Коллажды жасаған Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
Мәселе субмердігерден басталады
Жолдың жайын билік те, бұқара да жақсы біледі. Бірақ қабылданып жатқан шаралар әлі де аздық етіп тұр. Сондықтан бұл мәселеге Мемлекет басшысының өзі ерекше назар аударып келеді. Мәселен, Қасым-Жомарт Тоқаев биылғы Жолдауында «Автожол құрылысына, соның ішінде жергілікті жолдардың сапасына баса мән беру керек. Бюджеттен қыруар қаржы бөлінсе де, бұл мәселе әлі де шешімін таппай отыр», деді. Президент жолдың сапасына айрықша көңіл бөлу керектігін, жөндеу жұмыстарын созбалаңға салуға болмайтынын осы жылдың шілдесінде өткен Үкіметтің кеңейтілген отырысында да ескерткені есімізде.
Депутаттар тарапынан да айтылудай-ақ айтылып жатыр. Мысалы, Сенат депутаты Сұлтан Дүйсембинов жазғы уақытта өңірлерді аралаған кезде жол сапасына қатысты біршама мәселемен бетпе-бет келгенін жеткізді. Оның сөзіне қарағанда, қазіргі уақытта жол жөндеу жұмыстарына қатысатын субъектілердің тиісті техникасы мен мамандарының бар-жоқтығын тексеріп жатқан ешкім жоқ. Сол себепті конкурсты ұтып алған бас мердігер өз міндеттемелерін үшінші тұлғаға беріп, соңында жауапты тұлғаларды табу қиындық тудырып жатады.
– Мәселен, Талдықорған – Қалбатау – Өскемен бағытындағы күре жолдың бас мердігері – «CITIC Construction Co.Ltd.» компаниясы. Ол өз міндеттемелерін орындау үшін «Astana-auto-stroy», «Сине Мидас Строй», «Лидер строй» сынды субмердігерлерді тартқан. Мұндай мысал өте көп. Жолдардың бөліп-бөліп пайдалануға берілуі, берілген бөліктерінде жол жиектерінің жасалмауы және пайдаланудағы жолдардың төмен сапасы жол-көлік оқиғасы көрсеткіштерінің жыл сайын өсуіне тікелей себепші болып отыр, – деген сенатор Жетісу облысына қатысты деректерді алға тартты.
Мысалы, Жетісу облыстық Полиция департаментінің мәліметінше, республикалық маңызы бар тас жолдарда 2020 жылы 144 жол-көлік оқиғасы орын алып, 48 адамның өмірі қиылған, 223 адам зардап шеккен. Былтыр 186 жол-көлік оқиғасы тіркеліп, 76 адам қайтыс болды, 368 адам зардап шекті. Осы жылдың жеті айында 105 жол-көлік оқиғасынан 45 адам қайтыс болған және 157 адам зардап шеккен.
– Осы орайда «Қазавтожол» компаниясы мен Жол активтерінің ұлттық сапа орталығы жөндеу жұмыстарының жүргізілу үдерісі мен сапасын бақылап отыруға мүмкіндігі жеткіліксіз бе?» деген сұрақ та туындайды. Жағдай осылай жалғаса берсе, Мемлекет басшысының 2025 жылға дейін жергілікті жолдардың кемінде 95 пайызын жақсарту жөніндегі тапсырмасын орындау сөз күйінде қалады, – деді С.Дүйсембинов.
Стандартқа сай емес
Мәжіліс депутаты Альберт Раудың пікіріне сүйенсек, жолдарды бағалау сапасын қайта қарау керек. Тек сонда ғана нақты картинаны көз алдымызға әкелуге мүмкіндік бар. Әйтпесе, қазіргі деректер шындықтан алшақ жатыр.
