Кезінде Қаршыға Ахмедияровпен өткізген сұхбатым қағазға түскенімен, жариялатып үлгермеген едім. Қайталап бір оқып шыққанда біртүрлі бейжай күйге түстім. Көңілімді әлдебір мұң биледі.
Әлі топырағы суымаған үзеңгілес ағаның ашық-жарқын дауысын қайтадан естігендей, өнер жайындағы ақылды пікірін қайтадан пайымдағандай болдым.
Риясыз әңгімелесіппіз. Дәулескер күйші, күй өнерінен мағлұматы мол Қаршыға өзінің келелі толғаныстарын ірікпей ортаға салған екен. Ескірмейтін пікір, көнермейтін ой ағаның артында қалған біздерге аманатындай көрінді.
Бас-аяғы бүтін, алып-қосары жоқ осы дүниені оқырман назарына ұсынып, қазақ күй өнерінде үлкен із қалдырған күйшінің уақытпен үндес көркем ойларын замандастың санасында қайтадан жаңғыртсам деген ой келді.
– Қаршыға Ахмедиярұлы, бүгінгі әңгімені орындаушылық өнер және оның проблемалары тұрғысынан бастасақ дейміз. Оған қалай қарайсыз?
– Иә, орындаушылық өнер барлық уақытта ең қиын, шиелі проблема болған. Оның үстіне, біздің орындаушылардың жұмысын қиындатып отырған нәрсе – теориямен екі арадағы қайшылық. Бұл ойымды қысқаша түсіндіріп беруге тырысайын. Бір сәт Батыс Еуропаның, Ресейдің, Американың – ұлы музыкалық мәдениет тудырған елдерінің мысалына жүгінейікші. Шопен, Лист, Бетховен, Моцарт, Глинка, Чайковский сияқты заңғар тұлғалар туралы ең жақсы пікірді, ең тұщымды сөзді айтқан кім?... Орындаушылар! Осы алып тұлғалармен теңесе алмаса да, бой таластыра алатын, соларға жетеқабыл адамдар. Тағы да шегелеп айтайын – орындаушылар! Тіпті, өмірін сахнаға емес, өнердің сынына, зерттеушілікке жұмсаған теоретиктерінің өздері, орындаушылық өнердің жайын аңыз бен ертегіден, қаңқу мен ұзынқұлақтан естіген адамдар емес, өздері де тәп-тәуір орындаушы болған адамдар еді. Ал бізде таза орындаушылық пен теорияның арасында елеулі алшақтық бар.
– Ол нендей алшақтық? Түсіндіре кетсеңіз.
– Оны әңгіме барысында айтамын. Әуелі қазіргі орындаушылықтың басты белгілерін сипаттап кетейін. Бүгінгі орындаушылық – ғасырлар қойнауынан тамыр тартқан қазақтың дәстүрлі музыкалық мәдениетінің заңды мұрагері, төл перзенті. Бүгінгі орындаушылық – ешқашан үзілмеген, сабақтаса жалғасқан дәстүрлі орындаушылық, өнердің жаңа сипаттарымен молыққан көрінісі. Бұл – ешбір шартсыз қабылдануға тиіс ақиқат. Яғни, кейбір кертартпа ғалымдардың айтқанындай, қазіргі орындаушылық аспаннан түскен жоқ, керісінше, өзінің ата топырағынан өсіп шықты.
– Кейінгі жылдар бедерінде қазақ баспасөзінде, дәстүрдің тазалығын жақтаған бірқатар материалдар жарық көрген. Шамасы, осы мақалалардағы уағыздалған идеяларды меңзеп отырсыз ғой.
– Бұл кейінгі жылдары өрбіген ой емес, 60-шы жылдардың ішінде қалыптасқан тенденция. Ең әуелі айтарым, тап-таза күйіндегі дәстүр ешкімде, жер бетіндегі ешбір халықта жоқ. Дәстүр – мұражайға қойып, үстінен шыбын ұшырмай күзететін зат емес. Тарихтың низамын, замананың лебін мойындамайтын дәстүр өледі. Дамудың заңы – қатыгез нәрсе. Болашақты көздеп, жұмыс істемесең, заманға ілеспесең – беліңнен басып, жолдың шетіне теуіп түсіріп кете береді.
