Ең өкініштісі, елімізде соңғы 7 айда жарақат алғандардың 2 мыңнан астамы жеткіншектер екен. Жол үстінде 133 баланың өмірі үзілген. Бұл сылдыр статистика емес. Мұнда мыңдаған сан бар. Ал әр санның артында қаншама қаралы оқиға, орны толмас қайғы мен адам тағдыры тұр.
Тас жолдағы трагедиялар неге көбейіп барады? Жол апатының жиілеп кетуіне не себеп? Жүргізушілердің жауапсыздығы мен жүгенсіздігі ме, әлде жолдардың сапасыздығы ма? Қарапайым қауіпсіздік шаралары неге қауқарсыз? Көлік апатын қайтсек азайтамыз? Суық статистика мен күн ара жаңалықтардан беріліп жатқан қайғылы жол апаттары туралы ақпараттарды естігенде қоғам мен құзырлы органдардың алдынан шығатын сұрақтар бұл.
Рас, бұл сауалдардың бәрінен «қауіпсіздікті қамтамасыз ету керек», «сақтықта қорлық жоқ» деп құрғақ жауаппен «құтылып» кетуге болар еді. Алайда жыл сайын емес, ай сайын емес, күн санап көбейіп жатқан қара жол үстіндегі қайғылы деректер кім-кімді де алаңдатпай қоймайды. Жоғарыдағы сұрақтарды біз жолдағы қауіпсіздікке тікелей жауапты орган – ІІМ-нің Әкімшілік комитетінің өкілдеріне де қойған едік. Осы комитет төрағасының міндетін атқарушы полиция полковнигі Жандос Мұратәлиевтің айтуынша, жол-көлік апатын жасаудың ең басты үш факторы өте жиі қайталанады екен. Олар: жылдамдықты асыру, маневр жасау және жолдың қарама-қарсы бетіне шығу. Сондай-ақ жаяу жүргіншілердің жауапсыздығы мен жолдардың нашарлығы да, тіпті елді мекендерде мал жаюдың қарапайым ережесін сақтамау мен жолда келе жатып телефонға алаңдау секілді фактілер жол апатының басты себептеріне айналған.
«Елімізде болған жол апаттарына жыл сайын талдау жасаймыз. Жыл сайын аталатын басты факторлар осылар. Көлік пен жолдардың техникалық жағдайы да жол апатының негізгі себептерінің тізімінен түспей тұр. Ал ең басты фактор – жүргізушілер тәртібінің төмендігі», дейді полиция полковнигі.
«Жол қозғалысының қауіпсіздігі бір ғана жүргізушіге байланысты емес. Бұл – жол қозғалысының барлық қатысушысының қауіпсіздігін қамтамасыз ететін үлкен іс-шаралар кешені. Бәріміз – көлік тізгінін алған жүргізуші де, жолаушылар да, жаяу жүргінші де «жол қозғалысына қатысушы» санатына кіреді. Демек жауапкершілік те бәрімізге ортақ. Алайда, өкінішке қарай, бұл процестің қатысушысы болу үлкен жауапкершілік пен тәртіпті талап ететінін екінің бірі түсіне бермейді», дейді Жандос Мұратәлиев.
ІІМ өкілі жолдағы апаттылықты тұрақтандыру және көлік тәртібін арттыру мақсатында республика жолдарында бақылау күшейтіліп, рейдтік іс-шаралар жүргізіліп жатқанын да мәлімдеді. Мәселен, 18 шілдеден бастап елімізде «Қауіпсіз жол» айлығы жүргізіліп келеді. Осы іс-шараның соңғы 20 күнінде көлікті мас күйінде жүргізген 1 500-ден астам дерек тіркеліп үлгерген екен. Ал жолдың қарама-қарсы бағытына шығып кету фактісі 800-ге жуықтаған. «Жылдамдықты асыру да тыйылмай тұр. «Қауіпсіз жол» кезінде осыған қатысты 49 мыңға жуық хаттама толтырылды. Сондай-ақ жолаушыларды заңсыз тасымалдауға қатысты 365 факті тіркеліп отыр. Жол қозғалысы ережелерін бұзғаны үшін 31 мыңға жуық жаяу жүргіншіге айыппұл салынды», деді комитет төрағасының міндетін атқарушы.
