Үкімет • 03 Ақпан, 2020

ЕАЭО: ортақ цифрлы жүйе құру мүмкін бе?

191 рет
көрсетілді
11 мин
оқу үшін

Өткен апта соңында Еуразиялық одаққа мүше мемлекеттердің назары Алматыға ауды. Ресейлік ақпарат көздері жиын бас­талардан бір күн бұрын Ресей Федерациясының жаңадан тағайындалған Премьер-министрі Ми­хаил Мишустиннің Қазақ­станға бара жатқа­ны, оның сапары одақ жұмы­сына тың серпін бере­тіні жөнінде ақпарат тарат­ты. Бірақ Ресей ғана емес, одаққа мүше елдер­дің Үкімет басшылары да жиынға әншейін қатысу үшін кел­мегені және ЕАЭО-да үл­кен-кіші мемлекет­тер деген ұғымға жол берілмейтіні алғашқы сәттен белгілі болды.

ЕАЭО: ортақ цифрлы жүйе құру мүмкін бе?

Қазақстан Премьер-Ми­нистрі Асқар Мамин форум қа­­ты­су­шыларына арнап сөз сөйлеп, Еуразиялық эко­номи­калық одақ­тың цифр­лы күн тәртібін және осы ба­ғыт­­тағы одаққа мүше ел­дер­дің ынтымақтастық перс­пек­ти­­валарын талқылау үшін Ал­ма­­­ты­дағы басқосу іскерлік дәс­түрге айналғанын атап өтті.

Ресей Федерациясы Үкі­ме­тінің төрағасы Михаил Ми­шустин бұл жиынның цифрлы трансформация мен жаһандық экономиканың келешегі, сондай-ақ ЕАЭО-ның цифрлы күн тәр­тібі талқыланатын кәсіби алаңға айналғанын жеткізді. Ол бұл басқосудың аталған мәселе­лер­дің ЕАЭО-ның тұрақты әлеу­­меттік-экономикалық дамуына ықпалының маңызын жақсы түсінуге мүмкіндік бере­ті­ніне және күрделі заманауи сын-тегеуріндерге жауаптарды әзірлеуге ықпал ететініне сенім білдірді.

«Цифрлы технология эко­но­ми­калық сектордың кейбір сег­мент­терін жойып, адам кү­шін алмас­тыра бастады. Ең­бек қаты­настарына әсерін тигізіп, қоғам­ның тұрмыс-тірші­лігін, салық саясатын басқа ба­ғытқа бұрып жіберді. Бұл қоғамдық және мемлекеттік инс­титуттарға қауіп төндіреді. Біз алдағы уақытта осы мәсе­лені жүйелеп алуымыз керек» дейді М.Мишустин. Ол сон­дай-ақ интеграцияланған және цифрланған экономикада делдалдарға орын жоғын да еске салды. Себебі осыған дейін сатып алушылар мен сатушылар арасындағы делдалдық байланыстардың иірімдерінен құзырлы орындар хабарсыз бо­лып келген. Енді ол күндер кел­меске кетті.

«Цифрлы плат­фор­малар­дың бизнес-модельдері кон­тент­ті жақсартуға, қыз­мет­терді күшей­ту­ге, пайдаланушы­ларды көбірек тартуға және ка­пи­талдандыруды, жедел техно­­логияларды, соның ішінде ақпаратты технология кө­мегімен жылдам арттыруға мүмкіндік беретін ғаламдық пай­­да­лану­шылардың дерек­терін жинауға негіз­деледі. Цифрлы бизнес мини­малды мате­риалдық актив­тер­ге басым­дық беріп, талант пен білім, сондай-ақ зияткерлік мен­шікті басты орынға шығарады. Экономиканы цифрлы тұрғы­дан қайта құрылымдау үшін мем­ле­кеттің, ұйымның рө­лін, федералды және басқа ор­ган­дардың жұмысын қайта қарас­тыру талап етіледі», деді М.Мишустин. Сондай-ақ Ре­сей еуразиялық интеграция динамикасын оның қызме­тінің барлық бағыты бо­йынша оң бағалап отырғанын айтып, мәселені ұлттық органнан жоғары тұрғыда реттеу тиім­дірек болып келетінін айтты.

«Алға мынадай мақсат қой­дық: «Бестік» елдері эконо­мика­сының өсімін қамтамасыз ету. Сонда одақта өмір сүретін адам­­дар ортақ кеңістіктің ар­тық­­шы­лығын сезі­ніп, тең мүм­кін­­дік­терді пай­да­лана алады», деді Ресей Үкіметінің басшысы.

