Талғам мен таным табиғаты
Жұма, 19 қазан 2012 7:33
Қазақ прозасына алпысыншы жылдардың бел ортасында шоғыр-шоғыр боп талантты жастар келе бастады. Өртеңге шыққан құрақ қамыстай олар бірінен соң бірі дүрмек-дүрмек боп кеп, бір-бірімен жарыса жазып, қазақ оқырмандарының кітапханасын жаңа шығармалармен байыта түсті. Ол шығармалар алдыңғы аға буынның шығармаларынан бөлекше тыныстағы, көп сөзділік пен шашыраңқы оқиғалардан арылған, жаңа ой мен жаңа идеяны образ табиғатына сіңіре білген, керексіз, жанама детальдардан тазарған, қазақ әдебиетінің көркемдік деңгейін жаңа биікке көтерген шын мәніндегі жаңа шығармалар болды.
Жұма, 19 қазан 2012 7:33
Қазақ прозасына алпысыншы жылдардың бел ортасында шоғыр-шоғыр боп талантты жастар келе бастады. Өртеңге шыққан құрақ қамыстай олар бірінен соң бірі дүрмек-дүрмек боп кеп, бір-бірімен жарыса жазып, қазақ оқырмандарының кітапханасын жаңа шығармалармен байыта түсті. Ол шығармалар алдыңғы аға буынның шығармаларынан бөлекше тыныстағы, көп сөзділік пен шашыраңқы оқиғалардан арылған, жаңа ой мен жаңа идеяны образ табиғатына сіңіре білген, керексіз, жанама детальдардан тазарған, қазақ әдебиетінің көркемдік деңгейін жаңа биікке көтерген шын мәніндегі жаңа шығармалар болды.
Бұл ұрпақ әдебиетке алдыңғы ағаларындай рабфак немесе мұғалімдік семинарияны үзіп-жұлқып жүріп бітірген, М.Әуезовтен басқасы негізінен орташа білім қорымен шығарма жазуға кіріскен ұрпақ емес, көне дәуір әдебиетінен бастап, сол кездегі Кеңес Одағы жазушыларының озық үлгілері боп саналатын барлық шығармалар мен орыс классикасын тауыса оқыған, ол оқығандарына ішкі талап-тілектері қанағат тұтпай, осыған дейін темір қақпасы тарс жабулы тұрған батыс әдебиетінің бұрын-соңды естіп-білмеген жазушыларын қомағайлана оқыған, оқи отырып: «біз қайдамыз?» деп әрқайсысы күрделі де қиын сұраққа жауап іздеген ұрпақ еді. Осы сұрақ оларды ескіні қастерлей отырып жаңаша жазуға итермеледі. Тіпті, мәжбүр етті. Осындай сұрақтарға жауап іздеп, көркемдік деңгей болмаса идеялар идея күйінше қалып қоя беретінін, онымен оқушы жүрегіне жол тапқанмен оны жаулап алуға болмайтынын, барлық идеялар мен көркемдік критерийлер ұлттық болмыс арқылы жүзеге асуы тиіс екенін, олай болмаған жағдайда ондай шығарманы өзге ұлт түгілі өз ұлтың да қабылдай алмайтынын, Брехтше айтқанда, «нағыз ұлттық шығармалар ғана ұлтаралық өнер бола алатынын» бүкіл болмыс-бітімімен түсініп, өз өнерімізді әлемдік өнер биігімен салыстыра қарап, жанталаса іздеудің жаңа жолын таңдаған әлгі айтқан шоғыр-шоғыр таланттардың ішінде жазушы Төлен Әбдіков те бар еді. Ол басқа замандастары секілді бұрқыратып көп те жазбады, қалың-қалың романдарға да бара қоймады. Өзіне қатал талап қоя білетін, артық-ауыс бір деталь, тіпті, орнын таппаған бір сөз үшін өзін-өзі кешіре алмайтын шын