Кездесу бағалау процесі туралы педагогтердің өзекті сауалдамасынан басталды. Алғашқы нәтижелер мұғалімдердің басым көпшілігі бағалау білім берудің нақты сапасын көрсетеді деген сенімін айқындады. «Назарбаев зияткерлік мектептері» ДББҰ басқарма төрайымы Күләш Шәмшидинова сапалы әрі нақты баға оқушының дамуына, өзінің күшті немесе әлсіз тұстарын түсінуге, сондай-ақ мамандық таңдауға және жалпы болашағын анықтауға әсер ететінін атап өтті.
– Бағалау оқу материалының қаншалықты сәтті игерілгенін, қалыптасқан білімнің деңгейі мен тереңдігін анықтауға мүмкіндік береді: түсініктеме берді, өлең жаттады, диктант жазды, есеп шығарды және т.б. Ол сондай-ақ дағдылар мен құзыреттердің күрделі жүйесін, соның ішінде деректерді талдау және интерпретациялау, ақпаратты экстраполяциялау, өнімді жасақтау, кері байланысты үздіксіз бақылауға әсер етеді, – деген Күләш Шәмшидинова бағалау жүйесінің негізі объективті, үздіксіз және сенімді ақпарат беру екенін атап өтті. Мәселен, оқушыларға – оқыту сапасы, мұғалімдерге – оқушылардың үлгерімі, ата-аналарға – оқу нәтижелеріне жету дәрежесі және басқару органдарына – көрсетілетін білім беру қызметінің сапасы туралы ақпараттарды жеткізу.
– Бағалау «Мен және тұжырымдама» ұғымының қалыптасуына, яғни оқушының өзі туралы түсінігіне әсер етеді. Мұғалімнің бағалауы, сыныптастар мен ата-ананың реакциясы өзін өзі бағалау деңгейін арттырады. Оқушының бағалаудағы «Мен» ұғымына қанағаттануы өзінің жеке маңыздылығы мен әл-күшін, барабарлығы мен пайдалылығын сезінуге, сондай-ақ осы дүниеге өзінің қажет екенін түсінуге ықпал етеді және сонымен қатар табыс немесе сәтсіздік тәжірибесі арқылы жауапкершілікті, білімқұмарлықты және төзімділікті қалыптастырады, – деді ол.
Күләш Ноғатайқызының тұжырымдары «Білім – 2030» жаһандық жобасы шеңберінде Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымының зерттеу нәтижелерімен бекітілді. Жобаның ұлттық үйлестірушісі – NIS. Бағалаудың дәстүрлі модельдері өзгеріс үстінде, ал жаңа қалыпты жағдайда оқушылар өздерінің оқу процесін жақсартуға белсене қатысып келеді.
Педагогикалық өлшеулер орталығының директоры Айдана Шилибекова дөңгелек үстелге қатысушылардың назарын мұғалімдер үшін ішкі және сыртқы бағалау нәтижелерінің келісімділігін қадағалаудың маңызды екеніне аударды, бұл білім беру сапасын қамтамасыз етеді.
– Сыртқы бағалаудың күшті жүйесі қоғамдық сенімді оята алады. Бүгінгі таңда Қазақстанда Дүниежүзілік банктің қолдауымен «Оқушыларды бағалау жүйесін жаңартылған білім беру мазмұнымен сәйкестендіру» бағыты бойынша «Орта білім беруді жаңғырту» кешенді жобасы іске асырылуда. Cambridge Assessment пен NIS-тің бұл жоба аясындағы әріптестік байланысының мақсаты – орта білім беру жүйесін дамытудағы халықаралық тәжірибе мен қазақстандық жетістіктердің бірігуі. Жобаның негізгі сарапшыларының бірі Анна Грин халықаралық бағалау стандарттары және оларға қалай сәйкес келу керектігі туралы ақпаратпен бөлісті.
– Лайықты бағалау – жақсы білім берудің темірқазығы. Біз емтихандарды әзірлеу барысында оқушылардың бойына сіңіргіміз келетін дүниелерді басты назарға аламыз. Бұл – пәнді тереңінен меңгеру, концептуалды түсінік және жоғары деңгейлі ойлау дағдылары. Біздің бағалауымыз оқушыларды үлгерімі бойынша тиімді саралауға мүмкіндік береді. Біз оны әділ, валидті, сенімді және іс жүзінде мүмкін болатындай етіп өткіземіз, – деп атап өтті Анна Грин.