– Республикалық маңызы бар жолдардың шамамен 12 мың шақырымын реконструкциялау қажеттігі туындап отыр. Бұл республикалық жолдардың шамамен 50 пайызына тең. Ал Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің деректеріне сүйенсек, біздегі жолдардың 90 пайызы – қанағаттанарлық жағдайда. «Қуатты өңірлер – ел дамуының драйвері» ұлттық жобасына сәйкес, 2025 жылға дейін республикалық жолдардың шамамен жүз пайызын жақсы және қанағаттанарлық жағдайға жеткізуге тиіспіз. Жолдардың жартысы әлі күнге дейін жөндеу көрмесе, бұл мақсатқа қол жеткізу қалай болар екен. Мысалы, орталық-батыс Астана – Қорғалжын – Торғай – Ырғыз көлік дәлізін іске асыруға кіріспей тұрып, жобалауға 3 млрд теңге жұмсалған. Министрліктің мәліметінше, жергілікті маңызы бар жолдардың 80 пайызы – қанағаттанарлық жағдайда. Алайда жүргізілген талдау көрсеткендей, тек 18 мың шақырымына немесе жергілікті жолдардың 26 пайызына ғана асфальт-бетон жабыны төселген. Қалған 74 пайызы ше? Жалпы, бұл көрсеткіш қалай есептелді? Қиыршық тастан және топырақтан жасалған жолдарды қанағаттанарлық жағдайға жатқызбау керек. Сондықтан республикалық жолдарды бағалау сапасын қайта қарау қажет. Содан кейін біз жергілікті жолдардың жағдайына қатысты нақты картинаға көз жеткізетін боламыз, – дейді Мәжіліс депутаты.
Халық қалаулысының пікіріне ден қойсақ, жол сапасының нашарлауының негізгі себептерінің бірі – битум жетіспеушілігі. Оның айтуына қарағанда, отандық кәсіпорындар ішкі нарықты қажетті битуммен зорға қамтамасыз етіп отыр. Ал отандық битумның сапасы біздің табиғи-климаттық жағдайларымызға сай әзірленген ұлттық стандарттың талаптарына сәйкес келмейді.
– Сала мамандары еліміздің ұлттық стандартына сәйкес битум өндіруді қажет деп санайды. Ал «ГОСТ» стандартын қолдануды доғаратын уақыт жетті. Өйткені оның талаптары біздің ұлттық стандартымыздан әлдеқайда төмен. Былтыр Жол активтерінің ұлттық сапа орталығы республикалық маңызы бар жолдарда 1 400-ден астам жол битумының сынамасын тексерді. Оның 21 пайызының сапа нормативтерінің талаптарына сәйкес келмейтіні анықталды. Ал биыл барлық сынаманың 28 пайызының талаптарға сәйкес келмейтіні белгілі болды, – деп нақтылады А.Рау.
Битум сапасы маңызды
Битум сапасына қатысты мәселені Жол активтерінің ұлттық сапа орталығының бас директоры Замир Сағынов та растады. Оның пікіріне сүйенсек, жол битумы сынамаларының үштен бірі тиісті талаптарға сәйкес келмейді.
– Биыл біздің орталық мұнай өңдеу зауыттары, асфальт зауыттары және битум қоймаларынан 900-ге жуық жол битумының үлгісін пайдаланып, сынап көрді. Оның ішінде 232 сынама (26 пайызы) сапа стандарттарына сәйкес келмейтіні анықталды. Осыған байланысты битум сапасына қатысты мәселелерді терең зерттеу үшін орталық базасында битумды және полимерлі-модификацияланған битумды байланыстырғыштарды зерттеу жөніндегі орталық зертхана құрылды. Ол заманауи жабдықтармен жарақтандырылып жатыр, – деді З.Сағынов.
