Үкіаша ата – Ерқоян ата
Құмайлықастан кілт оңға, солтүстік шығысқа – қарт та әз-Қаратаудың күнгей етек қойнауы – Үкіаша ата әулиеге бұрылдық. Ескі қара жолға түстік. Оншақты шақырымдай-ақ жол. Бұл жолдармен сандаған мың адамдар нешеме жүз мәрте жүріп өтпеді десеңізші. Жарықтық осынау жолдар – «қасиет, кие, ескірмес тарих, шежіре…». Жүк мәшинесінің табаны астынан бұрқ-бұрқ атқылаған май топырақ санаңды сыңғырлата сілкілеп, өткеннің елесі тынымсыз бұлдыраң қағады.
Иә-ә-ә... жолда, «Ерқоян ата» әулиеге тізе бүгетінбіз. Құран оқылатын. Одан «Үкіаша атаға» келіп, тағы да құран бағышталып, «Өгізтау» асатынбыз. Содан, жазғытұры, қарт Қаратауымыздың жон арқасы – теп-тегіс Жон... Ескі, қара жол – тірі! Толқып, толғанып та бұлқынып жатыр. Әне… шұбатылған көш-керуен кетіп барады!
«Аруақ аттамаңдар» деген сөз бар. Әудем берідегі Ерқоян атаға ат басын бұрдық. Жарықтықтың қабірінің ұзындығы он бес қадамдай; биіктігі екі метрдей басталып, бір жарым метрдей аяқталады. Кетпен тастардан қаланған, бас жағында ақ мата керілген бақан ағаш. Жан-жағында жыпырлаған қорымдар, уақыт өткен сайын жерге сіңіп, тегістеліп барады. Басында шырақшы, кішкене күрке тамы бар. Отыра қалып дұғамызды бағыштадық. Бұ жарықтық әулие Үкіаша атаның көмекшілерінен болса керек-ті...
Үкіаша ата әулие – қарт Қаратаудың тегістікке ұласарындағы қаптал қойнауда. Кесенесі қырық та он бес шаршы метрдей аумақты алып жатыр. Тастан қаланып, төбесі түңкеленіп жабылған. Қабірі отыз-отыз бес қадамдай ұзындық (ұзын болуы – «басы кесілгенде, қаны шашыраған жер түгел қамтылған» делінеді), бір жарым метрдей биіктік, тастан қаланып, гипспен сыланып, ақ матамен көмкерілген. Бес жүз метрдей жоғарыда сыңғырлаған сылдыр бұлақ. Суы әулиенің бас-аяғына жетіп, төмендегі мал қора, қыстауларға жетіп жығылады. Мұнда жеміс ағаштарының жеті атасы – жүзімге дейін бар. Өкінішке қарай тозыңқырап барады. Жатын, намаз оқитын, тамақ әзірлейтін, тамақтанатын жайлар – қазан-ошақ, ыдыс-аяқ, көрпе-төсекке дейін жеткілікті.
Ниеттеніп алып шыққан үш тоқтымыздың бірін Құдайға құлшылығымыз жолында бауыздап, әулиенің басында да, дастарқан үстінде де дұғаларымызды қайта-қайта қайырып, «құдыққа» беттедік.
Тарихтан шама-шарқымызша мағлұмат бере кетсек: Үкіаша ата – тікелей Мұхамед с. ғ. а. пайғамбарымыздың алдынан қасиетті соңғы дінімізді таратуға шыққан көрінеді. «Пайғамбарымыздың арқасындағы – жауырынындағы мөрін көріп, сүйген» делінеді. Ірі адам болса керек. Түйеде отырғанында, аяғы жер сызар екен. Содан бірде намазға ұйып отырғанында жаулары басын шапқан. (Бір әңгімелерде әйелі сатқындық жасап, жауларына осал тұсын айтып берген). Басы домалағаннан-домалап, қашып барып, бір шақырымдайдағы беткейдегі тастың қуысына (құдыққа) түсіп кеткен. Сөйтіп, жер асты суы арқылы Меккеге жеткен... Тағы бір тарихты қозғап өтсек әбестік болмас: Құдайсыз қызыл советтің кезінде халықтың тоқтаусыз ағыла бергенінен қорынғансып қызыл белсенділер әулиенің қабірін де, кесенесін де булдозер трактормен тас-талқан етіп, сырып тастаған. Бірақ та бүкіл иманы түзік мұсылман ағайындар (бұ жарықтық әулиеге өздерімізден – Орталық Азиядан басқа да, сонау парсы, араб елдерінен де зияратшылар ағылып жатады ғой) жабылып жүріп, бұрынғысынан да үлкен де көрікті кесене тұрғызып, қазіргі қабірінің нобайын жасаған. Бірнеше жылдар әулиенің басында күзетке тұрған, – «құдайсыздар тағы да бүлдіріп жүрер ме екен» деп.
