– Абыл Әулетұлы, жуырда «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» компаниясының басшысы Питер Гриффитс өз еркімен қызметінен кетті. Қазір бұл міндетті оның бірінші орынбасары Линда Орлэди уақытша атқаруда. Ел авиациясын неліктен шетелдіктер басқарып отыр?
– Мұндай жағдай тәуелділіктен туындады деп ойлаймын. Рас, шетелдіктерден үйренеріміз көп. Бірақ оларды басшы етіп қоюдың қажеті шамалы. Олар мұнда ең алдымен өз мақсатын жүзеге асыру үшін келеді және ұлы сөздің ұяттығы жоқ, олар біреудің нәжісін жинауға құлықты емес. Меніңше, шетелдік білікті мамандарды кеңесші, консультант ретінде тартуға болады. Ал басшылық қызмет өз мамандарымыздың қолында болуға тиіс.
– Сонда шетелге не себепті тәуелді болдық?
– 2012 жылы Халықаралық азаматтық авиация ұйымы Қазақстанға үлкен тексеріспен келді. Оның қорытындысы бойынша көп кемшілік анықталып, ұйым біздің елді «қара тізімге» енгізді. Артынша ICAO Қазақстанға өз консультанттарын жіберді. Олар кәсіби авиациялық инспекторларды даярлауға үлес қосты. Жергілікті мамандарды үйретті. Соның нәтижесінде отандық мамандар шоғыры қалыптасты. Олар өздеріне жүктелген міндетті ойдағыдай орындады. Осылайша, 2017 жылы Қазақстан «қара тізімнен» шықты. Сол жылы ICAO басшысы ел Үкіметінің жетекшісіне сыннан қорытынды шығарып, оң нәтижелерге қол жеткізгені үшін ICAO Кеңесінің сыйлығын табыс етті.
Бұл сыйлықты табыстайтын кезде мен Халықаралық азаматтық авиация ұйымының Монреальдағы Орталық хатшылығында жұмыс істеп жүр едім және сүйінші хабарды бірінші болып естідім. Ұйым атынан Қазақстанға жолданатын хатты әзірлеуге атсалыстым. Сөйтіп, Қазақстанның азаматтық авиациясы халықаралық стандарттарға сәйкестендірілді. Бұл – үлкен жетістік. «Қара тізімнен» шыққан соң, Қазақстанның азаматтық авиациясын реттеуді британдық модельге көшіру туралы бастама көтерілді. Соған көшті де. Міне, сол кезде біздің авиация шетелдіктердің қолына өтті.
– Сіздің ойыңызша, британдық модельге көшкеніміз дұрыс болды ма? Жаңа модельге өту кезінде отандық мамандардың тілегі қаншалықты ескерілді?
– Шынын айту керек, британдық модельге көшу туралы шешім біржақты қабылданды. Жергілікті мамандармен ешкім ақылдасқан жоқ. Ғылыми негіздеме жүргізілмеді. Мұның бәрі ауызбіршіліктің жоқтығынан деп ойлаймын. Авиация – үлкен сала. Әуежайлардың, әуе компанияларының, салаға қажетті мамандарды даярлайтын оқу орындарының жұмысын қамтиды. Жаңа модельге көшу кезінде бұлардың пікірі, тілегі ескерілуі керек еді. Өкінішке қарай, тиісті өзгерістер жедел түрде енгізіліп, шешім бірден қабылданып кетті.
Мен бұл кезде сол уақыттағы Инвестициялар және даму министрінің кеңесшісі едім. Сондықтан салаға қатысты өз ойларымды бүкпесіз айттым. Оның ішінде британдық модельді енгізуге қарсы екенімді де ашық білдірдім. Ұсыныстарымның кейбірі қабылданып, кейбірі ескерілген жоқ. Осы орайда, елімізде қабылданған заңдар өтпелі кезеңге ғана арналғаны баса айтылды. Сондықтан жаңа модельге өткен соң тиісті құжаттарға өзгерістер мен толықтырулар енгізіліп, жағдай өз пайдамызға қарай дұрысталады деген сенім болды. Бірақ сол күйі ештеңе өзгерген жоқ.
– Жуырда Facebook-тегі парақшаңызда «Қазақстанның азаматтық авиациясы шетелдіктердің көмегінсіз-ақ дамуға қауқарлы» деген пікір айттыңыз...
