Ұлттық құндылықтар ұлттық мақтанышты тудырады
– Жазушы үшін қоғам маңызды фактор ғой, сіз екі бірдей қоғамды көрдіңіз, әдебиетіміздің бұл екі кезеңін жақсы білесіз. Ал қазір жаңа қоғамға бет алдық, ендігі әдебиеттің беталысы қалай болғаны жөн деп санайсыз?
– Әр қоғамның өзіндік ерекшелігі бар. Сол ерекшеліктің әдебиетке өзіндік әсері болады. Мәселен, социализм жоспарлы қоғам еді. Сондықтан да шығармашылыққа бағыт-бағдар беріп, жазушыларды моральдық, материалдық жағынан көтермелеп отырды. Тәуелсіз Қазақстанның бұрынғы билігі алдымен экономика, содан соң саясат деген бағыт ұстанды да шу дегенде әдебиетті нарыққа жіберді. Сол нарыққа жіберіп тұрып, қазақ тілді әдебиетті ағылшын, қытай, испан, орыс тілді жүз миллиондаған оқырманымен тең жіберуге болмайтынын ескергісі келмеді. Оның үстіне көркем әдебиеттің идеологияның ең іргелі құралы ретінде адам тәрбиелеудегі рөлін жете бағаламады. Бәлкім, қандай идеология ұстанарын білмеді.
Әдебиеттің бет алысы туралы айтқанда мынаны ескерген жөн. Әдебиет сайтанның сапалағы құсап алдымен шошаңдай жөнелетін жеңіл, желөкпе жанр емес, ауыр қозғалып өте тереңнен тартатын жанр. Қоғамы көкірегіне қандай шер байласа, соны жазады жазушылар. Олардың бірен-сараны данышпандық деңгейге жетіп, болашаққа бағдар беріп кетсе, көпшілігі қоғамы мен оның адамының келбетін кескіндейтін суреткерлікпен шектеледі. Суреткерлікке байланысты мына бір әңгімені айта кетсем деймін. Ана жылы мен Қадыр Мырзалиев ағамен үш-төрт күн сапарлас болдым. Көп тыңдадым. Содан соң «қызық» жасағым келіп, әңгімені ылғи көрінбейтін әлемге бұра бердім. Сол-ақ екен көрінетін әлемнің білгірі кібіртіктей бастады. Содан соң ол кісіге Қазан төңкерісінен кейін дүниеге келген ғалымдарымыз бен қаламгерлеріміздің тек материяны ғана оқығандықтан білімдері де жарты екенін айттым. Ол кісі келісіп, «шіркін, толық біліміміз болса, өлеңді басқаша жазар едік қой» деді. Міне, қазір толық білім алып, әлемді де толық суреттей алатын мүмкіндік туды. Мәселен, белгілі жазушы Әшірбек Көпішевтің «Мәңгілік майдан» (2018ж) романы Абай атап өткен «көрінетін және көрінбейтін» әлемді тұтас қамтып суреттейтін туынды. Демек, қазақ романының түрі мен мазмұнына жаңа заманның жаңалығын әкелген шығарма.
Дегенмен жаңа заман жазушыларының түрлі техника-технологиялармен «мұздай қаруланған» бәсекелестері көп. Керек болса, бұл жағынан озық елдер біздің сәбилеріміздің санасын жаулап алып жатыр. Өйткені әдебиетімізді техника-технология заманына лайықты түр мен мазмұнға ие ете алмай келеміз. Бұл тұрғыда ХІХ-ХХ ғасыр жазушыларына қарағанда ХХІ ғасыр жазушыларына ауыр салмақ түсіп тұр.
– Бізде қазақ жазушылары орыс қаламгерлерінен көп нәрсе үйренді деген түсінік бар, осы рас па?
– Рас. Орыс жазушыларынан көп үйрендік. Өзгелерді де орыс жазушыларының аудармалары арқылы оқып білдік. Өйткені өзге саңлаулардың бәрі тарс бекітіліп, тек орыс қақпасы ғана ашық тұрса басқа не істейсің? Оның үстіне ХІХ ғасырдағы орыс әдебиетінен жалғыз біз үйренген жоқпыз.