Үйдей-үйдей шомбал тастардың жарығындағы құдықтың тереңдігі – қырық құлаштай. Шелекпен тартып, суын ырымдап ішесіз, алып та кетесіз. «Жөнсіз адамдарға су шықпайды» делінеді. Талай пенделердің бірнеше күндеп басында көз жастарын төгіп отырғандарын да көрген едік-ау...
Тиісті парыздарымызды атқарып болып, әулиені дөңгелене бауырына басып жатқан боз төбеге көтерілдік. Әр шоқыдағы обаларды – қарауыл тастарды араладық. Көңіл тербетер тәтті желкем желпиді. Төбе-төбелер бірте-бірте биіктеп, мұнар тауларға ұласып кеткен. Қуарған раңның ба, сарғайып піскен боз шөптің бе, енді қақтала бастаған қуырдақтың ба, көк желкен жусан, киік оты, көкемаралдың ба… сырларын ішіне бүккен мына мыңдаған жылдық тас-жартастардың ба, олардың ақты-қызылды-жасылды шор-шор қыналарының ба, әлде бәрі-бәрінің бір қазанда қайнап-піскен тұздықтарының ба, әйтеуір – мүңкіген қою қоңыр иістер танау-таңдайыңды қытықтап, қолқаңды атады, басыңды жеңіл ғана айналдырады, масайтады. Былай қарасаң – ен дала… олай қарасаң – мұнар да мұнар… мұнар таулар. Көз жанарыңды ұзатып салсаң – көкжиекпен қолтықтасып, сіңісіп-ақ кетесің. «Беу, дүние-ай – кең-ақсың-ау!?.»
Өгізтау
«Біссімілләмізді» айтып, отыз шақырымдайдағы Өгізтауға бет қойдық. Үкіаша атаның шығысындағы жотаға көлігіміз тігінен ыңырана ытқып шыққан бойы, біршамадан соң Жамантастың өріне ілігіп, шоқырақтап жүріп өтіп, Сарыобаның шоқысына шықтық. Одан әрі қарата, Өгізтауға құлар ернеуге дейін жазықтық – «кіші жон» десек те болар. Оң қапталымыздағы «Таңбалы тасқа» бұрылып өттік...
Осынау кіші жонның үстінде – Өгізтауға құлар ернеуде тұрып, алдыңыздағы айқарыла жайылған қасиетті де киелі кең құлаш аңғарға көз жібересіз де ойға батасыз: Кең құлаш аңғардың оң жақ орталығында – төбесі тақия немесе түйенің қомы іспетті «Өгізтау» тауы айрықшаланып, айбаттанып та тұрады. Сол тақия я қом іспетті төбесі – жаугершілік кезеңдердегі қорған. Қорғанның тіп-тік шыңырау арғы асты – сонау үлкен жоннан – Алтынбұлақтан басталатын Үйреката өзені. Аңғардың сол жағында – Қасқашаның өзені, екі өзен аңғардың аяқталар жерінен қосылып («Қоспа» аталынып), Құмайлықас, Ақсары жазығына кетіп жатыр. Менің әкем жарықтық – Бақша (Бақдәулет) Әйменұлы (1904-1985 ж.ж.) айта беруші еді: «Өгізтаудың орманынан атсаң оқ өтпейтін» деп. Біздің өзіміз де шет-жағасын көрдік қой: Үлкен бау, Сыздықтың бауы, Сәрсеннің бауы, Тұрымбеттің бауы... Найзабай... Долана бұлақ... Тал-терек, сәмбі талдары найқалып, өрік, тұт, алма-алшалары төгіліп жататын. «Жанкешті қызыл совет» өріктерін түйе-керуенмен Түркістанға тасып, одан әрі Мәскеу жаққа асыратын да еді-ау. «Қазақ егін екпеген» дейді (өздеріміз де). Өтірік. Өгізтаудың – екі өзеннің қия беткейлерінің бәрі қара тасты қыршып-қопарып салынған оқпан арықтар. Қолдан жасалған оқтай тепсеңдер. Егіншілік етек алған кәдуілгі малымызбен бірге. «Егемен тары піскен жоқ, қарашор божбан түскен жоқ» деген содырлардың (қарақшылардың) сөзі содан қалған. Үй-жайлар, мешіт-медреселер тастан қаланған, бүгіндері іздері ғана сайрап-сыңсып жатыр... (Өгізтаудың бар қызғылт-күрең шелпек тастарын бүгіндергі харам ақшаның иісіне елітіп, есінен танған имансыздар тасып әкетті ғой). Өгізтаудың терең жыраларында шұңғыл апандар бар «зындан» дейді халық. Меніңше, бұлар – патшалық Ресей кезінде ағылшындардың «жарылғышпен» жасаған шахталары. Айнала толы қап-қара күйген тастар. Бәлкім, бұрындарғы өз бабаларымыз да болар кен қазған, қару-жарақ, тұрмыстық заттар жасау үшін?..
