Пушкин мен Станиславский
Ресейлік интеллектуалдық орта Станиславский, тегі, Александр Пушкин афоризмін өз жүйесінің іргетасына айналдырды, деген қағидаға берік, бірақ «болжамды жағдайлар» талабын «ұсынылған жағдайларға» өзгертіп жіберді.
Мастер өзі төлтума атаған әдіс-методын жұртқа жариялап, тиянақтап қояды: «Ұсынылған деген не сөз? Ол – пьеса фабуласы, оның фактілері, уақиғалар, дәуір, әрекеттің уақыты мен орны, өмір жағдайы, пьеса туралы біздің актерлік және режиссерлік түсінігіміз, өз жанымыздан қосқандарымыз, мизансценалар, қойылым, декорациялар мен суретші костюмдері, бутафория, жарық қою, шулар мен дыбыстар және басқа, басқа заттарға, бәріне, бәріне актерлер өз шығармашылығында көңіл бөлуі қажет».
Станиславский актер сенуі тиіс жайттарды кең көлемде қамтиды. Бұл пьесаны оқудан басталады.
Өз анықтамасында Станиславский жетік ойын санаға терең жеткізе түсіп, кемелдендіруге талпынады: «Осы шақ өткен шақсыз ғана емес, келер шақсыз да өмір сүре алмайды. Әдетте, жұрт оны білмейміз, тіпті, болжай да алмаймыз, дейді, алайда оны көксеуге, назарда ұстауға қабілетті ғана емес, тіпті, әрбірден соң, тиістіміз.
Егер осы шақ өткенсіз және келешексіз өмір сүре алмаса, өмірді айнытпай салатын сахнада да басқаша болуы мүмкін емес».
Геройларымыздың бүгіні мен ертеңгі күнін қиял көзімен шола қарай отырып, қарым-қатынасын, туып-өскен ортасын, дәуірін зерттей отырып, спектакль қоюдағы автор мұратын анық әрі терең сомдауға, ұсынылған жағдайлардың қаншалықты маңызды екенін сонда түсінеріміз хақ. Бірақ Станиславский Пушкинді ғана емес, Аристотельді де ұстаз тұтқаны сахналаған қойылымдарынан көрініп қалады.
Экхофф пен Риккобони
Бірақ еуропалық театртанушылардың Станиславский жүйесі түпнұсқа екендігіне үлкен күмәні бар. Жалпы, өнерге театр режиссері деген мамандықты енгізген осы Конрад Экхофф еді.
Инге Мооссен өткен ғасырдың сексенінші жылдары Франкфурт қаласында «Станиславский жүйесінің мәні әрі мағынасыздығы» атты кітап басып шығарды. Аса маңызды туынды.
Ал Франческо Риккобони, Komedi del arte артисі Луиджи Риккобонидің перзенті – реалистік театрдың негізін қалаушы, «Актер шеберлігі» атты оқулық жазған адам.
Инге Мооссен кітабында Станиславский талғамын, жүйесін қатты сынға ұшыратады. Әзірше қос іргелі туындыға біздің қолымыз жетпей тұр. Екеуінің де орысша тәржімесі жоқ, қанша уақыт өтсе де аударылмаған. Риккобони оқулығын неміс тіліне Лессинг қотарған көрінеді.
Ең бір қызығы, үш маман да орыс тілді интернет кеңістігінде жоқ. Ресей елі өздері жасаған мифті аса бір сақтықпен қорғайтын секілді.
Әсемдік: құштарлық пен еліктеушілік
Платон тәлімгері – Аристотель өнер теориясына қатысты мол мұра қалдырды. Өзіне дейінгілерді тегіс зерттеді, қорытындылады, сосын эстетикалық ұстындарын қалыптастырған «Поэтика» атты жаңа кітабын жазды.
Кітабы сәтті шықты. Әлі күнге шейін әлем театрына әсер етіп келеді. Кейде – тікелей, кейде – жанама.
Әсілі, Платон мен Сократ сұлулықты ізгілік тұрғысында түсінсе, Аристотель әдеміліктің мәнін өзінен іздестірді. Ол не? Төл мағынасында нені білдіреді? Көне гректер этикалық-эстетикалық ұғымды қатар біріктірген «калокагатия» деген түсінік енгізеді. Ксенофонтты қараңыз.