ІІМ-нің дерегіне сүйенсек, соңғы бір айда жол полициясы автожолдардың авариялық-қауіпті учаскелерінде және жөндеу-құрылыс жұмыстарын жүргізу учаскелерінде қозғалыс қауіпсіздігінің деңгейін арттыру үшін қосымша 6,9 мың тексеру жүргізген екен. Тексеру кезінде 2,6 мыңға жуық авариялық-қауіпті орын анықталған. Осыған орай жолдарды күтіп ұстауға жауапты тұлғаларға қатысты 2,4 мыңнан астам әкімшілік хаттама толтырылған.
Әлемде әр 25 секунд сайын бір адам жол-көлік апатынан көз жұмады екен. Осы мәлімет үлкен мінберден айтылғанда Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымының басшысы Тедрос Адханом Гебреисус: «Жол апатынан осынша адамның қаза табуы – біздің жылдамдық үшін төлеген құнымыз. Бұл сұмдыққа жайбарақат қарай алмаймыз. Біз бұл мәселенің шешу жолы бар екенін білеміз» деген еді. Өкінішке қарай, жылдамдықты асырамын деп опық жеп, азапқа түскендер елімізде де аз емес. Апатты азайтудың сан амал-айласын қолға алып, айыппұлды арттырып, жазасын қатаңдатқанмен, темір тұлпардың тізгінін тартқандар көбеймей тұр. Бұл сөзімізге жоғарыдағы ауыр статистика дәлел.
Апатты азайтудың жолы ретінде елімізде жақында тағы бір қосымша әзірленіп, іске қосылған болатын. ІІМ ұсынған «Қорғау» бағдарламасы жол ережесін қасақана бұзушыларды анықтауға, жол үстіндегі жазатайым жағдайларды азайтып, адамдардың қаза табуына жол бермеу және жол қауіпсіздігінің алдын алуға бағытталған. Бұл бағдарлама Мемлекет басшысына да таныстырылды. Ол кезде «Қорғаудың» басты ерекшелігі ретінде қосымшаның полиция қызметкеріне жолдағы құқық бұзушыны анықтауға мүмкіндік беретіні айтылған еді. Осы бағдарламаның басты бағытын егжей-тегжей түсіндіріп беруін сұрағанымызда ІІМ Әкімшілік комитеті төрағасының міндетін атқарушы Жандос Мұратәлиев: «Бағдарлама көше камераларының деректерін талдай отырып, жақын маңдағы полиция қызметкерінің планшетіне қауіпті жүргізушінің жақындағаны туралы сигнал береді. Бұл жол ережесін бұзған немесе көлікті жоғары жылдамдықта басқарып келе жатқан жүргізуші болуы мүмкін. Мәселен, Шымкентте 130 млн теңгеге айыппұл салынған 1 400 автокөлік анықталған. Қазір қала жолдарындағы жағдай жақсаруда. Мегаполисте жол-көлік оқиғаларының саны үш есеге, жарақаттанғандар саны 2,5 есеге, өлім-жітім көрсеткіші үштен бірге азайды», деп жауап берді.
Министрліктің мәліметіне қарағанда, қосымша сонымен қатар жол үстінде жиі кездесетін өзге өзекті мәселелерді әшкерелеуге мүмкіндік берді. Мәселен, «Қорғау» қысқа уақыт ішінде жалған нөмірлерді анықтап бере алады. Естеріңізде болса, бұдан бұрын ІІМ өтірік нөмірмен жүретіндердің алын алу үшін жауапкершілікті қатаңдату мәселесін көтерген болатын.
Қосымшаның бірегейлігі – құрылғы 10 минут ішінде екі рет жол ережесін бұзған жүгенсіз жүргізушіні тез анықтап, ол туралы толық мәліметті сол маңдағы жол сақшыларына дереу жібере алады. Сондай-ақ құрылғының көмегімен айыппұл төлемеген, сақтандыруы жоқ, техникалық байқаудан өтпеген немесе іздеуде жүрген көлікті дереу анықтауға болады.