– Жазушы үшін тарихты жақсы білу қаншалықты маңызды?
– Жазушы ғана емес, кез келген азамат үшін елінің тарихын білу міндет. Тарихын білмейтін адамнан патриот жасай алмайсың. Тарихын білмейтін адам ел де басқара алмайды. Өйткені кешегіні білмеген соң болашақты болжамақ түгілі бүгінгіні де байыптай алмайды. Міне, біреуді ат десең ататын, шап десең шабатын тапсырма орындағыштар солар, тарихи санадан жұрдайлар. Ал тарихты білген адам өз халқының ұлттық құндылықтарын бойына сіңіріп өседі. Ұлттық құндылықтар – ұлттық мақтанышты тудырады. Ұлттық мақтаныш – патриотизмнің қайнар көзі. Сондықтан жазушы тарихты өзгелерден артығырақ біліп, сезінуі керек. Өйткені бүгінгі күнді де тарихи санамен жазбаса шынайы шықпайды.
– Бауыржан Момышұлы туралы тың деректер тауып, оның басқа да азаматтық бейнесін жария еттіңіз, қазір батыр атамыздың есімін дұрыс ұлықтап жүрміз бе?
– «Бауыржантану» орталығы мемлекеттік және жеке мұрағаттардағы көп материалдардың көшірмесін жинақтаған еді. Олармен орталықтың өзге қызметкелерімен бірге мен де таныстым. Сонда байқағаным осы уақытқа дейін біз Баукеңді соғыс батыры және жазушы деп қана келіппіз. Бірақ оның басты ерлігі – майданда жиған беделін пайдаланып, 1937-1938 жылдары атылып кеткен Алаш арыстарының идеясын қайта көтергені жасырылып келіпті. Мен соны бірінші болып айттым. Ол кісі ең алдымен Алаш арыстарының ісін жалғауға көптеген әрекеттер еткен қоғам қайраткері екенін деректердегі нақтылы мысалдармен дәлелдедім.
Өкінішке қарай әлі де Баукеңді соғыс батыры және жазушы деп атаудан әрі аспай жүрміз. Біздің елде бір жаман түсінік қалыптасқан. Ресми, лауазымды қызмет істемедің бе, сен қайраткер емессің. Ал шын мәнінде халықтың белгілі бір бөлігінің санасына әсер еткен адамды ғана қоғам қайраткері дейді. Бәукең бүкіл қазақтың санасына әсер еткен қайраткер, Алаш арыстарының жалғасы.
– Сіз батыр туралы драма жаздыңыз, бірақ Бауыржан Момышұлы туралы көп жазылды ғой, сіздің жазғаныңыз несімен ерекшеленеді?
– Бұл сұрағыңызға жартылай жауап беріп қойған сияқтымын. Мекемтас ағамен әңгіме үстінде жоғарыдағы пікірлерімді айтып жүретінмін. Алысты болжағыш адам ғой, маған Баукең туралы роман жаз деген ұсыныс айтты. Бәукең өз өмірін көзі тірісінде Александр Бектен бастап, бірнеше жазушыға айтып отырып жаздырып кетті. Оған баласы Бақытжан мен келіні Зейнептің жазғандарын қосыңыз. Мен олардың бірде бірін қайталамай Баукеңді соғыс қаһарманы ғана емес, болмыспен бетпе бет келе алған ұлт батыры ретінде көрсеткім келді. Сондықтан да үш кейіпкерден ғана тұратын драма жаздым. Олар Бауыржан Момышұлы, ізгілік бейнесіндегі Галина Павловна және зұлымдық бейнесіндегі генерал.
«Бір қазаққа – бір қатын?!..» өміршең болып шықты
– Қазақтың ғажап жазушысы Тәкен Әлімқұлов та ашылмаған арал сияқты.
