Осыдан он жыл бұрын ауылдарда кешенді блок модулін (КБМ) орнату арқылы су жеткізбек болғаны есте. Кейін Үкімет те, жергілікті әкімдіктер де КБМ-ның ауылдардың суға деген қажеттіліктерін өтей алмайтынына көздері жетті.
2010 жылы Үкіметте республикалық бюджет есебінен өңірдегі Ертіс, Май аудандарындағы топтық су құбырын қайтадан қалпына келтіру жөніндегі шешім шықты. Бұл жобаны жүзеге асыру, яғни ауылдарға су жеткізу міндеті – тапсырыс беруші, еліміздің Ауыл шаруашылығы министрлігінің Су ресурстары жөніндегі комитетіне жүктелген-ді.
Облыстық табиғи ресурстар және табиғат пайдалануды реттеу басқармасының мәліметінше, алғашқы кездері Беловод топтық су құбыры жобасына жауапты – «ОSТ-Проект» ЖШС, мердігер – астаналық СП «Спецпластводстрой» ЖШС болып бекітіліпті. Құрылыстың жалпы құны – мердігерлік келісімшарты бойынша 5,7 млрд теңге. Ұзындығы 388,4 шақырым болатын су құбыры Ертіс ауданын қамтиды.
Екінші жоба, Май ауданындағы топтық су құбыры бойынша бас мердігер – астанадағы «Центрстрой-комплект НС» ЖШС. Жобаның жалпы құны – 6,4 млрд теңге. Екі аудандағы топтық су құбыры жобалар құрылысы 2013 жылы пайдалануға беріледі деп жоспарланды.
Содан бері 10 жыл өтті. Беловод және Май топтық су құбырларының құрылысы барысындағы дау-дамайлар әлі бітпеді. Мысалы, Беловод су құбырының құрылысы 7 жылға созылса, 5 жылы жауапсыз мердігермен соттасуға кетіпті. Қаржы да жоқ, жұмыс та жоқ. Дау-дамайға қатысты сот барысында, кінәлілер анықталып, жауапқа тартылмақ болған-ды.
Біз бұл жайында газетіміздің бұрынғы сандарында кеңірек талдау жасап, бірқатар мақала жазғанбыз. Су ресурстары комитетінің бұрынғы төрағасы Ислам Әбішев қазір қамауда. Өңірдегі Беловод, Май топтық су құбырларының құрылысын құрдымға кетірушілер тобы әлі де заң жүзінде жазаларын алар деп ойлаймыз.
Кейін қыруар қаражат бөлінген, құрылысы тоқтатылған қос жоба әр түрлі түзетулерден кейін қайта басталды. Ауыл тұрғындары да он жылдан астам уақыт «су қашан келедімен» күтумен жүр. Ал 2011 жылдан бері облыс ауылдарынан 3 мың адам көшіп кетсе, 9 ауыл қысқартылды.
Жуырда Май ауданына барып қайттық. Аудан әкімдігі осы жылдың соңына дейін ауылдардың барлығына дерлік ауыз су жетеді деп отыр. Биыл аудандағы топтық су жүйесіне жыл соңына дейін 2 мыңнан астам тұрғын қосылмақ екен. 15 ауылда орталық су жүйесіне қосылатын тарату желілерінің құрылысы жүргізілуде. Жұмыс аяқталған соң барлық тұтынушылар ауданның топтық су жүйесіне қосылады. Тұрғындардың дені аудан орталығы Көктөбе ауылында тұрады.
Аудан әкімі Марат Ақтаевтың айтуынша, құрылысы жүріп жатқан орталықтандырылған су жүйесінің жұмыстары аяқталып қалыпты. Көктөбе, Баскөл, Малайсары, Кеңтүбек, Бозша, Ақсарай, Саты, Қызылеңбек, Жұмыскер, Қаратерек, Майтүбек, Ақжар ауылдары үшін бұл – қуаныш. Биыл 15 ауылдың су құбыры құрылысына республикалық және облыстық бюджет есебінен 3 266,8 миллион теңге бөлінген. Бұл магистральдық топтық су құбырының ұзындығы 115,7 шақырым болса, оның ішінде нақты салынғаны – 108 шақырым.
Біз суды тағатсыздана күтіп отырған Малайсары, Саты, Көктөбе, Қазан, Кеңтүбек ауылдарында болдық. Аудандағы құрылыс жұмыстарын жүргізуге қатысқан «Кен Асар», «Қыстау Қарағай», «Алвис», «СК АВС», «Ақ Мереке», «Қараша Сервис», «ЛОГОТЕК KZ», «Жарма Құрылыс Газ», «Эксперт Строй Экспо», «Нұрай Құрылыс Жолы» сияқты серіктестіктер су құбырларын тарту жұмыстарын жалғастыруда.
