Мырзатайдың әулиесі
Ел қадірлісі Әбіш Кекілбайұлы Маңғыстауға келген бір сапарында әңгімелесіп отырып:
– Ана жылы осы Маңғыстауға көп делегация келді. Ішінде Мырзатайдың әулиесі де бар, – деп жымиғаны бар...
Біздер қапелімде бұл сөзді түсінбей қалып едік, Әбекең:
– Белгілі азаматтардың бірі Мырзатай Жолдасбеков бір үлкен жиында мынадай пікір айтқан: “Маңғыстауда 362 әулие бар екен, ал 363-ші әулие – Әбіш деп тану керек”, – дегені...
Мұндағы Әбіштің “Мырзатайдың әулиесі” деп әзілдеп отырғаны өзі екен.
Тағы бірде Астанадан ұшып Ақтауға жақындағанда қалың тұман түсіп, дым көрінбей кетеді. Жолаушылар үрейленіп, қорқа бастайды. Сонда Әбіш:
– Жолдастар, қорықпаңдар. Біз әулиелі жерде ұшып келеміз және араларыңда Мырзатайдың да әулиесі бар, – деп күлген. Соның арасында аспан ашылып, ұшақ аман-есен қонады.
– Әнеки, айттым ғой, – деп Әбекең жұртты тағы күлдіргені.
* * *
Атырау облысында өткен жастар апталығына барған ақын Фариза Оңғарсынова, жазушы Мереке Құлкенов, күйші Шәміл Әбілтаев, тағы басқа да жас әншілерді аудандық партия комитетінің бірінші хатшысы қабылдайды. Дастархан басында Шәміл ағамыз Құрманғазыға, Дінмұхамед Қонаевқа арналған күйін тартып болады да:
– “Хатшы” дейтін күйім бар, соны сізге арнаймын! – дейді аудан басшысына. Ол кәдімгідей елпеңдеп, жөн-жоралғысын жасайды... Орденді озат түйешінің үйіне түскенде “Еңбек ері” туралы күйін о кісіге арнайтынын айтқанда, түйеші ағамыз да қошеметін барынша көрсетіп бағады...
Содан ара қашықтығы үш жүз шақырымдай Атырауға пойызбен қайтатын боп Сағыз стансасына түн жарымда келсе, билет жоқ. Кассадағы қызға салған кісілердің де беделі билет алуға жарамағасын:
– Көпен, – дейді ішіміздегі ірі ағамыз, – “Ара” журналының куәлігін кассирге көрсетші, қорықса да билет беретін шығар.
– Әй, қайдам, – дейді Көпен Әмірбек әзілге жығып. – Менен гөрі Шәміл ағамыздың барғаны дұрыс шығар. Кассадағы қызға күй арнаса, құдай біледі, құр қайтпайды.
Б.САҒЫРБАЙ. Астана.
* * *
Екі есікті мектеп
“Екі есікті дүкен” жазып,
Оспанхан ағамыз күлдіріп еді,
Екі есікті дүкен барын білдіріп еді.
Енді, міне,
Нарықтың заманы туып,
Екі есікті мектеп көрдік.
Екі есікті мектеп ашқан,
Ағайлар да ер екен,
Айырмасы дүкеннен
Есіктері кері екен.
Дүкенде:
Алдыңғы есік – тапшы есік,
Макарон мен тары бар,
Артқы есік тоқ – жақсы есік,
Жоқтан өзгенің бәрі бар.
Мектепте:
Алдыңғы есік – жақсы есік,
Артқы есік – тапшы есік.
Жақсы есік – тоқтікі,
Тапшы есік – жоқтікі.
Тоқ та, жоқ та,
Өз есіктерін сезеді екен.
Алдыңғы есікте – кезек екен,
Тоқ тоққа, жоқ жоққа деп,
Тоқ жағынан келіп тоқтасаң,
Қиын емес “тоққа” аса,
Оқып жатыр онда
5-6 бала көп болса.
Тоқ тоққа, жоқ жоққа деп,
Жоқ жағынан келіп тоқтасаң,
Жоқтық қысып тұр “жоқты” аса.
