Ресми мәлімет пен зерттеу нәтижесіндегі деректердің өзара үйлеспейтіні бөлек әңгіме. Біздің айтпағымыз – Қазақстан үшін кадр тапшылығының өзекті мәселеге айналғандығы. Құрылысшылар одағының төрағасы Талғат Ерғалиевтің пікірінше, аталған мәселені шешу ел экономикасындағы негізгі бағыттардың біріне айналуға тиіс. Әйтпесе, кадр тапшылығы салдарынан жыл сайын 1,4 трлн теңгеден қағылатын Қазақстан жағдайды одан әрі ушықтырып алуы ықтимал.
– Өндіріс – экономиканың қозғаушы күші. Бұл дегеніміз – еңбек ресурсы. Егер экономикада жұмыс күші жетіспесе, жүйеқұраушы салалардың бюджеттік түсімдері азаяды. Әлбетте, мәселені шешудің түрлі жолы бар. Осы кезге дейін кадр тапшылығын дәстүрлі әдістер арқылы шешу жайы қарастырылып келді. Яғни мамандықтардың беделін арттыру, техникалық мамандықтар факультеттерін құру, еңбекақыны арттыру секілді әдістер қолданылды. Алайда мұның бәрі біз күткен нәтижеге қол жеткізе алмады, тиімсіздігін көрсетті, – дейді Талғат Ерғалиев Қазақстан Құрылысшылар одағының қорытынды жиынында.
Мұның бірден-бір себебі адамдардың жұмысшы мамандықтарына деген қызығушылығы төмендеп барады. Бұл біздің елде ғана етек алған дүние емес, тұтас әлемде қалыптасқан ахуал. Өкінішке қарай, уақыт өткен сайын бұл жағдай қарқын алып барады. Адамдар физикалық жұмысты қажет етпейтін, әлдеқайда жеңіл мамандықтарға ауысуда.
– Адам капиталы саласында зерттеу жүргізетін америкалық Korn Ferry компаниясының деректеріне сүйенсек, алдағы уақытта әлемдік экономикадағы кадр тапшылығы 85,2 млн адамды құрамақ. Демек, әлем экономикасы 8,5 трлн доллар көлеміндегі табыстан қағылады. Оның ішінде іргеміздегі Ресей 10 жылда 22,5 трлн рубльден айырылмақ. Бұл көрші мемлекеттің ішкі жалпы өнімінің шамамен 19 пайызын құрайды. Ал Қазақстан экономикасы жыл сайын кадр тапшылығы салдарынан 1 трлн 453 млрд теңге жоғалтып отыр. Бұл ел бюджетінің 12,1 пайызына пара-пар қаржы. Ішкі жалпы өнім 180 млрд долларды құраса, онда алдағы 10 жылда жұмыс күшінің жетіспеушілігінен 14 трлн 535 млрд теңгеден қағыламыз. Бұл өте көп ақша. Мәселенің қаншалықты күрделі екенін де осыдан аңғаруға болады, – дейді Қазақстан Құрылысшылар одағының төрағасы.
Біз айтқан жүйеқұраушы салалардың қатарында құрылыс саласы да бар. Т.Ерғалиевтің дерегінше, аталған саладағы маман жетіспеушілігі салдарынан жылына 468 млрд теңге қолдан сусып кетіп отыр.
– Құрылыс компанияларын ұстап тұру үшін ай сайын жобаның сметалық құнының кемінде 1 пайызы жұмсалады. Басқаша айтсақ, айына бір шаршы метр үшін 2 600 теңге қажет. Мұны 2020 жылға жоспарланған жалпы құрылыс көлеміне көбейтеміз. Мәселен, биыл 15 млн шаршы метр құрылыс жүргізу жоспарланған. Ендеше құрылыс саласының жоғалтып отырған сомасы шамамен 468 млрд теңгеге тең, – деп нақтылады ол.