Және де бір айтып өтеріміз: қарт та көнекөз, әз-Қаратау – ерте-ерте кезеңдерде ең биік таулардың санатынан болған; біртіндеп шөккен. Оның орнына «бірі шөккен соң, екіншісі ытқып шықпай ма», – бүгіндергі жас та тәкаппар таулар – Алатаулар, Тәңір таулар өсіп-өніп шыққан.
Жалпы, қарт Қаратаудың екі беті – күнгейі мен теріскейі «әулиелі» жерлерге толы екендігін де айтып өтелік. Күнгейдегі: «Сайрамда – сансыз бап, Түркістанда – түмен бап, баптардың бабы – Арыстан бап»; «Үкіша ата, Ерқоян ата, Үйреката, Балықшы, Қарашаш ана»; теріскейдегі: «Ысқақ бап, Баба-ата, Қара бура, Ақсүмбе, Ақбикеш, т. т.».
Үйреката
Бүйірлей қысқан, құлама екі таудың аралығынан – Үйрекатаның жынысты шатқалынан, бұралаң-бұлтың өзенінен әрлі-берлі кешкілеп жүріп өтіп, әулиенің басына да жеттік. Үйреката әулие де Үкіаша атаның көмекшілерінің бірінен болса керек-ті... Өзеннің ирелең бұрылысындағы қия беткейде тастан қаланған кішігірім – ықшам кесене. Кесененің ішінде әулиенің қабір-мүрдесі, жанында тағы бір қабір – «Үйрекатаның анасы әлде қызы» деп айтылады. Табақ бұлақтың – бүгіндері қаңсып қалған (Өгізтаудың, жалпы, Қаратаудың суларын Кентаудың дүниежүзілік рекордшыл «стахановшы» шахталары жұтты ма, әлде «адам жалмауыздың» өзі ме, бір Құдайым білер) – басындағы белуардан келер көк-майсаның үстіне кілем-текеметтерімізді төсеп, жайланысып алдық. Малымызды бауыздап-сойып, дастарқанымызды жайып, жоғарыда егін салып, мал ұстап, жаз жайлап киіз үйде отырған екі «жетімдер» отбасын шақырып, дұғамызды бағыштадық...
Түс ауа, жоғарыдағы Бәймен атаның (Әймен атаның ағасы) бауынан, Әлі атаның (Әймен атаның інісі) қыстауынан өтіп, солтүстік батыстағы Үйрекатаның өр асуынан асып, Долана бұлаққа зауылдаған күйі құладық. Долана десе – ірілігі алшадай күрең-қоңыр жемістер, күз-күзеуде піседі. Биік тепсеңнің астында құм-қиыршығы бұрқылдап атқылап жатқан (вулкан іспетті) киіз үйдің аумағындай телегей бұлақ, (әрине, бүгіндері ортайып қалған) – бір өзен-су бір-ақ ағып шығады. Бұл өзен көп ұзамай Қасқашаның өзеніне қисындап барып қосылады.