суреткер ретінде ол аз болса да саз жазуға, шығармашылық толғақ әбден меңдеп, жазбауға мүмкіндік қалмаған жағдайда ғана қолына қалам алуды өмірлік принципке айналдырды. Жазар алдында ол ақсүйек боп ойланып, жазу үстінде өзін құлдай қинады. Барлық жаңа идеялар мен жаңа пайымдаулар, өмірдің ащы-тұщы шындықтары еленіп, екшеліп, мейлінше сұрыпталып, қол диірменге тартар алдындағы тәлімі бидайдай әр қыпығына дейін тазаланып, патша мен паңның асындай сан рет тексеріліп, барша адам атаулыны толғантып жүрген ізгілік пен жауыздық, махаббат пен зұлымдық, адалдық пен аярлық, қиянат пен қайырымдылық, кісәпірлік пен мүсәпірлік, найсаптық пен кісілік, озбырлық пен момындық, қойшы, әйтеуір, баршаға ортақ қайғы мен қуаныштың мағұрып пен машырықтай алыс аралығын қиялмен шарлап, адами ойлар мен адами топшылауларды қазақи санаға еркін сыйдырып, олардың бәріне қазақи реңк, қазақи бояу сіңіріп, шетелдік үрдіске ғана жарасымды деп танылып келген оқыс әрекеттердің өзін қазақ ұғымына сай адаптациядан өткізіп, ұлттық ой-сананың бүгінгі көрінісіндей етіп оқушыға ұсына білу Төлен сияқты жазушыларға емес, тек Төленнің өзіне ғана тән ерекшелік. Сондықтан да оның шығармалары санмен емес, сапамен өлшенеді, сондықтан да оның бір шығармасының салмағы өзгелердің қос қоржын кітаптарынан ауыр. Төленнің әр шығармасы баз біреулердің шығармалары секілді баспа жүзінде жарияланбайды, оның шығармасы дүниеге келеді. Ал дүниеге келетін шығармалар қашанда аз болатыны белгілі. Егер Төлен көлем қуған жазушы болса, «Әке» повесін қалың романға айналдыруына әбден болатын еді. Бір ұрпақ – бір дәуірдің басынан өткен қайғылы оқиғалар мен қилы-қилы тағдырлар тізбегі Төленнің көсіле де, шешіле жазуына мол мүмкіндік беріп тұрғандай-ақ еді. Бірақ, Төлен оған барудан саналы түрде бас тартты. Бас тартқызған – оның өз ішінде туа бітті жайғасқан қатаң талап, өзін-өзі аямасқа бекінген ішкі «көркемдік» цензура, қалғаны әлемдік әдебиетті шарлап оқып, шаршамай ізденіп, бүгінгі прозаға қойылар талапты еркін игере білгендігінің нәтижесі.
Бір қарағанда өмір деген есіктің ашылып жабылғанындай тым қысқа, енді бір қарасаң шілдедегі оразаның күніндей тым ұзақ. Бала туылады, есейеді, ер жетеді, ұшқан ұясын тастап алысқа қанат қағады. Артта баласын сарғая күтіп әке мен шеше қалады. Енді ғана басталған өмірдің сан-сапалақ қызығы мен шыжығына алаңсыз араласып кеткен жас жігіт сарғая күткен ата-анасын да ұмыта бастайды. Ата-ананың балаға деген сағынышы, жұмыс, карьера деп жүріп туған үйіне оралуды ұмытқан бала жайлы қазақ әдебиетінде шығарма аз емес. Төленнің бұл шығармасы несімен құнды? Әке мен бала жайлы толып жатқан шығармалардан мұның айырмашылығы не? И.Тургеневтің әкелер мен балалар жайлы жазған әйгілі романының айтар ойына бұл шығарма не қоспақ және оқушыны несімен баурамақ?