Кезінде, біз эстетикаға – «әсемдікке құштарлық» деген анықтама берген едік. Бірақ академиялық нұсқада нені білдіреді, оны да қосуды жөн көріп отырмыз. Оксфорд сөздігіне жүгінейік: өмірде, табиғатта, көркем шығармашылықта сұлулық формасы мен идеялық мәнін зерттейтін, қоғамдық идеологияның ерекше түрі ретіндегі, өнер туралы философиялық ілім.
Пафосқа Оксфорд лұғаты – қатты шабыт, көтеріле сөйлеу, энтузиазм деген анықтама береді. Немесе шексіз құштарлық, көзсіз құмарлық, ес-түссіз ынтық сезім. Патетика – аудитория түйсік-сезіміне, көңіл күйіне әсер ету жолы. Шығарма, қойылым стилін, мәнерін, амалын аңғартады. Әдетте, эмоцияға толы, асырып, есіріп айтуға бейім, қайғыны еселей көрсетуге, бояуын қалыңдатуға үйір метод.
Фальштің Отаны – пафос.
Пафос, кейде, көрермен қауымға мағынасын жеткізуге, ұлы оқиғалардың маңызын арттырып кейіптеуге нақ, алайда көпшілік жағдайда қолданысы – адасқақ, теріс. Қатты дауыс, зілді сөйлеген адам орынсыз пафосқа арқа сүйесе, фальш тудырады.
Көне Грекия ғұламалары ішінде Аристотель көркем шығарма тілі, стилі жөнінде сараптамалық еңбек жазған тұңғыш ойшыл-философ.
«Сөз ажары – анық жазу және жазудың мөлдірлігі, төмендеу емес», деп қалам тартады Аристотель.
Әрине, еліктеу теориясы да көне гректік пайым еді. Мимесисті Аристотель ұстаздарынан иемденеді.
Платон философиясы дүниені жалған танып, оны алданыш көрсе, идеялық тіршіліктің көлеңкесі ұғынса, Аристотель, керісінше, реалдылық санайды. Сезім, түйсік әлемі өнер мен поэзия тақырыбына айналады. Ол эстетикалық таным қабілетіне сенеді.
Тарихты белгілі бір өткен оқиғаны бейнелейтін пән есептеп, ал поэзияның ертеңгі күн болжамы шеңберінде, не қажеттілік, не мүмкіндіктен туындайтын дүние екендігін алға тартады.
Сондықтан поэзияда ой-толғаныс, талқы көп, жалпылама кейіп, себеп-салдарлық кеп жеткілікті. Тұнып тұрған философия.
Қысқаша ғұмырбаяны
Кемеңгер, данышпан, көне грек ойшылы, Платон шәкірті, перипатетика мектебінің негізін қалаушы, атақты Александр Македонскийдің ұстазы – Аристотельдің ғылым мен философияға сіңірген еңбегі ұшан-теңіз.
Өлшеусіз еңбек. Нәсілге мирас: асыл қазына, алтын көмбе, өшпес мұра.
Оның мұрасы – елу том кітапқа сыйған қалың мәтін, екі мың жылдан астам уақыт бойы адамзат өркениетіне әсер етіп келе жатқан: әрі ғылыми ізденістер, кешенді зерттеулер, қомақты табыстар, әрі мықты қағида-ережелерге құрылған ілім, формула, тұжырымдамалар.
Ол Фракияға бағынышты Стагир қаласында туады. Тәуіптер әулетінен. Әкесі Никомах (ұлының аты да – Никомах) – македондық патша Үшінші Аминтаның отбасылық дәрігері.
Анасы Фестида – текті елдің қызы. Емшілік қасиет қонған әулет ақылдаса келе, әке ұйғарымы бойынша, жас Аристотельді шипагерлік өнерге (кәсіп) баулымаққа бел буады.
Әке жоспары жүзеге аспай қалады. Ерте дүние салады. Он бестегі бала жігіт Стагирден Кіші Азияға, Проксен қолына көшеді, Проксен оны – әрі қарай, біздің жыл санауымызға дейінгі 367 жылы, Афинаға – академияға оқуға жібереді. Платонмен кездесіп, шәкірт болады. Платон академиясында өткізген жиырма жыл ішінде көптеген сала бойынша ізденеді, саясатпен қатар, жан-жануар, өсімдік әлемін зерттейді.
