– Алтынбек Нұхұлы, өмірде өзіңіз аға тұтып, қадірлеген Шот-Аман Ыдырысұлының соңында өшпес өнеге қалды. Алдымен осы сәулет өнерін тілге тиек етсеңіз.
– Сәулетшілік – адамзатпен бірге жасасып келе жатқан, тарихы тереңнен тамыр тартатын шоқтығы биік өнер. Ол өткеніміз бен бүгінімізді байланыстырып, адамзатқа рухани нәр береді. Дарқан даланың бұрынғы архитектурасы мен бүгінгі заманның сәулет өнерін ұштастырып, өзіндік қолтаңбасын айшықтап қалдыру таудай талантты қажет етсе керек.
Бұл өнердің тізгінін ұстау екінің біріне бұйыра бермейді. Оған халықтың эстетикалық талғамына жауап бере алатын туындылар сомдай білген жандар ғана лайық. Шот-Аман Ыдырысұлы Уәлиханов елімізде осынау бекзат өнердің өрістеуіне, талғамды сала, танымды сананың дамуына аянбай атсалысты. Оның ақыл-ойынан туған болмысы бөлек туындылар бүгінде қазақ сәулет өнерінің айрықша үлгісіне айналды. Өнері де, өмірі де өнегеге толы болып, қайталанбас өнер туындыларын қалдырды.
Қарапайым қалпын сақтап, қандай қызмет атқарса да адамгершіліктен айнымады. Сәулет өнерімен қатар тарих пен философияны терең біліп, поэзияны қастерлейтін. «Ақын жаман өлең жазса оқымай қоюға, композитор жаман музыка жазса тыңдамай қоюға болар, ал жаман сарай немесе ұсқынсыз ескерткіш салынса қарамай қоюыңыз мүмкін емес. Көзге шыққан сүйелдей кемі жүз жыл тұруы мүмкін. Мұның өзі санаға қаншама әсер етеді десеңізші. Сондықтан да сәулетшінің халық алдындағы жауапкершілігі өте жоғары деп есептеймін. Сәулетші қиялшыл ғана емес философ болуы керек», деген ол кісінің елден ерек ұстанымы болатын. Сол ұстанымына адал болды. Қандай жұмысты бастаса да әуелі жан-жақты зерттеп-зерделеп алып, ден қоя білген адам. Атадан балаға жалғасқан асыл тектілік парасатқа толы қасиетімен мәңгілік өнер туындыларын өмірге әкелді.
Қанатты қиялдың, буырқанған ойлардың иесі кейде өзінің жүрек толқынысына қанағатты өлең әлемінен тауып, жаны рахаттанатын. Шабыт шалқарына енген оның әрбір сәулеттік туындысына, пафостық әуен, абыздық философия тән еді. Құдды көктен құйылып түскендей әсерге бөлейді.
Сегіз қырлы, бір сырлы ағамыз еліміздің сәулет және бейнелеу өнерінің өзекті мәселелерін көтерген көптеген ғылыми мақаламен қатар бірқатар драмалық шығарма жазды. Олардың қатарында «Тағдыр», «Шоқанның анты», «Ақнұр», «Шоқанның ақ түндері», «Террор» атты пьесасы бар.
– «Сөз сүйекке бітеді», «Өнер тек қуалайды» – дейді бабаларымыз. Шота ағамызды осының жарқын үлгісі деуге бола ма?
– Әрине, тап солай. Шота аға асыл текті сүйектен тараған, ұлтын ерекше сүйген атпал азамат еді. Дарабоз сәулетші үш жүздің басын қосқан Абылай ханның ұрпағы, әйгілі Сырымбет тауының баурайында, бір кезде сүйікті немересі Шоқанды тәрбиелеп өсірген ардақты әже Айғаным тұрған Сырымбет ауылында дүниеге келген. Бұл туралы арқалы ақын Ғафу Қайырбеков Шотаға арнаған өлеңінде:
«Сүйікті шын перзенті бір құдайдың,
Қазақтың тіккен туы – ұлы айбын.
Жүреміз қолыңды алып қасиеттеп,
Құдіретті жақсы ұрпағы Абылайдың», –
деп тебірене жазады.
Саналы ғұмырын сүйікті ісіне арнап, мағыналы өмір сүрген өз ортасына сыйлы, болмысы бөлек жан болатын. Ол халқымыздың тарихындағы ардақты тұлғалардың ескерткішін жасап, ер есімін ел арасында ұлықтауға, сәулеті көз тартар ғимараттардың бой көтеруіне сүбелі үлес қосты.
