Әдебиет • 07 Маусым, 2023

«Қауіпті будан» – соңғы ескертпе

974 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

«Атау кере» жазушы Оралхан Бөкейдің ең соңғы жазған шы­ғар­масы, ұлты­на жасаған ақтық ескертпесі болуымен ғана емес, «Атау кере» әлеумет­тік-психо­ло­гиялық мәнінің жоғарылығымен де құнды туынды. Осыдан 35 жыл бұрын жазылған романда (автордың анықтамасы. – авт.) бүгінгі күннің ахуал-тынысы астарлы аллегориямен шебер шен­дестіріле суреттеледі. «Атау-кере» баяны көркем шығарма болу­мен бірге, қоғамдық-әлеу­меттік бол­мыс­ты талдау. Әлеу­меттік-психологиялық зерделеу. Шығарманың екінші аты – «Қауіпті будан».

«Қауіпті будан» – соңғы ескертпе

«Қауіпті будан» – ұлттық әлеуметтік-көркем талдау. Арзымас саясаттардан биік тұрған, Еуразия атты алып кеңістіктің тарихи шындығын ақтарып, сол жердегі адам баласының психологиялық коллизиясын саралап, жаратылысын танытқан туынды. «Атау-кере» де Қазақстанға тән ақиқаттың, трагедиялы ақиқаттың ақ-қарасын парасатпен пайымдап берген тебіреніс. Аспаннан шабыт-шалқумен ағып түскен толғау емес, жер басып жүрген адам баласының жер бетіндегі тарихи тағдырын таразыға тартқан философиялық толғам», дейді туынды турасында жазушы Марат Қабанбай .

Қаламгер «Қауіпті будан» деп қо­сымша атау берген роман-ескертпесін­де тұтас бір ұлт тағдырын аралардың буданымен салғастыра отырып, сәтті әде­би паралель жасайды. У.Керр дейтін генетик-селекционердің бал арасының тұқымын жақсарту, өнім көлемін ұлғайту мақсатында америкалық аралар мен африкалық араларды қолдан будандас­тырып, өзгеше сұрыптағы ара өсіріп шығарған жаңалығының нәтижесін Ерік есімді кейіпкердің образымен беру арқы­лы соны ойға жетелейді. Шығармада­ғы ­басты кейіпкер Еріктің әкесі – қазақ та, ана­сы – орыс, яғни генетикалық тұрғы­­дан келгенде, Керрдің аралары сияқты ол да будан. Әрі аралардың бойындағы өнім­ді көп жинауға келгендегі қанағатсыз­дық, қанағатсыздық тудырған қатігез­дік Еріктің болмысына да тән. Ол ойын шығармада кейіпкер: «Жастайымнан қиындық көрдім. Егер есейіп өз қолым өз аузыма жетер болса, тек дүние жиып өтермін», деп өзіне ант беру арқылы ақтап алғысы келеді. Ерік бейнесі романда өз ортасынан, туған жер, атамекенінен, тіпті өзінің туған анасынан жеріген жатбауыр, тоғышар жан ретінде бедерленеді. Бас кейіпкер төрт құбыласы тең, баршылықта келісті, қатарының алды болып өмір сүргенімен, табиғаты ұлттық сипаттан жұрдай. Ол үшін Отан, туған жер, ата-ана, жар, ұрпақ сынды адам өміріндегі аяулы ұғымдардың құны құлдырап, әлдеқашан жұтаң тартқан. Ол етектегі ауылы – Бек-Алқаға елім деп еміренгендіктен емес, сүйген келіншегін көріп, шаруаның жай-күйін қадағалау үшін ғана барады. «Ол жылына Бек-Алқаға бір рет міндетті түрде қатынайтын. Туған ел-жұртын езіле үзіле сағынғандықтан емес, жыл бойғы табан ет, маңдай тердің құнын шығару үшін, ұшы-қиыры таусылмас шаруаның шалғайын қайыру үшін етектегі елге – Үлкен жерге асығатын».

Шығармадағы бұл жолдар Еріктің ішкі ниет-пиғыл, ой-танымын анық аңғар­та­ды. Ерік үшін неғұрлым ақшаны көп ­тауып, пайдаға кенелуден өзге бұл өмір­дің адамгершілік, ұлтын сүю, халқына борышты болу, адамдарға қайырымды­лық ету сынды ізгі қасиеттері бағасын жойып, басты орынға материалдық құн­дылықтар шықса, романның келесі кейіп­кері Тағаннның ұғымындағы бақыт, өмір жайлы түсінік мүлдем бөлек, Ерік танымына контраст.

Жазушы Таған тағдыры арқылы қоғамдағы түйткілді мәселелерді жан-жақты қырынан саралап, сараптай көрсетуге ұмтылады. Туындыда Та­ған адамзаттық проблемаларды арқа­лау­шы, шығарманның негізгі өзегі ретінде көрінгенімен, оның өзі өмір сүріп жатқан ортаға сіңісе алмай жатсы­нуы, өз қоғамынан өзі жеруі – қо­ғам түйткілімен тізбектеле өрілген Таған тағ­дырының, бәлкім, адамзат тағ­ды­рының басты трагедиясы. Міне, осы тұс­тан ұлттық ділін табанға таптап, түп-тамыр, аза­маттық болмысынан жат­сынған Ерікпен екеуінің арасы екіге жарылады. Шығармадағы бітіс­пейтін, қабыспайтын ішкі рухани тартыс та осы тұстан басталады. Кейіп­кер Тағанның аузымен айтылар «Неге біз осы?» деген сауалдың ішін­де қоғамның, ұрпақ келешегінің, тұтас­тай ұлт болашағы­ның трагедиясы суреттеледі. Америкадан Алтайға ар­найы алдыртқан будан ара­лардың өлер­мендігін, қатыгездігін будан ұр­пақ­тың ішкі әлемі, психология­лық бол­мысымен параллель ала отырып, шебер шендестірген қаламгер ауыл­дас­тарының аузына: «Жат жұрттық еш­қашан жарытқан да, жерсінген де емес, бүгін балын ұсынса, ертең уын ұсы­нады» деген сөзді салу арқылы қатаң ескертпе жасайды. Оқырманын ойла­нуға жетелейді. «Апталық алыс жол, мың­даған шақырымдық қашықтық­ты ат­тап өтіп, Алтайға қоныс аударған будан ара – «қауіпті гибрид» бүгінде қау­лап өсіп келеді...» деп түйін жасай­ды. «Атау кере» – қаламгердің қазақ хал­қына жасаған ең соңғы ескертпесі.