Қаладағы қарбалас өмір бір басқа, ауыл әлемі бір басқа. Толып жатқан ағайын-туыстан жалғыз қалған әкенің жалғыз ұлдан көп немере сүйсем деген арманы, бір арманы орындалып, келін түсірген кездегі бүкіл ауылдың дүрлігіп той жасауы, алғашқы немересін тартып алғандай әке-шешесінің бір жасқа толар-толмаста елге алып кетуі, келесі жылы ауылға келгенде ол баланың бұларды танымауы, хал үстінде жатқан әкенің арыздасып-қоштасуы, ел ішінде өлімге деген соншалықты сабырлы көзқарас, тіпті, дәл осылай қоштасып қойған Досмағамбет деген біреудің аяқ астынан сауығып кетіп өзінің де, әйел, бала-шағасының да алдында «ыңғайсыз» жағдайда қалуы, бәрі-бәрі: қайғысы да, қуанышы да мамыражай, бейғам, алаңсыз, аңғал қазақ ауылының қара сөзбен салынған шынайы суреті дерсің. Ең арысы: «өскенде әке-шешеңді бағасың ба?» деген сұраққа «бақпаймын» деп шорт кескен жас баланың жауабына шейін нағыз суреткер жазушы ғана байқауға тиіс шындық жатыр.
Бүкіл бір рулы елден ашаршылық кезде ғайыптан-тайып жалғыз өзі аман қалған әкеде ұрпағының көп болуынан басқа қандай арман болушы еді? Келінінің үш құрсақ көтергенінің өзін азырқанып, тіпті, Алматыға емделуге, тойға, жиналысқа келген адамдардың бәріне баласының мекенжайын жазып беріп, «келіннің ішін байқап кел» деп жасырын тапсырма беріп жататын әке-шешенің немереге деген «тойымсыздығының» түбінде қазақ даласын қынадай қырған ашаршылық пен толып жатқан зобалаңдардың әлі басыла қоймаған қайғы табын сезіп отырасың.
Сонымен, әке көз жұмды. Артында қалып бара жатқан баласы мен үш немересі қараңғы көрге кірер алдында үміт сәулесін сеуіп, ішінде сем боп қатқан қатпар-қатпар қайғы шерімен о дүниеге аттанды. Тәйірі, бұл өмірге кім келіп, кім кетпеген, «…Кезегімен өлінер, баяғыдай көрінер» деп ар жағында Абай күрсінсе, «В этой жизни умирать не ново, но и жить конечно не новей» деп бер жағында орыс жігіті С.Есенин күңіренді, ал күні кеше арамызда жүрген Асқар Сүлейменов болса: «Келу – парыз, кету – міндет» деп шорт кескен. Тіпті, ол кісілер ештеңе демесе де «өзекті жанда өлім бар», туған адам өліп, адам біткен алма-кезек орын ауыстырып жатады емес пе? Қалың романға жүк болатын бұл повестегі кесек-кесек оқиғалар мен сан қилы ситуациялар тек есте қалар ірілігімен, жүрекке жылы тиер шынайылығымен ғана емес, осылардың бәрінің қазақы болмыс, қазақы психология, қазақы таным арқылы берілуінде. Әке мен баланың арасындағы қарым-қатынас жалпыға ортақ тақырып болғанмен, ол тақырып әр ұлтта әр басқа қабылданып, әр басқа шешімін тауып жататыны ақиқат. Барша адамзатқа ортақ боп саналатын осы тақырып қазақ топырағына Төлен қаламы арқылы қоныс аударғанда, формасы да, мазмұны да таза ұлттық шығарма боп туған. Бұл шығарманы «оқып шығу үшін» ғана қарап шыққан адамға оның «пәлендей алып бара жатқан ештеңесі жоқ» боп көрінуі мүмкін. Бұлай бағалау ешнәрсені мойындағысы келмейтін, мойындағысы келсе де ішкі қызғанышын жеңе алмайтын рухани тоғышарларға немесе шығармашылық дальтониктерге тән.
Шығарма бітті.
«…Әкемді жөнелтіп болған соң, келесі күні мен ауданға баратын совхоз директорының машинасына ілесіп жүріп кеттім. Қайғы жүгі жеңілдеп, бойым сергіп қалған секілді. Өлікті қадір тұтқан осынау қыруар өлім жоралғысының ғасырлар бойы халық арасында сақталып келуінің сырын жаңа түсінгендеймін. «Япыр-ау, – деймін ішімнен таң қалып, – неге жұрт ел ортасында өлгісі келеді? Неге өмір бойы басқа жерде ғұмыр кешіп, өлу үшін туған елге оралады? Неге?