Сәулет өнерінде оның жеке және авторлармен бірлесіп сомдаған көрнекті еңбектері көп-ақ. Соның ішіндегі ең бірегейлері – Ж.Мәлібеков екеуі жасаған Елтаңба, Алматы қаласының Республика алаңындағы Тәуелсіздік монументі, Семейдегі «Ажалдан да күшті» атом сынағы құрбандары монументі, Космонавтикаға арналған монумент, Алматыдағы Шоқан Уәлиханов ескерткіші, Қазақстан Компартиясы ОК ғимараты (қазіргі Алматы қаласы әкімдігінің ғимараты), «Қазақ жер жобалау бас институты» ғимараты, «Қазақ азаматтық ауыл құрылыс» ғимараты, Алматыдағы 25 мың орындық Орталық стадион, әмбебап дүкен, астанадағы Кенесары Қасымов ескерткіші, Алматыдағы Тоқаш Бокин ескерткіші, Қостанайдағы Ахмет Байтұрсынов ескерткіші, Алматыдағы Әліби Жангелдин ескерткіші, Көкшетаудағы Т.Бигельдинов ескерткіші, «Еуразия» монументі, «1932 жылғы ашаршылық құрбандары» монументі, «Отан-Ана» монументі, Аңырақай шайқасының панорамалық залы, Халықтар достығы монументі, ХХ ғасыр және екінші мыңжылдық адамына арналған монумент тағы да басқа адамзат тарихындағы өшпес туындылары бар.
– Шота ағамен түскен мына бір суреттің тарихына тоқталып өтсеңіз.
– 2005 жылы, осыдан 17 жыл бұрын Алматы қаласында қазақтың мақтан тұтар зиялы азаматтарының бірі, сәулет өнерінің саңлағы, Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген сәулетшісі, Шоқан Уәлиханов атындағы Мемлекеттік, тәуелсіз «Тарлан» сыйлықтарының лауреаты, «Құрмет», «Парасат» ордендерінің иегері, шоғыр ескерткіштерінің ішіндегі ең шоқтығы биік Алматыдағы Тәуелсіздік монументінің авторы, бүкіләлемдік Шыңғыс хан академиясының, Шығыс елдері Халықаралық сәулет академиясының академигі Шот-Аман Ыдырысұлы Уәлихановпен өзінің шеберханасында суретке түсіп едік. Бұл сурет менің өмірімнің де ерекше бір жарқын сәті.
– Сіздің Шота Уәлихановпен алғашқы таныстығыңыз қалай басталып еді?
– Мен ол кісінің өнер туындыларымен, шығармаларымен бұрыннан таныс едім. Шот-Аман Уәлиханов өзінің екітомдық шығармалар жинағында қазақтың көрнекті ақыны, қоғам және мемлекет қайраткері Кәкімбек Салықовпен сыныптас болғанын, әуелі алғашқы жазысқан хаттарын жазып өтеді. Сондағы Шота ағамыздың бір батырлығы – мектеп бітірерде сол тұстағы түкірігі жерге түспей тұрған қаһарлы Сталинге «Мен архитектура мамандығын оқығым келеді», деп арнайы телеграмма жолдапты. Осы ісінің өзі ешкімнің ойынан да, қолынан да келмейтін хан тұқымына лайық батыл әрекет еді. Сол аралықта досы Кәкімбек Салықовпен ақылдасып химик-металлург, ғалым, қоғам қайраткері Ебіней Бөкетовке (бүгінде Қарағанды мемлекеттік университеті сол кісінің атында) хат жазады. Қазақ тау-кен металлургия институтының 4-курсында оқып жатқан Ебіней хатқа қайыра жауап жазып, Мәскеуге барғанда қандай қиындықтарға кезігетінін, қалай дайындалу керек екенін айтып қолұшын созады. Кейіннен осы бір таудай азаматтар өмірлерінің соңына дейін араласып, сырласып өткен. Қазақтың дарқан даласындағы кішкентай ғана ауылдан шыққан үлкен тұлға Шота ағамыз Мәскеуден білім алып келген соң, ата-анасын ауылдан қалаға көшіріп әкеледі. Оқуды жаңа бітірген жап-жас жігіттің тау тескендей қайраты өмір жолындағы көптеген кедергіні жеңе білгендігінен анық көрінген. «Құрыш қайнауда шынығады», деген осы болса керек.