– Дәстүрді не деп сипаттар едіңіз?
– Бір ауыз сөзбен айтсақ – дәстүр сол мәдениеттің өзі. Дәстүр бір орында тұрмайды, үнемі даму үстінде болады. Дәстүр жаңалыққа сергек болады, маңайындағы құбылыстардың ішінен өзінің қолайына жаққанын жатсынбай алып, үздіксіз жетілу, өркен жаюдың үстінде болады. Міне, дәстүр дегеніңіз осы.
Аталмыш ғалымдардың өздері қазақтың күйлерінен иран-тәжік мақамдарының, моңғол мен үндінің аспаптық музыкасының элементтерін тауып жатады. Ал енді “қазақтың дәстүрлі музыкасы басқа халықтардың күй сарындарымен лайланыпты, бұның қай жері дәстүр?” деп дау шығаруға болар еді ғой.
– Бұған дау айту қиын, әрине. Қазіргі орындаушылықтың қалыптасуы – аса күрделі құбылыс. Сол 30-шы, 40-шы жылдары жазылған мақалаларды оқысаңыз, әрине, бүгінгі сана тұрғысынан оқысаңыз, көптеген жайттарға қайран қалар едіңіз...
– Әлбетте. Алайда, ол өнер тарихшысы үшін ғана – тарих. Ал, біз өнердің ортасында жүрген, айтар едім – өнер еңбеккерлері үшін өткен мен кеткен деген болмайды. Бәрі де сенің замандасың, бәрі де сенің игілігің.
Қазақтың ұлттық музыка мәдениетін ұстап тұрған бірнеше алтын тірек бар. Соның бірі – Құрманғазы атындағы ұлт аспаптар оркестрі. Оркестрдің негізін қалаған адам – академик Ахмет Жұбанов. Қазақ ауылында туып-өскен арда күйшілерді Алматыға алып келу, түрлі темперамент, түрлі жігер мен қайратты бір арнаға тоғыстыру оңай шаруа емес. Ол бүгінгі адамға барлығы да өз-өзінен туа салғандай көрінеді. Бүгінгі мәдениет, бірнеше ұрпақтың қажыры мен ерлік ісінің нәтижесі десем, артық болмас. Оркестр қалыптасты, ұлттық консерватория, ұлттық академия бой көтерді. Міне, ұлттық өнер осылайша орталықтанды. Кей-кейде ғылыми конференцияларға қатысуға тура келеді. Сонда ғылымға қатысы бары, қатысы жоғы – кеу- кеулеп “олай ету керек еді”, “былай ету керек еді” деп жатады. Ал енді көне мұраны жинаған кім? Сол академия мен консерваторияның жанынан ашылған фольклор кабинеттері емес пе?!
Нота жазу жүйесін сынап жатады. Тыңдап отырып күлкім келеді. Бұның бәрі таза теориядан келген адамның, орындаушылықтың не екенін білмейтін, тарихи санадан жұрдай мәңгүрттердің шатты-бұтты әңгімесі. Өзіңіз қараңыз. Қазақ тарихы – ауыр тарих. Тіршілік үшін, жер үшін, ұрпақтың бақыты үшін тынымсыз күрес үстінде өткен тарих. Ел басына түскен ауыр нәубет көп өнерлінің де басына түсті. Кешегі Құрманғазының бүкіл өмірі ат үстінде өткен. Біздің ұлттық мәдениеттің тағдырын жер бетінде ұқсасы жоқ тағдыр дер едім. Бізде, мысалы, күйшінің артында мұрагері қалмаса, өнері өзімен бірге көрге кіреді. Артық болар, кем болар – ақиқаты осы. Қол созым жерде тұрған ХІХ ғасырды ғана білеміз. Ар жағы ше?