Оның айтуынша, орталық Назарбаев университеті профессорларымен бірлесіп, еліміздің әртүрлі өңіріндегі нақты көлік пайдалану және климаттық жағдайларды ескере отырып, асфальт-бетонның беріктік сипаттамаларын арттыру, жөндеуаралық қызмет мерзімін ұлғайту бойынша шетелдік тәжірибені зерделеп жатқан көрінеді. Сондай-ақ Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетімен бірлесіп, цемент-бетон жабыны бар автожолдарда ақаулардың пайда болу себептерін анықтау бойынша ғылыми-зерттеу жұмыстары жүргізіліп жатыр. Жұмыстың қорытындысы бойынша қолданыстағы нормативтерге өзгерістер енгізу бойынша ұсыныстар берілетін болады.
– Осы жылы орталық жол-құрылыс материалдарының 29 мың үлгісінен сынама алды. Олардың 9 мыңы республикалық желіге, 20 мыңы жергілікті желіге тиесілі. 7,3 мың материал сынамасы немесе 24 пайызы белгіленген нормативтік талаптарға сәйкес келмейді. Осылайша, республикалық желі бойынша 13 пайыз (1 166), жергілікті желі бойынша 30 пайыз (6 234) сәйкессіздік анықталды. Сапа сараптамасымен жергілікті желі бойынша іске асырылатын барлық жобаның небәрі 63 пайызы, ал республикалық жолдар бойынша барлық жоба қамтылған. Техникалық қадағалауда орын алған бұзушылықтар бойынша өңірлік Мемлекеттік сәулет құрылысы басқармаларына өтініштер жолдануда. 2020 жылдан бері біздің орталықтың жолдаған өтініштері бойынша 81 техникалық қадағалау қызметі әкімшілік жауапкершілікке тартылса, 56 инженердің аттестаты күшін жойған. Сондай-ақ 4 мердігер ұйым жол құрылыс жұмыстарын жүргізу лицензиясынан айырылды. Жалпы салынған айыппұл сомасы 110 млн теңгеге тең, – деді З.Сағынов.
Бірыңғай база құрылады
Мемлекет басшысының автожол саласын реформалау жөніндегі тапсырмасын орындау мақсатында Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі арнайы түзетулер пакетін дайындағанын атап өткен жөн. Осылайша, Қазақстан жол ғылыми-зерттеу институтында жаңа технологиялар мен жол-құрылыс материалдарының бірыңғай базасы құрылады.
– Қазір карьерлердің, битум зауыттары материалдарының сапасы жайлы ақпарат жинақталып жатыр. Сондай-ақ климат ерекшеліктері, геологиялық және гидрогеологиялық деректер ескерілетін болады. Аталған институт қозғалыс қарқындылығын, есептік жүктемелерді ескере отырып, әрбір өңір үшін жол төсемдерінің үлгілік конструкцияларын қалыптастыратын болады. Бірыңғай базаның бастапқы деректері жобалау және құрылыс жұмыстары кезінде негізге алынбақ, – дейді Автомобиль жолдары комитетінің төрағасы Төлеген Абдуллин.
Оның айтуынша, бүгінгі таңда Қазақстанның автожол саласында 1 200-ден астам стандарт пен норматив бар. Реформалау шеңберінде министрлік нормативтік базаны қалыптастыру тәсілдерін өзгертуде. Алдағы уақытта ұлттық стандарттарды әзірлеу кезінде ғылыми және зертханалық зерттеулердің қорытындылары, тәжірибелік учаскелер мен қанатты жобалардың ұзақмерзімді мониторингінің нәтижелері ескерілетін болады.
– Қазақстан жол ғылыми-зерттеу институты нормативтік-техникалық құжаттардың жаңа бірыңғай жүйесін құруда. Ол жетілдірілген, нормалардың қайталануын болдырмайтын шамамен 50-70 ұлттық стандарт пен нормативтік-техникалық құжаттан тұратын болады. Тиісті нормативтік құжаттар 2025 жылға дейін кезең-кезеңімен енгізілмек. Жол саласына қатысты жаңа технологиялар іске қосылғаннан кейін оларды өзектендіру мәселесі жедел жүзеге асырылатын болады, – дейді Т.Абдуллин.