– Тәкеннің тұстастары көбіне Қазан төңкерісі, екінші дүниежүзілік соғыс жайлы жазып, халқымыздың өткен тарихына да үңіліп жатты. Ол бұлардың бірде біріне қалам тартқан жоқ. Керісінше солардың қалтарыс-қуыстарында қалып кеткен оқиғалар мен тағдырларды, саналарына түскен психологиялық әсерлерді жазды. Мәселен, ол өмір сүрген дәуірді суреттеген шығармалардың ішінде «Ақбоз ат» романының болмысы мүлдем бөлек. Тілі шұрайлы бола тұра айтар ойы алты қабат астарлы. Ақбоз ат – адалдық символы. Сол символ аясында ол заманына күмәнмен қарай бастаған жазушыны, шын махабаттан гөрі есеппен үйленген дұрыс емес пе деп көп ойланған бойжеткенді алып келді әдебиетке. Ал «Дүбара» хикаятында социализмді не тұрғын үй, не мазар, не қойма екені белгісіз бір құрылысқа теңеді. Мұны «қырағы көздер» тани алмауы, таныған шын сыншылар кезінде дабыра еткісі келмеген болуы мүмкін.
– Жазушылықпен қатар драматургия саласында да еңбек етіп келесіз, екі бірдей үлкен салада қалам тербеу қиындық тудырмай ма?
– Проза мен драматургиядан басқа менің шығармашылығымда публицистика да едәуір орын алады. Сондай-ақ драмамен бірге комедия да жазамын. Әртүрлі жанрда жаза білу әркімнің қарым-қабілетіне байланысты шығар. Мәселен, М.Әуезов, Ғ.Мүсірепов қазақ прозасының да, драматургиясының да негізін қаласты. Сын да жазып, зерттеулермен де айналысты. Қиыншылық болады, әрине. Әсіресе бір жанрдан екіншісіне ауысқанда сол жанрға лайық тілімді таба алмай көп қиналамын.
«Бір қазаққа – бір қатын?!» атты сахналық туындыңыз жыл сайын көрерменге көрсетіліп келеді. Бұл шығармаңыз арқылы қазақ қоғамына не айтқыңыз келді?
– «Бір қазаққа – бір қатын?!..» тәуелсіздік қарсаңында жазылып, 1992 жылы сахналанды. Брежнев заманының соңында-ақ тұтынушы (потребительский) социализм, ал Горбачевтың тұсында еркін кооперативтер құрылып, баюды айыптамай, қайта ақтай бастаған жоқ па? Сол кезде санама «қазақ байыса, қатын алады, сарт байыса, там салады» деген мақал сап ете қалды. Оның үстіне баспасөзде бойдақ жүрген қыздардың тым көптігі, қазақ әйелдерінің бала туу көрсеткіші төмендеп кеткендігі талқыланып жататын. Оның үстіне қырықтың ішіндегі кезім еді. Бұл жастағы отбасылардың басынан өткен көптеген «қырқылжыңдарды» естіп-көріп жүрдім. Міне, осы проблемаларды сахнада көрсеткім келді. Бірақ мелодраманы да, драманы да қаламай жылатып емес, күлдіріп отырып ойландырайын деп комедия жанрын таңдадым. Менің бұдан да күлкілі, әрі жүгі де ауыр комедияларым бар. Бірақ әйтеуір «Бір қазаққа – бір қатын?!..» өміршең болып шықты. Өзі бас-аяғы он күннің ішінде жазылып бітіп еді...
– Шындығында, қазіргі қазақ қоғамы үлкен мәселелерден тұрады. Осыларды негіз етіп те керемет роман, пьеса жазуға болады ғой...
