
Коллажды жасаған – Зәуреш Смағұл, «ЕQ»
ЕТЖ не үшін керек?
Айлық есептік көрсеткіш (АЕК) – салықтарды, айыппұлдарды, жәрдемақыларды, әлеуметтік төлемдерді, басқа да міндетті төлемдерді есептеуге арналған негізгі өлшем бірлігі. Бұл көрсеткіш жыл сайын өзгеріп отырады. Биылғы АЕК мөлшері – 3 932 теңге, 10 АЕК – 39 320 теңге. Ең төменгі жалақының (ЕТЖ) мән-маңызы – жұмыс беруші өз қызметкерінің толық айлық жалақысын осы мөлшерден төмен белгілей алмайды. Осы арқылы мемлекет жұмысшылардың құқын қорғайды, еңбек қатынастарын реттейді. ЕТЖ зейнетақыларды, жәрдемақыларды, ауруханалық, басқа төлемдерді есептеуге әсер етеді, өйткені оның көбі осы көрсеткішке байланысты. Кейбір салықтар мен төлемдер, мысалы, әлеуметтік салық немесе зейнетақы жарналары ЕТЖ негізінде есептеледі. Биыл еліміздегі ең төменгі жалақы – 85 мың теңге. Бұл көрсеткіш жыл бойы күшінде болады. Зейнетақының ең төменгі мөлшері – 62 771 теңге, базалық әлеуметтік төлемдердің мөлшерін есептеуге қатысты ең төменгі күнкөріс деңгейінің мөлшері – 46 228 теңге.
«Толық жұмыспен қамтылған, белгілі бір күнкөріс деңгейі бар елде тұратын адам өз еңбегі үшін ең аз дегенде күнкөріс минимумын жабатын мөлшерде ақы алуы керек деп болжау қисынды. Бұл тұрғыда бүкіл әлемдегі экономистердің көзқарасы екіге жарылған: ең төменгі жалақыны белгілеу саясатын қолдайтындар да, осы бастамаға қарсылар да бар. Қарсылардың уәжі – егер сұраныс болса, ұсыныс болады. Белгіленген минимумнан төмен ақыға жұмыс істеуге дайын адамдардың барлығы жұмысқа орналаса алмайды, өйткені заң жұмыс берушілерге осындай төмен жалақыны төлеуге рұқсат етпейді. Нәтижесінде, белгіленген минимумнан төмен жалақыға жұмыс істеуге келіскен барлық жұмыс күші көлеңкелі табыс түріне кіреді.
Ең төменгі жалақыны енгізу саясатын қолдайтындар көбінесе жұмыс берушілер монопсониялық күшін көрсете бастайды деп санайды. Монопсония – нарықта жалғыз жұмыс беруші болып, кез келген жалақыны өз бетінше белгілей алуы. Сол тұрғыда халықты әділетсіз қанаудан қорғау үшін ең төменгі жалақыны енгізу қажет. Сіз бен біз ЕТЖ ең төменгі күнкөріс деңгейінен төмен белгіленбейтінін түсінеміз. Әрбір еңбек лайықты бағалануға тиіс. Адам өзінің жалақысына өзін қалыпты өмірмен қамтамасыз етуі керек», дейді халықаралық экономист Данияр Молдаханов.
Келтіріліп отырған кестедегі көрсеткіштерге назар аударсаңыз, еліміздегі ең төменгі жалақы (ЕТЖ) ең төменгі күнкөріс деңгейінде белгіленгенін, тек 2019 жылы ЕТЖ ең төменгі күнкөріс деңгейінен жоғары болғанын байқауға болады.
Елдегі ЕТЖ мөлшері қалай есептеледі?
ЕТЖ заңға сәйкес жұмыс істейтін қарапайым қызметкердің айлық жалақысының төменгі деңгейі екенін, жұмыс берушінің қызметкерлерге сол мөлшерден төмен жалақы төлеуге құқығы жоқ екенін тағы бір еске сала кетейік. Мысалы, 2024–2026 жылдарға арналған мемлекеттік бюджет туралы заңға сәйкес ең төменгі жалақы 85 мың теңге болды, 2022 жылмен салыстырғанда бұл 15 мың теңгеге өсті. 2018 жылға дейін еліміздегі ЕТЖ ең төменгі күнкөріс деңгейіне теңестірілген еді. Ең төменгі күнкөріс деңгейі – бір адамға шаққандағы табыстың төменгі шегі. Бұл азық-түлік пен басқа да маңызды қажеттіліктерге жұмсалатын қаражат.
Былтыр ең төменгі күнкөріс деңгейі 7%-ға артып, 43 407 теңгені құрады. 2019 жылдан бастап елдегі ең төменгі жалақы ресми ең төменгі күнкөріс деңгейінен жоғары болды. Әуелі ол 1,5 есе ұлғайтылды, кейін жыл сайын көбейетін болды. Былтыр 20 наурызда Үкіметтің ЕТЖ есептеудің жаңа әдістемесін бекіту туралы қаулысы шықты. Оған екі көрсеткіш әсер етеді: орташа жалақы, еңбек өнімділігі. Орташа жалақы деңгейі шартты түрде елдің барлық жұмыс істейтін азаматтарын екі тең бөлікке бөледі: сол деңгейден жоғары және төмен жалақы алатын азаматтар. Еңбек өнімділігі – бұл шығарылған өнім көлемінің жұмсалған ресурстарға қатынасы.
