Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына төрағалық уақытында “қосарланған стандарттар” мен “жіктеу шектерін” сырып, ашықтыққа ұмтылу еліміздің төрағалық уақытындағы ұстанымының біріне айналып отыр.
ЕҚЫҰ-ға еліміздің төрағалығын әлдекімдер сендіруге тырысып жүргендей, тек қатардағы жәй саяси оқиға деп қарауға әсте болмайды. Шындап келгенде, бұл кешегі тоталитарлық жүйеде өз тізгініне өзі ие бола алмай, бодандықтың бұғауын мойынына ілген елдің азаттығын алғаннан кейінгі тарих үшін қас-қағым уақытта әлемге танылып үлгеріп, танылып қана қоймай, дүние жүзіндегі саясатқа ықпалы жүретін беделді Ұйымға төрағалық етуі арқылы қазақ жұртының жаңа мыңжылдықта мемлекеттілігін мойындатуы. Ал Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастықпен айналысатын Ұйымның төрағалығына Азия құрлығынан тұңғыш сайлану құрметінің Отанымыздың еншісіне тиюі әлемдік саясаттағы ірі жеңіс және Елбасымыздың әлемге танылған зор халықаралық беделінің көрінісі.
Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалығына кірісуіне орай Президент Нұрсұлтан Назарбаев: “Демократиялық қоғам орнату – біздің халқымыздың саналы таңдауы, сондықтан біз еліміздің одан әрі саяси либералдануы бағыты мен қазақстандықтардың өмір сүру сапасын одан әрі арттыруды жалғастырамыз”, – деп атап өтті. Мұндай мақсатқа қол жеткізу қоғамда ашықтық құндылықтары орын алғанда ғана болатыны белгілі. Сол себептен де төрағалық ұстанымның бірі ретінде ашықтық еніп отыр. Бұл тек халықаралық қатынастардағы ұстаным ғана емес, еліміздің ішкі дамуында азаматтық қоғам мен демократиялық үдерістердің ілгеріленуіне бастайтын “Еуропаға жол” бағдарламасының да бағдаршамы іспетті болуы тиіс.
1975 жылы бастауын Хельсинкиден алған осы Ұйым үшін адам құқығы мен бостандық негіздері, заң үстемдігі басты назарда болып келетіні бесенеден белгілі, ал осындай Ұйымға Қазақстанның төрағалық етуі еліміздің халықаралық деңгейде сенімді және ашық саясат жүргізіп отырғанын көрсетсе керек. Алысқа ұзамай-ақ, соңғы уақыттарда ғана елімізде адам құқығын қорғауға арналған бірқатар халықаралық құжаттар ратификацияланғанын атап көрсетуге болады. “Азаматтық және саяси құқықтар туралы халықаралық пакт”, “Азаптауға және адамның қадір-қасиетіне нұқсан келтіретін басқа да жазалау түрлеріне қарсы конвенция”, “Босқындар туралы” және т.б. өте маңызды халықаралық құжаттар бекітілді. Ал адам өмірі мен құқығы – біздің еліміздегі басты құндылық. Ол біздің Конституциямызда көрсетілген.
Өткен күзде біздің елімізге келіп кеткен Португалия Республикасының Сыртқы істер министрі А.Мартинш да Круш: “Қазақстан соңғы 10 жыл ішінде саяси дамудың өлшемдерін жақсартуда айтарлықтай табыстарға жетті. Біз мұнда ашық үнқатысуға келдік”, деп еліміздегі өзгерістерге ризашылығын білдірсе, Германияның экс-канцлері Г.Шредер: “Қазақстан – осы аймақтағы өте жедел дамып келе жатқан мемлекет, мұнда кейбір адам құқы, т.б. саяси мәселелердің шешімі қалыптасу үстінде деп қарастыруымыз керек”, деген болатын. Бұл біздің қоғамымыздың саяси плюрализм мен ашықтығын айғақтаудың, оны өзгелердің де мойындауының бірер мысалы ғана.