Үлкен Өгізтау аңғарынан кіші Жарбұлақ алабына аса бере, қия беткейдегі Шилібұлаққа тоқтадық. Бал-шекер суынан сіміріп, шөлімізді бастық. Шилібұлақта отырып, төмендегі сонау қоспаға көз жанарыңызды ұзатсаңыз – Аягөз-ана қыстауы, Бекайдар Қарабайұлы бабамыздың (Бәймен, Әймен, Саңғылбай, Әлі аталардың әкесі) мекені. Көзіңізге жас үйіріліп, сағым да сағыныш тылсым бір күйге еніп сала бересіз... Енді Діңгіл төбені айналып өтіп, қарт Қаратауымыздың ең биік нүктесі – Мыңжылқы-Бессаздың күнбатысындағы Шұқырқанаттан бастау алатын, Шаңырақсалдымен толығатын мол сулы өзенге құлдилаймыз. Одан Жоңғар-Қалмақ қырғынындағы «Тама батыр» аруақтың қабіріне тағзым етіп, тікесінен-тіке Темірастау биігіне тартамыз. Әй, көлігіңіздің бір қиналатын жері... Сол жағыңда – сұстанған Үкітау мүлгиді, одан әрі – асқақтанған Пісте тау тұнжырайды...
Әупірім-тәңірімізді айтып жүріп, қарт та әз-Қаратауымыздың жон арқасына – биік Жонға көтерілдік. Мұндай жондар әрбір үлкен өзендердің аралығында бар. Пышақпен кескендей теп-тегіс, қандай күш екен-ә, таудың төбесін тегістеп қиып өткен?!.» Шөптің (көбісі дәрілік) қырық атасы ырғалып-жайқалады; әрегідік көкорай саз. Ең бір таңырқарың – таудың осынау биік төбесінде суы шүпілдеген табиғи құдық. Аңызи тарих: «Жылаған атаның жаңа туған бөбек-баласы қашып келе жатып осы құдыққа тоқтаған; су ішіп, біршама айналасындағы жалпақ тастарды саусақтарымен шұқылап ойнап отырған» делінеді жалпиған тастардың беттері шүпірлеген майда-майда ұңғышақтар.
Оһ, шіркін, аңсарланған «Жылаған атамызға» да жеттік-ау! Екі бүйірден қаусарлай қысқан, ұшарына қарасаң тақияң түсер таулар өзенге келіп бір-ақ тірелген, өзеннің екі жағасында аяқ басар артық-бас орын жоқ есебі. Тек, күншығыс таудың түп етегінде тулақтай ғана көгесінді алаңқай. Шырақшының жайы. Қазан-ошақ, ыдыс-аяқ, киіз-кілем, көрпе-төсектер тұратын бастырмалы там. Таудың әудем биігінде әппақ қудай қураған зәулім бәйтерек, – жай түсіп ырсаланған болса керек. Айналамыздағы бейне бір дию іспетті шомбал жартастардан сәумілдеген тамшылар – сонау ұшарлардан бастап, тау-тастардың астын кеулеп, өсімдіктердің тамырларын аралап, сүзіліп те сырсылып өтіп жатқан нәрлі де дәрумен су. Жарты сағат өтер-өтпес, төрт-бес метр биіктік текпішектің сол бүйіріндегі апан-үңгірден бір арық су салдырлап-гүлдірлеп ағып кеп берсін!.. Жапа-тармағай, шүпірлесіп, бәріміз бір адамдай боп жабысып-қабысып, төбемізден арқыраған қасиетті де киелі судың астына тұра-тұра қалыстық. Ішімізден – жан-жүректерімізден шыққан «біссімілләміз де, Аллаһуымыз да, шүкіршілік-тәубеміз де, бәрі-бәрі де» ақтарылып-төгілуде... Бес-алты минуттей өткенде, төбемізден арқырай құлаған бір арық су пышақ-кесті, саппа тиылған!.. Бұл су, осылайша, әрбір жарты сағаттай уақытта арқырай ағып, кілт доғарылып, қайталанып тұрады. Жер астында кім ашып-жауып тұр?.. Мұны да біле бермейміз.
