Әрбір егемен мемлекеттің өз дамуының негізгі бағыттарын айқындайтын конституциялық саясаты болады. Қазақстан Республикасының конституциялық саясатының негіздері 1995 жылғы 30 тамызда бүкілхалықтық референдумда айқындалған болатын. Соның нәтижесінде республиканың қолданыстағы Конституциясы қабылданып, өмір талаптарына орай 1998 және 2007 жылдардағы конституциялық реформалар барысында оларға түзетулер енгізілді.
Еліміз тәуелсіздігінің алғашқы күндерінен-ақ Мемлекет басшысы – Елбасы Н.Ә.Назарбаев жүргізіп отырған сарабдал конституциялық саясат арқасында Қазақстан бүгінгідей жетістіктерге жеткені баршаға аян. Ата Заңымыз қабылдануын кезекті рет мерекелеу қарсаңында мынаны атап өтпеуге болмайды – осы жылдар ішінде Қазақстанда жасалған игі істердің бәрі де Конституция қағидалары сақтала отырып жасалды.
Соңғы кездері құқық теориясы мен практикасында “конституциялық саясат” және “конституция” деген категориялардың арақатынасын зерттеуге көп көңіл бөлінуде.
Сонда конституциялық саясат дегеніміз не?
Меніңше, мемлекеттік саясаттың бір түрі ретінде конституциялық саясат мемлекеттік органдар мен азаматтық қоғамның елдің конституциялық дамуын конституциялық-құқықтық реттеудің, оңтайландырудың тиімді тетігін құру жөніндегі ғылыми негізделген, дәйекті және жүйелі түрдегі қызметі болып табылады. Ол стратегиялық жоспардың заңдық идеялары мен қағидаттарын әзірлеу мен іске асырудан, Конституция мен конституциялық заңнаманы қабылдаудан, жетілдіруден және жүзеге асырудан тұрады.
Көптеген ортақ белгілері болуына қарамастан, “конституциялық саясат” және “конституция” ұғымдарының барлық қырлары бір-біріне тұспа-тұс келе бермейді. Конституциялық саясаттың мән-мағынасы едәуір кеңірек және ол Конституция мен қолданыстағы заңнаманы жүзеге асыру негізінде конституциялық құрылысты заңдық тұрғыдан бекіту және қорғаудан, мемлекеттік билікті қолданудан, тұлғаның құқықтары мен бостандықтарын іске асырудың негізгі ұйымдық-заңдық шарттарын жасап беруден, мемлекеттік-саяси қатынастар саласы мен азаматтық қоғам аясы арасындағы тепе-теңдікті ұстаудан тұрады.
Мемлекеттің Негізгі Заңы мемлекеттің конституциялық саясатын жүзеге асыру құралы болып табылады. Өз кезегінде, конституциялық реттеу мен оның әдістерінің ерекшелігіне қарай Конституция нормалары тікелей және жанамалай қолданылады. Егер конституциялық реттеудің жоғары деңгейінде, әдетте, конституциялық нормалар жеткілікті болып жатса, мемлекеттік органдар мен азаматтар арасындағы конституциялық құқықтық қатынастарда олардың құқықтары мен міндеттері формалды түрде көбірек айқындалып, белгіленуі қажет. Бұл әкімшілік, азаматтық, еңбек, қылмыстық, жер, қаржы құқығының және оның өзге де салаларының нормаларымен қамтамасыз етіледі. Соңғы жағдайда конституциялық нормалар, құқықтың тиісті салаларында нақтылана келе, жанамалай қолданылады. Сонымен бірге бұл Конституция нормаларының тікелей қолданылуы тоқтайды дегенді білдірмейді.
Конституциялық нормалар Конституцияда көзделген заңнамалық актілерді шығару түрінде де қолданылуы мүмкін. Мәселен, Негізгі Заңның тиісті нормаларын орындау мақсатында Президент туралы, Парламент және оның депутаттарының мәртебесі, Үкімет, сайлау, республикалық референдум, сот жүйесі және судьялардың мәртебесі, Конституциялық Кеңес туралы және т.б. конституциялық заңдар қабылданды.
Кей жағдайларда Негізгі Заң құндылықтар жүйесін бекітіп, оларды құқықтық реттеуді, іске асыру және қорғау кепілдіктерін белгілеуді заң шығарушының айрықша құзыретіне жатқызады. Мысалы, Конституцияда белгіленген құндылықтар иерархиясына сәйкес адамның және азаматтың құқықтарын, бостандықтары мен мүдделерін қорғау Қылмыстық кодекстің бірінші кезектегі міндеті деп айқындалған. ҚК Ерекше бөлімінің құрылымы да осыны ескере отырып құрастырылған. Қылмысқа қарсы күрес проблемасына деген мұндай жан-жақты ұстаным бірнеше міндеттің атқарылуын: қылмыстың алдын алуды, оған қарсы күресті, адам құқықтарын қорғауды, қылмыс жасаған адамдарды уақтылы түзеуді қамтамасыз етеді.