Ойшыл ретінде қалыптасқан Аристотель ұстазы жүйелеген күллі дүние тәнсіз мәндер идеясынан тұратыны жөніндегі ілімін жоққа шығарады. Ол форма мен материяның бірінші екендігін, жан тәннен бөлінбейтіндігін алға тартады.
Біздің дәуірімізге дейінгі 345 жылы Аристотель Лесбос аралында, Митилену қаласында алғашқы мектебін ашады: кешегі досы әрі өзі тәрізді Платон шәкірті, әмір иесі Гермийді парсылар қолға түсіріп, жер үшін күресте қарсы майдан ашқаны үшін жазаға тартады. Аристотель ықпалында өмір сүрген Гермий өліп бара жатып, мен философияға қарсы ешқандай қылмыс жасаған жоқпын, дейді.
Екі жылдан соң Филипп патшаның шақыруымен, он үштегі баласы Александрды тәрбиелеуге Македонияға аттанады. Сегіз жыл бойы ғұлама ұстаздан тәлім-тәрбие көрген болашақ қолбасшы ұлы жорықтарында көптеген әскери табыстарға қол жеткізеді.
Ойшыл-ғалым ғылымды үш салаға бөледі: теориялық, практикалық және шығармашылық. Бірінші топқа физика, математика және метафизиканы енгізеді. Білім үшін қажет ғылымдар. Екіншіге мемлекет тыныс-тіршілігін қалыптайтын, құрайтын саясат, этика жатады. Соңғысына күллі өнер атаулыны, поэзия мен риториканы да қосады.
Ғұлама философ әлемнің төрт бастауы бар деп түсінеді. Материя («неден тұратыны»), форма («қалай бар екендігі»), туғызатын себеп (қайдан екендігі), мақсат («не үшін»).
Бұл аталған төрт бастаудың құрамына қарай, ізгілік пен зұлымдықтың орны анықталады – қайсысына, қай топқа жататыны айқындалады.
Ол категорияны көп сатылы жүйеге бөлген алғашқы ойшыл болды. Өзі қалыптастырған он категория төмендегідей ретпен жіктелді: түпқазық (сущность), саны, сапасы, қатынасы, орны, уақыты, иемденуі (обладание), жағдайы, әрекеті, мехнаты.
Күллі сущее (түпқайнар) бар дүниеге (өлі/тірі) тең таралады.
Аристотель идеясы – еркін түпқазықтар құраған объектілердің өзара әрекетінен туған арақатынас, жүйе тұрғысында – уақыт пен кеңістіктің негізгі тұжырымдамалары ретінде қалыптасты.
Идеалды мемлекет бейнесін Аристотель «Саясат» атты еңбегінде талдайды.
Аристотель логика, физика, астрономия, биология, философия, этика, диалектика, поэзия және риторика тақырыптарына да қалам тартты. Ізденімпазығына, бейнетқорлығына, сергектігіне, ақыл-ойына дән риза шәкірттері, тарихи тұлғалар, жалпы кейінгі ұрпақ оның көптомдықтарына «Аристотельдік корпус» деген атау берді.
Жеке өмірі туралы деректер аз, екі әйелі болған, екі бала сүйген. Біздің жыл санауымызға дейінгі 347 жылы, 37 жасында, Аристотель Гермийдің қызы Пифиадаға үйленеді. Дүниеге қыз бала келеді. Алғашқы әйелі дүние салған соң, қызметші әйел Герпеллидамен тұрады. Ол – Никомах атты ұлының анасы.
Александр Македонский қазасынан кейін Афинада македондық үстемдікке қарсы бүлік көбейеді, Аристотельді Македонскийдің кешегі ұстазы ретінде имансыз деп айыптайды. Философ елден кетеді.
Сократты улап өлтірген жабайылық қастандық өзіне де қарсы жасалынатынына көзі жеткен ол: Афиналарлықтарды философияға қарсы жаңа қылмыс жасаудан құтқаруды ойлап кетіп бара жатырмын, деген пікір айтады.
Эвбей аралында орналасқан Халкис қаласына тұрақтайды. Күллі шәкірті соңынан ереді. Көп ұзамай, екі жылдан соң, алпыс үш жасына қараған шағында, Аристотель өзін өмір бойы азап-мехнатқа салған, қинаған асқазан дертінен қазаға ұшырайды.