– Жазылмай жатыр деуге болмайды. Баспалардан жарық көріп жатқан кітаптардың, сахнада қойылып жатқан пьесалардың жеткілікті бөлігі бүгінгі күнге арналғандығы сөзсіз. Олардың ішінде қазіргі адамның психологиясына заман әкелген өзгерістерді тап басқан шығармалар жетерлік. Соған қарамастан сұрағыңда бүгінгі заманның толыққанды бейнесін көре алмаған өкініш бар сияқты. Мен де көре алмаймын. Тіпті бардың бәрін байыппен сараптап оқырманның көз алдына келтіріп отырған сыншы да кемшін.
Ал шындап келгенде қазақ қоғамының проблемалары бұрынғы кеңестік өзге одақтас республикаларға қарағанда әлденеше ауыр. Өйткені біз капитализм кезеңін бастан өткізбестен социализмге бір-ақ секірдік. Демек бұрын ел көрмеген қоғамға көшпенділіктен келдік. Ресей отарлағалы бері қалаларымызда орыс ұлты басым тұрды. Ал кеңестік-коммунистік билік тың көтеруді желеулетіп, ауылдардың өзінде бізді азшылыққа айналдыра бастады. Сөйтіп, сан ғасырлар бойы қазақты мәңгүрттендіру саясаты отарлаушылар үшін сәтті жүзеге асып келе жатты. Осылай өз жерімізде тұрып-ақ орысқа жұтыла бастадық. Ең жаманы қазақ тілінің келешегі жоқ, ол тұрмыстық деңгейдегі тіл дегенге көпшілігіміз сеніп, балаларымызды орыс мектептеріне беріп қана қоймай, орыс тілінің Қазақстандағы тірегіне, алынбас қамалына айналып алдық.
Бұл мүшкілдіктің тамыры тым тереңде әрі қатпар-қатпар. Өте жүйелі, ғылыми зерттеліп, ойластырылып жасалған отарлау саясатының жемісі. Демек отарлық салдарынан арылуды да терең ойластырылған, жүйелі, ғылыми бағдарламалар жасап жүзеге асыруымыз керек еді.
Бұл ғалымдардың, педагогтердің, биліктің басқа да тармақтарының тікелей жұмысы болғанымен жазушылар тыс қала алмады. Олар халыққа қалай мәңгүрттендірілгенінің көркем көрінісін жасап, көз алдына келтіруге тиіс. Адам деген сондай жаратылыс. Басына түспей немесе көзімен көріп, қолымен ұстамай қорытынды шығара бермейді. Демек күнделікті айтқан құр ұран-ақылдан гөрі санаға баппен сіңіп, ойды білдіртпей алатын көркем әдебиеттің рөлі өте зор.
Бірақ қазіргі өмір туралы, әдебиеттің, әсіресе күрделі прозалық шығармалардың бірден туа салмайтынының себептері жоғарыда айтылды. Соған қосарым, тарихи-философиялық терең білімі жоқ жазушылар қазіргі өмірді жазуға жалтақ болады. Өйткені олар ресми бағасы берілмеген оқиғалар мен саяси ағымдарды өз бетінше бағалаудан тайсақтайды. Дегенмен үмітсіз шайтан деген, кім біледі бір күні бір ғана «Абай жолымен» бүкіл бір дәуірдің көркем энциклопедиясын жасап берген Мұхаң тәрізді екінші бір Әуезов туып қалар.
Жаңа романымды бітірдім
– «Анажар» романыңыз сіздің паспортыңыз десек те болады, осы шығармада ата-анасын жатырқайтын қыздың бейнесі, адамдардың әртүрлі тағдыры, трагедиясы суреттеледі. Осы роман арқылы қаладағы қазақтың өмірін жазғыңыз келгені ме?