Егер қазақ халқы отырықшылықты ертерек игерсе, күйді, әнді, жырды хатқа түсірудің озық жүйесін меңгерген болса, кейінгі ұрпақ осындай қасіретке ұрынар ма еді? Кейбір ғалымдардың айтысына қарағанда, қазақ халқы өзінің рухани мәдениетінің жарымынан астамынан айрылыпты. Ал жер емшегін емген, жазба мәдениетті өрбіткен халықтардың бүкіл мұрасы мұрты бұзылмай қоймаларында сақтаулы жатыр. Осыдан кейін нота жазуына қарсы шыққандарға не дер едіңіз? Олай болса, жазу атаулыдан бас тартайық. Жазушылар кітап жазбайтын болсын. Мектептер жабылсын – өйткені онда да жазуды үйретеді ғой. Әлі есімде, теоретиктермен болған, адамның зықысын шығаратын бір диспуттың кезінде марқұм Кенжебек Күмісбеков “Айналайындар, олай болса, елге барып кең даланың төсіне киіз үйді тігіп тастап жатпайсыңдар ма?” дегені бар еді. Ұлтты тоздыратын кертартпалықты ұлы Абайдың өзі сынаған. Нота жазуын сынағыштар сол Абай атамыздан данышпан емес шығар. Айтарым – нота жазуы, бүгінгі қазақты осы дәрежеге жеткізген, әлем мәдениетінің қайнар көздерінен сусындатқан кириллица әліпбиіне пара-пар нәрсе. Сондықтан, ешкімнің де кері кетуге, мәдениеттен бас тартуға қақысы жоқ.
– Қазақтың музыка мәдениеті көптеген тарихи өткелдерден өткен, шыңдалған, өз ішіндегі мектептердің астасуынан нәр алған және іргелес жұрттардың өнерінен де сусындаған өте күрделі мәдениет. Алайда, зерттеушілер арасында қазақ мәдениетінің құрамы мен түрлері жайында бірауыздан мақұлдаған пікір жоқ...
– Тағы да айтайын, оның барлығы таза теориялық мәселелер. Ал орындаушылардың бұл жайында өз пікірі бар. Бүкіл өмірін күймен өткізген адам ретінде айтайын, қазақтың музыкалық мәдениеті қазақ тілі сияқты біртұтас құбылыс. Тек айту мәнері ғана әртүрлі – рухы ортақ, құяр арнасы бір. Мысалы, Батыстың музыкасын алыңыз. Қайсысын тыңдасаңыз да, әйтеуір батыс екенін сезіп отырасыз. Неге? Өйткені, рух ортақ. Қазақтың күйі де сондай. Ал рух ортақ болған соң ол жерден жік іздеу қиын нәрсе. Алтай мен Моңғолия, Қытай қазақтарының кейбір күйлері Құрманғазының күйлерін елестетеді. Дәулеткерей мен Динаның күйлерінде Арқа күйінің элементтері кездеседі.
– Ал осы құбылыстың орындаушылыққа әсері бар ма?
– Шын домбырашы, музыкалық талғамы дұрыс қалыптасқан домбырашы ешбір дәстүрді жатсынбайды. Өз басым “Пәленнің күйлерін ұнатпаймын, түгеннің күйлерін ғана тарта аламын” деген адамға сенбеймін. Өйткені, пәленнің күйін ұнатпаған адам түгеннің күйін де тартып жарытпайды. Ондай адамды мен күйші деп есептемеймін.
– Кейінгі кезде мектептің тазалығы деген проблема көтеріліп жүр ғой...
– Мен мұны айта-айта жалыққанмын. Бірақ тағы да айтайын. Мектептің тазалығы деген ойдан шығарылған нәрсе. Мысалы, Рүстембек Омаровты алыңыз. Ол қазақта бар мектептің барлығын да меңгеруге тырысты. Құрманғазы, Дәулеткерей, Дина, Мәмен мен Сейтек –бәрін шебер тартатын. Бірақ “Рүстембек Тәттімбет күйлерін нашар тартатын” деп ешкім де айта алмас еді. Өйткені, ол Арқа күйлерін де бабына келтіріп орындайтын. Мен Рүстембек ақсақалдың осы қасиетін алдым. Менің репертуарым қазақтың күй мектебінің көбін қамтиды.
– Сіз жаңа орындаушылық мәнердің, тұтас мектептің басында тұрған адамсыз. Артық айтқаным емес, қазақтың күй өнерін әлемнің әйгілі сахналарында паш еткен адамсыз. Жат жұрттың, бейтаныс көрерменнің алдына шыққанда нендей күй кешуші едіңіз?