Құрылысшылар одағы өзінің өңірлік филиалдары арасында зерттеу жүргізген екен. Оған құрылыс саласындағы 5 500 компания тартылған. Зерттеу қорытындысы бойынша Қазақстанның құрылыс саласына 242 мың маманның жетіспейтіні белгілі болыпты. Т.Ерғалиевтің пікірінше, бұл – құрылыс саласындағы кадр тапшылығын нақты көрсетіп отырған шынайы картина. Атап айтқанда, нарықта жетіспейтін мамандықтардың қатарында кірпіш қалаушы, арматурашы-бетоншы, монолитші, электрик, кафель төсеуші, дәнекерлеуші, прораб, сылақшы және тағы да басқа мамандықтар бар.
Одақ төрағасының айтуынша, тығырықтан шығудың бірден-бір жолы – көші-қон саясатын өзгерту. Яғни шетелдік жұмысшылардың Қазақстанға келу үдерісін жеңілдету керек.
– Бұл – әлемдік тәжірибе. Біз де осы жолды таңдауға тиіспіз. Сарапшылардың болжамынша, болашақта Германияда 5 млн маман, Ұлыбританияда – 3 млн, Ресейде – 3 млн, Францияда – 1,5 млн, Оңтүстік Африка Республикасында – 746,6 мың, Сауд Арабиясында – 662,5 мың, Нидерландта 548,5 мың маман жетіспейтін болады. Аталған мемлекеттер шетелдіктерді қабылдау үдерісін жеңілдеткен күннің өзінде осындай жағдаймен бетпе-бет келмек. Мәселен, Түркия жыл сайын 3,8 млн еңбек иммигрантын қабылдайды. Бұл елдегі жұмыссыздық 13 пайызға тең. Сол секілді Германия жыл сайын 1,5 млн еңбек иммигрантына жұмыс істеуге мүмкіндік беріп отыр, – дейді одақ төрағасы.
Осы орайда Т.Ерғалиев Құрылысшылар одағы жүргізген зерттеудің қорытындыларын көпшілік назарына ұсынды.
– Статистика комитетінің мәліметінше, Қазақстанда 6,6 млн жалдамалы қызметкер бар. Оның 1,8 млн-ы – мемлекеттік мекемелердің қызметкерлері, 350 мыңы – ұлттық холдингтердің жұмысшылары, 492 мыңы – күштік құрылымдарға тиесілі. Сондай-ақ ішкі істер органдарында 90 мың адам, мемлекеттік қызметте 98 мың адам, әскери қызметте 132 мың адам жұмыс істейді. Ресей Федерациясы Ішкі істер министрлігінің мәліметінше, 2019 жылы Қазақстаннан сол елге 114 мың адам көшіп келген. Оның тең жартысына Ресейде тұруға рұқсат берілсе, жартысы сол елдің азаматтығын алған. Қазақстан Ішкі істер министрлігінің дерегінше, 2019 жылы 31 мың адам Оңтүстік Кореяға кеткен. Жыл сайын 200 мың адам декреттік демалысқа кетеді, ал 100 мың адам зейнеткер атанады. Түптеп келгенде экономиканың нақты секторына үлес қоса алатын адам саны 3 млн 193 мыңды құрайды. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі өз есебінде 63 мың компанияға 148 500 кадрдың жетіспейтінін растады. Біздің зерттеу бойынша, кадрларға деген қажеттілік бір ұйымға 10 адамнан келеді. Яғни бізге 630 мың маман қажет. Ал елге келетін шетелдік жұмысшылар саны 29 мың адам ғана. Сонда 600 мың адамды қайдан аламыз? Сондықтан экономиканың нақты секторындағы ойыншылардың пікірі ескеріліп, дұрыс талдау жүргізілуі керек. Құзырлы мекемелер шынайы жағдайды көлегейлеп отыр. Әлемдік тәжірибеге зер салғанымыз да дұрыс. Шетелдік жұмысшылар үшін көші-қон саясатын жеңілдету керек. Бұдан пайда көрмесек, зиян шекпейміз. Экономика нығаяды, бюджеттік түсімдер көбейеді, – дейді Т.Ерғалиев.