– «Анажар» романы өзің айтқандай менің төлқұжатыма айналған болса шын қуанамын әрі мақтаныш етемін. Өйткені көбіне бүгінгі күннің қоғамы мен адамын бейнелеп келе жатқан жазушының бірі менмін. Тарихи тақырыпқа да бүгінгі жағдайларға жауап іздеп барамын. «Анажарға» бірсыпыра пікірлер жарық көрді. Дөп басып, дәл айтқандары да, келте түсініп, тереңіне бойлай алмағандары да бар. Әсіресе «Анажар – соңғы отыз жылымыздың көркем көрінісі» деген Ғұсман Жандыбаевтың пікірі дәл баға. Ол тіпті Анажарды Дон Кихотпен салыстырыпты. Мына өмірге бейкүнә көзбен қарау жағынан. Өйткені менің Анажарым өте әділ адамдар тұратын таудағы ерекше бір ортада, әжесінің бауырында өскен. Бұл қауымның әділ болатындығы сол әділдігі үшін ойдағы қоғаммен сыйыса алмай қуғын көріп, тауға көшіп келуге мәжбүр болғандар.
Міне, осындай «адам періштелердің» ортасында көзін ашып, есі кірген 8 жасар қыз қайтсем, қандай жолмен байысам екен деп зулап жүрген туған әке-шешесін жатырқамағанда қайтеді? Әрине, жатырқайды.
Сондықтан ол өзінің періштесін аңсайды. Ұстазының «Ақ періште» әніне ғашық болады. Бірақ ұстазы оңбай опындырады. Заң билейтін қоғам орнатамыз дегеніне сеніп, етегінен ұстаған Әділет деген жігіт те үмітін ақтамайды. Оның әділдігі қызмет істеген компаниясының мүддесін ғана қорғаудан аспайды. Ең соңғы үміті – ішінен шыққан перзенті Ақперіште де тура өзі сияқты опық жейтін болған соң көп қабатты үйден құлап қаза табады. Енді Анажарға өзіне өзі қол салудан басқа шара қалмайды.
Солай етуге бекініп, өз көрін өзі қазып жатқаннан бастап мен қайтадан біртіндеп Анажардың өмірге деген құштарлығын оята бастаймын. Соның ішінде пікір айтушылар тарапынан бір шешуші оқиға қаға беріс қалып жүр. Оның АҚШ-қа көшіп кеткен сыныптас құрбысы биофизик Ақбикеш америкалық күйеуі екеуі жасанды адам жасау проблемасымен айналысады. Демек ондай адамда жаннан басқасы жасанды, күнә мен қылмысқа итере беретін қос тесіктен адамды құтқарудың бірден бір жолы осы, дейді биофизик Ақбикеш.
Ал Анажар болса ондай жасанды адамдарды бәрібір пенделер басқаратынын білгенде оның табиғи жертірлікке деген құлшынысы одан әрі артады. Сондықтан «Анажарда» жалғыз қала өмірінің ғана емес, бүкіл адамзаттың трагедиясы айтылады. Барлығын техникалық өркениетпен шешемін дегенше жүрекпен шеш. Міне, менің айтпағым осы.
– Қазіргі қазақ жастарының өмірі, олардың өмірге, дүниеге деген көзқарасы туралы толғанбау мүмкін емес шығар, тіпті солардың тағдырын арқау ететін көлемді шығармалар неге жазылмайды деген ой иектегелі де көп болды. Келесі романыңызды қашан жазасыз?
– Мен «Анажарда» жастардың өмірі туралы олардың өзі болып толғандым. Ауылдағы, қаладағы, бала-бақша мен мектептегі, аулалардағы бала тәрбиесі кемшіліктерінің сәбидің, бүлдіршіннің, бозбала-бойжеткеннің санасына қандай ауыр із қалдыратынын шамам келгенше «шырылдап» тұрып айттым. Тек «айыбым» оларды сол бала күйінде қалдырмай тәрбиедегі кемшіліктердің салдары есейген соң қайда апарып соғатынын баса көрсеттім. Баланың тілімен жазбасам да балалар да қабылдаған сияқты. Тараз қаласында «Анаға тағзым» атты орталық бар. Сол орталық мектеп оқушыларының көркем әдебиетті ата-аналарымен бірігіп оқуынан жарыс ұйымдастырды. Ең көп оқылған кітаптың бірі осы «Анажар» болды.