Аристотель орнын – ботаника, музыка, тарих және философия саласы бойынша ұстаз ілімін жалғастырушы тәлімгері – Теофраст басады. Әрі «Ликей» мектебін өз қолына, қарамағына, құзырына алады.
Жазба тарихы
Еуропа ес жиғанша, схоластика билеп-төстеп, шіркеу догматтары салтанат құрды. Қолжазба араб тіліне аударылды, сосын, қозғалмай қалтарыста көп жатты. Философияны қуғындаған жұрт қараңғылыққа ұрынады.
Егер грек не латын қарпінде сақталып келген, көне антикалық деректерді қопарып, ақтарып, бай мұраға (каталогтарға) сүйене жатсақ, жаңа дәйектер табатынымыз сөзсіз.
Аристотель еңбегі, архив материалдары бойынша, екі бөлімнен тұратын көлемді трактат болса керек, бірақ біздің заманымызға дейін жеткені – бірінші жартысы ғана.
Екінші бөлігі комедияны талқылауға арналғаны жөнінде мәліметтер көп: бар екендігіне Коалендік трактат меңзейді. Жалпы, сақталып қалғаны бес қолжазба көрінеді. Ең ескісі – 1100 жылғы.
Ал «Поэтика» мәтіні кездесетін кодекстер ішіндегі ең бастапқысы – X-XI ғасырлар ширегінде көшірілген, көбейтуге дайындап қойған Париждік кодекс (Codex Parisinus, 1141).
XIII ғасырға дейін, 1256 жылы Герман Алеманн Аверроэс нұсқасын латын тіліне аударғанша, трактат туралы ешкім білген жоқ: алайда еуропалық интеллектуалдарға мәтін қатты өзгеріске ұшыраған күйде жетті.
1278 жылы наурыз айында Мёрбикелік Вильгельм трактаттың аман-есен қолға тиген нұсқасын латынға толық аударып шықты. 1498 жылы Моденедегі Эсте кітапханасынан табылған Париждік кодекстен аударған Джорджо Валлдың латынша тәржімесі жарық көреді.
«Поэтиканың» грекше үлгісі 1508 жылы венециялық Альд Мануция баспа үйінде басылып шығады. 1537 жылы «Поэтика» мәтіні Венецияда грек пен латын тілінде қатар, Алессандро Пацци аударған нұсқада жұрт қолына тиеді.
Жанр мен образ. Катарсис
Ол өнердің шын мазмұны реалды дүниеден тұратындығын көрсетеді. Оны кейіптейтін поэзия жанрлары мен түрлеріне сипаттама, анықтама береді.
Жақсыға да, жаманға да еліктеуге болады: яғни трагедия мен эпосқа, содан соң, комедияға.
Аристотель ойынша, поэзияның басты объектісі – адам өмірі. Адамды бейнелеудің үш түрі бар, өткенде қандай болды, қазір қандай, болашақта қандай болмақ немесе болуы керек.
Софокл келешегін болжады, Еврипид осы шағын кейіптеді.
Әдеби жанрлар ішінен трагедияны алға шығарады, ол – әрекет үстіндегі еліктеушілік. Эпос тәрізді әрекетті баяндамайды. Көрсетеді. Сондықтан трагедия әсері мен қуаты жағынан эпостан артық болады.
Аристотель, трагедияны – маңызды әрі күрмеуі бар, белгілі бір көлемге сыйымды, әр бөлігі сөзбен безендірілген – әрекетке еліктеушілік, деп атайды, әңгімелеп емес, жанашырлық пен қорқыныш туғыза отырып ұқсауға ұмтылыс, бұл – тазалану жолы: «катарсис».
Әрекет біртұтастығы
Трагедия жаны – әфсана (миф), фабуланы құрайды.
Оны алтыға бөледі: фабула, мінез, ой образы, сахналық жағдай, сөз безбені және музыкалық композиция. Қаһармандар мінезі орнына шытырманды («перипетия»), «тосын не күрт тану сценасын», азап-мехнат кешу жолдарын көрсетуді, қолдануды ұсынады.
Аристотель трагедия құрылымына көбірек көңіл бөледі. Ол әрекет біртұтастығы жөнінде мәселе қозғайды, алайда уақыт пен орын біртұтастығы драматургиялық шарттылық ретінде ертеден келе жатқан ереже еді.
Оның айтып қалдырғаны – әрекет біртұтастығы.
