Қазақстан • 23 Қазан, 2023

Мемлекетке алынған жер әділ бөлінуге тиіс

224 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Осыдан екі жыл бұрын ауыл шаруашылығы мақсатындағы жерлерді пайдалану мәселесі бойынша Мемлекет басшысы: «Үкімет ауыл шаруашылығы жерлерін толыққанды экономикалық айналымға енгізудің өзге әдіс-тәсілдерін әзірлеуге тиіс. Аграрлық секторға инвестиция тарту ауадай қажет. Бізде жерді тегін жалға алу құқығына ие болғандардың көпшілігі жерді игермей, босқа ұстап отыр. Елімізде шөп қорыған иттің кебін киген «латифундистер» көбейіп кетті. Пайдаланылмай жатқан ауыл шаруашылығы жерлерін қайтарып алатын кез келді. Жер – біздің ортақ байлығымыз және оны кім игерсе, соған тиесілі болуы керек», деген еді. Бірақ Үкіметтен біраз жылға жалға алғандар басқа жері жоқтарға жалға беріп, солардың үстінен пайда көріп отырғандары жетерлік.

Мемлекетке алынған жер әділ бөлінуге тиіс

Көп ұзамай, Президенттің тап­сырмасынан кейін, игеріл­мей жатқан жерлерге тексеру жұмыстары жүргізілді. Тек­серіс барысында шамамен 1,5 млн гектар жердің бос жат­қаны анықталған. Құзырлы орган­дар жекеге өткен, бірақ беріл­ген мақсатта пайдаланылмай жат­қан жерді мемлекетке қай­та­руда құқықтық тетіктің жоқты­ғы­мен түсіндірсе, мамандар елімізде игерілмей жатқан ауыл шаруашылығы мақ­сатындағы жерді мемлекетке қай­тарудың керек екенін және оны 2003 жылы Жер кодексін қабыл­да­ған кезінде орын алған олқы­лық­тармен байланыс­тырады. Ресми мәліметтерде, біздегі ауыл шаруа­шылығы мақсатындағы жердің 1,5 пайызы жекеменшікке сатыл­ған, ал 98,5 пайызы мемле­кет­тің меншігінде. 20 жыл бұрын қа­был­данған Жер кодек­сін «жерді пайдалану құқығын са­тып алғандарға жер тегін бері­леді» делінген бап­тарға сүйеніп, сол кездің өзін­де 4,5-5,5 млн гектар ауыл ша­руа­шылығы мақсатындағы жер біреулердің қолына өткен.

Бүгінгі таңда Қазақстан Еура­зия құрлығының орталы­ғында 272,5 млн гектар аумақты алып жатыр. Ауылшаруашылығы министрлігінің баспасөз қызметі ұсынған мәліметіне сәйкес, қазір­гі күні елімізде ауылшаруашы­лығы мақсатындағы жер – 115,9 млн га (115 966,2 мың га), елдi мекендердiң (қалалар, кенттер мен ауылдық елдi мекендер) жерi – 24 592,8 мың га, өнеркәсiп, көлiк, байланыс, қорғаныс және ауыл шаруашылығына арнал­маған өзге де жер – 2 273 мың га, ерекше қорғалатын табиғи аумақ­тардың, сауықтыру мақ­сатындағы, рекреациялық және тарихи-мәдени мақсаттағы жер – 7 811,3 мың га, орман қорының жері – 22 963,5 мың га және су қорының жері – 4 209,4 мың га, сонымен қатар босалқы жерлер 85 114,6 мың гектарды құрайды. Өткен жылғы есепке қарағанда елімізде игерілмей жатқан 12,8 млн гектар жердің 8 млн аса гектары мемлекетке қайтарылыпты.

Премьер-ми­нистр­дің орынбасары Серік Жұман­ғариннің төрағалығымен өт­кен бір отырыста игеріл­мей жатқан және заңсыз беріл­ген жерлерді қайтару жөнінде көтерілген мәселе де қаралды.