«Ақмола құрылыс материалдары» ЖШС бас директоры Бауыржан Смаиловтың айтуынша, кадр тапшылығын, жалпы құрылыс саласындағы басқа да өзекті мәселелерді шешу үшін жеке министрлік құрылуы тиіс.
– Қазақстан Құрылысшылар одағы арнайы хартия қабылдады. Оны Үкіметке жолдаймыз. Құжатта құрылысшылар тарапынан бірнеше ұтымды ұсыныс айтылған. Бұл ретте, кадр тапшылығы мәселесін де ескердік. Сонымен қатар құрылыс саласында өзін-өзі реттейтін ұйымдар құру, қала құрылысы кодексін әзірлеп, қабылдау, құрылыс министрлігін құру секілді ұсыныстар қамтылған. Иә, біз құрылысқа жауапты бөлек министрліктің болғанын құптаймыз. Әзірше бізде комитет қана бар. Құрылыс – өте ауқымды сала. Сондықтан жеке министрліктің құрылғаны дұрыс. Құрылыс комитетінде екі департамент пен екі басқарма бар. Олар көп жағдайда жүктелген жұмысты атқаруға үлгермей жатады, – дейді Б.Смаилов.
Құрылыс нарығындағы белді ойыншылардың бірі «Service AIDA» жауапкершілігі шектеулі серіктестігін басқарып отырған Уәлихан Нысанов та саладағы бірқатар мәселені атап өтті.
– Заңнамаға өзгерістер енгізу үшін түрлі ұсыныстар білдіреміз. Олар кем дегенде жарты жыл қаралады. Меніңше, Үкіметпен өзара қарым-қатынас орнату стратегиясын қайта қарау қажет. Мемлекеттік реттеуден алыстап, нарықтық қатынастар формасына көшу керек. Бүгінгі таңда басқарудың барлық тетігі мемлекеттің ғана қолында. Бұл жағдай нарықтық қатынастардың дамуына кедергі келтіреді. Өйткені, нарықтың өз заңдылығы бар. Ал біз заман ағымына сай жетілмейтін мемлекеттік бағдарламалармен жүруге мәжбүрміз. Қазір нарық тез өзгеріп, қайта құрылып жатады. Бағдарламалар сол күйі өзгермейді. Салдарынан құрылыс саласы нарыққа бейімделе алмайды. Құрылысшыларға қажетті дүниелер қазіргі бағдарламалар мен құралдарда көрініс таппаған, – дейді У.Нысанов.
Оның пікірінше, мемлекет жеке компанияларға басты бәсекелес атанып отыр.
– Әлбетте, мемлекетпен бәсекеге түсу мүмкін емес. Алайда компаниялардың да жағдайын ескеру керек. Мәселен, мемлекет тұрғын үй бағасын қымбаттатпаудың тетіктерін қарастырады. Ал құрылыс материалдарының бағасы күннен күнге шарықтап барады. Баспана бағасы реттелгенде, құрылыс материалдарының құнына неге шектеу қойылмайды? Көзқарасты түбегейлі өзгертпейінше, бұл жағдай да оңалмайды. Құрылыс компанияларының көбі тапсырысты мемлекеттен алып отыр. Келісімшартты уақытында орындамаған компаниялар мемлекет тарапынан қатаң жазаланады. Оның үстіне құрылыс саласына ұлттық валютаның құнсыздануы да кері әсер етеді, – дейді У.Нысанов.
Құрылыс саласындағы кадр тапшылығы биыл ерекше сезілді. Өйткені, карантиндік шектеулерге байланысты Өзбекстан, Қырғызстан, Тәжікстан секілді елдерден келетін арзан жұмыс күшінің тартылуына тыйым салынды. Отандық компаниялардың өкілдері Қазақстанның құрылыс нарығы соңғы жылдары Орталық Азия тұрғындары үшін аса тартымды болмай қалғанын алға тартуда. Демек, мәселеге мемлекеттік тұрғыдан мән беретін уақыт келген сыңайлы.