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі С.Жақыпованың айтуынша, еліміздегі ең төменгі жалақыны 1 миллион 800 мың адам алады.
Былтырғы сөз, биылғы іс
Естеріңізде болса, ЕТЖ-ны есептеу мәселесі былтыр біраз талқыланған. Мәселен, Мәжіліс депутаттары Үкіметке ең төменгі жалақыны 2025 жылы 100 мыңға жеткізуді ұсынған. Алайда бұл салаға жауапты министрлік елде ең төменгі жалақыны есептеуге қатысты жаңа әдістеме әзірленгенін айтып, ұсынысты қабылдамаған.
Бұл жөнінде депутат Еркін Әбіл бір сұхбатында: «Жаңа әдістемеге сәйкес, Үкімет ең төменгі жалақыны медиандық жалақы мен еңбек өнімділігіне қарап анықтайды. Бұрын оны ең төменгі күнкөріс деңгейіне, инфляцияға қарап белгілеген. Келесі жылы ЕТЖ екі есе өседі», деген еді.
Бірақ биылғы жағдай депутаттың айтқанындай болмай шықты. Бұған қоса Үкімет алдағы үш жыл ішінде ЕТЖ-ны медиандық жалақының 50 пайызына жеткізуді жоспарлап жатқанын айтқан. Осы мәселе айтылған 2024 жылы БАҚ беттерінде «7 жылда елдегі ең төменгі жалақы 125 мыңға жетеді, мұндай межені Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі белгілеп отыр» деген ақпарат шықты. Содан соң бастама туралы министр Светлана Жақыпова егжей-тегжей түсіндіріп берді.
«2030 жылға дейін әзірленген тұжырымдамаға сәйкес біз 34 пайыздан бастаймыз. Ең төменгі жалақыны 125 мыңға жеткізуге экономикамыз 2024 жылы дайын болады деп айта алмаймын. Мақсатты межеге жету үшін бизнестің дамуы, еңбек өнімділігі артуы керек. Әр адамның, әр отандасымыздың ынтасы болуы қажет. Жоспарға жетуге бір ғана министрлік емес, бәріміз жұмылуымыз керек», деген еді министр.
Министр айтқандай, экономиканың ЕТЖ-ны көтеруге қашан дайын болатыны белгісіз. Яғни ел экономикасының ертеңін ешкім нақты болжап айта алмайды. Экономикамыздың табысына сәйкес медиандық жалақы да өзгеріп отырады. Десек те кейінгі жылдары оң динамика бар. Бірақ медиандық жалақы елдегі орташа айлықтан төмен.
Сарапшылардың айтуынша, Үкімет осы тұста төменгі жалақыны арттыруда орташа айлықты емес, медиандық жалақыны негізге алып отыр. Жоғарыда аталған жаңа әдістің биыл қолданысқа енетініне де сарапшылар сенбейді. Себебі үш жылдан бері еңбек министрлігі жаңа әдіс ұсынып келеді, расында мәлімдемелердің нәтиже бергенін әлі көре алмадық.
Материал басылымға дайындалып жатқан кезде депутат Еркін Әбілмен хабарласудың сәті түсті. Бірден «Былтыр келесі жылы ЕТЖ екі есе өседі деп едіңіз...» деп сауал қойдық.
«ЕТЖ-ны көтеру – «Аmanat» партиясының сайлауалды бағдарламасы болатын. Шынын айтқанда, мұны Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі созып жіберді. Бір қызығы, ЕТЖ-ны есептеудің жаңа тәсілін былтыр сәуір айында бекітті. Сәуір айында бекітілген соң биыл дайын болады деп ойладық. Мұны өсірудің екі тәсілі ұсынылды, яғни ЕТЖ-ны мөлшерін көтерудің екі критерийі: бірі – медиандық жалақы, екіншісі – еңбек өнімділігі. Біріншісі бар, екіншісі осы көктемде дайын болады. Бюджетті бекіткен кезде «Неге біз ЕТЖ-ны есептеуде жарты жылдық айлықты негізге алмаймыз?» деп сұрақ қойдым. Қысқаша айтқанда, мұның бәріне министрлік дайын болмады. Сөйтіп, былтырғы көрсеткіш сол қалпында қалды. Мәжілістің қаржы комитеті ЕТЖ-ны 100 мыңға дейін көтеруді ұсынды. Жыл соңында тағы да барлық статистиканы алып есептейді, сол есеп бойынша 2026 жылдың бюджетіне өзгерістер енгізіліп, келесі жылғы ЕТЖ мөлшері бекітіледі. Біздің есебімізше, келесі жылы өсуге тиіс. Кемінде 100 мың болу керек. Бұған дейін ЕТЖ-ның қалай есептелетінін нақты білген де жоқпыз. Қазір формуласы бар, ашықтық бар, енді жыл сайын өсіп отыруға тиіс», дейді Мәжіліс депутаты.