Сөз реті келген соң жаңағы суретке дейінгі Шота ағамен таныстығымызды айта кетейін. Алматыдағы Әл-Фараби атындағы Қазақ мемлекеттік университетінің аспирантурасында оқып жүрген кезімде, аталған бөлімінің басшысы Шота ағамыздың жұбайы, біздің апайымыз – Зинаида Кәрімқызы Уәлиханова болатын. Ол кісінің білім беру ісі мен адамдық қамқорлығы жағынан көмегін көп көрдік. Артынан ғылым кандидаты, ғылым докторы, профессор болдым. 1999 жылы қазақтың ұлы перзенті, академик Қаныш Имантайұлы Сәтбаевтың 100 жылдығы ЮНЕСКО көлемінде тойланған кезде біздер Алматыда зиялы қауым өкілдерін жинадық. Сол зиялы қауым ішінде Шота ағамыз өзінің досы, халықаралық Қаныш Сәтбаев қорының директоры Кәкімбек Салықовпен бірге келді. Зейнолла Қабдолов секілді өнер, мәдениет қайраткерлері бас қосқан жиналыста Шота ағамыз Қаныш Сәтбаев және Әлкей Марғұлан туралы естен кетпес ерекше баяндама жасады. Бұл біздің алғашқы таныстығымыз болатын. 6 жылдан соң мен Павлодар университетінің ректоры болып жүрген кезімде Зинаида апайға қоңырау шалып, Шота ағамызбен де сөйлесіп өз ұсынысымды айттым. Ол ұсынысым Шоқан Уәлихановтың туған нағашысы Мұса Шорманұлының басын көтеріп, ас берер алдында Алтын-Емелдегі жиені Шоқанның басына барып тәу етіп қайтсақ деген өтініш еді. Ағамыз бірден келісімін берді. Бұл сол сапардан келгенде Шота ағаның Алматыдағы шеберханасында түскен сурет еді.
– «Жолдас сапарда сыналады» дегендей, ол кісінің мінезі туралы не айтасыз? Және шығармашылық адамының шеберханасынан қандай өзгешелік байқадыңыз?
– Шот-Аман ағаның мінезі жайсаң, орнықты болатын. Айналасындағыларды жұғымды әзілімен көңілдендіріп те жіберетін.
Алғаш шеберханасына кіріп барғанда байқағаным өзі отыратын орындығының артындағы қабырғаға екі үлкен сурет ілініпті. Олар ағаның ата-бабалары Абылай хан мен Шыңғыс ханның портреті. Өзі сол Шыңғыс ханның 23-ұрпағы болып есептеледі. Абылай хан портретінің астында ұлтымыздың ұлы ұстазы Ахмет Байтұрсынұлын қойыпты, ал Шыңғысханның астында Әлкей Марғұлан мен Қаныш Сәтбаевтың суреті тұр. Сонда «алыпты алып қана арқалайды» деген текті нақылдың дәлеліндей Шот-Аман ағамыздың ұлтымыздың тарихындағы ұлы тұлғаларды бойына сіңіріп, өзімен қоса алып жүргендей абыздық қасиетін байқадым.
– «Шота болып оянсам, Шоқан боп күнім батады» деп Шота ағамыздың өзі жазғандай Абылай хан ақ ту көтеріп, қолына найза ұстап, үш жүздің басын қосып қазақ мемлекетін құрса, Шоқан Уәлиханов қолына қалам алып арғы-бергі тарихты зерделеп, тіпті өзі жүрген жерлердің суретін де салып, сөзбен бейнелеп жеткізгені тарихтан мәлім. Сол қасиет пен өнердің қандық жалғастығы болып Шот-Аман ағамыздың сәулеткерлігінен де көрініс тауып, ғылыммен жалғасқан, текпен ұштасқандай болып көрінеді.
– 2005 жылы 23 мамырдағы сапарымызда Шота аға былай деді: «Шоқанның басынан қос уыс топырақ алайық, сол топырақты мен Сырымбеттегі Ақ әжемнің (Шоқанның шешесі, өзінің әжесі – Зейнеп) басына салайын. Ал сен бір уыс топырақты Баянауыл, Ақкелін қонысында жатқан нағашымыз Мұса Шорманұлының басына сал!» деп аманаттады. Осы бір бағзыдан келе жатқан топырақ салу дәстүрін біз ерекше құрметпен атқардық. Сол жылы жазда Мұса Шорманұлының басында аламан бәйге өткізіп, үлкен ас бердік. Ең бастысы, Шота ағамыздың аманатын орындадық. Содан 13 жылдан кейін 2018 жылы Мұса Шорманұлының басын көтеріп, үлкен кесене тұрғыздық. Ол кешенде тек қана Мұса Шорманұлы ғана емес, қазақтың оқу-біліміне өшпес үлес қосқан Шорман би әулетінің 26 туысы жерленген екен. Осынау үлкен іс Шота ағамыз аманаттаған бір уыс топырақтан басталды. Туған жерге қызмет етуден артық қандай бақыт болсын әр адамға! Биыл Шота ағамыз өмірде бар болса 90 жасқа толар еді...
Шот-Аман Уәлиханов саналы ғұмырында еліміздің өсіп-өркендеуіне өлшеусіз үлес қосты. Оның жарқын бейнесі мен ұлт өнеріне сіңірген еңбегі халық жадында мәңгілік сақталады. Табиғаттан дарыған дарыны мен білімін туған елінің игілігіне жұмсаған тума талант иесінің айшықты есімі ешқашан ұмытылмақ емес. Қазақтың сәулет өнеріне қосқан қомақты үлесі сан ғасырлар бойы ұрпақ игілігіне жарайтыны сөзсіз.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Арман Шеризат,
«Egemen Qazaqstan»