Қоғам • 31 Шілде, 2023

Мұстафа Шоқайдың жиені

361 рет
көрсетілді
14 мин
оқу үшін

Қазақ елінің еркіндігін, бостандығын көксеп, саяси-қуғын сүргінге ұшыраған Алаш арыстарының ұрпақтары да зорлық-зомбылық пен қуғыннан көз ашпағаны белгілі. Соның бірі түркі әлемінің тарихи тұлғасына айналған Мұстафа Шоқайдың туған жиені 76 жастағы Серікбай Шермахан ақсақал Алматы облысының орталығы – Қонаев қаласында тұрады. Асылдың сынығымен аз-кем сұхбаттастық.

Мұстафа Шоқайдың жиені

– Халқымызда «асылдың сынығы, тұлпардың тұяғы» дейтін қанатты сөз бар. Түркі жұрты­ның басын біріктіруді мақсат еткен, есімі төрткүл дүние­ге мәлім Мұстафа Шоқай­дың жиені болу сіз үшін зор мақта­ныш шығар. Әңгімеңізді отба­сы тархынан тарқатсаңыз.

– Мұстафа Шоқай атамыз Сыр бойындағы Наршоқы деген жерде дүниеге келген. Шашты Қыпшақтан шыққан Торғай датқа (осы күнгі әкім) Сырдария болысын басқарған, көзіқарақты кісі болса, әкесі Шоқай ортасына сыйлы би болған. Торғай датқадан Шоқай, Әліш, Қалымбет, Мырзеке, Оспан тарайды. Ал Шоқайдан Сыздық, Мұстафа, Нұртаза. Шоқайдың ұлы Сыздықтан Ерғали, Мүсілім деген балалары болған. Екеуі де соғыстан оралмапты. Менің шешем ылғи да: «Мүсілім ақынжанды, өте зерек еді. Алғаш фин соғысына қатысып, аман-есен қайтқан. Екінші рет кеткенінде «Мен енді қайтпайтын шығармын» деп, көңілі босапты. Сөйтсе, бірінші соғысқа бара жатқанында әкесі түсіне кіріп, бір күлше нан берсе, екінші рет аттанарда түсіне кірген әкесі жарты күлше нан берген екен. Соны сезсе керек, соғыс­тан қайтпады», деп айтып оты­ратын. Сыздықтың екінші ұлы Ерғалидің немерелері Еркін мен Раиса қазір Қызылорда облы­сы­ның Шиелі ауданы Мұстафа Шоқай ауылында тұрады.

Мұстафа Шоқай өзінің өмір­лік­ жары Мария Яковлевна Гори­намен некелескен, бірақ орталарында бала жоқ. Одан кейін Нұртаза мен Зүлфиядан Мәдина, Мадияр, Намила тарайды. Бұл кісілердің барлығы да діндар адамдар болғандығын есімдерінен аңғаруға болады. Анамыз Мәдина 9 баланы дүниеге әкелсе, бауыры Мадияр 10 балалы болған. Ал нағашы атамыздың кенже қызы Намила 90-нан асқан шағында жуырда өмірден өтті. Ол кісіден 1 ұл,
2 қыз қалды.

– Тоғыз баланы дүниеге әкел­ген алтын құрсақ ана­ңыз­дан талай әңгімеге қаныққан боларсыз. Ел естімеген оқиға­лар да бар шығар, есіңізде қал­ға­нын айта отырсаңыз.

– Нұртазаның тұғыш қызы Мәдина дүниеге келгенде танымайтын бір адам алтындалған 6 қасық әкеп беріпті. Бұл жаңа туған нәрестеге сый ретінде берілетін орыстардың салты болса керек. Оны Парижден Мұстафаның әйелі Мария Яков­левна жіберген екен. Өзі шетел­де, шетжерде жүрсе де, бауыр­ларының хабарын алып, қуанышын бөліскені ғой. Қиын-қыстау шақта Нұртазаның отбасы сол алтындалған қасықтың пайдасын көреді.