Әр сыныпта 30-40 бала топтасқан,
Одақ тарағанда
Ақша алып қалмай шоқ басқам.
...Ақшасы бар –
Тоқ есікті іздейді,
Ақшасы жоқ –
Жоқ есікті іздейді.
Александр АЛХАН. Шымкент.
* * *
Өтпелі кезең хикаялары
«Барға» бардым
Өмір бойы мал-жанның қамымен жүріп, ауылдан ұзап шықпаған Құрым құрдасыма “бой жазып бір демалайыншы” деген ой келді ме, бір күні маған арнайы келіп:
– Шаруа да шаршатып жүр. Қалаға барып бір серпіліп қайтсам ба деп сенен кеңес сұрай келдім. Жай-жапсарын жақсы білесің ғой, әуелі қайда барғаным жөн? – дегені.
Қазіргі заман біреуге біреу кеңес айтатын кезең бе? Өзіме де кеңес керек боп жүрген. Әйтсе де, құрдасымның тура маған бағыштап келген ниетіне көңілім көкке көтеріліп, меселін қайтармай былайша керемет кеңес бердім:
– Е... е... е! Құр-да-... с-с! Ендеше, демалысты естен кетпестей көңіліңді сергітер, өзіңді әрі-беріден соң желпінтер орын – қаладағы “Бардан” бастағаның жөн.
– “Бары” несі?
– “Бар” деген соң бар! Пейішке бармағанмен, соның бергі жағында болып қайтасың! Айтатын несі бар, қалғанын “Барға” барған соң көрерсің! – деп қызықтыра құпиялай түстім. Құрдасым шынымен де қызықты.
Содан құрдасым менің берген кеңесіммен қадамын “Бардан” бастаған ғой.
Елге оралғаннан кейін құрдасым “Барға” барғанын былайша әңгімелеген-ді:
– Сенің кеңесіңмен әрі қалаға кіргеннен “Барға” бардым. “Барда” бәрі бар екен, ішінде мен сияқтылар да баршылық екен, арақ пен шарап, сыра да мол екен. Қожайыны да нар екен, көмекшісі зыпыған жеңге екен, күні-түні ойлайтыны теңге екен. Әуен-сазы зар екен, даяшысы да өзіне пар екен. Жымың жүзімен жиі-жиі жаныма жанаса отырып, омырауын аша арқамнан қақты, еліктіре алқымын иіскетіп бақты, сөйтіп талай “мыңдықты” қақты... “Барға” барам деп, арақ-шарапқа әбден барлығып, дауысым қарлығып, бойдағы барымды бардағыға беріп қайттым, бар ақшадан айрылып, енді бармастай болып жеріп қайттым!
Аталық ӘБДЕШҰЛЫ.
Маңғыстау облысы.
* * *
Теледидардағы тәлкек
Петр Петрович Кукушкин теледидарын қоса қалып еді:
– Апатқа ұшыраған ұшақта 267 адам болған... – деп қалды диктор.
Кукушкин кідіртпей келесі желіні қосып еді, мұнда да:
– Бұл көлік апатынан... – деп жатыр екен, жайсыз хабарлардан аза бойы қаза болып қалатын Кукушкин ілезде үшінші желіні ауыстырып еді, мұнда да сөздің ыңғайы:
– Тілсіз жау – өрттен қаза болғандар, – деген жайсыз әңгіме екен.
...Кукушкин “Қайда барсаң да Қорқыттың көрі” болған хабарларға қапаланып келесісін қосып еді:
– Қарулы қаныпезердің қолынан бала демей, шаға демей бақандай... – деген хабарды естіді. Ол қанқақсатар үнді естігісі келмей, жаймашуақ ән-әуез тыңдамақ болып еді, мұнысы да:
– Алып көпір жарылып... – деп сыңсып бергені...
...Соңғысы: “Бұл жұқпалы аурудан мыңдаған адам көз жұмды” дегенінде Кукушкиннің дерті қозып, ыза-шудың екпінімен теледидарын балконнан лақтырды да жіберді...