Cambridge Assessment сарапшысы Кембридж университетінің бағалауында көрсетілген пәнді тереңдетіп оқытудың шынайы құндылығын түсіну маңызды екеніне сенімді екенін жеткізді.
– Ең тиімді білім беру жүйелерінде оқу бағдарламасы ауқымды және тайыз емес, керісінше қарқындылыққа бейім және танымдық сұраныстың жоғары деңгейін қамтамасыз етеді. Ол сондай-ақ салалық бағытты да қамтиды. Онда сапалы, егжей-тегжейлі және дәйекті түрде оқытатын бірнеше ғана пән бар.
Дөңгелек үстелдің басында сауалдамадан өткен қатысушылардың басым көпшілігі стандарттарға сәйкестік мәселесі мектептерді бағалау деңгейінде де қарастырылуы керек деген пікірмен келісті. «Назарбаев зияткерлік мектептері» ДББҰ басқарма төрайымының орынбасары Ольга Можаеваның баяндамасы халықаралық деңгейдегі мектеп қызметін бағалау тәсілдерінің бірі – аккредиттеуге негізделді. Спикер халықаралық аккредиттеу процесінде мектептердің ішкі өзін өзі бағалауын ерекше маңызды кезең деп атады. NIS мысалында Ольга Ивановна орта білім беру ұйымдары үшін өзін өзі бағалаудың маңызын талдады.
– Жалпы білім беретін мектептер зияткерлік мектептердің өзін өзі талдау және өзін өзі бағалау тәжірибесін қолданыстағы стандарттарға сәйкес өздерінің күшті және әлсіз жақтарын түсіну мен дамыту бойынша нақты шараларды жоспарлау үшін пайдалана алады. NIS әрбір мүдделі мектепке консультациялық, әдістемелік және әдіснамалық қолдау көрсетуге дайын, – деп қорытындылады О.Можаева.
Ольга Ивановна Назарбаев зияткерлік мектептерін мысалға ала отырып, сарапшылардың ұсыныстары мектептердегі ішкі экожүйені жақсартуға қалай көмектескенін көрсетті.
– NIS аккредиттеуінің бірінші циклінің командалық сапарларында оқушыларды қолдау үшін сараланған оқыту стратегияларын көбірек қолдану ұсынылды. Педагогикалық шеберлік орталығында семинар-тренингтер мен вебинарлар өткізілді, онда мұғалімдер «жақын даму аймағына» назар аудара отырып, әр баланы оның мүмкіндігі мен қабілеті деңгейінде оқытудың әдістері мен тәсілдерін зерттеді. Білім беру бағдарламалары орталығы жыл сайын оқу-әдістемелік хатында оқушылардың іс-әрекеті мен оқу үдерісін саралау мысалдарымен саралап оқыту әдістері бойынша бөлімдерді қосады. Мұғалімдерге сараланған тәсілдер негізінде мектепішілік іс-шаралар ұйымдастырылады. Тәрбиешілер өз кезегінде бір-бірімен тәжірибе бөліседі.
Мұғалімдердің алдында тұрған негізгі міндеттердің бірі – бағалауды оқу процесіне кедергі келтірмейтін жүйе ретінде қалыптастырып, жақсарту. Бұл пікірді Назарбаев университетінің профессоры Мэтью Кортни ұстанады.
– Көбінесе әрбір тестілеуден кейін оқушылар жай ғана баға алады, ал мұғалімдердің әділ немесе әділетсіз екені сыныптағы жақсы бағалардың санына қарай бағаланады. Дегенмен бағалау деректерінен үйренетін көп нәрсе бар. Біз оларды оқуды жеңілдету үшін пайдалана аламыз. Мысалы, тест пен ондағы сұрақтардың сәйкестігін тексеріп, әрбір оқушының не үйренгеніне байланысты Выготский бойынша жақын даму аймағын анықтап, белгілі бір пәндік салада оқытудың қалай жүретіні туралы түсінігімізді тереңдете аламыз.
Педагогикалық өлшеулер орталығы директорының орынбасары Сәуле Вильданова шетелдік сарапшының ой-пікірін жалғастыра отырып, мұғалімдер практикасының бағалау әдіснамасына жан-жақты тоқталды. Сәуле Аифовна бағалау оқушыларға ғана емес, сондақ-ақ педагогке де байланысты екені туралы айтты – кез келген оқушы түсінікті әрі қызықты сабақ бере алатын мұғалімнің дәрісіне қатысып, әділ баға алғысы келеді, себебі бұл үрдіс жоғары нәтиже әкелетіні сөзсіз.