Конституциялық құндылықтардың мазмұнын заңнамалық толтыру кезінде қайшылықтар болуы мүмкін. Осы игіліктер мен оларға қол сұғылуына мемлекет тарапынан шара қолдану деңгейінің арақатынасы халықтың құқықтық мәдениетіне, әлеуметтік-экономикалық жағдайларға, тарихи кезеңнің ерекшеліктеріне және т.б. қарай әртүрлі болуы мүмкін. Мәселен, сөз бостандығы құқығын және тұлғаның абыройы мен қадір-қасиетінің қорғалуына құқығын заңнамалық реттеу мәселелері жала жапқаны және қорлағаны үшін қылмыстық жауаптылық шараларын белгілеуге қатысты пікірталас туындауына негіз болды.
Осылайша, конституциялық және жай заңдар, заңға тәуелді актілер қабылданғанда, сондай-ақ бүкіл құқық қолдану практикасы қалыптастырылғанда негіз етіп алынатын Конституция еліміздің конституциялық саясатын білдірудің негізгі нысаны болып табылады деп айтуға болады.
Конституциялық саясат та мемлекеттің өзі сияқты үнемі дамуда болады, өйтпеген күнде ол дамудың “тежегішіне” айналады. Конституцияның өзінде оған өзгерістер мен толықтырулар енгізу тәртібі көзделген. Қазақстанда 1998 және 2007 жылдары жүргізілген конституциялық реформалар соның жарқын дәлелі. Уақыт бұл шешімдердің дер кезінде және дұрыс қабылданғанын көрсетті.
Қазақстанның конституциялық саясатының негіздері туралы айта келе, еліміздің конституциялық дамуының тұжырымдамасын айқындаудағы Мемлекет басшысының айрықша рөлін атап өту қажет. Негізгі Заңға (40-бап) сай республика Президенті Конституцияның мызғымастығының нышаны әрі кепілі болып табылады. Қазақстанның қоғамдық және саяси өміріндегі демократиялық қайта өзгертулер, нарықтық экономика талаптарына сай жүргізілген экономикалық реформалар, қоғамдық келісім мен саяси тұрақтылық, азаматтық қоғам институттарының қалыптасуы – осының бәрі де президенттік басқару нысаны енгізілуімен тікелей байланысты.
Бұған Мемлекет басшысының Конституцияның әлеуеті өмірдің барлық салаларында мейлінше толық іске асырылуын қамтамасыз ету жөніндегі қатаң талабы сеп болуда. Президенттің 2002 жылғы 20 қыркүйектегі Жарлығымен мақұлданған Құқықтық саясат тұжырымдамасында Конституцияның құқықтық идеялары Қазақстанда демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеуметтік мемлекет институттарын орнықтыруға бағытталған заңнамалық, ұйымдық және басқа шараларда жүзеге асуға тиіс деп атап өтілді. Өткен жылы тамыз айында Мемлекет басшысы бекітіп, қазір қолданылып жүрген 2020 жылға дейінгі Құқықтық саясат тұжырымдамасында бұл бағыт сақталды, және Конституцияның қағидаттары мен нормаларын, ең алдымен, мемлекеттік билік органдары мен оның лауазымды адамдарының қызметінде толыққанды іске асыру, бұл ретте Конституцияны тікелей қолданумен қатар ағымдағы заңнама және құқық қолдану арқылы оның әлеуетін қамтамасыз ету конституциялық құқықтың маңызды міндеті ретінде айқындалды.
Өзінің стратегиялық бағыт-бағдарын таңдап алған мемлекет пен қоғам үшін қолданыстағы Конституцияның реттеушілік әлеуеті әлі де сарқылған жоқ. Конституцияда бекітілген Қазақстан Республикасы конституциялық құрылысының негіздері, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтары, меншік нысандары еліміздің ұзақ мерзімді қажеттіліктері мен тарихи даму үрдісін ескереді. Осы Конституция негізінде ұлттық заңнама өмір сүріп, мемлекеттік және қоғамдық институттар құрылып, дамып отырады.
Осы үздіксіз үдеріс кезінде Негізгі Заң талаптарына жауап беретін конституциялық практика қалыптасуы үшін қажетті барлық жағдайды жасау, конституциялық нормалардың іс жүзінде қолданылуын және олардың бірізді қолданылуын қамтамасыз ету өте маңызды.
Осы күрделі мәселелерді шешу үшін республикада тиісті өкілеттік берілген органдар жүйесі қызмет істейді. Конституциялық заңдылықты қамтамасыз ету кешенді және көпдеңгейлі міндет болып табылады, оның жай-күйі үшін біртұтас мемлекеттік биліктің барлық тармақтары, құқық қорғау органдары, қоғамдық-саяси институттар, сондай-ақ азаматтар жауапты.