Мұстафа қуғында жүргеннен соң бауыры да зиян шегер деген оймен сақтандыру үшін Қоқан қаласынан өзбектер кеп, Нұртазаға «Сендерді большевиктер құртады, Қоқанға көшіңдер», деп шақырады. «Ешкімге жаманшылық жасаған жоқпыз, бізге кім тиісер», деп көшпеген, бірақ қайда бару керегін сұрастырып қалады. Сөйтіп, жүргенде репрессияның жалыны бүкіл қазақ даласын шарпып, күшейе түседі. Бастарына қауіп-қатер төнген тұста Қоқанды бетке алады. Әжемнің айтуынша, мекенжайды дұрыс жазбаған ба, адасса керек. Балалар ашығып, қиналады. Өзбекстанның бір қалашығына барған Нұртаза қалтасындағы алтын жалатылған бір қасықты бір күлше нанға айырбастап, қара сумен әлденгендерін айтып отыратын еді. Сөйтіп, Қоқанда жаман өмір сүрмесе керек. Әйтсе де балалар өсіп, мектепке барар жасқа жетіп қалғандықтан, «Балаларым өзбек болып кетер ме екен?» деген күмәнді ой мазалайды.

1934 жылы кеңестік бақылау комиссиясының Өзбекстан бо­йынша өкілі болған Сұлтанбек Қожанов «Мұстафаның туған інісі Өзбекстанда жүр екен» дегенді естиді де, біреулер арқылы 1937 жылдары елге алдырады. Жұмыс береді. Елмен қауышқан Нұртаза «заготовитель» болып біраз уақыт жұмыс істейді. Алайда қуаныш ұзаққа бармайды. Оны бір түнде ұстап әкетеді. Ол жайлы әжем: «Нұртазаны алып кетуге милиция келді, қайда, не үшін екенін айтпайды. Үрпиісіп қалдық. Жолда талғажау болсын деп үйде бар азын-аулақ азықтан салып берсем, «Мені өзбек пен қазақтың арасында қайда апарар дейсің, ешкімге жамандық жасаған жоқпын. Балалардың аузынан жырып қайтесің, одан да солар жесін деп алмай кетті», дейтін. Нағашы атамыз сол кеткеннен оралмаған, атылып кеткенін кейін ғана білдік қой. Шешем әкесінің түр-сипатын есінде сақтап қалған.

– Саяси қуғын-сүргін ұрпақ­та­рына жасалған қысас­тық­тан Мәдина Нұртазақызы да қашып құтылмаған болар. Екі көздің бірін жауға айналдырып, сатқындыққа итермелеу қызыл империяның басты құралына айналды емес пе?

– Содан қорыққан шешем күйеуінің тегіне Мәдина Омарова боп­ жазылады. Мадиярды «ха­лық­ жауының» тұқымы деп инс­ти­­туттан шығарып жіберген. Менің шешем өте зерек, білімдар бол­ған. «Тұқымдағы жалғыз ер бала­сың» деп бауыры Мадиярдың оқуы­на барынша жәрдемдескен. Мұға­лім­дік жұмысқа да алмай, «пионер вожатыйлыққа» орналас­тырады.

Соғыс аяқталған соң 1946-1947 жылдары қайта репрессия­ бас­та­лады ғой. Содан менің әкем бұрын­ғы Шымкент облысының Жетісай ауданына көш түзейді. Біз тұрған Прогресс деп аталатын ұжымшарда кілең кәрістер тұратын. Ол жерде рушылдық жоқ, ешкім тергеп, тексермейтін болғандықтан, әкем сонда­ қара­па­йым колхозшы боп жұмысқа тұра­ды. Артынан Нұртазаның баласы Мадиярды отбасымен алдырып, жұмысқа орналастырады. Ол кезде мұға­лім тапшы. Сталин қайтыс бол­ған соң Мадияр Нұртазаұлы Алматыдағы ҚазМУ-дың журналистика факультетін сырттай жалғастырады. Республикалық басылымдарға мақалалары жа­рық­ көріп, жазушы Сейдахмет Берді­құ­ловтан алғыс алған кез­дері болған.

