Мінезді адам
Жексенбі, 16 желтоқсан 2012 7:18
Мінезсіз адам жоқ, жұрттың бәрінде де мінез бар. Біреу жуас, біреу кірпияз, біреу байсалды дегендей… Бірақ оларды ешкімде мінезді адам демейді. Тіпті әркімге бір тиісіп, жұрттың мазасын алып жүретін адамды да мінезді демейді, ары кетсе, тентек дер. Мінезді деген басқа түсінік. Ол айтқанынан қайтпайтын (әрине, дұрыстығына сенімді болса), айтқысы келгенді іште бүгіп қалмай, кімге де болса айтып салатын, бір істің ақиқаттығына көзі жетсе, сол үшін қасқайып тұрып күресетін, қандай да бір тиімділік үшін арынан аттамайтын адамдарды «мінезді екен», «мінезді адам» дейді.
Жексенбі, 16 желтоқсан 2012 7:18
Мінезсіз адам жоқ, жұрттың бәрінде де мінез бар. Біреу жуас, біреу кірпияз, біреу байсалды дегендей… Бірақ оларды ешкімде мінезді адам демейді. Тіпті әркімге бір тиісіп, жұрттың мазасын алып жүретін адамды да мінезді демейді, ары кетсе, тентек дер. Мінезді деген басқа түсінік. Ол айтқанынан қайтпайтын (әрине, дұрыстығына сенімді болса), айтқысы келгенді іште бүгіп қалмай, кімге де болса айтып салатын, бір істің ақиқаттығына көзі жетсе, сол үшін қасқайып тұрып күресетін, қандай да бір тиімділік үшін арынан аттамайтын адамдарды «мінезді екен», «мінезді адам» дейді. Жұртқа танымал адамдардан мысал келтірейік пе? Ондай адамға Нұрмахан Оразбек жатады.
Журналист, қайраткер азамат. Оны қаламгер қауым жақсы біледі. Ортасында беделді. Сол мінезділігінен сескенгеннен емес, ақ жүректілігі үшін, досқа дегенде қоң етін кесіп беретін мәрттігі үшін сыйлайды. Талайлар алдын кеспей, жол ұсынады. Ал оның көпке танымалдылығы ең алдымен сол мінезділігіне қатысты. Әйтпесе, ақ жүрек, адал адамдар, құдайға шүкір, баршылық. Бірақ Нұрмахан секілді адамдар сирек. Жұрт алдымен оның сол мінезділігін сөз етеді, ол сонысымен ерекшеленеді.
Қиялға жүгініп, осы Нұрекеңнің бойынан сол мінезділігін алып тастап, көз алдымызға елестетейікші: қарапайым ғана көптің біріндей қара торы жігіт күлімсіреп қарап тұрар еді. Кітап жазған екен, кім жазбай жатыр, одан көп жазатындар да көп. Түрлі-түрлі газет-журналдарда жұмыс істепті, тіпті онда басшы да болыпты, ондайлар да аз емес қой. Бірақ есте қалғандары сирек. Егер сол мінезі болмаса, Нұрекең де көптің бірі болып, еленбей қала береді-ау дейсің.
Оған бұл мінез қайдан жұққан деген ой келеді. Біршама уақыт араласымыз бар, сол мінезін әркез көріп те жүрміз. Өмірінен де азын-аулақ хабардармыз. Өзінің ақжүректігіне басып, сол өмірі жайлы сырын ақтарып та тастайды, өмірбаянын жазғанда да ешнәрсесін жасырмайды. Жетім өсіп, жасында қиындықты көбірек көріпті. Қиындықтың біреуді жүнжітіп, біреуді ширататыны бар. Нұрмахан баланы ширатқан сыңайлы. Жасында апайының кітапханашы болғанын пайдаланып, кітапты көп оқыпты. Содан біраз нәрсені түйген. Ширығуға сол түйген қосылып, адал өмір сүру керек, әділдік үшін күресу керек деген байламға келеді де, ол мінез болып қалыптасса керек.