– Мен шетелдікті “шетелдік еді ғой” деп биіктетпеймін, қазақты “күнде көріп жүрген қазағым ғой” деп аласартпаймын. Көрермен қай жерде болса да көрермен. Әрине, жат жұрт сахнасының өз ерекшеліктері болады. Әуелі өнеріңнің оларға бейтаныс екенін ойлайсың. Артыңда тұрған еліңнің абыройын ойлайсың. Бірақ бұл сахнадағы микрофонның жанына барып, орындыққа отырғанға дейін ғана кешетін күйіңіз. Ары қарай музыканттың күнделікті жұмысы басталады. Қазіргі орындаушылықтың “бісмілләсі” және ең басты шарты – орындаушы мен көрерменнің арасындағы контакт. Контакт алғашқы дыбыстан басталады. Яғни, көрерменнің ықыласын алдамау керек. Немесе, қарабайырлап айтатын болсақ, орындаушы сахналық сүйкімге ие болу керек. Бұл – бұлжымайтын заң. Себебі, қазір көрермен мен тыңдаушының билік құрған заманы. Орындаушылықтың келесі шарты – көрерменді жалықтырып алмау. Ал, бұл репертуардың жан-жақты бай болуына байланысты. Байқайсыз ба, осы жерде, көрерменнің ықыласы мен өзіміз жоғарыда айтқан домбырашының күй үлгілерін, күй дәстүрлерін көп білу жайы – екеуі түйісіп тұр. Яғни, жадағай репертуар көрерменді жалықтырып жібереді екен немесе басқа тараптан келіп айтатын болсақ, репертуардың бай болуы сахналық мүддеден келіп шығады екен.
– Қазіргі музыкалық педагогиканың басты мақсаты не деп ойлайсыз?
– Саналы, білімді орындаушыны тәрбиелеп шығару. Мен саналы деп бостан-босқа айтып отырған жоқпын. Бір нотаны қалдырмай ойнап шығатын музыканттар болады. Бірақ жүрегіңізге жетпейді. Неге? Өйткені, ол жаттап алып ойнаған. Жанның жылуы жоқ. Ал саналы адам орындау кезінде қателесіп кетуі де мүмкін. Орындауы қайшылықты болуы мүмкін. Бірақ тебірентеді. Өйткені, ар жағында күйді байыптай зерделеген сана жатыр.
– Осы орайда орындаушылық талдау, интерпретация туралы айта кетсеңіз.
– Интерпретация – бұзу деген сөз емес. Әрине, орындаушының интерпретацияға хақысы бар. Бұрыңғы-соңғы белгілі домбырашылардың орындауын салыстырып көріңіз, бір-біріне мүлдем ұқсамайды. Бірақ осылардың барлығын біріктіріп тұрған не? Күйдің текстіне деген жауапкершілік. Жаңа буын домбырашылар аға буынның осы қасиетін алуы, күй текстін құрметтеп үйренуі керек деп ойлаймын. Міне, күйдің болмысын, мән-мағынасын толықтай түсініп болғаннан кейін, оны тыңдаушыға барынша терең етіп жеткізу бағытында жұмыс істей бастаймыз. Интерпретация дегеніңіз осы.
– Мысалы?
– Мысал көп. Ырысбай ағамыз Құрманғазы мен Дәулеткерей, Дина мен Жантөре күйлерінің қажырын ашып көрсету мақсатында темпті де жылдамдатады. Тыңдап отырып осылай болу керек екеніне нанасыз.
Дина әжеміздің үзіп, акцент қойып тартуының өзі бір жаңалық. Құрманғазының “Қайран шешем” күйінде, қолды қақпаққа тигізбей сілтеме қағыспен қағады. Құлағыңызға боранның сарыны келеді. Осылайша мыңдаған мысал келтіруге болады. Шәкірт тәрбиелеу қиын да ізгі жұмыс. Өйткені, біз бүгін тәрбиелеп жатқан ұрпақ, ертеңгі қазақ мәдениетінің тұтқасын ұстайтын ұрпақ қой. Сіздің мәдениетіңіз ешкімнен кем болмау керек. Ұрпағыңыз, белдесе кеткенде басқа жұрттың өнерпазынан кем түспеуі керек. Міне, педагогиканың барлық уақыттағы мақсаты.
– Сіз көптеген өнер жарыстарына төрелік етіп жүрсіз. Алдыңыздан өткен жас орындаушылардың шеберлігіне көңіліңіз тола ма?