Атамыздың кенже қызы Нами­ла – 40 жыл «партбилетсіз» мек­­теп директоры болған адам. Партия­ның билетінсіз ол кезде қызметке орналасу мүмкін болмаған.

– Сонда қалай мектеп директоры болған?

– Ол жылдары әйелдерді қызметке алу, ерлермен теңес­ті­ру науқаны жүрді, қазіргі гендерлік саясат сыңайлы. Оған қоса орыс, қазақ мектептеріне мұғалімдікке адам табылмайды. Келес ауданының Келес кеңшары Ғылым академиясына қарайтын. Сол себепті Намила Нұртазақызын орыс-қазақ мек­те­біне директор етіп жібереді. Партия қатарына қабылдануға арыз жазуын сұрайды, бірінші жылы жазбайды. Екінші жылы жаз­ғанда тексеріп, үлкен мек­теп­тің директорлығынан алып, кішігірім мектепке жібереді. Сөйтіп, Мақташы бөлімшесіндегі қазақ мектебінде 40 жылдан астам дирек­тор болады. Қасымхан Бег­ма­новтың «Мұстафа Шоқайдың жолы­мен» деген деректі фильмі бар. «Партбилетсіз қалай директор болдыңыз, кім жәрдемдесті?», дегенде, «Жездем жәрдемдесті» дейді ғой. Ол кісі – менің әкем.

Намила апамыз өте намысшыл адам еді. Мақтаны тергеннен кейін оны тасжолға төсеп, кептіреді. Бірде ауылға келген аудандық партия хатшысы жолды айналып өтпей, әлгі мақтаның үстімен жүрген көрінеді. Содан парткомның машинасын бір-ақ ұрып, тұра ұмтылады. Басшының қылығына күйіп кеткен әкем «Осы мақтаның арқасында шалқайып жүрсің», деген екен. Жай ғана жұмысшы болса да, қара халықтың еңбегін таптаған бюрократқа қарсылық білдіріп, кеудесінде намысы бұрқылдап жатқанын көрсетеді.

Ұжымшар басқармасын­дағы­лар­дың бәрі корей, тек қана парторг пен ауылдық кеңестің орны ғана қазаққа бұйырған. Бір күні малдың ақырынан шыққан жаман шөпті қазақтың қариясы қоржынына салып, үйіне әкетпек болған ғой. Оны байқаған корей бастықтың құйыршықтары қартқа жұдырық жұмсаған. Соның үстінен түскен әкем әлгінің әбден жазасын берген көрінеді. Сөйтіп, ұжымшар бастығына өзі барып «Сотқа берсең бер, мен қазақтың ақ самайлы қариясын қорлатып қойып, қарап тұра алмаймын», деген екен. Сондай өткір мінезді, намысшыл адам болған. Қызылордада талонмен нанның кезегінде тұрғандарды басынып, баса-көктеп кіретін өзге ұлттың өкілдерін орнына қойып, тәртіпке бағындырғандығын аңыз қылып айтатын.

Шешем де өте намысшыл болған. Қоқаннан келгенде Мәдина мен Мадиярды тұрғызып қойып, «Халық жауының тұқымы бұлар, Мұстафаның хаты бар ма екен, қараңдар», деп қорлайтын кездер болған екен. Ондайда кішкене жастағы Мадияр жылап қалатынын айтады. Сонда шешем намыстанып, бауырына «Жылама, бұларға көзіңнің бір түйір жасын көрсетуші болма», деп қайрайтын көрінеді. Ол кезде бала болған. Сөйтіп жүріп ержетіп, жетіледі. Ауыл­дық кеңес төрағасының қызметі өсіп кеткен соң, орнына анамды қоймаққа тырысады. Айналасындағы жора-­жолдастары мен ауыл азаматтары үгіттейді. Бірақ одан бас тартады. Себебі қызметке кірсе, түп-тамыры түгел тексеріліп, соңындағы бауыры Мадияр зардап шегетінін сезеді. «Қыз – жанашыр» деген. «Мені күйеуім асырайды, ал Мадиярды кім асырайды?» деген ой келеді. Анам сондай алыстан болжайтын, көреген адам еді. «Бидің қызы» атанған анамның әділ­дігі мен турашылдығын, намыс­шылыдығын білген жұрт жолын қиып өтпейтін болған.