Сол мінезділігінің арқасында ол қашанда белсенді болып жүрді. Мектепті бітіре салысымен, өз кезіндегі үлкен ұран – тың игеруге аттанған. Одан соң ұлы құрылыс – Соколов- Сарыбай комбинатына барған. Сонда да біраз нәрсені көңіліне түйген. Түйгенде, сонда басқа ұлт өкілдерінің өз халқына кемсіте қарағанына қатты ашынған. Қаны қарайған сәттері де болғанға ұқсайды. Сонда оның қандай әрекеттерге барғаны белгісіз. Ал Нұрекең басқа жұрт куә болмаған нәрсені айтпайды. Жұрт куә болған нәрселер кейінірек, ол университетке түскеннен кейін басталды.
Жасымыз Нұрекеңнен аз-кем кіші болғанмен, университетке мектепті бітіре салып түскендіктен, одан екі курс жоғары оқыдық. Сонда оның бір студент басқа ұлт өкілін ұлттық намысына тигені үшін жұрт көзінше сабағанын, комсомол жиналысында ұлт мәселесін көтеріп, сөйлегенін естігенбіз. Біздікі жай естіген әңгіме, ал Нұрмаханның курстасы, үлкен жазушымыз Мұхтар Мағауиннің «Шытырман» роман-эссесінде жазғаны – көзбен көргендер, сонда өзінің курстасының қолымен де, сөзбен де төбелескендері әсерлі айтылған.
Төбелес деген онша жағымды нәрсе емес. Әсіресе, зиялы қауым құптай қоймайды. Бірақ сол төбелес те көзқарас. Әділдікке сөзбен, уәжбен жетуге болмайтын кезде, жұрт оған амалсыз барады. Ауылында, өз ортасында ол ешқашан да біреуге қол көтермеген адам. Өз дегеніне уәжбен, сөзбен жеткен. Ал уәжге тоқтамағандарға амалсыз мінез көрсеткен.
Жақында халқымыздың аяулы перзенттерінің бірі, қазақ баспасөзінің үлкен қайраткері Қасым Шәріповтің 100 жылдығына орай кітап шығатын болды да, сол азаматты білетіндер іздестірілді. Білетіндердің бірі Нұрмахан Оразбек екен. Естелігін жазып берді. Сол естелігінде Нұрекең университет қабырғасындағы хикаяларының соңғысына біршама егжей-тегжейлі тоқтаған. Бұл – диплом жұмысын қалай қорғағаны жайында.
Жалпы Нұрмаханның бір қасиеті – жұмыстың ауырын өзі тауып жүреді. Журналистердің әулие ұстазы Қайыржан Бекхожинге диплом жұмысының тақырыбын «Қазақстан және «Правда» деп бекіттіріп алады. Оның өзінде ұстазы шағын кезеңді алуға көндіреді. Әйтпесе ол докторлық диссертацияға да ауырлық ететін тақырыпты алмақ болған ғой. Тіпті сол 1919-1925 жылдарды алғанның өзінде ұшан-теңіз материал жинап, соның өзін диплом жұмысына әзер сыйдырады. Сыйдырғанда, Кеңес өкіметінің қазақ даласына әкелген жақсылығынан гөрі, одан билік басына келген Орталық өкілдерінің озбырлығы көптеу болғаны аңғарылар еді. Қазақстанда пролетариат жоқ, пролетариат – орыстар, пролетариат диктатурасы кезінде сондықтан билікті кім ұстауы керектігін олар ісімен дәлелдегендей. Қызылордада ревком болған Гержот дегеннің қысымынан бір миллионға жуық қазақтың ауа көшіп, көпшілігі қырылғаны айтылады.