Жалпы, Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуін тек біздің ел үшін емес, әлемдік саясатта бұрын-соңды болмаған тосын оқиға деп бағалар едім. Осыдан шамалы уақыт бұрын АҚШ сынды алпауыт елдің басына афроамерикалық келеді деп айтсаңыз, кім сенер еді?! Мүмкін еместей көрінетін. Бірақ келді ғой. Ал Еуропаның қауіпсіздігімен айналысатын Ұйымның төрағалығын Кеңес Одағының шекпенінен шыққан Қазақстан атқарады десе ше?! Ол да жоғарыдағы оймен парапар ерсі, тіптен болмастай, орын алмайтындай көрінетін. Қалай дегенде де Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуі кәрі құрлық – Еуропаның саяси ландшафтына жаңа өзгерістер мен соны идеялар алып келетіні сөзсіз. Мұны кейбіреулер айтып жүрген жәй ротация, ЕҚЫҰ-ға мүше 56 ел кезегімен төраға болады ғой деп қарастыруды мәселенің мәнін әдейі жеңілдету деп қарастырар едім. Алдымен, Ұйымға төрағалық ету осы құрылымның құндылықтарына сай елдің ғана еншісіне бұйыратынын естен шығармау қажет. Және, сонымен бірге, осы төрағалықтан өз пайдамызды да табуға тиіспіз. Еліміз өзінің өсу жолындағы кейбір кем-кетіктерін де түзеп алуы тиіс. Себебі, бұл – үлкен жауапкершілік. Ол елімізде демократиялық үдерістерді, қоғамда ашықтық қағидаттарын дамыту мен азаматтық қоғамның тынысын кеңейтуде бізге үлкен міндеттер жүктейді. Осы ретте елімізде азаматтық қоғамды дамытуда біз тек батыстық өлшемдермен ғана жұмыс жасамай, өзіміздің ұлттық діліміз бен озық дәстүрлеріміздің, мәдениетіміз бен салтымыздың үздік үлгілерін өзгелерге таныту жағын да назарда ұстауға тиіспіз. Себебі, біз – бай тарихы бар, асқақ рухты ұлттың өкілдеріміз. Сол себептен де төрағалық уақытында өз бейнемізді әлемге көрсете білсек, ұтылмасымыз хақ.
Қазір біздің қоғамымызда да “Азаматтардың ақпарат алу құқығы” туралы заңның қабылдануы жөнінде түрлі басқосулар, дөңгелек үстелдер өткізіліп жүр. ЕҚЫҰ-ға мүше 56 елдің 45-інде осындай заң қабылданған, немесе оны қабылдау қарастырылып жатыр. Бұл заңның басты мақсаты – қай елдің де үкіметінің қызметін, қабылданған ресми құжаттардың азаматтар үшін ашық болуын қамтамасыз ету.
Тарихқа үңілсек, қай қоғамның дамуында да ашықтық-транспаренттілік өзінің даму эволюциясынан өтіпті. Еуропалық парламентаризмнің отаны – Англияда ол өткен ғасырда ғана қоғамдық өмірге дендеп ене бастады. Әрине, оған үлкен серпін берген азаматтардың мемлекет ісіне белсене араласуға ден қоюы мен БАҚ-тың ашықтыққа ұмтылуы себеп болды. Әсіресе, ашықтық сот-құқық реформасын жеделдетіп, заман талабына сай заңдар енгізуге мүмкіндік берді. Қарап отырсақ, қай мемлекет те өзінің өсу жолында осындай белестерден өтуі тиіс.
Халықаралық қатынастарда ашықтық қағидаттары “қосарланған стандарт” ұғымына, оның қолданылуына тосқауыл қоюы тиіс деп білемін. Осы “қосарланған стандарт” көрінісін біз ЕҚЫҰ-ның Демократиялық институттар және адам құқықтары жөніндегі бюросы деп аталатын белсенді құрылымының әр елдегі сайлау үдерісіне жасайтын мониторингтері мен қорытынды бағалауларынан байқаймыз. Көбіне осы Ұйымның өкілдері сайлау өткізген мемлекеттің бірер ғана қаласында болып, өткен сайлауға біржақты баға беріп жатады. Әсіресе, осы “қосарланған стандарттарды” дамыған елдер мен демократиясы жаңа қалыптасып келе жатқан елдерде өтетін сайлауларды бағалаудан байқап, көңілдің олқы соғып қалатыны бар.
Англияда парламент сайлаулары 17 ғасырдан, Францияда Наполеоннан кейін, ал Германия Бундестагына сайлау 17-ші рет өткізілді. Бізде кәсіби Парламент небары төртінші рет қана сайланып отыр. Айырма бар ма, бар. Осылайша, әр елде өздеріне тән саяси құндылықтар қалыптасу үстінде болса, ЕҚЫҰ/ДИАҚБ жұмысында осы ерекшеліктер ескерілуі тиіс деп ойлаймын.