Форум бұдан кейін журналистер күткен тақырыптарға қарай ойысты. Қазіргі жағдайда Қазақстан және басқалар үшін де сыртқы серіктестермен тұрақты экономикалық байланыстарды дамытуға балама болар жол жоқ. Себебі әр  елдің интеграция негізінде өз мүддесі бар. Ешкімнің есе жіберіп алғысы келмейтінін және реті келсе жаңа мүмкіндіктердің жалына жармасып қалатынын осыған дейінгі басқосуларда талай байқағанбыз. Қазақстан үшін бұл – бірыңғай кеден нор­малары базасында экспорт­ты жеңілдету, салықсыз сауда, әлемнің басқа макро­экономикалық аймақтарына шығуға жол ашатын интеграция. Отырыстың күн тәртібінде ЕАЭО-ға мүше мемлекеттердің сауда-экономикалық ынты­мақ­тастығын дамытуға, ЕАЭО ішкі нарығын­да­ғы кедер­гілерді жоюға, сондай-ақ эконо­миканың жекелеген сала­ларында интеграциялық әлеует­ті дамытуға бағытталған 14 мә­селе қаралатыны белгілі болды. Қазақстандық тарап бәсе­ке­лестіктің жалпы ережелерін бұзғаны үшін айыппұл төлеудің қолданыстағы рәсімдеріне өзге­ріс­­тер енгізу туралы бастама кө­тер­ді. Бұл бұқаралық ақпарат құ­ралдарында жазылып, әбден ақ­жемденіп кеткен тақырып бола­тын.

Еліміздің Сауда және интеграция министрі Бақыт Сұл­та­нов зардап шеккен тарап залалды өтеу мүмкіндігінен айы­ры­лып келгенін, шеккен зиянды құқық бұзушы тіркел­ген елдің сот органы арқылы өнді­ріп алуға құқы болса да, бұл қосымша уақыт пен қаржы­лық шығындарды та­лап ететін ұзақ процедура екенін ЕАЭО елдерінің премьер-министрлері алдында жайып салды. «Ең бастысы, қол­да­ныс­тағы ереже одақтың басты құнды­лық­тарының бірінен саналатын іскерлік мүдделерді қорғамайды», деді Б.Сұлтанов.

ЕАЭО-ның цифрлы күн тәр­­тібінің аясында Қазақ­стан мемле­кеттік сатып алу рәсім­дерін толық цифрлан­дыру қажет­тігі туралы мәсе­­ле көтерді. «Цифр­лы техно­л­о­­гиялар сатып алуға қатысу­шы­лар үшін неғұр­лым ыңғай­лы жағдайларды қам­та­ма­сыз етеді. Сонымен қатар Еу­ра­зия­лық экономикалық одақ­­қа қатысатын барлық елдерде 100% мемлекеттік сатып алудың электронды фор­матына көшу ЕАЭО заңна­масында белгіленген ұлттық режім қағидатын толық қолда­нуды қамтамасыз етеді», деді Қазақстанның Сауда және интеграция министрі. Сондай-ақ ол заңсыз бағдарламалық қамтамасыз ету, көлеңкелі жолмен шығарылған өнімдер ЕАЭО-ға мүше мемлекеттердегі өз бағдарламаларын өндіру­ші­лерге айтарлықтай зиян келтіретінін де ескертті.

«Қарақшылық өнімдерге қарсы күрес – әлемдік тәжіри­бе. Біз­дің елдеріміздің әрқай­сысының контрафактілік бағ­дарламалары бар. Бірақ біз эко­номикалық одақта автор­лық құқықты бұзу­дың жалпы тәсілдерін жасау керек деп санаймыз. Бұл ЕАЭО-ның эконо­микалық интеграциялық бірлестік ретіндегі позициясын күшейтеді», деді министр. Сонымен қатар цифрлы көлік дәліздерін құру бойынша іс-шаралар жоспары бекітілгенін айтып өтті. Бұл да сарапшылар тарапынан көп күткен ұсы­ныс болатын. Цифрлы көлік дәліз­дерін енгізу ақпараттық өзара іс-қимыл деңгейін жоғары­латады, сондай-ақ бизнес үшін көліктік бақылау рәсімдерін жеңілдетеді.

Беларусь Премьер-министрі Сергей Румас 2020 жылы 1 қаң­тардан бастап ЕАЭО органдарында төрағалықты қабыл­даған тараптың өкілі ретінде еуразиялық интеграцияның одан әрі жүйелі дамуы үшін барлық күш-жігерін салуға ниетті екенін айтты.