Әлдеқалай көңілім босап, көзіме жас тірелді. Бірақ, әкемнің қазасына жылағам жоқ. Басқа бірдеңеге. Басқа…»
Ол қандай «басқа бірдеңе?» Шығарманың ең соңындағы осы бір екі ауыз сөз қазақтың бүкіл тіршілігі мен болмысын, өзіне ғана тән өмір салтын, өмірлік философиясын анықтап тұрған жоқ па? Бұдан біраз бұрын ауру айналдырып алған әке-шешесін Алматыға көшіріп алмақ болғанда жоқ-барды сылтау етіп әкесінің көнбей қойғанының сырын баласы енді ұғынды. Өлер алдында сүйегін туған елге қарай сүйрейтін қазақи болмысты Төлен Әбдіков шынайы да шымыр шығармасында осылай суреттеп беріпті. Суреткердің шыншылдығы мен шынайылығы сол, шығармадағы болмысы таңғы шықтай таза, сезімдері жаңа сауған сүттей аппақ адамдарды көре қалсаң ет жақын бауырыңды кездестіргендей құшақтай кеткің келеді. Өйткені, біз ол адамдармен Төлен арқылы етене жақын таныстық, олардың басынан өткен қайғыларына ортақ болдық, олармен бірге өмір сүрдік.
Көркем шығарманың басты мақсаты да осы болса керек.
Төлен Әбдіков 60-жылдары жарық көрген «Бас сүйек» атты алғашқы әңгімесінде мүсінші Хамиттің Жаубөрі батырдың бас сүйегі арқылы оның мүсінін жасау жолындағы жан азабын суреттеу арқылы шынайы өнерге өзін арнаған адам ешқашан рахат өмір сүре алмайтынын, ізденуде шек жоқ екенін, жаужүрек батырлар жайлы қатып қалған стереотипті жеңу оңайға соқпайтынын, қолында аз ғана билігі бар адамдардың өзі ұлты үшін жан қиған ұлы тұлғалардан гөрі өз туыстарына ескерткіш орнатып, ұлтқа үлкен қиянат жасап отырғанын ойлайтын тоғышарларды алғашқы әңгімесінде-ақ сынап еді. Совхоздың жай ғана бухгалтері былтыр өлген әкесіне төбесі көк тіреген ескерткіш қойып жатқанда, қол созым жердегі Қалмаққырғанда елі үшін мерт болған Жаубөрінің моласы жермен-жексен боп, үстін шөп басып жатқанын қаперіне де алмады. Бұл – ұлттық сананың мешеулігі. Төлен осыған күйінді.
Әділет жолындағы оның жанайқайы содан бері бір бәсеңсіген емес. Оның келесі шығармалары – «Ақиқат» пен «Парасат майданында», «Біз үшеу едік» атты тұңғыш драмалық шығармасында, «Қайырсыз жұма», «Оң қол», «Жат перзент» секілді ішкі драмаға толы әңгімелерінде ақиқат пен қиянаттың ашық майданға шыққанын көреміз. Әсіресе, жанрлық жағынан таза көркем шығармадан гөрі философиялық-полемикалық эссе боп табылатын «Парасат майданы» атты повесть жүйкелері тозып, әбден қажыған, өмірде мән-мағына іздеп саналары сарсаңға түскен, тіпті, үмітсіздік ауруына шалдығып, мына өмірден өз еріктерімен кетудің философиясын жасап алған жандардың жан арпалысы мен сабырлы күйзелістері өздері қараңғы түнек деп есептейтін мына тіршіліктен қырық жамау жүрекке дауа іздеп, оны таба алмай, таба қалған күнде сол бозамық сәуленің артында тағы да қараңғы түнек тұрғанын көріп, мына өмірдің