Біздің еліміз ЕҚЫҰ-ға төрағалығы кезінде Ұйымға мүше елдер арасында өзара түсіністік пен сенімді нығайтуға, Еуразиядай алып кеңістікте қауіпсіздік пен ынтымақтастықты қамтамасыз етуге үлес қосатыны сөзсіз. Біз Батыс пен Шығыстың арасы жақындап, бір-бірімен түсінісу арқылы ынтымақтастыққа ұмтылуын көздейміз. “Жауластырмақ – жаушыдан, елдестірмек – елшіден” демекші, Қазақстан жаушының емес, елшінің қызметін атқармақ. Мысал үшін Қазақстан бастамасымен шақырылып жүрген Азиядағы өзара ықпалдастық және сенім шаралары жөніндегі кеңестің қызметін алайықшы. Азияда көптеген халықаралық өлшемдер бойынша қауіпсіздік пен ынтымақтастықты өрістеткен осы құрылымның тынысы мен ЕҚЫҰ пәрмені бір арнаға тоғысса қандай күш болар еді. Бұдан Еуропа да, Азия да ұтпаса ұтылмасы анық.
“Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні” демекші, жалпы қай істе де жасырын емес, жарияның ел-жұртқа беретіні мол. Ашықтық бар жерде жең ұшынан жалғасқан небір қараниеттің жолы кесіледі, жоспары жүзеге аспайды. Қазақстан Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына төрағалығы тізгінінде ашықтықты бағдар етіп, адамзат баласына, өркениетке төндіретін барша қауіп-қатерді болдырмауға, жер бетінде қақтығыстардың жаңа ошақтарының пайда болмауы жолында еңбектенеді. Жаһан жүзінде ұғыныстыққа, түсіністікке әкелетін қадамдардың барлығын қолдайтынын, соның нағыз жанашыры мен қолдаушысы екенін танытып, осыларға әлем жұртшылығының көзін жеткізеді деп сенемін. Қазақстан төрағалығы уақытында ЕҚЫҰ жұмысында негізге алынатын үш өлшемде немесе соңғы кезде айтылып жүрген үш себетте қарастыратын мәселелердің барлығын ашықтық ұстанымында жүргізетініне күмән жоқ.
Зейнолла АЛШЫМБАЕВ, Парламент Мәжілісінің депутаты.
ТӨРАҒАЛЫҚТЫҢ КҮН ТӘРТІБІ: АУҚЫМДЫ, НАҚТЫ ЖӘНЕ УАҚЫТЫЛЫ
Еуропалықтардың Елбасының үндеуіне қатысты оң пікірлері жалғасуда
Еуропа елдерінің саясаткерлері, қоғам қайраткерлері, беделді сарапшылары қаңтардың 14-інде Венада өткен Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы Тұрақты кеңесінің жиналысы барысында Президент Нұрсұлтан Назарбаев үндеуінде жарияланған және Мемлекеттік хатшы – Сыртқы істер министрінің баяндамасында ұсынылған төрағалықтың “Жол картасын” белсенді талқылауды жалғастыруда.
“Қазақстан мойнына алған міндеттемелерін орындауда” атты сараптамалық баяндамасында италиялық Азия және Жерорта теңізі зерттеулер институтының (ІSІAMED) профессорлары Джулио Веннери мен Эмилиано Сторнелли “Президент Назарбаевтың үндеуінде көлденең тартылғанындай, осы ортаазиялық мемлекет тоқсаныншы жылдардан бері көпжақты серіктестік институттар қызметіне қосар үлесін ұлғайтуға күш жұмсай отырып, бүгінде өзінің саяси кемелдігін және дипломатиялық тәжірибесінің молдығын дәлелдеуде”, деп атап көрсетті.
Италиялық ғалымдар үндеудің төрт маңызды тұстарына ерекше назар аударады. “Біріншіден, Қазақстан аймақтық дамудың үлгісіне айналып отыр. Қазақстан қоғамына оның құрамындағы діни, мәдени және этностық компоненттердің үйлесімді және конструктивті сипатта ықпалдасуы тән. Осылайша, Қазақстан қақтығыс ықтималдығы бар Орталық Азия аймағында қоғамдық интеграцияның бірегей үлгісі ретінде танылуда.
Екіншіден, Қазақстан аймақтық және халықаралық қатынастардың белсенді қатысушысы ретінде бүгінде “бұрынғы кеңестік республика” сипатынан құтылып, жаһандық қауымдастық шеңберіндегі серіктестерімен, әсіресе, Батыс елдерімен өзара тиімді ықпалдастық құруға толығымен дайын мемлекетке айналды.
