді. Бірақ аққа құдай жақ екен, адалдық жеңді. Тәубе, тәуелсіздік қолға бақ құсындай қонды, мықты тақ болып орнады. Төрткүл дүние “Ырысың мол, тынысың кең, бодандықтан бостандыққа шыққан қазақ екенсің ғой!” деп танып қана қоймай, қатарына тартты. Кей тұста қарымымызды, қайратымызды, алғырлығымызды, жер байлығымызды, ой-кенімізді, тарихтағы өркениетімізді, елдік жөнімізді бағалап, қатардан оздырып та жіберіп жатты. Осындай елдік істегі бір қимылымыз “Арбаған мені бір сиқыр”, деп ұлт ұланын танытуда талмай еңбек етіп кеткен қайсар қаламгер Сейдахмет Бердіқұлов айтпақшы, төрт жылда бір өтетін қысқы, жазғы әлемдік олимпиадалар мен чемпионаттарда қыз-жігіттеріміз “сен тұр, мен атайын” дейтін алып мемлекеттердің айтулы спортшыларымен күш сынасып, қазақтың көгілдір Туы мен қасиетті Әнұранын дүние жүзіне паш еткен сәттер еліміздің қайта бір түлеуі дер едік.
Қыран қанат, болат топшы спортшыларымызды сол жарыстарына журналист ретінде қатысып, олардың білек-қуатымен, небір сойқан соққыларымен халқымыздың ұятын сақтау жолында ерлікке пара-пар іс атқарып, жеңістерімен көзге түскен саңлақтарымызды, алдымен мақала түрінде жатық жазып, артынан айнадағыдай анық етіп, толымды толықтырулар жасап, алуан түрлі суреттермен көмкеріп, оймақтай-оймақтай кітап шығарып, жұртқа жеткізген әріптесіміз Оңдасын Елубай десек, асырып айтқандық емес.
Аталмыш кітап алты бөлімнен тұрады. Алғысөзін Мәскеу олимпиадасының, Әлемнің және Еуропаның бірнеше дүркін чемпионы, ұлтымыздың жұлдызды ұлдарының бірі Жақсылық Үшкемпіров жазыпты. “Спорт тақырыбы қазақ журналистикасы үшін көтерілген тың сияқты. Осынау қиын да, күрделі тақырыптың жүгін қырық жылдан бері қайсарлықпен көтерген журналистің жанкештілігіне алғыстан басқа не айтамыз”, – дейді жаны жайсаң Жақсылық ағамыз. Бұл Оңдасын Елубайға ғана емес, бүкіл спорт жанрын жазып жүрген журналистерге берілген баға деп білеміз.
“Француз тілінде “мүмкін емес” деген сөздің баламасы жоқ” депті Наполеон. Шынында, жеңіс тұғырынан көрінген арыстарымызды ардақтаған кітапты оқып отырғанда бұл сөздің қазаққа да, қазақ спортшылары үшін де жат емес екендігіне көз жеткізесің. Бірінші бөлімнен Парижде өткен футболдан ХVІ әлем біріншілігі туралы жан-жақты хабардар болсаң, екінші бөлімде Сидней олимпиадасындағы қол жеткен табысты сәттеріміз баяндалады. Одан кейінгі тарауларда Корея мен Жапонияда өткен футболдан әлем кубогы жарысы, Афина мен Туриндегі олимпиада ойындары, Бейжіңдегі жазғы олимпиада жан-жақты қамтылыпты.
Төрткүл дүниені дүр сілкіндірген осы алмағайып кезеңде алдына жан салмай, талайды тамсандырған, “бар екенсіңдер ғой, бауырларым” дегізген Ермахан Ыбырайымов, Мұхтархан Ділдәбеков, Бекзат Саттарханов, Болат Жұмаділов, Ольга Шышигина, Бақтияр Артаев, Бақыт Сәрсекбаев, Илья Илин, тағы да басқа тәуелсіз Отанымыздың абыройын асырып, даңқын танытқан алыптарымыздың жеңіс жолындағы сын сағатта сүрінбей өткен сәттерін әдемі бейнелейді. Қысқа-қысқа тақырыптар мен суреттерді ұштастырып бергенде ол бірін-бірі толықтырып отырады.
Көркем безендіріліп, сапалы қағазға басылған кітаптың алты тарауға берілуінің өзінде бір сыр жатқандай. Ол сыр – журналист қаламгердің таяуда алпысқа толатын алты белесін көз алдыңа елестетіп, қырық жыл бойы еткен еңбек, төккен тердің зая кетпегенін аңғартып тұрғандай.
Сүлеймен МӘМЕТ.
АЛҒАШҚЫ ҰЛАҒАТ – АНАДАН
Қостанайдан шығатын басылымдар қатары тағы бір альманахпен толықты. Облыс әкімі жанындағы әйелдер ісі және отбасылық-демографиялық саясат жөніндегі комиссияның бастамасымен шыққан журнал “Ұлағат” деп аталды. Басылымның беташар беті Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың: “...Біздің ұлы даламыздың тарихы қайсар қаһарман қыздарымызды, билеушілердің сенімді серіктерін, ойшылдар мен ақындардың данышпан аналарын біледі. Қазіргі тәуелсіз Қазақстанның әйелдері осы дәстүрді жалғастыруда, деген сөздерімен ашылған.
Бұл түрлі-түсті суреттермен безендірілген басылымның мұқабасына жергілікті суретші Олег Кусковтың “Қостанай туралы аңыз” шығармасы берілген. Аңыз апалы-сіңлілі Қос Тана туралы екені қостанайлықтарға мәлім. Мұнан кейін альманахта қазақ даласына ортақ скиф ханшайымы Томирис, Шоқанның әжесі Айғаным, Ахмет Байтұрсыновтың жары, ауыр тағдырдың иесі Бадрисафа, журналист Нәзипа Құлжанова, баланы апаттан құтқарамын деп өзі опат болған Марите Бежите туралы материалдармен танысуға болады.
Альманахтың қалған кейіпкерлері – Қостанай өңіріндегі еңбегімен еліне елеулі болған әйелдер. Жасы 111-ге келген Ұрқия Әлімбекова, 106 жастағы Ұлтай Сыздық сияқты әжелеріміз аштықтың, аласапыран уақыттың куәсі болса, Айша Әлімова соғыс жылдары тылда еңбек етті.
Бүгінде сексеннен асып отырған Сәруар Ержанова әжей 11 бала тәрбиелеп өсірді, негізінен ұлдар. Олардың арасында шахтер де, спортшы да, қызметкер де бар. Ал Сәруар әжейдің қызы Қарлығаш Балапанова Қостанай аудандық мәслихатының депутаты. Қызмет Қарлығаштың көп бала тауып, тәрбиелеуіне кедергі болған жоқ, ол–жеті баланың анасы, немере сүйіп отыр. Альманахтағы айшықты суреттегі жүзінен нұр төгілген бақытты аналардың кеудесінде “Батыр ана” алтын медалі, “Ана даңқы” медалі немесе тәуелсіз Қазақстанда бекітілген “Алтын алқа,” “Күміс алқа” белгілері жарқырайды. Максим Горький айтқандай, дүниедегі жақсылықтың бәрі күннің нұрынан, ананың сүтінен тарайды. Алғашқы ұлағат та –анадан. Сондықтан “Ұлағаттың” оқырманға айтары, жастарға берер үлгісі де аз болмақ емес.
Нәзира ЖӘРІМБЕТОВА, Қостанай.