– Дәл солай. Тек мәселелерді шешудің жолын білетін және оны жүзеге асыруда жауапкершілік жүгін арқалауға әзір тиімді басқарушыларды тарту керек. Қазір Қазақстанның әуе қауіпсіздігіне екі мекеме жауапты – Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігіне қарасты Азаматтық авиация комитеті және «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» акционерлік қоғамы. Осы екі мекеменің арасында қарама-қайшылық көп. Мұны былайғы жұрт байқамауы мүмкін. Бірақ біз, сала мамандары анық көріп отырмыз.
Мәселен, «Қазақстанның авиациялық әкімшілігін» қаржыландыру мәселесін алайық. Компания кезінде Үкімет тарапынан қаржыландырылмас үшін оны ұстап тұру «ҚазАэроНавигация» республикалық мемлекеттік кәсіпорнына жүктелді. Бұл мақсатқа жылына шамамен 4 млрд теңге қажет. Бірақ мұншама көп қаржының не үшін жұмсалып отырғаны бізге жұмбақ. Ашықтық жоқ, ақпарат қолжетімсіз. Сол себепті түрлі сұрақтар туындап отыр және біздің тарапымыздан қойылған сауалдарға тұшымды жауап беретін ешкім жоқ.
Пандемия кезінде азаматтық авиацияның өте қатты зардап шеккені белгілі. Кейбір халықаралық ұйымдардың есебінше, сала пандемияға дейінгі қалыпқа тек 2026 жылы келмек. Саладағы қалыптасқан күрделі жағдайды ескерсек, «Қазақстанның авиациялық әкімшілігін» қаржыландыру үлкен мәселеге айналмақ. Білуімізше, қазір бұған қатысты заң жобасы Мәжілісте қаралып жатыр. Қандай шешім қабылданары әлі белгісіз. Кейбірі қаржыландыруды «әуе компанияларына жүктеу керек» деген пікірді алға тартуда. Бірақ олардың пандемиядан кейінгі жағдайы мәз емес. Енді біреулер «әуежайларға жүктеген жөн» дейді. Біздегі әуежайлардың жағдайы тіпті қиын. Соңғы екі жылда саланы іштен тани түсу мақсатында елорданың әуежайында жұмыс істедім. Өңірлерді айтпағанның өзінде, бас қала әуежайындағы жағдайға қарап-ақ қарның ашады.
– Шығыны көп компанияның қаншалықты қажеті бар?
– Мәселе сонда болып тұр ғой. Азаматтық авиация саласы «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» компаниясын қаржыландыруға, ұстап тұруға дәрменсіз. «ҚазАэроНавигация» бұл компанияны өз еркімен емес, Үкімет міндеттеген соң қаржыландырды. Ал «ҚазАэроНавигация» 2021 жылды таза табыссыз аяқтады деуге болады. Бар-жоғы 200 млн теңге көлемінде ғана табыс тапты. Компания таза табыстың есебінен «Қазақстанның авиациялық әкімшілігін» қаржыландыруы керек. «ҚазАэроНавигация» табыстан түскен 200 млн теңгені «Қазақстанның авиациялық әкімшілігіне» тұтастай бере салғанның өзінде, бұл сома оны ұстап тұруға жеткіліксіз. Қаржыландыру мәселесі туындаған соң, заңға өзгеріс енгізілгелі жатыр. Яғни «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» бұрынғыдай «ҚазАэроНавигацияның» табысынан қаржыландырылмайды. Керісінше ол «ҚазАэроНавигацияның» міндетті шығындарының қатарына енгізілмек.
– Егер «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» жабылып қалса, неден ұтыламыз?
– 2023 жылы ICAO Қазақстанға үлкен тексеріспен келеді. Мұның мерзімі 2024 жылға ауыстырылуы мүмкін деген де әңгіме бар.
– ICAO біздің елге былтыр ғана тексеріс жүргізді емес пе?
– Ол келер жылғы үлкен тексеріске дайындық болатын. Былтырғы тексеріс қашықтан жүргізілді және барлық бағытты қамтыған жоқ. Бұл жолы ICAO нақты тексеріспен келіп, әуе қауіпсіздігін қадағалайды. Біз осынау күрделі сынаққа дайындалуымыз керек. Егер көп кемшілік анықталса, «қара тізімге» қайта оралуымыз да мүмкін. Сонымен қатар халықаралық стандарттар жылына 6-8 пайызға өзгереді. Заңдарымызды соған сәйкестендіру маңызды. Сіз әлгінде «Қазақстанның авиациялық әкімшілігін» таратып жіберсе не болады деп сұрадыңыз. Мұның арты неге апарып соқтыратынын министрлік те, Үкімет те білмей отыр. Білмейтіні компанияны құрған кезде ғылыми негіздеме жүргізілмеген. «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» «100 нақты қадам» Ұлт жоспарының 68-қадамын іске асыру шеңберінде құрылды. Яғни белгілі бір міндеттерді шешу үшін емес, жоғарыдан түскен тапсырманы орындау үшін ғана құрылған.