– Мұғалім шеберлігінің негізгі көрсеткіші – сарапшылардың зерттеулері бойынша мұғалімнің кәсіби шеберлігі туралы ең объективті ақпарат көзі болып саналатын сабақ болып саналады. Сондықтан мұғалімді бағалау жүйесі бақылау, кері байланыс, сабақты ой елегінен өткізуге негізделген. Мұғалім жыл сайын тәжірибені ой елегінен өткізіп, оқуда нені жақсарту керектігін анықтау негізінде кәсіби даму мақсатын қояды. Сабақта мақсатқа жету жүйелі, жинақы түрде байқалады. Рефлексия сабақтың сәтті өтуін бағалауға және тәжірибені дамыту үшін алдағы әрекеттерді жоспарлауға мүмкіндік береді, – деді Сәуле Вильданова.
Ақын Мағжан Жұмабаев өскелең ұрпақты оқыту мен тәрбиелеуде көпғасырлық салт-дәстүрлерді және халықтың педагогикалық мұрасын пайдалануды ерекше атап өткені белгілі. Өз еңбектерінде ол бүгінде енгізілген критериалды тәсілге сәйкес келетін бағалауды дұрыс түсіну туралы идеяны бірнеше рет көрсеткен. Тәрбиелік аспект мұғалімнің сабақтағы қызметі арқылы көрінеді. Әдеби шығармалар мен математиканы біріктіретін қызықты тапсырмалар әзірлеу тәжірибесімен NIS-тің математика пәні мұғалімі Анар Баймурзаева бөлісті, ал өзін өзі бағалау және кері байланыс арқылы оқу материалын терең меңгеруге ықпал ететін бағалау туралы мысалды елордалық №48 мектеп-лицейінің қазақ тілі мен әдебиеті пәні мұғалімі Гүлшат Капшаева ұсынды.
Педагогтердің бағалауға қатысты ойларын мектептегі бағалау туралы пікірлерін бөліскен оқушылар үні бөлді. Айта кету керек, оқушылардың көзқарасы әр алуан – бірі бағалау не істеу қажетін және қандай бағытта даму керектігін түсінуге көмектеседі деп сенеді, ал бірі материалды игеру – ең маңызды үрдіс, ол үшін баға қою міндетті емес деп есептейді.
Кездесуді қорытындылай келе К.Шәмшидинова кез келген бағалау жүйесі адамды оқуға ынталандыруы тиіс екенін, ал шынайы сапалы бағалау жүйесі мұғалімнің күнделікті сапалы жұмысын көрсететінін атап өтті. Сапа – бағалаудың басты мақсаттарының бірі.
Дөңгелек үстелге қатысушылар назарына ұсынылған бейнеролик республика бойынша ұстаздар қауымына бұрыннан таптырмас құрал болып келген әдістемелік ресурстардың сан алуан түрін ұсынды. Атап айтқанда, дөңгелек үстел барысында ұсынылған материалдар 400 мыңға жуық педагог тіркелген NIS-тің «Жүйелік-әдістемелік кешен» бірыңғай платформасында орналастырылады. ЖӘК порталында критериалды бағалауға арналған әдістемелік материалдар мен спецификациялар және қалыптастырушы және жиынтық бағалау тапсырмаларының үлгілері орналастырылған. «Педагогтердің әзірлемелері» бөлімінде жалпы білім беретін мектеп мұғалімдерінің «Бағалау үшін тапсырмаларды әзірлеу және сараптау» оқу курстарында тереңдетілген білім беру бойынша дайындаған жиынтық бағалау жұмыстарының үздік нұсқалары ұсынылған. Өзге де пайдалы ресурстар қатарында бағалау мәселелері бойынша мұғалімдерге арналған онлайн курстар, оқушылардың функционалдық сауаттылық деңгейін бағалауға арналған онлайн тренажер, мұғалімге жиынтық жұмысты аяқтау үшін оңтайлы уақытты есептеуге көмектесетін онлайн-калькулятор және әрбір мұғалім біліктілік санатының деңгейіне және оқытылатын пәнге сәйкес оқу жылына мақсат қоя алатын кәсіби даму мақсаты конструкторы бар.
«Білім сапасын қамтамасыз етудегі бағалаудың рөлі» – Ыбырай Алтынсариннің 180 жылдық мерейтойына арналған «Жаңа жағдайдағы білім беру» жобасы аясында NIS-те өткен үшінші дөңгелек үстел екенін айта кеткен абзал.