алғышарттарын адамзат өз қолымен өздері баяғыда асқан шеберлікпен бұзып тынғанын, табиғат гармониясы адам қолымен күннен-күнге сетінеп бара жатқанын, енді оның жалғануы мүмкіннен гөрі мүмкін еместігі мол екенін, адамзатты парасат қараңғылығынан алып шығар Тесей жібінің қайта жалғана қоюы неғайбыл екенін екі адамның бір-біріне жазған ойға толы хаттарынан өмір деген не, қайғы мен бақытты қалай түсінеміз дегендей телегей-теңіз сұрақтар мен сауалдардың ақ боранының астында қалған оқырман да бір мезгіл өзі де үмітсіздік иіріміне тартылып барып, әрең дегенде малтығып жүріп «үйреншікті өз жағалауына» шығып, әлгі сауалдардың жауабын іздестіре бастайды. Қосылмайтын екі ұғымның ешқашан бірікпейтінін сезеді. Оксюморон, яғни әділдік пен қиянат сияқты кереғарлықтар қақтығысы қағидасын Төлен өз шығармасында анық жазған да екен. Назар салыңыз: «Егер бір аттың түсі әрі көк, әрі қара болса, оны ала деп атайды. Бірақ ол ақ пен қара деп аталатын екі түстің бар екенін жоққа шығара ала ма? Жоқ! Тек, екі түс бір аттың бойына сыйысып тұр. Ендеше, ізгілік пен қиянатты бір бойына сыйдырған қанша құбылыс болса да, ол екеуі бір ұғымға айнала алмайды. («Парасат майданы», 20-бет). Төлен бұл шығармасын жазған кезде, әрине, әлдеқашан ұмытылып кеткен көне грек философиясын жаңғыртқалы жазған жоқ, бұл – ой қуған адамның басынан өтпей қоймайтын заңды құбылыс. Ұлы формалист В.Шкловский: «әлемге әйгілі шығармаларда кейіпкердің бақытты сәтін суреттеу бір-екі беттен аспайды екен, ал қалған беттердің бәрі сергелдеңге толы болады екен, – деп жазған еді. Төленнің «Парасаты…» сергелдеңге толы. Оның кез-келген бетін ашып оқи қалсаңыз өзіңізді мазалап жүрген ішкі арпалысыңыздың қағаз бетіне қалай түсіп қалғанына таң қалғандай боласыз. «Адамдар ең көп азапты қарапайым ақиқатты елемегеннен шегеді» деген Ф.Ницшенің анықтамасынан бастау алатын философиялық ой-тұжырымдар тізбегі барған сайын тереңдеп, бүтін бір ой аралына түсіп кеткеніңді байқамай қаласың. Адам өмірге рахат үшін емес, азап үшін, бақыт үшін емес сергелдең үшін келетінін, Абайшылап айтқанда, «ойлы адамға қызық жоқ бұ жалғанда» болса, Мағжаншылап қайырғанда, «сұм өмір абақты ғой саналыға» екенін «Парасат…» повесі жоғары сана мен таным биіктігі тұрғысынан талдап, таратып, Төленнің өмірдегі өзі сияқты кейде дауласып, дәлелдеп айтқанына көзіңді жеткізбей тынбайды. Мәселен, оның мынадай ойларына қалай дау айта аласың? «Бостандық – адамның өзінің ішінде, санасында. Тумысында қорқақ, жағымпаз жанға қанша бостандық бергенмен ол бостан бола алмайды. Шектен тыс өзімшіл, шенқұмар, нәпсіқұмар, ашқарақ адамдар ешқашан да бостан бола алмайды. Өйткені, олар өздерінің әлгі ниеттері мен пиғылдарының құлақ кесті құлдары.
