Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
«Аталған кезеңдегі электронды сауда үлесі 8,7 пайыз болды. 2021 жылы электронды сауда нарығының көлемі 1,3 трлн теңгеге жеткен еді. 2021 жылдың қорытындысы бойынша бөлшек сауда нарығының көлемі 13,5 трлн теңге болып, соның құрамындағы e-commerce үлесі 9,6 пайызды құрады. Осылайша, биыл қаңтар-шілдеде оның үлесі төмендеді», деді вице-министр.
Соңғы екі жыл цифрлы үдерістерді айтарлықтай жеделдетті. Цифрлы қызметтер азаматтар үшін бұрынғыдан да жеңіл әрі қолжетімді бола түсті. Үдеріс аясында электронды сауда-саттық өте тез дамыды. Соған қарамастан биыл онлайн сауда үлесі төмендеп отыр. Бұған азаматтардың интернет игілігін пайдаланбауы да себеп. Ұлттық статистика бюросының мәліметінше, 76,6 пайыз интернет пайдаланушысы электронды сауда жасауға қажеттілік туындамағанын алға тартқан. Пайдаланушылардың 17 пайызы дүкендерге өзі барып, тауарларды ұстап көріп сатып алғанға ештеңе жетпейтінін айтыпты. 4,3 пайыз пайдаланушының интернет қолдануда тәжірибесі жоқ болса, 2 пайызы тауарды алуға және қайтарып алу процесіне сенім білдірмейді. Сондай-ақ бірқатар клиент төлем қауіпсіздігіне және тауарды жеткізіп беру қауіпсіздігіне алаңдап, бұл жаңашылдықты қажет етпейді.
Азаматтар тарапынан туындап отырған сенімсіздіктің негізі де жоқ емес. Мұны вице-министрдің өзі де растайды.
«Адамдар негізінен тауарды қайтару процесінің тым ұзаққа созылып кететініне, тауардың сипаттамаға сай келмеуіне шағымданып жатады. Егер әлемдік маркетплейстер қайтарымды үш күн ішінде банк картасына жіберсе, ресейліктер 90 күнге дейін тежейді. Көп жағдайда бұл ақпан айынан бері басталған ахуалға байланысты» дейді.
Оның айтуынша, тағы бір проблема – ЕАЭО тәртібіне сәйкес шетелдік маркетплейстер өздерінің кепілзат қоймасын Қазақстанда сала алмайды.
– Мен көптеген сервисті сынап, шетелден тапсырыс беремін. Сонда байқағаным – Қытай сайтынан келуге тиіс сәлемдеме Латвиядағы қоймадан әкелінеді. Не болмаса басқа елден. Қытайдың бізбен шекаралас ел екеніне қарамастан, тауар басқа елдегі қоймадан келіп жатады. Шетелдік сатушылар үшін әйгілі тауарларды көтерме нұсқамен Қазақстанға алып келу тиімді болар еді. Бұл жерден Ресейдің кейбір қалаларына, Орталық Азияға апару үшін қолайлы логистика бар. Алайда біздің заңнамаға сәйкес шетелден әкелінген тауарға кедендік баж салығы салынуға тиіс. Онлайн-сауда жасаушылар үшін мұндай салық төлеу тиімсіз. Біраз ел бұл проблеманы шешіп, кеден заңнамасын қайта жазды. Енді оларда Aliexpress, Amazon секілді ірі гиганттардың қоймалары пайда болып жатыр. Қазақстан да осы бағытта жұмыс істеп жатыр», дейді Ә.Жанасова.
Оның сөзіне қарағанда, қажетті заңнамаға өзгеріс енгізу жұмыстары жүріп жатыр. Бірақ процедура бір жылға созылуы мүмкін. Осы ретте министрлік «Қазпошта», DHL және FedEX базасында бонд-қоймалар құрылысының қанатқақты жобасын бастау туралы шешім қабылдаған. Мұндай қоймалардың қолданысқа берілуі қазақстандықтар және өңірдегі басқа да елдер үшін тауар жеткізу мерзімін әлдеқайда жеңілдетпек. Маркетплейстер аталған қоймаларда тауарларды кедендік рәсімдеусіз сақтай алады. Қазір таңдап алынған операторлар елдің кеден қызметімен интеграция рәсімдерін бастап кеткен. Егер бәрі сәтті өткерілсе, қанатқақты жоба жыл соңына дейін толық режімде жұмыс істей бастайды.
Сарапшының есептеуінше, қазір еліміздегі электронды коммерция үлесі бүкіл нарықтың 11 пайызын алады. Бұл Ресейдегі көрсеткіштен де жоғары. АҚШ нарығындағы e-commerce үлесі 26 пайыз болса, Ұлыбританияда 30 пайызға тақау, ал Қытайда 30-дан да жоғары. Ozon Marketplace бас директоры Мөлдір Рысалиеваның сөзіне сүйенсек, Қазақстандағы электронды сауда үлесі 2025 жылға таман 20 пайызға жақындайды.
«Бұл ретте офлайнмен қатар дижиталдағы логистикалық инфрақұрылымды да дамыту өте маңызды», деді ол елордада өткен e-commerce day форумында сөйлеген сөзінде.
e-Bay Central Asia hub жетекші консультанты Фабиана Сташелина Қазақстандағы онлайн-сауда нарығында күшті ойыншылар жинақталып жатқанын жеткізді. Ол бұл тұрғыда Орталық Азия мен Қазақстан онлайн сауда платформаларының шетелдік қолданушылары тарапынан үлкен қызығушылық тудыратынын айтты.
Forbes басылымының жазуынша, электронды сауда әлемде үлкен сұранысқа ие. 2021 жылы жаһандық нарық көлемі 4,9 трлн теңгеге жеткен. Statista болжамы бойынша, 2025 жылға таман әлемдік e-com нарығы 7,3 трлн теңге межесін бағындырады.
«Сақталып отырған белсенді тенденцияның бірі – маркетплейстердің көбеюі. Amazon, e-Bay және AliExpress сияқты маркетплейстердің сатылымы әр жыл сайын тұрақты өсуде және бұл категорияға әлемдік электронды коммерцияның үштен екісі (67 пайыз) тиесілі. Мысалы, eMarketer дерегі бойынша, тек Amazon-ның өзіне бүкіл АҚШ-тағы онлайн-сауданың 41,4 пайызы тиесілі. Бір жағынан әлеуметтік платформалар мүмкіндігінің шектеулі екеніне қарамастан компаниялардың 20 пайызы өз өнімдерін TikTok және Instagram арқылы сатқысы келеді», деп жазады басылым.