Тіпті қолдағы бар мәліметтер бойынша, "Қазақфильм" киностудиясының өзі 2016 жылдың аяғына дейін жекешеленіп кетуі тиіс еді. Бірақ бұл мәселе белгісіз себептермен кейінге шегеріліп тұр. Көптің көңілінде "олар жекешеленіп кетсе, бұл біздің елдің әлеуметтік сипатына қалай әсер етпек?" деген күдік пайда бола бастады. Себебі 1990 жылдардың бас кезінде тиын-тебенге жекенің қолына өтіп кеткен балалар бақшасы, спорт мектептерін мемлекет 2010 жылдары миллиондаған қаржыға мемлекет қарамағына қайта сатып алды. Жекешелендірудің жаңа толқынында сол кемшіліктер қайталана ма деген қауіп бар көптің көңілінде. Себебі бұл жолы жекешелендірілуі тиіс объектілердің 80 пайызы – стратегиялық, әлеуметтік маңызы бар нысандар.
Ауылда бір жыл бұрын ғана бой көтерген екіқабатты балабақша немесе кітапхана біраз уақыт қаңырап тұрғанын да, арада жылдар өткенде олардың сәулетті мейрамхана мен тойханаға айналып шыға келгенін көрдік. Сөйтіп, тоқсаныншы жылдары кезінде бірнеше қара малдың құнына бағаланған нысандар уақыт өте бірнеше есе бағаға мемлекетке қайта сатылды. Балғындар бақшасыз, ауыл тұрғындары мәдениет үйісіз, кітапханасыз қалды. Біз мұны не үшін еске алып отырмыз? Өйткені жекешелендірудің үшінші толқыны басталғалы тұр. Ел үкіметі жеке қожайынның қолына кететін нысандардың тізімін де бекітіп үлгерді. Жауапты министрліктер кезекті науқанға қызу дайындалуда. Қазіргі кезде жекешелендіретін нысандар тоқсаныншы жылдардағыдай қаңырап бос қалмас. Оған мемлекет жол бермейді. Бірақ мәселе басқа бүйірінен шығуы әбден мүмкін. Бүгін спорт, мәдениет үйін сатып алған адам ертең оны мейрамханаға айналдырып жібермесіне немесе оңтайлы сәтті пайдаланып, мемлекетке миллиардтаған қаржыға қайта сатпасына ешкім кепілдік бермейді.
Ұлттық экономика министрлігі "2021–2025 жылдары жекешелендіруге жататын республикалық меншіктегі ұйымдардың тізбесін" жариялап, өңір басшылары әкімдікке қарасты кәсіпорын-компанияны өзі қалаған кәсіпкерге беріп, онымен МЖӘ келісіміне отыра алатынын айтты. "Жергілікті атқарушы органдар: біріншіден, көрсетілген нысандарды мемлекеттік-жекешелік әріптестік нысанында өткізе алады. Екіншіден, қажет болған жағдайда осы қаулыға 2-қосымшада көрсетілген заңды тұлғаларды сауда-саттық өткізбестен тарата алады", – делінген "Жекешелендірудің 2021–2025 жылдарға арналған кейбір мәселелері туралы" Үкіметтің жаңа қаулысы жобасында.
Аталмыш қаулы 2021 жылғы 1 қаңтардан бастап күшіне енеді. Бұл қаулығы сәйкес, Ұлттық экономика министрлігі жыл сайын екі рет – жартыжылдық және бір жыл қорытындысы бойынша 10 шілдеде және 10 қаңтарда мемлекеттің қандай активі қаншаға сатылғаны, қай кәсіпорын инвесторлардың қызығушылығын тудырмай, жойылғаны, қайсыларының МЖӘ жобасына айналғаны туралы толыққанды есеп ұсынып отырады.
Бұл жолы жекешелендіруге жататын тізімде "Ішкі істер органдарының Медиа орталығы" ЖШС-ін, Денсаулық сақтау министрлігі өзіне бағынышты оқу орындарын – "Астана медицина университетін", "Семей медицина университетін", "Марат Оспанов атындағы Батыс Қазақстан медицина университетін" және "Қарағанды медицина университетін" жекешелендірілмек. Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі – "Нұрсұлтан Назарбаев халықаралық әуежайы" акционерлік қоғамын саудаға шығарады деп ұсынылған. Білім министрлігі ректорларын өзі тағайындап келген көптеген ғылым ордасын бизнес ортаға тапсыратынын айтып отыр.