«ЕАЭО нарықтарындағы шектеулерді алып тастауға, сон­дай-ақ тосқауылдардың жаңа түр­лерінің пайда болу мүмкін­­ді­гінің алдын алуға назар ау­дарылды». Бұл мақ­сатқа қол жет­кізу құралдары­ның бірі –  бірін­ші кезекте тех­ни­калық реттеу, санитар­лық, ветеринарлық және фито­са­ни­тарлық шаралар қолдану, мем­лекеттік сатып алуларды жүзеге асыру, субсидиялар ұсыну тәрізді салаларда ЕЭК-ның ұлттық органдардан жоғары құзыреттерін күшейту. Алдағы уақытта негіз­гі басым­дық кедергілерді жою­ға, ЕАЭО нарықтарындағы шектеулерді алып тастауға, сон­дай-ақ кедер­гілердің жаңа түр­ле­рінің пайда болуының алдын алуға бағытталу қажет. Ең алды­мен техникалық реттеу және санитарлық-эпиде­мио­­логиялық салалардағы ЕЭК ұлт­тық құзыреттілігін нығай­ту. Ветеринарлық және фитоса­нитарлық стандарттар, мемле­кет­тік сатып алуды жүзеге асыру және субсидиялар беру мәселесін шешіп алуымыз керек. Одақтың мақсаттарына қайшы келетін және өзара саудаға кедергі келті­ретін ұлттық заңнамалық акті­лерді қабылдаудың алғышарт­тарын жою өнеркәсіп, ауыл шаруашылығы, энергетика, көлік және басқа саладағы бірыңғай саясатқа көшумен байланысты. Менің ойымша, негізгі базаны құрған жалпы инфрақұрылымдық жобаларды құру туралы мәселе­лер­де, мемлекеттеріміздің экономикасы үшін тең болуы тиіс техникалық реттеуге байланысты жобаларды құруда айтарлықтай ілгерілеу керек», деді С.Румас.

Еуразиялық экономикалық комиссия алқасының төрағасы Тигран Саркисян цифрлы салада ЕАЭО алдында тұрған негізгі трендтер мен сын-тегеуріндер туралы айтты. «Цифрлы экономика тәуелсіздігі сөз болғанда ЕАЭО-ға бізден бұрын мүше болған мемлекет басшылары «Біз әзір оны талқылайтын кезеңге жеткен жоқпыз. Біз қолдағы ақпараттардың бәрімен сіздермен бөлісуге дайын емеспіз. Оның уақыты келеді. Сіздер уақыттан алға озып кетпеңіздер» деген уәж айтады. Сонда цифрлы экономика тәуелсіздігі дегенді біз қалай түсінеміз? Және біз оны қалай басқарамыз? Мен осы сауалдарға жауап күтемін», деді ол. Оның түсіндіруінше, Арменияның бірінші сыныпты 10 мың бағдар­ламашысы басқа мемлекеттер үшін жұмыс істейді. Сонымен қатар Ар­ме­нияның IT-компаниясы Қазақ­стан­дағы тендерді ұтып алды және шетелдік платформаны қол­данып, ЕАЭО аясында емес, басқа халықаралық платформалар арқылы ақпарат алады. Спикердің айтуынша, бұл одақ елдерінің өз деректерін қорғамайтынын біл­діреді. «Еуропалық одақ дерек­қорды қорғаудың нормативті құжаттар пакетін қабылдады. Осыған байланысты жүздеген ақпараттық компания ЕО-да жұмыс істеу мүмкіндігін жо­ғалтты. Біз цифрлы экономиканы қалай басқаратынымыз туралы ойлауымыз керек. Бұл мемлекеттік құрылымның ойлау жүйесін өзгертеді. Сонымен қатар бізге Amazon және Alibaba сияқты корпорация­лар­ды кө­ші­руге тырысудың қажеті жоқ. Өйткені олармен бәсекеге қа­бі­летсізбіз. Сондықтан өзі­міз­дің жеке жүйемізді дамыту керек. Бұл мәселені шешудің кілті – заманауи процестерді басқару жүйесі. Біздің елдеріміз өзінің цифрлы егемендігін бөлек жүзеге асыра алмайды, жалғыз мүмкіндік – оны еуразиялық жоба деңгейіне көтеру», деп түйіндеді Т.Саркисян.

2019 жыл ЕАЭО үшін маңыз­ды жыл болды. Біріншіден, одақтың құрылғанына 5 жыл толды, алдағы 5 жылға одақ­тың дамуына негіз қаланды. Екіншіден, бірқатар маңызды құжат қабылданды. Әрі қарай дамыту туралы келісімдерге қол жеткізілді, одаққа мүше елдердің ішкі су жол­дарына қол­жетімділікті жеңіл­дететін кеме жөнелту туралы келісімге қол қойылды, ортақ энер­ге­ти­калық нарықты құру үшін құ­қық­тық негіз құрылды, ЕАЭО үшін ортақ қаржы на­рығын қалыптастыру тұжырымдамасы бекітілді. 2019 жылғы 20 жел­тоқ­сан­дағы Жоғары эконо­ми­калық кеңестің отырысы барысында ЕАЭО-ға мүше мем­ле­кеттердің жұмысшыларын зей­нетақымен қамтамасыз ету туралы келісімге қол қойылды.

 

АЛМАТЫ