Үшіншіден, Қазақстанның халықаралық қауіпсіздікті қамтамасыз етудегі қалтқысыз қызметі жоғары бағалануда. Астананың аймақтық та, жаһандық та деңгейде алатын орны ерекше. Жаппай қырып-жою қаруын таратпау, терроризмге қарсы күрес, энергетикалық қауіпсіздік және қоршаған ортаны қорғау сынды мәселелерді шешуге Қазақстан белсенді атсалысуда. Осы себепті Қазақстан тәуелсіздік алғаннан кейін орасан зор ядролық қаруынан өз еркімен бас тартып, сол арқылы Ядролық қаруды таратпау туралы келісім-шартпен бекітілген халықаралық таратпау режімін нығайту Қазақстанның сыртқы саясаты мен ұлттық стратегиясында зор маңызға ие екенін дәлелдеді.
Төртінші – көпжақтылық қағидаты. Қазақстанның халықаралық аренадағы өзіндік рөлі туралы нақты түсінігі бар. Халықаралық қауіпсіздік, өркениетаралық және мәдениетаралық үнқатысуға жағдай жасау, “Солтүстік – Оңтүстік” желісі бойынша ынтымақтастық сияқты салаларда өзекті шараларды ұйымдастыру – Астананың саяси күн тәртібіндегі қалыпты жағдай. Бұл мәселелерді үкімет көпжақты ұйымдар шеңберінде үнқатысуды нығайту бағытында келісе отырып қарастыруда. Осылайша Батыста да, Шығыста да сенімді серіктес ретінде көрінуде. Қазақстан өз бағдарламаларын БҰҰ-мен үйлестіре отырып жүзеге асырады әрі ЕҚЫҰ сынды күрделі ұйымдағы қызметінде аса жоғары жауапкершілік таныта бастауымен қуантады. Егер де Қазақстан ұсынған саммит өткізілетін болса, бұл шара аталмыш ұйымның күн тәртібіне, мүше мемлекеттер арасындағы қарым-қатынастарға қатысты көптеген мәселелердің оң шешілуіне зор үлес қосар еді.
Эрманно Визинтайнер жетекшілігіндегі “Vox Populі” атты италиялық ғылыми-зерттеу орталығы дайындаған “Қазақстан Еуропаға өзінің бірегей үлгісін ұсынады” атты сараптамалық шолуында “Қазақстан өзін Еуропа мен Азия арасындағы көпір ретінде қарастыруға әрі энергетикалық ресурстармен алмасу экономикалық фактор болып қала бермей, сонымен қатар бүкіл Еуразия халықтары арасындағы қатынастарды нығайту құралы болып табылатындығын көрсетуге толық құқылы.
ЕҚЫҰ – құрлықтағы мемлекеттер мен халықтардың өркениеттік байланыстарының стратегиялық өзегі. Осы себепті еуразиялық интеграция игілігіне еңбектену әлемге сенімді негізде құрылған болашақты ұсыну ретінде қабылданбақ.
Қазақстан бұрынғы кеңестік республикалар арасынан тұңғыш болып 56 елді біріктіретін Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымының төрағалығына сайланды. Түркітілдес және еуразиялық қауымдастықтардың лайықты өкілі, Шығыс пен Батысты тоғыстырған ел үшін бұл – аса маңызды қадам. Елдің төрағалыққа сайлануын көпэтносты және көпконфессиялы қоғам дамуындағы жетістіктердің мойындауы деп тануға әбден болады.
Біздің ойымызша, қазақстандық қоғамның дәл осы кешенді сипаты оның қазіргі әлем мен ЕҚЫҰ-ға мүше елдердің дамуына қосқан үлесін көрсетеді. Қазақстандық тәжірибе этносаралық және дінаралық келісім мен ынтымақтастықтың айқын үлгісі болып табылады. Ол дүние жүзінде алауыздықтарға алып келетін мәселелерді шешуде жаңа мүмкіндіктер ұсынады. Қазақстандық үлгі өздеріміздің ассимиляцияға берілген немесе керісінше ұлттар мәдениеттері араласпайтын қоғамдарымыз (олардың мүмкіндіктері қаншалықты шектеулі екеніне көзіміз жетуде) күнделікті шалдығатын проблемаларға лайықты жауап береді.
Қазақстанда қоғамның этностық, діни және мәдени құрамдас бөліктерінің интеграциялануының өзіндік бір үлгісі қалыптасқан. Қазақстандық үлгі бір жағынан бәрінің заң алдындағы теңдігін қамтамасыз етіп, кез келген тұрғыдағы қысым көрсетушіліктерге жол бермесе, екінші жағынан әрбір этностың өзіндік келбеті мен ерекшеліктерін сақтауға мүмкіндік туғызады. Этностық және діни әртүрлілік еуразиялық өркениет үшін қоғамдағы бейбітшілік пен оның гүлденуі іспеттес аса маңызды құндылыққа ие болуда.