Қазір мұндай жоба еліміздің бес қаласында жүзеге асырылуда. Алғаш болып бағдарламаның тиімділігін шымкенттік жол сақшылары сынақтан өткізуге мүмкіндік алды. Мәселен, бір тәулік ішінде осы бағдарламаның көмегімен Шымкент қаласының патрульдік полиция полкінің қызметкерлері түрлі құқық бұзушылық жасаған 70-тен астам көлік иесін анықтаған болса, олардың 18-і жалған нөмірлермен жүрген.
Сондай-ақ елімізде бір жылдың ішінде 5-тен көп әкімшілік құқық бұзушылық жасаған жүргізушілерді айыппұлды 50 пайыз жеңілдікпен төлеу құқығынан айыру мәселесі қарастырылуда. Себебі биылғы 11 шілдеде Мемлекет басшысы «Әкімшілік құқық бұзушылық туралы» кодекске енгізілген өзгерістер мен толықтырулар туралы Заңға қол қойды. Заң биыл 9 қыркүйекте күшіне енеді. Түзетулерде көлік құралын мемлекеттік нөмірсіз қайта басқарғандарға әкімшілік жауапкершіліктің жаңа құрамы енгізілді. Онда 20 АЕК мөлшерінде айыппұл түрінде өндіріп алу немесе көлік құралдарын басқару құқығынан 1 жыл мерзімге айыру көзделген. Бұрын мұндай норма болмаған еді. Сонымен қатар көрінеу жалған немесе жалған мемлекеттік нөмірлері бар көлік құралын басқару үшін жауапкершілік күшейтілді. Айыппұл түріндегі жаза алынып тасталды. Енді аталған құқық бұзушылық үшін тек 1 жыл мерзімге көлік құралдарын басқару құқығынан айыру және 5 тәулікке дейін әкімшілік қамауға алу қолданылады. Бұған дейін 20 АЕК мөлшерінде айыппұл немесе 1 жыл мерзімге басқару құқығынан айыру қарастырылған болатын.
Сонымен қатар қазіргі уақытта Ішкі істер министрлігі қала сыртындағы тас жолдарда орташа жылдамдықты арттырғаны үшін көлік құралдарының жүргізушілерін жауапкершілікке тарту мүмкіндігін көздейтін түзетулерді пысықтауда.
Заңдағы бұл түзетулер жүгенсіз жүргізушілерге тоқтау бола ала ма? Көліктің тізгінін тартқызу неге қиямет болып тұр? Министрлік мақтаған «Қорғау» жол үстіндегі қауіпсіздікті сақтауда қаншалықты тиімді? Адам өлімі болмас үшін жауаптылар әлемдік озық тәжірибені де, үздік тәсілді де айтып, дәлелдеп бағуда. Алайда...
Естеріңізде ме? Өткен айда ғана Орал қаласында жол апаты болып, бір сәтте 8 адам көз жұмды. Бір ғана көлік жүргізушісінің кесірінен тұтас бір отбасы – ата-анасы мен олардың 10 және 11 жастағы қос қызы жансақтау бөлімінде тілге келместен қайтыс болды. Сондағысы Nissan Maxima көлігінің 30 жастағы желіккен жүргізушісі үлкен жылдамдықпен келе жатып, жолдың қарама-қарсы бетіне шығып кеткен. Асыққан, тезірек өтіп кеткісі келген. Асығыстық пен жауапсыздықтың арты – ауыр қайғымен аяқталды. Бірақ мұндай қайғылы оқиғалар кімге, қаншалықты сабақ болуда?..
ТҮЙІН. Айыбын арттырғанымен айылын тартқан жүргізушілердің тым аздығы кім-кімді де ойландырмай қоймайды. Темір тұлпар тізгіндегендер өміріңді өзің ойламасаң, астыңдағы көлігің оған көңіл бөлмейтінін қашан түсінер екен. Өйткені ол жай ғана – темір! Ал адамның өмірі біреу ғана.