Құбырлар ауыл көшелеріне дейін тартылады. Су құбырын тұрғындар өздері үйге енгізіп алмақ. Орталықтандырылған су жүйесімен қамтылатын 15 ауылда тұтынушылардың саны 2179-ды құрайды. Оның ішінде үйдің ауласына дейін (қоршауға дейін) 1535, үйдің іргетасына дейін 1528 отбасы тапсырыс берген. Сондай-ақ шалғайдағы Ақшиман ауылындағы 58 үй мен мектеп және ауыл әкімдігіне де су жетіпті. Мамандар келіп, судан сынама алып тұрады екен.
Май ауданының ауылдарына су келді делік. «Судың да сұрауы бар». Тұрғындар үшін ендігі мәселе – су тұтынғаны үшін төлейтін төлем бағасы. Мысалы, Ертіс ауданындағы Беловод топтық су құбырынан су тұтынғандары үшін тариф 381 теңге көлемінде бекітілген-ді. Бұл облыс орталығындағы тарифтен 10 есе қымбат делінді. Аудан әкімдігі бұрын қолданыста болған ескі су қондырғысын еріксіз қайта іске қосады.
Мамандар су алудағы мұндай жағдайдың туындау себебі топтық су құбырының мемлекет тарапынан субсидияланатын сумен жабдықтау жүйелері тізіміне енгізілмеуінен болғанын айтады. Су құбыры ауданның 17 ауылын сумен қамтуға тиіс еді. Тарифтің жоғарылауына орай жұмысы тоқтап қалған. Сондықтан, Ертіс ауданындағы су төлеміне байланысты тариф мәселесі Май ауданына су енді жеткен кезде қайталанбасына кім кепіл?
Облыс әкімдігі «судың құнын төмендету нұсқаларының бірі – топтық сумен жабдықтау жүйесіне Май ауданымен көршілес Ақсу ауылдық аумағының Мәмәйіт Омаров, Құркөл, Еңбек ауылдарын қосу керек. Бұл ауылдарға су құбырларын тарту үшін жобалар дайын. Осы ауылдарға Май ауданының топтық су жүйесінен құбыр тартылса, тариф көлемі арзан болады», деп алдын ала ескертіп те қойды. Бірақ, бұл ауылдардың әрқайсысында ұңғымалар бұрғылап, сорғы стансалары, инфрақұрылымдар орнату үшін зерттеу жұмыстары жүргізіліп, арнайы қаражат бөлгенше тағы уақыт қажет.
Екінші мәселе, орталықтандырылған су жүйесіне ауылдағы үйлердің қосылу көрсеткішінің төмендігі. Түйткіл тағы да тариф мәселесіне тіреледі. Яғни, «су әне келеді, міне келеді» деген уәдеден әбден қажыған тұрғындар судың үйлеріне тұрақты түрде келетініне де сенімсіз деген сөз. Жергілікті әкімдіктер тарапынан үйге келіп тұратын суды тұтынғаны үшін қаладағыдай тарифке сай төлем жасау керектігі жайында түсіндіру жұмыстары жүргізілмейтіні байқалады.
Мысалы, Май ауданына барған кезімізде кейбір тұрғындарға тіпті, су тегін деген бе, олар монша салып, әр адамнан 500 теңгеден алып, ақша тапқысы келеді екен. Енді бірі үйге тартылған судан мал суарып, бақшаға пайдаланбақшы.
Бұл жағдай 2017-2018 жылдары қолданысқа берілген су құбырларынан үйге су тартқан Ақтоғай, Успен, Баянауыл, Шарбақты және Тереңкөл аудандарында да кездесуде. Сондай-ақ биыл іске қосылатын құбырлардан үйге су тарту көрсеткіші төмен көрінеді. Онда қыруар қаражат бөліп, су құбырларын не үшін саламыз?
Сонымен бірге, әр аудандағы коммуналдық кәсіпорындардың тұтынған суға жинаған қаражат, қолданысқа берілген су құбырларына қызмет көрсету мәселесі де өзекті. Бүгінде 27 ауылдағы су құбыры ешкімнің иелігіне өтпеген. Қазір су құбырларын бірыңғай операторға беру мәселесі қарастырылуда. Әрбір ауданға орталықтандырылған су құбырларының жұмысын, тазалығын, сынама алу барысын қадағалап отыратын мекемелер қажет. Мамандардың айтуынша, бұлай болмаса, жаңа нысандар тиісті бақылаудың және күтімнің жоқтығынан көпке бармай, істен шығуы да мүмкін.