Сан Пабло университетінің (Мадрид қ.) профессоры Антонио Алансо Маркостың Елбасының бейнеүндеуіне оң баға берген түсініктемелерінде Нұрсұлтан Назарбаевтың инаугурациялық сөзі мазмұны жағынан қысқа да нұсқа, сонымен қатар, нақты әрі іскерлік тұрғыдағы құжат болып шыққандығын атап өткен: “Бірде-бір маңызды сөз, не дәлел-дәйек назардан тыс қалған жоқ. Президент Қазақстан басқару мәртебесіне ие болып отырған Ұйымдағы қалыптасқан жағдайды нақты сипаттап берді. Осы орайда ол қазіргі қиындықтарды еңсеру бағдарламасын ұсынды”. А.Алонсоның айтуынша, Елбасымыз қазіргі заманға жаһандық және аймақтық қатерлерге қарсы тұрудағы ЕҚЫҰ-ның рөлі мен қажеттілігіне ерекше мән беріп отыр.
Сонымен қатар, сарапшы Нұрсұлтан Назарбаев қозғаған басты мәселелер бойынша жан-жақты талдау жасайды. Атап айтсақ, Антонио Алансо Маркос “trust”, “tradіtіon”, “transparency” “tolerance” (сенім, дәстүр, ашықтық, төзімділік) деп аталатын Қазақстанның ЕҚЫҰ-дағы төрағалығы ұстанымдарының басты құрамдастарына еуропалық тұрғыда мағыналық түсініктемелер берді.
Испандық сарапшы, сонымен қоса, ЕҚЫҰ-ны халықаралық мәселелерді шешудің аса шұғыл әрі тиімді құралына айналдыру мақсатында Ұйымды қайта құру қажеттілігімен байланысты болып отырған әрі аса өзектілердің қатарына жататын мәселелер бойынша Қазақстанның ұстанымын қолдап отыр. Сарапшының пікірінше, Ұйым құрылымына өзгерістер енгізу керектігін дәлелдейтін келесі бір факт назар аударуды қажет етеді. “ЕҚЫҰ алдында тұрған қиындықтар мен қауіп-қатерлер бұдан 35 жыл бұрын орын алған жағдайдан түбегейлі түрде ерекшеленеді. Қазіргі уақытта әлем биполярлы емес, ол көпполярлыға айналды. Аса ірі державалар мен мемлекеттер халықаралық қатынастар жүйесінде бұрынғыдай басты рөл ойнамай отыр. Ал алуан түрлі үкіметтік емес ұйымдар, трансұлттық компаниялар мен әлемнің басқа да жаңа субъектілері ерекше белсенділік көрсетуде”. Басқаша айтқанда, қалыптасқан жағдай объективті тұрғыда жаңа шарттарды талап етуде және бұл ЕҚЫҰ-ны аса беделді халықаралық ұйымдардың бірі ретінде уақытпен қоса өзгеріп отыруға итермелейді. Түсініктеме авторы аталған мәселе бойынша, сонымен қатар, басқа да мәселелердің шешімін табу мақсатындағы Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға мүше елдер басшыларының және үкімет басшыларының саммитін ұйымдастыру жөніндегі бастамасын толығымен қолдайды.
Өзінің түсініктемелік сөзін аяқтай келе, испандық сарапшы Қазақстанның ЕҚЫҰ-дағы төрағалығы кезінде Ұйым қызметіндегі үш “себеттің” бірдей тұрғыда қолдау табуының маңыздылығына ерекше назар аударады. Оның пікірінше, Нұрсұлтан Назарбаевтың бейнеүндеуінде ерекше маңыз берілген үшінші “себеттің” мазмұны қызғылықты болып табылады. Оны А.Алонсо “ЕҚЫҰ флагманы” деп атапты. Олар – адами өлшемді қорғау шаралары, оның ішінде, алуан түрлі трафиктерге қарсы күрес, демократияны насихаттау, білім алу бағдарламаларын жүзеге асыру, адам құқықтарының қамтамасыз етілуін қадағалау, БАҚ бостандығы, құқықтық мемлекет институттарын нығайту және қысым көрсетушіліктің барлық түріне қарсы күрес жүргізу.
Ал Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуі елді демократияландыру жолында алға бастырудың шынайы мүдделілігін беделді Ұйым мінберінен дәлелдеу болса, бұл осы ұмтылысты жүзеге асырудағы бірегей мүмкіндік болып отыр, деп қорытындылайды өзінің ой-пайымын испандық сарапшы.