Ауыл шаруашылығы ми­нистр­лігі Жер ресурстарын бас­қару комитетінің дерегі бойын­ша, өткен жылдың басынан бері мемлекетке 8,3 млн га (2022 жылы – 5,4 млн га, 2023 жылдың өткен кезеңінде – 2,9 млн га) жер қайтарылған. Тек­серу қорытындысына сәйкес, аталған комитеттің аумақ­тық бөлімшелері 835,9 мың га аумақ­­та жер заңнамасын бұзу­шы­­­лық­тарды жою туралы 615 ұйға­рым, 271,5 мың га бойынша 183 іс сот органдарының қа­рауын­да жатқаны белгілі болды. Тек­серу қо­рытындысында 797 заңбұзу­шылық орын алып, жал­пы сомасы 156,3 млн теңге айып­пұл салынған. Яғни 68%-ы өнді­ріліп алынды. Айта кетерлігі, тиіс­ті шара қабылданғаннан ке­йін жер пайдаланушылар 689 мың га ауыл шаруашылығы жер­ін қайта игеруге кіріскен.

Жер ресурстарын басқару комитетінің төрағасы Мұрат Теміржановтың айтуынша, былтыр жалпы жерді ерікті қайтару үлесі 72,2% құраған. Биыл бұл үлес 62%-ға дейін төмендепті. «Әкімдіктер қабылдаған ауыл шаруашылығы мақсатындағы жер учаскелерін беру туралы шешімдердің заңдылығына келетін болсақ, 2022 жылдан бастап тексеру барысында 526,3 мың гектар жердің 515-і заңсыз алынғаны анықталып, 135-інің күші жойылды. Қалған 380 шешімнің күшін жою бойынша жұмыстар жүргізіліп жатыр», деді комитет басшысы.

Сонымен қатар ол пайдала­ныл­маған жерлерді қайтару үдерісі бірнеше маңызды фактормен қиындық туғызып отырғанын айтты. Негізгілері – талап қою шағымдарының рәсімдері бойынша соттармен келіспеушіліктер және өткен жылы енгізілген Кәсіп­керлік кодекстің жаңа талап­тарына байланысты бұрын беріл­ген нұсқамалар жөнінде бақы­лау жүргізу мүмкін емес екені. Сондай-ақ спикер Жер ресурс­тарын басқару комитетінің өңір­лік бөлімшелерінде адам ресурс­тары­ның жетіспеушілігін де атап өтті.

Биыл жер иелеріне өз учаске­лерін және жергілікті атқару­шы органдарды ауыл шаруа­шы­лығы жерлерін берудің заң жүзінде пайдалану жауапкер­шілігі күшейтіліп, наурыз айында жергілікті атқарушы орган­дарындағы лауазымды тұлға­лар­дың жер заңнамасын бұз­ғаны үшін жауапкершілігін белгі­леу бөлігінде «Әкімшілік құқық бұзу­шылық туралы» заңнамаға өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң қабылданды. Осы жылдың 8 қазанынан бас­тап 1 тамызда қабылданған Жыл­жы­майтын мүліктің бірың­ғай мемлекеттік кадастры инфо­жүйесі шеңберінде мемлекеттік қызмет көрсету қағидалары күші­не енді. Сонымен қатар Үкімет қаулысының жобасы әзірленіп, соған сай мемлекеттік жер инспек­торларының саны артады.

«Жер біздің басқа да табиғи ресурстарымыз сияқты Қазақ­стан Конституциясымен халыққа тиесілі деп айқындалған. Пайда­ланылмайтын жерлерді қайтару мәселесі – мұны мемлекеттік меншікке қайтару ғана емес әрі қарай әділ бөлу. Мемлекет бас­шысы «Ауыл аманаты» бағ­дар­ламасында жеке қосалқы шаруа­шылықтардың кооперациясын дамытуды ынталандыру мі­н­детін нақты атап өтті. Бірақ егер ауыл­дарда жайылымдық жерлер болмаса, онда қандай даму туралы айтуға болады? Жер­лер бюрократиялық кедер­гі­лерге байланысты пайдаланылмай қалмауға тиіс, оны ел эконо­микасы үшін пайдалану керек. Бұл мәселені тезірек және әділ шешудің басқа тәсілдері мен тетіктерін әзірлеп, барлық көтеріл­ген мәселені егжей-тегжей­ қарастырғаннан кейін нақ­ты ұсыныстар енгізу керек. Ал әкім­дік­терге өнеркәсіп, цифрлық даму, ауыл шаруашылығы ми­нистр­ліктерінің үйлестіруімен жыл­жымайтын мүліктің бірыңғай мемлекеттік кадастрын толтыру және өңірлік геоақпараттық жүйелерді іске қосу жөніндегі жұмысты жеделдетуге тиіс», деп атап өтті Премьер-министрдің орынбасары.

Сондай-ақ жұмыс барысын бақылауды күшейту мақсатында комиссия отырысын тоқсанына бір рет емес, ай сайын өткізу туралы шешім қабылданды.