«Бостандық деген не? Ол – ар-ұяттың тазалығы» деген біздің дәуірімізден жеті ғасырдай бұрын өмір сүрген жеті дананың бірі – Периандр Коринфский. Ғажап емес пе! Яғни, шын бостандыққа рухани кемелдену арқылы ғана жетуге болады» («Парасат майданы», 30-бет). «Өмір деген ұлы ойынның ережесі баяғыда жасалған. Әдетте ережені төменгі дәрежедегі ойыншылардың жиі бұзатынын және олар үшін ереже қашан да ауыр жүк екенін есіңізге салғым келеді» (31-бет)
Иә, ой тізбектері осылай жалғасып кете береді. Байқадыңыз ба, ара-арасында ондай үмітсіз тұңғиықтан шығудың да жолдары бар екен. Ол – рухани кемелдену, ғасырлар бойы қалыптасқан өмір деген ұлы ойынның ережесін бұзбау?! Бірақ, қалай? Рухани кемелдену идеясын ұлы ойшыл Л.Толстой өле-өлгенше айтып та, жазып та өтті, адам өз бойындағы қанағатсыздық пен мансапқұмарлықты жеңбей, әділ қоғам орната алмайтынын барлық гуманист-жазушылар мен ақындар, ғалым-философтар таусыла жазып өтті. Бірақ, адамзаттың, дәлірек айтқанда, билеуші топтың «ереже» бұзу дәстүрі өршімесе, бәсеңдеген жоқ. Демек, шеңбер тұйықталды. Әділдік ешқашан әділетсіздікті жеңе алмайды. Бірақ, біржола жеңілмейді де.
Оксюморон жалғаса береді. Адамзат өзін-өзі құртып біткенге дейін.
Төлен Әбдіков қаламынан туған «Ақиқат» повесі, «Біз үшеу едік» драмасы да табиғаты жағынан бір-бірімен үндес, мазмұндас жатқан шығармалар. Мұнда кейіпкерлерден гөрі ой қақтығыстары жекпе-жекке жиі шығып, ой образға айналып жатады. Ұлы Гомер айтқандай, «Мысль у людей земнародных бывает такою, какую им в этот день посылает родитель бессмертных и смертных». Демек, ғасырдан ғасырға жалғасып келе жатқан ақиқат жолындағы айқас Төленге де дәл сол шығарма жазу үстінде жоғарыдан құйылып жеткен болар. Бірақ, ол ой «жауындарын» жұрттың бәрі емес, ой аңдыған адам ғана ұстай алатын болуы керек. Өмірден талай физик өтті, алайда, найзағайды Резерфорд қана ұстаған жоқ па? Төлен де адам санасында күн сайын жарқ-жұрқ етіп мазаны алып қоймайтын ой найзағайларын ұстап алып, бәрін қазақы көгенге тізіп, оқушысын таным дүниесінің ерікті тұтқынына айналдырып жібереді. Парапсихолог пен телепат, криминалды полиция арасындағы байланыс, телепаттың ұрыларды ойша көру қасиеті, осы қасиетті кездейсоқтық емес, адам бойына біткен көріпкелдік жүйе ретінде қарастыратын ғылыми жүйе жасамақ болған профессордың еңбегі еш кетіп, повесть телепат Роберттің өлімімен бітті. Мұнда да билік өз үстемдігін жүргізбей қоймайды екен. Полиция үшін ғылыми негіз жасаудан гөрі гангстерлерді ұстау әлдеқайда қымбат. Бір қарағанда шытырман фантастикалық жанрда жазылған шығарма боп көрінгенмен өмірдің мәні мен тарихи оқиғалардың сол тарихтан алар орны жайлы толғаныстарға толы. Телепат Роберт көріпкел ғана емес, көріпкелдігі арқылы адам болмысын әбден зерттеп болған, адамдардың жаппай пендешілігінен, ұсақтығынан, меркантильдігінен, жеке бастың пайдасы үшін жауыздықтың ешқандай түрінен бас тартпайтын өзімшілдік мінездерінен әбден жеріген, «бұл бес күннің орны жоқ аптығарға» деген адамзат ауасын кезіп жүрген ойды қағып алып бізге жеткізген Абай секілді, Роберт те мынадай «аптыққан», мәнсіз тіршілікке қызыға қоймайды. Ол үшін өмір сүрудің, профессор күнде құлағына құятын «мәңгі тарихта қалатын болдың» деген маңызды ұсыныстың ол үшін бұдан былай көк тиын да құны жоқ. Өйткені, ол «мәңгілік» деген ойдың өзіне күле қарайды. «Ұлылық», «Талант» деген ұғымдардың өзі Вольтер айтқандай құдайдан келетін нәрсе деп есептейді Роберт. Айталық, соқыр инстинкпен құстар қалай ұя салады, талантты шығарма деген де солай. Ал, тарихқа келетін болсақ, – деп жалғастырады ойын сол телепат. – Тарихта ешқандай мән жоқ. Өйткені, тарихта ылғи кездейсоқ тұлғалар мен керексіз оқиғалар қалады». «Құндыздың даңқын шығарған – оның түгі болғанмен, сол түктер құндыздың өзі үшін қымбат зат емес. Ол тіпті өзі үшін аса мәнді боп есептелмейтін заттың қалайша өзінің даңқын шығарып жүргеніне таң қалған болар еді. Тарих та сол. Оған адамдардың ізгі арманы, мәнді мақсаты, махабаттары қажет емес… Қайдағы бір жаңсақ мақсаттармен салынған әуре пирамидалар тарихта қалады да, толып жатқан адамдардың көз жасы мен қайғы-қасіреті ұмыт қалады. Тарихшылар сыртқы көріністер мен хронологияны ғана есепке алады».