Бір қызығы, малмандай болған үсті-басымыз демде кеуіп кеткен бұл да бір судың қасиеті-ау, Құдіреттің ісі. Аңтарылып, не болғанын түсініп те үлгірмей, ошарылып, отырысып қалғанбыз. Сәлден соң, өз-өзімізге келіп, тағы да білгенімізді қайтара-қайтара оқып, жан-жағымызды барлай бастадық. Отызшақты қадамдай жоғарыда үлкен қақпатас. Қақпа тастың бір метрдей ашық аралығынан өзен суы сығыла сарқырап, көк бөренге бұрқырай құйылуда. Ойпыр-ай, көк бөренге былайша қарасаңыз – тереңдігі жарты-ақ метрдей көрінер; ал, ішіне түсіп көрсеңіз (тастай – балдай да сезінер қасиетті суға ырымдап сүңгідік те ғой) – қолыңызды жоғары созғанның өзінде бойламайсыз!.. Бұл не керемет!? Мұның шешуі де жұмбағы сол: Су – кіршіксіз табиғи таза.
Аңызи тарих: Ерте-ерте замандарда, Түркістанның маңында шал мен кемпір өмір сүріпті. Балалары болмапты. Жаратқан Жалғыз Иесіне налып та жүрер екен. Содан, бір күндері, бүгіндергі «Мес» аталатын елді мекенде кемпір жүкті болып, уақыт-мезгілі жеткенде босанып, бала орнына – мес (қарын) туады. Шал мен кемпір: «А, Құдай, бала бермей – мес бергенің қайсы» деп тағы да налиды. Со мезет, мес жарылып кетіп, ішінен шыққан бала тауды бетке алып жүгіре жөнеледі. Шошынып қалған шал мен кемпір, апыл-ғұпыл естерін жиысып, баланы қуып кеп береді. О кездері құрғақшылық болып, мына өзен де суалып, ел қиыншылыққа кезіккен уақ екен. Бала сайды қуалай жүгіргеннен-жүгіріп (қашып), содан, жондағы құдыққа келіп шөлін басып, біршама уақыт тасты шұқылап ойнап отырып, әлгі кездегі «палуан тасты» орнатып-бекітіп, қазіргі өздеріміз куә болып отырған өзен жағасындағы – биік текпішектегі үңгірлердің біріне кіріп кетіпті. Жылап-сықтаған шал мен кемпір де жете-жығылып, бала кірген үңгірді бағып отырып қалыпты. Біршама уақыттар өткенде, үңгірден баланың күңгірлеген даусы естіледі: «Әке, Ана, елге қайтыңыздар, арқаларыңыздан бір өзен су ілесіп отырады, бұрылып қараушы болмаңыздар, мен ендігі осында қаламын, іздеп әуреленбеңіздер» деген. Амалсыз, жылап-сықтаған ата-ана елдеріне бұрылады, бір өзен су ілесіп отырады. Елге жетіп қалғандарында, шыдамдары таусылып, арқаларына бұрылып қарап қалады. Со мезет, жер ойылып кетіп, бір өзен су сол ойыққа құйылып, жоқ боп кете барады. Қазіргі күні де, «Мес» аталатын елді мекеннің әудем желкесінде өзеннің суы апанға құйылып, үзіліп жатыр.
«Сол күндерден бастап, ел суланып, нәрленіп, есін жиып та қалған екен» деседі. Әулиелі мекеннің – «Жылаған ата» аталуы да содан қалыпты...
Әулиенің басында түнемелеп, – Құдіреті шексіз жаратқан жалғыз Иемізге сансыз құлшылығымызды айтып, аруақтарға дұғаларымызды бағыштап, ертесіне сәске түсте төбеміздегі биік Жонға жіпке тізгендей іркес-тіркес көтеріліп, көлігімізге жайғасып алысып, төмен қарата – ел-жұртымызға қарай зырғып келеміз.
Жайлап, сапарлас ағайындарымның жүздеріне көз салып қоямын: үлкен кісілер, апалар, қатарлас һәм жасы кіші бауырлар, балаларға дейін, бәрі-бәрлерінің де – жүздері нұрланып, жан-дүниелері толайып, бусанып та буырқанып, тылсымданып, ерекше бір күйге енген. Бәрі-бәріміз де – көкірек-сарайларымыз ашылып, жаңарып та жасарып, өзгеріп салғандаймыз... «Анадан жаңа туғандайсың да-ау...»
Міне, әнеки, «Рух» күші! Құдірет күші.
Игілік ӘЙМЕН