Балконнан бөлмесіне енгені сол, жерге түскен теледидары жарылып, жалын ата шартылға ұласты.
Кукушкин сәл отырып, есін жинап еді, құлағына көршінің теледидарының дауысы естілді: “Белгілі бизнесменнің көлігі жарылып...” деп келте қайырды да: “Жаңа әзірде болған оқиға” деп диктор сөзін Петр Петрович Кукушкин тұратын үйдің мекен-жайын айтудан бастады.
Антон МАКУНИ.
* * *
Мағынасы майысқан мақалдар
Лауазым иесі орнынан түссе де,
Билік айтуын қоймайды.
* * *
“Әкім біледі” деген өседі,
“Өзім білемін” деген өшеді.
***
Демеуші болмаған фирмадан,
Қаңырап тұрған ферма артық.
***
Ұл өсірме, қыз өсір,
Қалыңмалы көл-көсір.
* * *
Рэкеттен қорыққан –
Сауда жасамас.
* * *
Қонақ есіктен,
Ұры тесіктен кіреді.
* * *
МАИ инспекторының азығы – жолда.
* * *
Ұры мен сатушы бұйырмағанын жейді.
Ермахан ШАЙХЫҰЛЫ.
Алматы.
* * *
ҚАРЫМТА
Тойға бардым, ән салып жырлап қайттым,
Той бастап, шапан киіп жырғап қайттым.
Шашуы деп өз қалтамнан 500 беріп,
Коньягін бес жұлдызды ұрлап қайттым.
ТӘРКІЛЕНДІ
Өзі би, өзі қожа әркім енді,
Үлкен сыйлау оралмас қайтып енді.
Ежірей мен безірей толып кетті,
О, тоба тәрбие де тәркіленді.
ҰМЫТПАҢДАР
Жапон, корей, немістер, ағылшындар,
Еріктерің мейлі ғой неғылсаңдар.
Бірақ та жылдамдыққа құнықпаңдар,
Мәшинені ескіртіп құртпаңдар.
Сіздерден кейін мақтанып,
Біздер мінетінімізді ұмытпаңдар.
Шайхан ХАМЗАҰЛЫ.
Тараз.
* * *
Шопырдың шошалаңы
Ері мен әйелі бұзылып қалған көліктерін жөндеу шеберханасына мықшыңдап итеріп әкеле жатып күйеуі:
– Бұны бізге сатқан кісі шынын айтқан екен, – деп қалады. Сонда әйелі:
– Не деп еді? – дегенде:
– Бұл көлік жанар майды өте көп үнемдейді деп еді... – депті күйеуі күйіне.
* * *
Екі еркектің әңгімесі.
– Әйелім рөлге отырғанда найзағайың айдалада қалсын!
– Не, құйындай ұша ма?
– Жоқ-а, айдаса болды терекке барып тіреледі...
* * *
– Шопырлық куәлік алғаныңызға көп болған сияқты еді, көлігіңізді жүргізбей жүрсіз ғой?
– Әке-күке деп әзер алған куәліктен айырылып қалсын дейсің бе!..
* * *
Бір келіншектің жолда көлігі бұзылып, бір таксиді тоқтатып, жүргізушісіне көмектесуін өтінеді. Таксист оның көлігінің асты-үстін қарап жатқанда келіншек:
– Көп жері бүлініп пе? – деп сұрайды.
Сонда біраз жерін нұқып көрген таксист:
Егер бұныңыз техника болмай, мініс ат болғанда – бұны не байлап соғымға сойыңыз, не бірден атып тастаңыз дер едім, – деген екен.
* * *
Әріптер мен тыныс белгілер тайталасы
Бірде, әріптер мен тыныс белгілері “Біздің қағаз бетіндегі рөліміз” атты біріккен мәжіліс өткізіп, бас қосуды үлкендігін пайдаланып бас әріп ашыпты.