Төлен шығармалары осындай ойларға толы. Тіпті, өмір мен өлім жайлы көп айтылатын ойлар барлық пенде шошитын, «өлім» деген суық сөздің өзін үрейлі мәнінен айырып, жолаушының келуі мен кетуі сияқты қарапайым ұғымға айналдырады. Әлемдік ой мен қағидалар талантты жазушының шығармаларында еркін жымдасып, қазақы қалп алып, ұлттық философиялық категориялармен мидай араласып кеткенін көреміз. «Кто знает, это жизнь не есть ли смерть, И смерть не есть ли то, что жизнь для смертных» деп біздің дәуірімізден әлдеқашан бұрын анықтамасын беріп кеткен Еврипидтің ойлары «Ақиқат», «Парасат майданы», одан әлдеқашан бұрын жазылған «Тозақ оттары жымыңдайды» деген повестерде, әсіресе, «Әке» повесінде қайта жаңғырып, ұлттық мән-мағынаға ие болады.
Төлен Әбдіковтің «Өркениет» журналында жарияланып, әлі кітап боп шығып үлгермеген, 2010 жылы дүниеге келген тағы бір үлкен шығармасы бар. Оның аты «Тұғыр мен ғұмыр». Бұл повесть деп атасаң да, кең ауқымды роман деп атасың да көнетін, «не салсаң да тартатын», болмысы бөлек дүние. Оқиғасы – бүгінгі күн, пішіні – баяндау стилінде, мазмұны – Томас Манның «Будденброкки» деп аталатын көлемі жарты қарыс романына сай, кейіпкерлерінің ішкі әлемі – князь Мышкин мен Нехлюдовты еске түсіретін, идеясы – Э.М. Ремарктің «Батыс майданда өзгеріс жоқ» атты романымен үндес туынды. Барлық талантты шығарма секілді бұл шығарманың да «алып бара жатқан ештеңесі жоқ», қазақ әдебиетінде талай жазылған тақырып. Батырдың әкесі халық жауы боп ұсталды, артынан әйелі де тұтқындалды, 11-12 жасар Батыр мен 4 жасар қарындасы жетім қалды, халық жауының балаларына көмек қолын созған адам да жазаланатын кез, яғни, екі баланың көрмеген азабы жоқ, ақырында екеуінің екі ажырауы, кішкене қарындасының ауырып шетінеп кетуі, балалар үйі, төбелес, соғысқа сұранып кету, Батырдың әскери газетке автомат ұстап тұрып түскен суреті, жау қоршауында қалу, тұтқында болу, АҚШ әскерлерінің азат етуі, жаза күтіп тұрғанын білсе де «тәуекел» деп елге оралу, советтік лагерь, Борис деген атқа ие болу, Штрафзона, Колыма, азаттық алу, Сібірде үйленіп, үй-жай боп тұрып қалу, қартайған шағында туған жерге оралу, адам танымастай өзгерген туған ауылы…