Мысалы, облыстық әкімдіктің ішкі аудит қызметі аудан орталықтарында, ауылдарда су құбырларын күтіп ұстау үшін бюджеттік қаражаттың жұмсалатынын, алайда, суды тұтыну үшін ақы төленбейтінін анықтаған. Мемлекеттік бюджеттен қаржыландырылатын аудандық коммуналдық кәсіпорындар сумен қамтамасыз ету желілерін дұрыс қолданады. Бірақ олар тұтынушылармен келісім жасасу және көрсетілген қызметтерге уақытылы төлем жасау жұмыстарын нашар жүргізуде. Олардың қатарындағы «Ақтоғай Сервис», «Аққу Сервис», Баянауыл ауданындағы «Серпіліс» коммуналдық кәсіпорындарының жұмыстары тиімсіз жүргізілуде. Аудан орталықтарындағы коммуналдық кәсіпорындардың жұмысын жақсарту үшін оларды бәсекелестік ортаға беру ұсынылуда.
Облыстық жер қойнауын пайдалану, қоршаған орта және су ресурстары басқармасының мәліметінше, биыл су құбырын тарту бойынша 52 жоба қолға алынған. Тұрғындар саны 200 адамнан асатын ауылдарға су құбыры тартылады. Өңірде бұл талап бойынша 126 ауыл орталықтандырылған су құбырын тартуға, ал 98 ауыл КБМ көмегімен су ішпек. Бүгінде осы 126 ауылдың 40-ында су құбырлары тартылуда, 17 ауылдың су құбыры жобасы 2020 жылы басталмақ. Басқарма басшысы Қадылжан Сәтиевтің айтуынша, жобалық құжаттарды әзірлеу мүлде зерттеліп, талданбайды. Жобалық-сметалық құжаттарды сапалы дайындауға назар аударуға, бюджет қаржысының тиімді игерілуін қадағалау, су құбырлары құрылысының сапасын жақсарту басты назарда болуы керек.
Мәселен, Баянауыл ауданы, Ақсаң ауылына су құбырын жобалағанда ауылдың таулы-тасты жерде орналасқаны ескерілмеген. Ақтоғай ауданында ауылдарға тартылатын су құбырларының құны 2,5 млрд теңгеге жеткен.
Облыс әкімдігі 2020 жылға дейін елді мекендерді орталықтандырылған ауызсумен қамту көрсеткішін 40,7 пайызға жеткізу керек деп міндет қоюда. Ауылдарды ауызсумен қамту бойынша өңірлік бағдарлама да жасалды. Бағдарламаға сәйкес 125 ауылда тиісті жерасты зерттеулері жүргізіліп, ондағы су қоры расталды. Соңғы екі жылда су құбырларының құрылысына арналған жобалық құжаттарды әзірлеуге 500 млн теңге бөлінді.
Өңірдегі ауызсу мәселесі, 370 ауылдың 76 пайызының суға зәру екендігі жайлы 2018 жылы Елбасы сапары кезінде де айтылды.
Облысқа жасаған сапарында Президент Қасым-Жомарт Тоқаев «ауылдарды ауызсумен қамтамасыз ету жөнінен еліміз бойынша көрсеткіші ең төмен өңірлердің бірі. Бұл мәселені жүйелі түрде жедел шешу керек», деп тапсырма беріп кеткен еді. Ал Үкімет елімізде 2023 жылы ауылдар түгел ауызсумен қамтамасыз етіледі деп жиын сайын айтады. Тіпті, Үкіметтің соңғы бір отырысында Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрі Роман Скляр: «Павлодар облысының ауыз сумен қамтамасыз етудегі қолданып отырған әдіс-тәсілдерін үйрену керек» деген сөз айтты. Тұрғындар қандай «әдіс-тәсілдер» деп таңғалды.
Осылай деген министрдің өзі павлодарлық, бірақ өңірдегі ауылдарда қалыптасқан күрделі мәселе жағдайынан хабары жоқ па деген ой келеді.
– Өңірдегі 52 ауылда кешенді блок-модульдер суды тазартып, ішуге жарамды етеді. Блок-модульдердің пайда болуынан тұрғындар саны өскен. Бұл ауылдың өсіп-өркендеуіне жол ашады, – дейді Роман Скляр.
Әрине, айтуға оңай.
Павлодар облысы