Дипломдық жұмыс емес, кандидаттық диссертацияның жүгін арқалағандай бұл еңбек басқалардан бұрын оның біраз ұстаздарының қарсылығын тудырады. Талқылау бірнеше сағатқа созылады. Өзіне қамқор болуға тиіс ұстаздары мұндай ұлтшылдық пиғылдағы жұмысты қорғатпау керек деп даурығады. Нұрмахан-студент райынан қайтпай, өзінің ой-пікірін дәлелдеп қасарысады. Кім біледі, мемлекеттік комиссияның төрағасы таяздау, жалтақ біреу болып, университеттегі атақтары дардай ғалымдардың ығына жығылса, өз пікірі бар, дайындығы мол студент дипломсыз қалар ма еді. Бірақ оның бағына қарай, төраға белгілі қоғам қайраткері, ҚазТАГ директоры Қасым Шәріпов болып шықты. Талқылаудан кейін, біраз уақыт үзілістен соң (сірә, олар тағы да талқыласа керек), комиссия төрағасы дипломға «төрт» деген баға қойылғанын, оның өзінде студенттің өз ұстаздарымен көбірек айтысып кеткені орынсыз екені ескерілгенін хабарлайды.
Сол аса принципшіл қайраткер адаммен Нұрмахан арада он жылдай уақыт салып, қайта кезікті. Қасым Шәріпов ҚазТАГ директоры кезінде сол мекемеге ол жауапты редактор болып барды.
Университтеті бітірген соң да сол мінезділігімен Нұрмахан талай адамның пайымына сыймайтын қадамдар жасады. Өмірді көремін, журналистік жұмысты басынан бастаймын деп, Алматыдағы қызметін тастап, сонау Торғай, Түркістан асып, аудандық газеттерде жұмыс істеді. Сонда да өзіне тән саяси белсенділігінен таймай, көзге түсіп жүрді. Сонда жүріп те республикалық басылым басшыларының назарына ілінген. «Лениншіл жас» газетіне солай келген.
Қайда жүрсе де, ол көптің бірі болғанды қаламады. Осы бір әрекетім біреуге жақпас демей, ойындағысын айтып салатын. Ізденгіш, көп оқитын адамның ойында көбіне жақсы идеялар жүреді. Рас, ол біреуге жағады, біреуге жақпайды. Нұрекеңнің онда жұмысы болмайды. Мен пікірімді айттым, құптасаңдар жөн, құптамасандар өздерің біліңдер дейді. Дегенде, оның сондай мінезі біреулерге ұнайтын да. Қазақстан ЛКСМ Орталық Комитетіне солай барған. Нұрмаханның осындай мінезі сол комсомол басшысы Өзбекәлі Жәнібековке жаққан. Тек сол жаққаны сәл кейінірек белді басылымдарға шақырылғанда, оны жібермей, жолына біршама кедергі болғаны да бар.
Жаңашыл, талапшыл адамға кейде өзінің бауыр басқан ортасы да айтарлықтай ауыртпалық тудырады. Ол «Социалистік Қазақстанда» (қазіргі «Егемен Қазақстанда») өткен ғасырдың 70 жылдарының басында біраз жыл жұмыс істеді. Жақсы көрінді. Біраз тың тақырыптар ұсынып, оны жазуға өзі қатысып, көзге де түсті. Әсіресе, сыртқы саясатты, шетел өмірін жазуда тек Мәскеудің бергенін жариялайтын заманда, бұл тақырыпта біраз материалдар жариялап, газеттің өз бетін көрсетті, өзін де танытты десек болар еді. Өзінің мінезіне басып, партияның заманы жүріп тұрған кезде, осы біз неге әр материал сайын партияның съезд, пленум шешімдерінің маңызын айта береміз, біреуін де айтсақ жетпей ме деген ұсыныс та білдірген. Бұл ұсыныс әсіресе коммунист ағаларына ұнамаған, олардың мұны «саяси сауатсыз» деп жазғырғанын да естіген. Олармен дауласуды артық көрген ол сонда ешқандай ың-шыңсыз өзін көптен шақырып жүрген Тарих институтына ауысып кеткен.