Көркем шығарма тілі ғылыми-зерттеу объектісіне айналмай тұрып, көне дәуірде, сұңғыла автор көркем стиль туралы мәселе көтереді.
Аристотель «Поэтикасы» орыс тіліне он сегізінші ғасырдан бастап аударыла бастады. В.К.Тредьяковский «Жыр мен поэзия қайнары жөнінде бірер пікір» деген еңбегінде пайдаланды. Кейін Б.И.Ордынский тәржімеледі.
Бақылаушылық. Мимесис
Әуелі Аристотель кез келген өнер мимесиске (еліктеушілік) бағынышты деген пікір айтады.
Поэзия екі себептен өмір сүреді: адамның бойында жас кезінен еліктеуге деген қажеттілік (қасиет) бар әрі адам еліктегеннен рақат кешеді.
Сонымен қатар, адам бойында бір нәрсені бақылауға деген қызығушылық та қатты.
Комедия – төмен пенделерге еліктеу, бұл еліктеу жеккөрініштіліктен туындамайды, күлкілігінен. Күлкілі нәрсе – тұлғасыз, азап-мехнат шақырмайды.
Трагедия – әрекетке еліктеу. Байыпты,тәмамды қаракетке. Трагедия жанашырлық пен қорқыныш туғызады. Бұл катарсис (тазару) әкеледі. Трагедия жаны – фабула, дедік.
Кез келген трагедияда мінез бен мінездеме болуы тиіс.
Аристотель кез келген әрекеттенуші қаһарман мінезінде төрт қасиет болғанын қалайды: бекзаттық, мінездердің бір-бірімен үйлесуі, адамсенерліктейлік («правдоподобность»), жүйелілік («последовательность»).
Поэтикада – «перипетия», «тану», «гамартия» (бір геройдың – артынан үлкен бейнетке түсірген, мінезінен немесе жағдайдың кесірінен туған, тосын жіберген қателігі), «катастрофа», «катарсис», «мимесис» – ұғым-түсініктері қарастырылады.
(Есте сақтайтын термин: «немезис» (кек, зауал, жаза). Немезида құдайы есімінен шыққан).
Өнер – шығармашылық еліктеушілік («творческое подражание»). Эстетикалық рақаттың танымдық қызметін растайды.
Өнерде өмірге еліктеушіліктің үш түрі бар немесе үш жолы – ырғақ, сөз және үндестік (гармония) арқылы.
Ақын міндеті – келешекте не болатыны жайлы ойлану, тарихшы өткен жайтты қозғайды. Бірі – жалпылама деңгейде, бірі – белгілі бір нақты деңгейде. Өнерде бәрінен биік тұрған – поэзия, ал поэзия формалары ішінен – трагедия.
Ол, трагедияда эпостық элемент – уақиғаны бейнелеу бар, тіпті, лирикалық элемент – эмоцияны бейнелеу де бар: алайда екеуінде де жоқ – бейнелеуді сахнада көрсету (қойылым) – тек трагедияда ғана бар, дейді.
Трагедияда белгілі бір терең идея бейнеленуі тиіс: бұл жанрда фабула мен мінездеме рөлі өте үлкен.
Финал – фабуладан.
Күллі кейіпкердің сөзі өз принциптерінен шығуы тиіс. Жақсы да, жаман да емес, жағымды да, жағымсыз да қаһарман жоқ.
Сірә, автор катарсис деп спектакльдің көрерменге тигізген оң әсерін шамалаған шығар. Шығарма қандай ой туғызады, ол аса маңызды талаптарының бірі. Ой кейіпкер атынан сөйлейді.
Ақындар белгілі бір сезімді шынайы кешсе, елді де сол сезімге бөлейді. Толқыған актер көрерменді де толқытады, шын ашуланса, тамашалап отырған аудитория да шынайы наразы.
Сөз әшекей сияқты. Сөздің ішінде метафора – қымбат.
Аристотельдің көптеген ұстаным-ұстындары трагедиямен қатар эпосқа да қатысты. Классицизм орын, уақыт және әрекет біртұтастығын талап етті. Аристотель тек әрекетті ғана топтады.
Бірақ ол шығарма қатты талас-тартысқа құрылуы тиістігін алға тартты. Шиеленісті іздеді. Идеялық мазмұнға баса мән берді, бас кейіпкерге аса үлкен міндет жүктеді. Композициялық жүйелілілігіне көңіл аударды.
Осындай Аристотель.