Шынымды айтсам романның оқырманға артар психологиялық жүгі ауыр болғандықтан мектеп оқушылары қабылдай қоймас деп ойлағанмын. Қателесіппін. Біздің жастарымыз мұндай шығарманы да қабылдай алады екен.
Ал келесі романды мен жазып та қойғанмын. Жылдың аяғына дейін «Дәуір» баспасынан жарық көреді. «Алтын жүлге жыры» деп аталатын бұл романымның бас кейіпкері – белгілі абайтанушы ғалым Мекемтас Мырзахметұлы. Одақ кезінде жазушыларға кеңес адамының, коммунистің, яғни әділетті, өмірде белсенді, адал адамның бейнесін жасаңдар деген міндеттер қойылатын. Бірақ ондай адамды өз басым ол кезде таба алмадым. Ал Мекемтас Мырзахметұлын кездестірген соң, біздің заманымыздың нағыз қаһарманы осы кісі деп таныдым. Докторлық диссертациясын қорғатпай қойса да еңбегінен Абайға ислам шығысының әсері туралы тарауларды алып тастамай, қайта мүмкіндік туған сайын жариялап отырған әрекетінің өзі не тұрады?! Қара басының қамынан ұлт мүддесін биік қойған ақиқат үшін күрестің керемет үлгісі емес пе? Романда ұлттық мүдде үшін күрестің басқа да сипаттары кезегімен суреттеліп отырады. Менің алтын жүлге деп отырғаным адам бойындағы ізгілік. Сонау Алып Ер Тоңа заманынан келе жатқан ата-бабаларымыздың ізгілік туралы ілімі. Сол ілімді Абай толық мәнге ие етті. Ал мұның бәрін Мекемтас ашты. Бір сөзбен айтқанда «Алтын жүлге жыры» – ақын-жазушылардың ізгілік пен әділдік жолындағы күрес жыры.
– Қазір қандай кітап оқып жүрсіз, қайталап оқитын кітаптарыңыз көп пе?
– Қыстай ел тарихының қазақ әдебиетінде көрініс таппай жүрген Қарахандар қағанаты кезеңі туралы бірсыпыра ғылыми кітаптар, монографиялар оқыдым. Қазір Л.Н.Толстойдың «Божественное и человеческое», «Отец Сергий» деген хикаяттарын қайталап оқып жатырмын. Жазушының әулиелік пен періштелік туралы ойлары ойлантады. «Абай жолын» әр жылдары төрт рет, Б.Майлиннің, Ғ.Мүсіреповтің прозаларын, Герман Гессенің «Игра в бисерін», Н.Гогольдің «Өлі жандарын» екі рет қайталап оқыдым. Арнайы мақала жазатын кезімде Тәкен Әлімқұлов пен Шерхан Мұртазаның прозаларын да түгел қайталағанмын.
– Жазушы деген кім?
– Жазушы өзін бірде зор, бірде қор санайтын адам. Әсіресе жазу үстелінде отырғанда құдіретті. Алақандай ақ қағазға небір дәуірлер мен оқиғаларды сипаттап, патшаның да, данышпанның да, шешеннің де, көсемнің де аузына сөз салып отырғанда ондай адам зор болмағанда қайтеді? Сол зор адам жазу үстелінен алыстап,айналасымен араласқанда тіршіліктің түйткілдерін шеше алмай қор болады.
Ал атқарып отырған жұмысы тұрғысынан бағаласаң ол рухани игілік өндіруші. Иә, адамдардың екі тобы бар. Бірі – материалдық игілік, яғни тән азығын, екіншісі – рухани игілік – жан азығын өндірушілер. Тән азығын адам ішіп-жейді. Ал жан азығын қайтеді? Жазушы мен композитордың тұла бойынан толғатып туған жан азығын адамдар анасын емген сәбидей емеді. Санасымен, жүрегімен емеді. Демек шын жазушы – ұлтының рухани анасы.
Әңгімелескен
Дүйсенәлі ӘЛІМАҚЫН,
«Egemen Qazaqstan»