Жалпы Нұрекең бір жұмысқа өзі өтініш жасап бармайды. Әдетте оны шақырады. Тіпті бір жұмысты атқаруды өтінеді. Тарих институтына солай барған. ҚазТАГ-қа да шақырды. Алғашында бас редакторлыққа, одан соң директордың орынбасары етті. Жұрт оны сол ҚазТАГ-тың жұмысына арнап жаралғандай көретін. Сол заманда барлық газет ҚазТАГ-пен байланыста. Ресми материалдардың бәрін содан алады, соның бетіне қарайды. Газет басшыларына ең танымал адамның бірі Нұрмахан Оразбеков болды. Ол қолға алған нәрсе бітіп жатады.
Бұл жұмыстан да оны басқа жаққа шақырған. Тіпті Сарыағашта демалып жатқан жерінен Қарағанды облыстық «Орталық Қазақстан» газетіне редакторлыққа Алматыдағы үйіне де жібермей, Ташкент арқылы бірден Қарағандыға ұшқаны бар. Нұрекеңнің мінезі осы газетте айрықша көрінді. Бұрындары ол өзі басқаларға тәуелді жағдайда жүрді. Бір идея айтса, оның жүзеге асуы басқаларға байланысты еді. Кейде қалып қоюы да мүмкін. Ал мұнда ол – бастық, шешуші тұлға. Ойындағысын жүзеге асыра алады. Сол газет те басқалардың қарауында емес пе, редактор да біреуге бағынышты емес пе деуге болар, солайына-солай, бірақ Оразбеков оны басты нәрсе санамады, азарлығы – орнымнан алып тастар, әзірге өз ойымдағыны жүзеге асырамын дегенді ұстанды.
Алғашқы күннен-ақ бұл газет өзгеріп сала берген. «Қиындау» тақырыптың материалдары жиі жарияланатын болды. Жұрт, әрине, сондай материалға құмар. Сол тұста облыстық газеттер редакциялары басқа облыстан шығатын газеттерді де алып отыратын. Сөйтіп, «Орталық Қазақстандағы» өзгерісті бүкіл республика журналистері біле бастады. Бұл газетте Желтоқсан оқиғасына қатысты материал жарияланғанда, оған МҚК атынан ескерту де жасалды. Редактор оны тыңдады да қойды. Қуғын-сүргінге ұшыраған жазушы Жайық Бектұровтың естелік материалдары бірінен соң бірі шықты. Ғалым Евней Бөкетов туралы естеліктердің де жолы болмай жүр екен, оларға да жол ашылды. Ақын Серік Ақсұңқарұлының мінезді өлеңдері де оқырманға жетті.
Осының бәрі жаңа редактор Нұрмахан Оразбековке қатысты болып жатқанын оқырман қауым бірден аңғарған. Бірақ сол оқырман бір күні осы газетте «Барлық елдердің пролетарлары, бірігіңдер!» деген ұранның «Бас кеспек болса да, тіл кеспек жоқ!» деп өзгергеніне таң қалды, сенбеді. Таңданғанда, кеңестік құрылыстың жарғысындай болған ұранды да өзгертуге болады екен-ау, оған редактордың қалайша дәті барды екен деген.
Бұл өзгертуді түсіндіріп жату артық. Ол редактордың ерлігі екені даусыз. Оразбеков Қазақстанда бірінші болып осылай жасады. Сол мақалада айтылғандай, азарлығы – бас кетер; кеткенде, қызметтен алар деген шығар. Бұл Нұрекеңе жарасатын мінез.
