2020 жылы туғаннан бергі өмір ұзақтығы 71,37 жылды құраса, бұл көрсеткіш он жыл бұрын 68,45 жыл болыпты. Бұл орайда сәби және балалар өлімі, жас кезде қайтыс болу деректері ескеріліп отыр. Зейнетке шыққаннан кейін өмір сүру ұзақтығы ерлерде 80 жас болса, әйелдерде – 82 жас. Әрине, осы көрсеткіштердің өзі-ақ елде қарттар үлесінің артқанын аңғартады. 2010 жылы зейнет жасындағы адамдар үлесі 9,9 пайыз болса, 2020 жылы бұл көрсеткіш 11 пайызға жеткен. Керісінше, еңбекке жарамды азаматтар үлесі төмендеген: 2010 жылғы 64 пайыздан 2020 жылы 58,3 пайызға дейін.
«Еңбекке қабілетті бір адамға түсетін демографиялық салмақ та артып келеді. Қазақстан Республикасында еңбекке қабілетті 1 мың азаматқа еңбекке қабілетті жастан жоғары және төмен 692 адамнан тиесілі. Мұндай ахуал бүкіл әлемде байқалып отыр» делінген БҰҰ зерттеуінде.
Халықтың қартаю процесінің тым белең алуына байланысты әлем елдері белсенді түрде зейнетақы жүйесінің бөлістіру түрінен жинақтау түріне ауыса бастады. 2019 жылы оның ара қатынасы 53% (жинақтаушы) – 47% (бөлістіруші) болды. 1999 жылы жинақтаушы тип үлесі 31% ғана болғанын ескерсек, соңғы 20 жылда оның үлесі 18%-ға жоғарылағанын байқаймыз. Қазақстан бөлістіруші типтен жинақтаушы жүйеге 1998 жылдан бері біртіндеп ауысып келе жатыр. Қазір жүйенің бұл түрі Аустралия, Дания, Швеция, Гонконг, Үндістан, Индонезия, Сингапур елдерінде жақсы нәтиже көрсетіп отыр.
Бөлістіруші жүйенің заңдылығы бойынша зейнеткерге төлем жұмысшылардың қазіргі табыстары (бюджетке түскен қазіргі салықтар) есебінен беріледі. Өз кезегінде жинақтаушы жүйеде жұмыс істейтін азаматтар жарна төлейді. Бұл жарна қарт адамдардың төлеміне жіберілмей, жинақталып, инвестицияланады. Әрі қарай инвестициялаудан түскен табыспен қосылып жинақ жасаған адамдарды зейнетақымен қамтамасыз етуге бағытталады.
Экономист Оразбек Мырзақұл елдегі қарттар үлесінің артуы экономикалық өсімнің тұралауына әкеп соқтырады дейді. Оның айтуынша, қартаю процесі инновацияны тежеп, бұл жағдай бюджетке ауырлық түсірмек.
«Қарт кісілер жұмыс істемейді. Яғни жеке табыс салығы ел қазынасына түспейді. Бұл уақытта мемлекеттің түрлі шығындары өсе береді. Күнкөріс деңгейі халық саны артып, еңбекке қабілетті азаматтар көбейген соң барып жақсарады. Ішкі жалпы өнімнің көбеюі де осы үдеріске тәуелді. Осы орайда бірқатар сарапшы зейнет жасын ұзарту керек деп айтып жүр. Бұл әр елдің ішкі-сыртқы жағдайына байланысты. Бізге бұл нұсқа тиімсіз деп білемін. Еңбек ету жасын ұзарта салу бүкіл түйінді тарқатпайды. Одан да адам капиталын арттыру, білім сапасын күшейту сияқты маңызды мәселелерге бас ауырту керек. Меніңше, еңбек жасын ұзартуды – адами капитал сапасын көтеріп, жоғарғы технологиялық жетістіктерге жетіп отырған Жапония сияқты елдер қолдана алады», дейді сарапшы.