Бұл оқиғаларды ерінбей тізіп отырған себебім – «көрдіңіздер ме, «алып бара жатқан ештеңесі жоқ, бәрі таныс-бейтаныс оқиғалар» деген ойды дәлелдей түсу үшін келтірдім. Ал, осы оқиғалар тізбектен босатылып, әрбір көрініс, әрбір эпизод, әрбір деталь көркем шығармаға айналғанда Заман, Адам, Тағдыр деген үш ұғымның арасында тұңғиық ойға кетесің. Шығармада жиі айтылатын: «Адамның басы – Алланың (Аллахтың емес) добы» екеніне, осындағы бір адамның басынан өткен, барша қазақтың төбесінен төнген қасіретті қара жер қалай көтерген, қазақ қалай үгітіліп құрып кетпеген деп жағаңды ұстауға ғана шамаң жетеді. Бір басына төнген мың қасірет-қайғыдан арылып, өлер алдында сүйегін туған жерде қалдыру үшін еліне келген Батыр ауылдағы кішкене саябақ ортасында өзіне қойылған ескерткіштің бар екенін тірі қалған жалғыз қария, бұрынғы химия пәнінің мұғалімі, қушиған шүйкедей шал Сәлімгерейден естіп, мұның басы айналып кетеді. Бәрі рас екен. Ертең – Тоғызыншы май. Бүкіл ауыл ескерткіш маңына жиылып горн тартқан пионерлер гүл шоқтарын қойып, кішкентай ауылдан шыққан ержүрек батыр жайлы жалынды сөздер айтылмақ. Бұны жұрт Мәскеу түбінде ерлікпен қаза болды деп, майдан газетіне баяғыда шыққан мұның қайсар бейнесін мүсінге айналдырған екен.
Енді бұған тірі жүрудің жөні де қалмапты.
Сол күні ол талма ауруы асқынып, қаза болды да, «ауылға қыдырып келген бір жолаушы табан астында қайтыс болды» деп, белгісіз біреу ретінде жер қойнына тапсырады.
Міне шындық, міне аңыз, міне ақиқат! Бір кездері өздері өмір сүрген, сыйлы болған, бір қауым елмен ет жақын бауырлардай біте қайнасып, ағайын-туыс боп кеткен елдің бүгінгі ұрпағы бұларды ұмытқан. Тіпті, «Шәйкеннің ұлы талай азап пен сергелдеңді бастан кешіріп, қартайған шағында туған еліне аман-есен келіпті» десе де оған ешкімнің сенгісі жоқ. Оларға бұлыңғыр сағым ішінен ертегінің қаһарманындай аман оралған Батырдан гөрі аңыздағы батыр қымбат. Егер оның тірі екені дәлелденсе осы ауылды ауыл етіп ұстап тұрған ескерткіштің күл-талқаны шықпақ, яғни, ауыл тарап кетпек.
Төлен осы шығармасымен бүгінгі қазақ прозасының деңгейін тағы бір сатыға биіктетіп, ең таңдаулы әлемдік прозашылардың қатарына қосылып отыр. «Шындықты жазатын жазушының алдында тұрған бес қиындық» деген Брехт теориясының бәрі – батылдық, ақыл, біліктілік, қабілеті және айла – осы шығармадан айқын көрінеді. Мұндай шығарманы жазу үшін бұрынғыны қайталауға соқтырмайтын асқан білімдарлық қажет екені айтпаса да түсінікті.
Бұл мақалада біз Төленнің қызмет саласы, еңбек жолы, әр жылдары шыққан кітаптары мен күйшілігі, жақсы көрген еркектері мен еркек еместері, оның шығармасы бойынша түсірілген көркем фильм мен сахнадағы қойылымдары жайлы кеңірек сөз етуден гөрі оның шығармашылық жолындағы ең басты азаматтық кредосы – ақиқат жанындағы жан айғайына көбірек үңілуді жөн санадық. Ол мақсатымыз қалай орындалды – ол жағынаоқырман қауым өз төрелігін айта жатар.
Дулат ИСАБЕКОВ.