– Әкенің өшпес өсиетін, ана­ның­ асыл қасиетін бойға дарытып өскен ұрпақтың да осал болу­ға қақысы жоқ шығар. Жал­­пы, данагөй халқымыз «үй­дің­­ жақсы болмағы – аға­шы­нан,­­ жігіттің жақсы болмағы – наға­­шыдан» деп жатады.

– Орта мектептен кейін Алматы зоотехникалық-вете­ринарлық институтына оқу­ға­ түсіп, оны 1973 жылы тәмам­­даған соң жолдамаме­н «Алматы ет комбинатында» мал дәрігерлік қызметте істедім. Мәскеуге бағынатын «Глав­рис­совхозстрой» деген мекемеге аға мал дәрігері, кейін аға зоотехник болып қыз­мет атқардым. Ол меке­ме ирригациямен айналысатын. Қызмет атқарып жүрген жыл­дары маған да партияға өтуді ұсынды, бірақ мен арыз жазбадым. Тексере келе ілік та­уып, партияға қабыл­да­майтынын сездім. Сөй­тіп,­ репрес­сия­ның зардабы сая­си­ қуғын-сүр­гін құрбандары ақтал­ғанға дейін созылды.

Нағашы атамыз Мұстафа Шоқай­дың көрегендігін, қайрат­кер­­лігін, мемлекетшілдігін әлем таны­ды. Тарихи тұлғаның ұрпа­ғы­ атану зор жауапкершілік жүк­тейді. Бір өкініштісі, өзінің кін­дік ­қаны тамған қазақ жерінде әлі дұрыс бағасын алмай, еленбей келе жатқаны жанымызға батады. Қасиет­ті Құран кітапта: «Бір адамды өлімнен құтқарсаң, адамзатты­ құт­қарғанмен тең» делінген. Ал Мұс­тафа атамыз 180 мыңнан астам түрік баласын құтқарды. Оның фашис­термен келісімге кел­меуі­­нің соңы белгісіз жағдайда ажал құштырды. 1941 жылдың жел­тоқ­­са­нында Берлинде қаза тапты.

Мұстафа Шоқай – көп тілді меңгерген, саяси тұлға. Оның еңбектерін жоғары бағалаған француздар өзі бірнеше жыл өмір сүрген Францияның Ножан-сюр-Марн қаласында мемориалдық тақта қойып, мүсінін орнатты. Түркі әлемінің, халқымыздың бейбіт келешегі, еркін ел атануы жолында басын бәйгеге тіккен атамыздың аруағы үшін Жетісайдың Ленин мектебіне атын бергіздік, кейін Шиеліде Мұстафа Шоқайдың 125 жылдығына орай ескерткіш қойылды. Алайда Қызылорда қаласындағы мектептің алдын­да­ғы бюсті қазір алынып тасталған. Орын таппаған сол ескерткіші немересі Еркіннің үйінде тұр. Міне, біздегі тарихи тұлғаға көрсетілген құрмет қандай...

– Қонаев қаласының тұр­ғы­­ны ретінде облыс орталы­ғы­­­ның келешегін қалай елес­те­­те­сіз?

– Мұнда көшіп келгеніме 15 жылға жуықтады. Былтыр қалаға Президент Жарлығымен Қонаевтың аты беріліп, облыс­ орталығы болып бекігенде тіптен қуандық. Келешектен үміт үзбеген халықпыз ғой. Бас жоспар бойынша көптеген тұрғын үйлер мен жаңа нысандар, академиялық қалашық бой көтермек. Яғни халық саны артып, қала гүлденіп, әлеуметтік-экономикалық ахуалы да жақсара түсеріне сенімдіміз.

– Әңгімеңізге рахмет.

 

Әңгімелескен

Ұлбосын ИСАБЕК,

«Egemen Qazaqstan»

 

Алматы облысы