– Сонда Питер Гриффитс осының бәрін білген соң қызметінен бас тартқан болып тұр ғой...
– Солай болуы да мүмкін. Біріншіден, қаржыландыруда үлкен мәселе туындады. Екіншіден, Қазақстан 2023 жылғы ICAO тексерісінен өтпей қалуы мүмкін. Қауіптің басы қылтиған соң Питер Гриффитс та өз пайдасы үшін тиімді шешім қабылдаған сияқты. Әйтпесе, жылына 155 млн теңге жалақы алып отырған орыннан бас тартпас еді ғой. Ол Қазақстанда екі жылдан аса уақыт қызмет етті. Осы аралықта өзінің шамасы қанша жерге жететінін де түсінді-ау деймін.
– Бізде шетелдіктердің орнын басатын мамандар бар ма?
– Бар. Мен өзімді айтып отырған жоқпын. Салада тәжірибесі толысқан қыз-жігіттер жетерлік. Олардың біразы мемлекеттік құрылымдарда, біразы жеке компанияларда жұмыс істеп жүр. Мен танитын әуе диспетчерлерінің, әуе пилоттарының, әуе инженерлерінің біразы Қазақстаннан өз орнын таба алмай, шетелге кетіп қалды. Міне, соларды елге шақыруға болады. 30 жылда азаматтық авиация саласын басқара алмауымыз – үлкен сын. Мен шетелдіктердің тәжірибесіне, білімі мен білігіне күмән келтіріп отырған жоқпын. Өкініштісі, олар жергілікті мамандарға білгенін үйретпейді. Жастарды шыңдау керек. Шетелдіктерді басшы етіп көрдік, нәтиже шықпады. Ендеше оларды алдағы уақытта біздің мамандарды даярлайтын күш ретінде қолданған дұрыс. Шетелдік басшыларға сенім артып көрдік. Енді өз мүмкіндігімізді сынап көруге тиіспіз. Қателікті екінші рет қайталауға болмайды.
– Жалпы, біз сөз етіп отырған Питер Гриффитспен бетпе-бет кездесіп, тілдесіп көрдіңіз бе?
– Иә. Қызметке тағайындалған сәтте-ақ жолыққанмын. Ойлары ұнады. Өкінішке қарай, соның көбі сөз күйінде қалды. Өз пікірімді де айттым. Қазақстанда азаматтық авиацияның нақты стратегиясы жоқ, даму жоспары да түзілмеген. Бар дейді, бірақ көрген емеспіз. Сала мамандары бұдан бейхабар. Гриффитске осыны жеткіздім. Мұндай ауқымды құжаттарды әзірлеу жұмыстарына атсалысуға дайын екенімізді айттым. Одан бері де бірнеше жыл өтті, даму стратегиясын да, даму жоспарын да көрмедік. Ортақ бағыт болмағандықтан, сала алға баспайды. Елдің географиялық тұрғыдан тиімді орналасқандығын да кәдемізге жарата алмаймыз. Ал бұл үлкен мүмкіндік, ерекше басымдық қой.
– Әлемде азаматтық авиацияны реттеудің британдық моделінен басқа тағы қандай модель бар? Қазақстан үшін тиімдісі қайсы?
– Модельдер көп. Қазақстанға британдық модельдің қажеті жоқ еді. Өйткені біз Еуропадағы ел емеспіз. Тиісінше, еуропалық стандарттарға сүйенудің де қажеті жоқ. ICAO-ның талаптары мен ережелерін қатаң ұстансақ та жетіп жатыр. Халықаралық стандарттарға сай болсақ, Еуропадан кем болмаймыз. Қазақстан бірден халықаралық стандарттарға да, еуропалық стандарттарға да сай болғысы келеді. Алайда қатырып жатқанымыз шамалы. Өзімізді Еуропа стандарттарына сәйкестендіреміз деп зорлап жүрміз.
– Сіз айтып отырған азаматтық авиация стратегиясы нені қамтуы керек?