– Не айтуға болады? Бұл сауалыңа бір ауыз сөзбен жауап беру қиын. Өзім сарапшы болғаннан бері алдымнан жүздеген орындаушылар өтті. Әрине, Қазақстан шегінде орындаушылықтың көңілге қонымды жалпы деңгейі бар. Сондай-ақ шеберліктің биік белесіне шыға бастаған орындаушылар да бар. Мысалы, бүгінде өздері де консерваторияның ұстазы болған Айгүл Үлкенбаева, Рүстем Күлшебаев, сондай-ақ консерваторияның түлегі Сәния Ерғалиева, Салтанат Құдайбергеноваларды үлкен домбырашылар қатарында атай аламыз. Үлкен жиындардың бірінде бір теоретик “қазақтың байырғы музыкалық педагогикасы Құрманғазы мен Тәттімбетті, Дәулеткерей мен Қазанқапты, Сәйтек пен Динаны берді. Ал қазіргі педагогика не берді?” деп сауал қойды. Сонда мен “Атадан асып туған бала алдымызға келсе, оның болашақ Құрманғазы екенін тануға біліміміз де, кісілігіміз де жетеді, құдайға шүкір. Олар бар және болады да” деп жауап берген едім.
– Қазіргі үлкен проблеманың бірі – музыканттарды аспаппен жарақтандыру екенін білесіз. Осы орайда домбыра және ұлттық музыка аспаптарын жасайтын шеберлер жайында не айтар едіңіз?
– Иә, бұл проблеманың ең үлкені. Кезінде консерваторияның жанынан ашылған эксперименталдық шеберхана жақсы бағыт алған еді. Әйгілі шебер Эммануил Романенко домбыра жасайтын, белгілі композитор Бақытжан Байқадамовтың ғылыми кеңесшісі болатын. Мен шеберханада иллюстратор, яғни аспапта ойнап, сын айтатын маман болып жұмыс істедім. Мақтанғаным емес, осы күні тартылып жүрген сайдың тасындай аз, жақсы аспаптар менен жолдама алып аттанған еді. Қазір ол шеберхананың жұмысы әлсіреді. О баста қазақ аспаптарын зерттеудің (инструментоведение) орталығына айнала ма деген үмітпен ашылған еді ғой. Ал шеберлер жайына келейік, қазақта үлкен шеберлер бар. Шеберлер жасаған аспаптар қай жағынан алғанда да мінсіз. Мысалы, Оспанов Жақсылық, Мұса Әділов, Жолаушы Тұрдығұловтарды мен осындай шеберлер тобына жатқызамын. Айтар сыным – қазақтың көп шеберлері ағаш таңдай алмайды. Мысалы, Батыс Еуропа немесе мына тұрған Ресейдің шеберлері жасаған скрипканы алыңызшы. Ағашы текті. Ән салуға сұранып тұр. Көрдіңіз бе, сахнадағы сүйкімнің біразы осы аспаптың сұлулығына тәуелді екен. Біздің шеберлер осыны түсінуі керек. Дыбыстың сұлулығы мен аспаптың сыртқы әдемілігі таразының басындай тең тұруы керек. Ол үшін ең әуелі Эммануил Романенко, Ғинолла Исмағұлов сияқты шеберлердің технологиялық сырларын меңгеріп, ары қарай дамыту керек.
– Ізіңізді басқан өнерлі інілеріңізге нендей тілек тілер едіңіз?
– Баяғыда Дәулеткерей, Қызылғұрт руына сұлтан болып тағайындалып келгенінде, ең әуелі абақтыда жатқан дәулескер күйші, бұл кезде қартайып қалған Мүсірәліні іздеп таптырыпты, алдына алдырып, қолындағы кісенін шештіріп, домбыра шерткізіпті. Бұл Дәулеткерейдің халыққа танылып, Бапас күйші атанған кезі. Сонда да “мен сондай едім ғой” деп дандайсымапты, кемеліне келген күйші болса да басқадан үйренуге намыстанбапты. Мен жас ұрпаққа сол Дәулеткерей аталарыңдай болыңдар, өнерді, өнерліні сондай құрметтеңдер, үйренуден жалықпаңдар дер едім.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Таласбек ӘСЕМҚҰЛОВ.