Жалпы алғанда, 2021–2025 жылдары 137 республикалық меншік жекешелендіру тізіміне ілініп отыр. Болашақта тізбесі кеңеюі ықтимал. Ірі ұлттық компаниялар бұл қатарға кірмеген, олар ірі инвесторлармен әріптестікте не ІРО-ға шығу жолымен жекешелендірілмек. 503 нысаннан жарты триллион түсті Қаржы министрлігінің мәліметінше, жекешелендірудің ІІ толқынын толық аяқтау үшін жыл соңына дейін мемлекеттік және квазимемлекеттік сектор меншігіндегі 62 нысанды өткізу ғана қалды. Оның 31-і саудаға шығарылды. Сарапшылар бағдарлама жүзеге асырылған 4 жыл ішінде 503 нысан сатылғанын, мемлекеттің экономикадағы үлесі 16,2%-ға дейін төмендегенін айтып отыр. 503 нысанды өткізуден мемлекетке 534,1 миллиард теңге табыс түскенін Қаржы министрлігі хабарлады. Екінші толқын аясында егер кәсіпорын және нысан 3 рет саудаға қойылып, сатып алушылар тарапынан сұранысқа ие болмаса, ол не қайта құрылымданды немесе жойылды. "Үкімет жекешелендіруге ұсынылатын ұйымдар тізімін кеңейту бағытында жұмысты жалғастырып жатыр. Ұлттық экономика министрлігі жанынан құрылған жұмыс тобы басқа да ұйымдарды саудаға қоюды ұсынды. Сондай-ақ 23 компания өзара біріктіріліп, 7 компанияға айналады. Олар "ҚазАгро", "Бәйтерек" және "Самұрық-Қазына" ұлттық холдингтерінің құрамынан шығарылады. Сонымен қатар "Самұрық-Қазына" қорының 6 компаниясын бәсекелестік ортаға тапсыру көзделуде. Бұған қоса, ұлттық әл-ауқат қорының 6 ұйымындағы жекелеген қызмет түрлері қысқартылады", – деді қаржы ведомствосы. Алайда халықта үміттен гөрі күдік басым. Әсіресе, әлеуметтік маңызы бар мекемелерді жекеменшікке беру олардан біржола қол үзгенмен тең деген ойда тұрғындар. "Енді сол науқанды қайта жүргізуге не себеп болды?" деген сауалға Үкіметтің айтар уәжі дайын: "Жекеменшікті бәсекеге тарту үшін жекенің қолына өтті". Жеке қожайын – жақсы басқарушы, яғни ол жаңа тәжірибе енгізіп, мемлекет іске асыра алмайтын және қоғамға бейімделуі қиын тың бастамаларды қолға алды.
Жалпы, сарапшылар әлемдік тәжірибеге сүйене отырып, көбінесе, нысандар мен ұйымдарды басқаруда жеке сектор мемлекетке қарағанда, әлде-қайда табысты нәтижелерге қол жеткізетінін алға тартады. Қазақшалап айтқанда, мұны "өзім дегенде өгіз қара күшім бар" деуге болады. Шындығында, мемлекеттің ісіне немқұрайды қарағандардың өзінің шаруасына келгенде жанын салатынына мысал аз емес. Ендеше, жекеге меншікті үлестірудегі мақсат – осы. Оның үстіне, сарапшылар жеке бизнестің жаңа жағдайға тезірек бейімделіп, жаңа технологияларды да уақтылы енгізуге қабілетті болатынын алға тартады. Экономист Тоқтар Есіркепов жекешелендіруді заңдастыратын келісімдердің жұртқа ашық жариялаудың кезі келгенін айтады. Себебі сатып алушы тараптың жауапкершілігі келісімдерде көрсетіле ме, жоқ па, ол жағы құпия. Қазір бізге басталған жекешелендіру нәтижесінде жоспарланғаннан көп қаржы алынды деп жатыр. Ал қанша қаржы алу жоспарланған еді? Сатылатын нысандарды кім бағалады? Егер баланстық құнымен жекешелендірсе, онда баланс-активтер құны: жер, ғимараттар, құрал-жабдықтар. Кәсіпорынды сату үшін алдымен оны қарызға батырып, құнын түсіреді, ал реті келсе, банкрот етеді. Өйткені егер кәсіпорын рентабельді болса, оның кірісін, табыстылығын есептеу қажет. Әлеуетті сатып алушылар оған мүдделі емес. Ақшалай жекешелендіру – белгілі жеңілдікпен өткізілетін жаппай сатылым. Мамандар қазіргі жекешелендіру мүлдем бөлек сипатта екенін аңғарып қалды. Бұл жолғы толқынның алдыңғыларына қарағанда әлеуметтік сипаты басымдау. Себебі жоғарыда айтып өткендей, "Қазақфильм", спорт кешендерінен бастап халықты жылумен қамтамасыз етіп отыратын мекемелер жекенің қолына өткелі отыр. Мемлекет бизнеске "активтерді сатып алыңдар және еңбекақы, медицина, білім беру, зейнетақы және салық мәселелерін шешіңдер" деп олардың әлеумет алдындағы жауапкершілігін тағы да еске салып отыр.
Экономист Мағбат Спановтың пікірінше, мемлекет сатылатын нысандарды үшке бөліп қарастыруда. Проблемалы активтер, әлеуметтік маңызды нысандар және нағыз майқұйрық. "Негізі, жекешелендіру дүниежүзілік тәжірибеде үйреншікті жүйеге айналған. Мемлекет нысанды тұрғызады, шығынды өз мойнына алады да, кейіннен бәсекеге мықты кәсіпкердің қолына береді. Бірақ елімізде бұл жағдай бұрын да болған. Атап айтқанда, мемлекет тиынға сатқан дүниесін кейіннен қымбатқа сатып алуға мәжбүр болды. Мұндай жағдай әуежайлар мен энергетика саласында орын алды. Сондықтан алдын ала ойластырып, жеті рет өлшеген абзал. Ең дұрысы, әлеуметтік-стратегиялық нысандарды жеке меншікке сатқан кезде біраз жайттарды қайта қараған дұрыс. Қазір ұлттық капиталистерді қалыптастыруымызға мүмкіндік туып тұр. Бизнес-элита мұны сәтті пайдаланады деп ойлаймын. Бизнестің әлеумет алдындағы жауапкершілігін сезінетін кез келді" дейді экономист.