– Біріншіден, авиациядағы мемлекеттік басқару жүйесін жетілдіру керек. Жоғарыда айтқандарымның біразы осыған қатысты. Біздегі төрт әуе компаниясының үшеуінің басшысы – ше- телдік. SCAT компаниясын ғана жергілікті мамандар басқарып отыр және олар өз міндеттерін ойдағыдай орындауда. Кемшілік жоқ емес, бар. Бірақ көштен қалып жатқан жоқ. Инвестициялық жобаларды жүзеге асыруда. Демек, әуе компанияларын өз мамандарымыз да басқара алады.
Екіншіден, кадрлық әлеуетімізді дамыту қажет. Өз мамандарымызды даярлау маңызды. Президент Қасым-Жомарт Тоқаев та техникалық мамандықтарға басымдық беру керектігін тапсырды. Қазір авиация мамандарын колледждер, оқу орталықтары даярлайды. Бұл саладағы жоғары білімді Алматыдағы Азаматтық авиация академиясы береді. Мен осы академияның түлегімін. Кейбіреулер мұндағы білім сапасы төмен дейді. Иә, уақытында оған нақты талап қойылған жоқ. Талап қойылса, академия сол үдеден шығуға тырысар еді. Бұл жұмыстар енді басталып жатыр. Осыны үдету керек.
Үшіншіден, азаматтық авиация халыққа қолжетімді болуы тиіс. Қазақстанның жері үлкен. Сондықтан мобильділікке назар аударған жөн. Бұған қоса транзиттік әлеуетті ұтымды пайдалану маңызды. Әуе жүктерін тасымалдау деген үлкен сала бар. Қазақстанның бұл бағыттағы әлеуеті жоғары. Алматы, Нұр-Сұлтан, Ақтөбе, Қарағанды әуежайлары пандемия басталған күрделі кезеңде жүк тасымалымен табыс тапты. Сондықтан инвестиция тартып, инфрақұрылымды дамыту керек.
Сосын Президент жаңынан азаматтық авиацияны дамыту жөніндегі кеңес құрылуы тиіс. Айына, жылына бас қосып, саладағы мәселелер талқыланып тұруы керек. Министр мен Үкімет басшысы қандай да бір шешім қабылдар кезде ақылдасып, кеңесе алатын топтың болғаны дұрыс.
Біздің салада статистика жүргізілмейді, ақпарат алатын ортақ база жоқ. Ішкі базамыз болмағандықтан, халықаралық базаларға да мәлімет ұсынбаймыз. Бұл үлкен мәселе.
«Байқоңыр» арқылы да көп іс тындыруға болады. Өкінішке қарай, спутниктік мүмкіндігімізді тиімді пайдалана алмай келеміз. Мұны бөлек бағыт ретінде қарастыру керек.
– Әуежайлар туралы әңгіме қозғадыңыз. Біздегі әуежайлардың қазіргі жай-күйі қалай? Бірқатары шетелдіктердің сенімгерлік басқаруына берілді. Осы дұрыс па?
– Халықаралық тәжірибеге сүйенсек, сыртқы басқарудың тиімділігі бар. Бірақ бұл жердегі әңгіме тағы да ортақ стратегияның жоқтығына келіп тіреледі. Сондықтан әуежайлардың қазір нақты немен айналысып жүргені бізге беймәлім. Ортақ стратегия болмаған соң, әуежайлардың, әуе компанияларының орны мен рөлін түсінбей жүрміз. Осы жерде әуе қауіпсіздігі мен авиация қауіпсіздігінің аражігін ажыратып алу да маңызды. Екеуі екі бөлек дүние.
«Қаңтар қасіреті» кезінде содырлар Алматының әуежайын еш қиындықсыз басып алды. Бұл авиациялық қауіпсіз-
діктің нашарлығының белгісі. Әуежай – стратегиялық нысан. Оған ерекше мән берілуі керек. Кейбір әуе компаниялары кешігіп ұшады немесе мүлдем ұшпай қалып жатады. Бұған кейде интернеттің жоқтығы себеп болады. Яғни киберқауіпсіздік мәселесін де ұмытуға болмайды. «Қаңтар қасіреті» осының бәріне дайын еместігімізді көрсетті. Авиация саласы төтенше жағдайларға мүлдем дайын болмай шықты. Түптеп келгенде, осының бәрі мекемелер арасындағы ортақ мақсаттың, ортақ мүдденің жоқтығы. Біздің авиация саласындағы нормалар мен талаптар қағазда бар, бірақ іс жүзінде жұмыс істемейді.