Осы газетте жұмыс істеп жүргендегі Нұрмахан Оразбековтің тағы бір ерлігі шын мәнінде бас кетердей әрекет еді. Бұл жайында біраз айтылған. Қаламгер қауым ғана емес, жұрттың көбі біледі. Президент Кеңсесінің басшысы Махмұт Қасымбеков те ол жайында жазып, оны үлкен ерлік іске балағаны бар. Жалпы Нұрмахан туралы әңгіме болғанда, мұны аттап кете алмайсың. Ол қиянат болар еді. Мұндай ерлік қайталанбайды.
1991 жылдың 19 тамызында ГКЧП дейтін, яғни Төтенше жағдайлар жөніндегі мемлекеттік комитет елдің демократияға деген қадамын, халықтардың тәуелсіздікке ұмтылысын біржола тоқтатуға әрекет жасағанда жұрттың бәрі абдырап, оған қандай баға беруді білмей қалды. Біреулер олардың көкейін аңғарса да, айтуға қорықты. Талай адам әліптің артын бақты. Қорықпаған бір адам болды, ол Нұрмахан Оразбеков еді. Бәлкім, саясаткерлер ішіндегі ондайлар болған шығар, бірақ журналист қауым ішінде, редакторлар арасында Нұрекең жалғыз болғаны анық.
Сонда оның ерлігі не еді? ГКЧП мәлімдеме жасап, елдегі билікті өздері алатынын хабарлағанда, «Орталық Қазақстан» газеті бадырайтып: «Жексенбіден дүйсенбіге қараған түні Кеңес Одағында мемлекеттік төңкеріс жасалды», деп жазды. Мақаланың тақырыбы: «Иә, бұл мемлекеттік төңкеріс». Сол ГКЧП жеңіске жетсе, өзін не күтіп тұрғанын Нұрекең жақсы білді. Ондай жағдайда не болатынын қуғын-сүргінді бастан кешірген Жайық Бектұров ағасы да ескерткен, ең болмаса шамалы жұмсарт деп жалынған. Сонда Нұрмахан: «Жақа, сөзді шығын қылмаңыз, ендігі кезек біздікі шығар, бәлкім. Тағдыр солай болса, бұқпантайлағанмен құтыла алмаспыз» деп безерген. Мінез бе? Мінез ғой. Көп адамда кездеспейтін мінез. Көп адамның қолынан келмейтін әрекет.
Бұдан кейін де Нұрекең біраз шаруаның басында жүрді. Ағылшын тілінде шыққан республикалық «Қазақстан» газетінің, «Ақиқат» журналының редакторы болды. Республикалық «Қазақстан» баспасын басқарды. Қайда жүрсе де сол мінезі, айнымайды. Бірбеткейлігін артық көріп айтқандарға: «Осылай кеткеніміз кеткен шығар», дейтіні де бар. Бірде баспагерлердің жиналысы болып, оған министр де қатысып, сонда әріптестері сөзіңіз өтеді деп оны сөйлетіпті. Дауысын көтеріп сөйлейтін әдетіне басса керек. Сонда бір кезде шәкірті болған министр: «Нұреке, осыны дауыс көтермей-ақ, жай айтуға болмай ма?» десе керек. Нұрекең: «Сендер жай айтса, естисіңдер ме?!» деп жұртты күлдіріп қана қоймай, үлкен жиналысты түсіністік арнаға түсіріпті. Бұл да мінез.
Оның мінезі туралы көп әңгіме айтуға болады. Таусыла қоймайды. Сондықтан оны доғарған жөн шығар. Ал анықтамалық ретінде айтатын бір жай: оның оннан астам публицистикалық, деректі кітаптары бар, аударманың қас шеберінің қолынан шыққан кітаптары да бір талай, еңбегі де еленген: «Парасат», «Құрмет» ордендерінің иегері.
Осы азамат жетпіс беске толып отыр. Алла тағала мінезіңнен айырмасын деп тілек айтсақ, жөн шығар. Бұл мінез Нұрекеңе жарасады.
Мамадияр ЖАҚЫП,
«Егемен Қазақстан».
Алматы.