Білім және ғылым министрлігі Ғылым комитеті экономика институтының аға ғылыми қызметкері Сәуле Қалиева қартаю процесінің қандай проблемалар тудыратынын тізбелейді.
«Ең бірінші кезекте жұмыс күшіне деген ұсыныс төмендеп кетеді. Еңбекке қабілетті адамдарға жүктелетін жұмыс көбейіп, бұл сөзсіз еңбек өнімділігінің сапасына кері әсер етпек. Тұтыну құрылымының өзгеріп, тұтыну шығындарының азаюы – тауарлар мен қызметтер бағасына және инфляция деңгейіне ықпалын тигізеді», дейді маман.
Еңбекке жарамды азаматтардың азаюы бір проблема болса, қазақстандықтардың елден кетуі екінші түйткілге айналып тұр. Соңғы уақытта елге белгілі кісілердің өзі Қазақстаннан біржола кеткені туралы мәлімдемелер де жасай бастады. Бұған қоса жұмыссыздық деңгейі де өсіп жатыр. 2020 жылы елдегі жұмыссыздық деңгейі 4,9% құраған еді. Осыдан біраз уақыт бұрын «Еңбек ресурстарын дамыту орталығы» АҚ президенті Дәулет Арғындықов биыл да осы деңгейді сақтап қалуға тырысамыз деген еді. Солай екен деп қол қусырып отыруға тағы болмайды. Бұл орайда экономист негізгі күш Қазақстан демографиясын көтеруге, ел тұрмысын түзеп, білімді жастар санын көбейтуге бағытталуы керек деп санайды.
«Демографияның өсуі еңбек күшінің, тұтыну деңгейінің артуына, инновацияның дамуына әсер етеді. Демография елдің экономикалық өлшемін анықтайды. Кез келген бизнеске бес адамға тауар өндіріп, сатқаннан гөрі 10-20 адамдық нарыққа тауар сатқан ыңғайлы және бизнес өзіне керек адамдарды оңай табады. Ал мемлекет жастарды қалай ынталандыруы керек? Бұл ретте Қытай тәжірибесін айтар едім. Олар жастардың жалақысынан белгілі бір пайызды баспана қорына арнап ұстап отырады. Тура біздегі жеке табыс салығы үшін ақша ұстаған сияқты. Біраз жылдан соң еңбек етуші адам сол қаражатқа баспана сатып алады немесе алғашқы жарна үшін төлейді. Бірақ бұл ретте қорды басқару менеджментінің тиімділігі өте маңызды. Біздегі БЖЗҚ-дағыдай проблемалар болса, мұндай тәжірибе жемісті бола қоймайды. Ол үшін жиналған қорды басқарушы компания инвестициялық мақсатта да қолданса болады. Яғни инвестициялық құралдарды пайдаланып қор нарығында, биржаларда қызметтер жасап, ақшаны белгілі бір тарапта көбейтіп отыру қажет. Бұл – бірінші жағдай. Екінші жағдай – мемлекет еңбек нарығындағы проблемаларды шешсе, білім сапасын арттыру, адами капиталға инвестицияны арттыру, елде ыңғайлы заң орнату, қоғамда әділдік орнату, қысқасы адамдар үшін жақсы орта, жақсы климат қалыптастыратын болса, жастар ертерек үйленуге, көпбалалы болуға ынталанар еді. Сосын елдегі әлеуметтік көмектерді алу жолы шытырман. Осы нәрселердің барлығын нақты, ашық жүйелесе бұл да бір ынталандырушы фактор болушы еді. Үшінші жағдай – жастарға мүмкіндік беру. Олар өздеріне үй, көлік сатып алатындай, еркін өмір сүре алатындай болу керек. Ол үшін жақсы жалақы керек. Сонымен қатар жұмысшылардың құқығын қорғайтын заңдарды да күшейту аса маңызды» деді экономист.