“Мен барлығыңның да бастығыңмын. Себебі, қағаз бетінде ең бірінші болып мен жазыламын”, – деп ол сөзін аяқтай бергенде көп нүкте: “Егер, сенің алдыңда жазылмаған сөз болса әуелі мен тұрмаймын ба?!” – деп ренжи бастағанда, тырнақша: “Ағайындар, босқа қызыл кеңірдек болмаңдар, көп нүктенің алдында әуелі мына көкең тұрады”, – депті.
Жиналғандар: “Е, солай екен-ау-ә”, – деп тырнақшаның астына көпшік қоя бергенде, үтір сөз алып: “Құрметті мырзалар мен ханымдар, қағаз бетінде мына біздің рөліміз жоғары, сондықтан біз сендерден бір саты жоғары тұрамыз”, – деген ғой. Сонда нүкте: “Тоқта-ей, осы тұрған жеріңде “қалпағыңды қайырып жіберейін бе? Біз болмасақ, сендерде вообще тормоз жоқ қой”, – деген екен.
Мына сөзге үтір шыдамай: “Сөзім дәлелді болу үшін сіздерге дәлел келтірейін. Баяғыда түрмеге айдалған біреудің қолына қағаз беріп жіберіп, онда “Атуға болмайды босатуға” деп жазылған екен. Ал сонда, мына біздерді дұрыс пайдаланбаудың кесірінен бір адам атылып кетіпті. Егер, біз “болмайдыдан” кейін тұрғанымызда ол адам тірі қалатын еді. Жазым болғанда, бізді “атуғадан” кейін қойып, ол адам шейіт болып кетіпті”, – дейді өкінішпен.
Жиналғандар мұның айтқаны шынында да дұр-р-ыс екен-ау, сондықтан үтекеңді сыйлау керек десіп отырғанда нүкте: “Әй, сендер не деп мыжып отырсыңдар, егер біз болмасақ, сендер сағызша со-зы-лып, я әңгіме бітпейді, я қағаздың бетіне де сыймай кетесіңдер ғой. Сондықтан, қағаз бетіндегі біздің рөліміз жоғары, оны біліп қойыңдар, біз әңгіменің түйініміз”, – деп екіленген көрінеді.
Сол кезде сұрау белгісі орнынан атып тұрып: “Так, сендер біздің рөлімізді түсінбей “дырылдап” кетіп барасыңдар. Егер біз болмасақ, сөйлемнің де, сөздің де мағынасы кетер еді. Мысалы, бастық жұмысшыға бізді пайдаланбаса қалай ғана ұрсады? Әрине, сұрау белгісін қойып ұрсады. Мәселен: “Сен неге жұмысқа кешігесің?” Болмаса әйелі күйеуіне: “Әй, сен не сүмірейіп таң атқанда келіп тұрсың? Ой, қайыршы, түнімен қайда жүрсің?” – демей ме?! Біз тақырыптан кейін келсек те, не болмаса сөздің ең артынан келсек те жұрттың бәріне үрей туғызып тұрмаймыз ба?” – деп өжектеп бара жатқанда сызықша: “Сен сұреке, неге қоқаңдайсың осы? Әй, осы екі адам сөйлескенде сөз басында біз тұрамыз ғой! Ал бізді қоймай екі мықтыңды сөйлетіп көр!” – деп ақилана бастапты. Осы сәт леп белгісі: – Ағайындар, құр босқа керілдеспесек. Қағаз бетінде де, басқа жерде де сөздің соңында біз тұрмасақ, сендердің көк тиын құндарың жоқ. Атойласа да, бастықтар айқайласа да, бірдеме істеуге шақырса да, бұйырса да бізсіз сендердің күндерің жоқ! – деп кергиді. Бұларды тыңдап жайылып жатқан ақ қағаз: “Иә, бұл айтқандарың да жөн шығар, бірақ күңкілдеспей-ақ, ұжым болып, бір-бірімізбен “үйелмелі-сүйелмелі” болып, кемшілігімізді көрсек те көрмеген болып жүре берейік”, – дегенінде, бәрі осы бір тұрлаулы сөзге тоқтаған екен дейді.
Мұқанбетулла КЕМЕР. Ақтөбе облысы.
______________________________
Мүйісті жүргізген Берік САДЫР.