– Жасыратыны жоқ, Қазақстанда әуе қатынасы баршаға бірдей қолжетімді емес. Арамызда ұшаққа мүлдем отырып көрмеген адамдар бар. Бұған билет бағасының қымбаттығы себеп екені де түсінікі. Оны қалай реттеуге болады?
– Әуе компаниялары бір-бірінен кем не артық болмауы керек. Нарық бәріне ортақ. Әр компанияның нарықтан өз орнын табуға теңдей мүмкіндік берілуі керек. Әйтпесе, бізде «алдымен мына компанияның ұшағы ұшсын, қалғаны күте тұрады» деген көзқарас бар. Белгілі бір компаниялардың мүддесіне жұмыс істеу етек алған. Бұл дұрыс емес. Қандай компанияларды айтып отырғаным түсінікті деп ойлаймын. Алдымен осыны реттеу керек. Сонда тариф саясаты да дұрысталады.
– Саланың даму стратегиясын әзірлеуге дайынсыз ба?
– Әлбетте. Тіпті сала мамандарымен бірлесіп өз тарапымыздан Қазақстандағы азаматтық авиацияның даму стратегиясының тұжырымдамасын дайындап қойдық. Мұны бірнеше жыл бұрын әзірлеген едік. Бірақ оны ешкім керек етпеді. Қазір қайта толықтырып, жаңарттық. Егер Азаматтық авиация комитеті, ел Үкіметі қызығушылық танытса, таныстыруға әзірміз. Сұхбат барысында айтқан дүниелердің бәрі біз даярлаған стратегияда қамтылған.
– Әңгіме ауанын өзіңізге қарай бұрсақ. ICAO-дағы жұмысыңызды одан әрі жалғастыруға не кедергі болды?
– Мұнда бір жыл ғана еңбек еттім. Бұл ұйымға Біріккен Ұлттар Ұйымының арнайы бағдарламасы бойынша қабылданған едім. Бағдарламаға сәйкес, ICAO жыл сайын әлемнің әр мемлекетінен үш маманды бір жылға жұмысқа қабылдайды. Ашық конкурстан өту керек. Одан өтемін-ау деген сенім болған жоқ. Өйткені үміткерлердің саны 600-ден көп еді. Бір жыл ішінде үлкен үш ұйымның ICAO-ның, IATA-ның, яғни Халықаралық әуе көлігі қауымдастығының және Халықаралық әуежайлар кеңесінің (ACI) жұмысымен жете таныстық, мол тәжірибе жинадық. Әзірше ICAO-да жұмыс істеген алғашқы әрі жалғыз қазақпын.
Бір жылдық мерзім аяқталған соң халықаралық ұйым тәлім алушыға тұрақты жұмыс ұсына алады. Тек келісімге сәйкес барлық шығынды ұйым емес, мемлекет көтеруі керек. Қазақстанға мені ұйымда қалдыру туралы тиісті хат жолданды, ел Үкіметі қолдап, келісім берді. Бірақ келісімге нақты қол қоятын кезде Үкімет мұны қажетсіз деп тапты. Осылайша, елге оралып, Инвестициялар және даму министрінің кеңесшісі болып тағайындалдым. Кеңесші ретінде еліміздің авиация саласындағы өзгерістер мен бастамаларға қатысуға мүмкіндік алдым. Бірақ менің сөзім өтпеді, тиісті жерге жетпеді. Шетелде жинап келген тәжірибем керексіз боп қалды.
– Авиация саласын таңдауға атаңыз ықпал етті ме?
– Мектепті бітірген кезде экономика саласын таңдағанмын. Бірақ атамның ақылымен техникалық мамандыққа оқуға түстім. «Елімізде онсыз да экономистер мен заңгерлер көп. Техникалық саладағы мамандарымыз аз. Алматыдағы Азаматтық авиация академиясында оқып көр. Ұнап жатса, біліміңді шетелде жалғастыруға мүмкіндік бар», деді атам. Сірә, менің бала күнімнен осы салаға қызығатынымды байқаса керек. Бәлкім, авиация саласындағы қаракөздеріміздің аздығына қынжылды ма екен. Атам өз ойын ашық айтты. Мен құп көрдім және бұған ешқашан өкінбеймін.
– Уақыт бөліп, әңгімелескеніңізге рахмет.
Әңгімелескен
Фархат ҚАЙРАТҰЛЫ,
«Egemen Qazaqstan»