Бұлардың бәрі де өз міндетін ойдағыдай атқарып жүр деп ойлаймын. Конституция қабылданған күннен бері ондағы көзделген түбегейлі құндылықтарды жүзеге асыру үшін аз жұмыс атқарылмады. Адам құқықтары мен бостандықтарының сақшысы – тәуелсіз сот жүйесі құрылып, үнемі жетілдірілуде. Прокуратура органдарының жоғары қадағалауы кез келген заң бұзушылықты анықтауға ғана емес, оның жолын кесуге де мүмкіндік береді. Адам құқықтары жөніндегі уәкіл институты құрылып, оның қызметі мемлекеттік құқық қорғау тетіктерін толықтырды.
Республика Президентінің үстіміздегі жылғы 29 қаңтарда Парламент палаталарының бірлескен отырысында жарияланған Қазақстан халқына Жолдауында бүкіл Қазақстан қоғамын, соның ішінде құқық қорғау жүйесін де жаңғырту қажеттігі туралы айтылды. Мемлекет басшысы қылмыстық саясатты ізгілендіруге, екпінді ішкі ведомстволық мүддеден азаматтардың құқықтарын қорғауға қарай ауыстыруға, сондай-ақ халықаралық жоғары стандарттарға жауап беретін жаңа құқық қорғау жүйесін қалыптастыруға қарай алған бағытымыз жалғаса беретінін және бір рет қуаттады.
Қазақстан өз ішіндегі адам құқықтарына қатысты жағдайлар бойынша халықаралық құқық қорғау құрылымдары алдында ақталумен ғана шектеліп, “қорғаныс” шебін ұстап келген уақыт өтті. Енді біз кем-кетігімізді түзеп қана қоймай, басқа елдер үшін үлгі де бола алатынымызды көрсетуге дайынбыз.
Сонымен қатар кемшіліктердің бәрі де толығымен шешілді деп айтуға әлі ерте екенін ел басшылығы жақсы біледі. Ең бастысы – мемлекетіміз осы бағыттағы жұмысты жалғастыра беруге ниетті екенін айқын білдірді.
Конституциялық заңдылықты қорғау және Конституция ережелерін бірізді түсіндіру тетігінде Конституциялық Кеңес мамандандырылған мемлекеттік орган болып табылады.
Қазақстанның конституциялық құқығы дамуына қарай отырып, қазіргі ұлттық конституциялық саясаттың жекелеген тұжырымдамалық бағыттарын Конституциялық Кеңес қорыта жинақтағанын атай кеткен жөн. Өткен жылдар ішінде Конституциялық Кеңес 180-ге жуық өтініш қарап, 140-тан астам нормативтік қаулы қабылдады.
Конституцияның нормаларын ресми түсіндіру немесе заңдардың конституциялығын тексеру туралы өз шешімдері арқылы Конституциялық Кеңес заң шығарудың басымдықтарын және конституциялық құқықтық практиканың векторларын белгілейді. Республиканың қолданыстағы құқығы жүйесінің бастаулары мен иерархиясын, Парламенттің, Үкіметтің, соттардың, прокуратура органдарының конституциялық өкілеттігін, заң шығармашылығы үдерісінің негіздерін айқындау, біртұтас мемлекеттік билік тармақтарының органдары арасындағы тежемелік әрі тепе-теңдік жүйесінің іс-әрекет тетігін, тілдердің мәртебесін, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарын заңмен шектеудің конституциялық жол берілетін шектерін екшелеу бойынша тұжырымдамалық ұстанымдарды да Конституциялық Кеңес бекіткен болатын.
Мәселен, 2001 жылғы 21 желтоқсандағы №18/2 қаулыда Конституциялық Кеңес Конституцияның “Қазақстан Республикасы өзін ... әлеуметтік мемлекет ретінде орнықтырады;.. ” деп жазылған 1-бабының 1-тармағына ресми түсіндірме берді. Бұл конституциялық норма Қазақстанның, мемлекет мүмкіншілігіне қарай отырып, өзінің азаматтарына игілікті өмір сүру үшін жағдай жасауға және жеке адамның еркін дамуы арқылы әлеуметтік теңсіздікті жұмсартуға міндеттеме алатын мемлекет ретінде дамуға ниет танытады дегенді білдіреді.
2008 жылғы 27 ақпандағы №2 нормативтік қаулыда Конституциялық Кеңес, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарын шектеудің конституциялық жол берілетін шектеріне қатыстыра отырып, егер мұндай шектеу заңды түрде негізделген мақсатқа барабар және әділдік талаптарына жауап беретін, конституциялық маңызды құндылықтарды қорғау үшін тепе-тең, мөлшерлес және демократиялық мемлекетте қажетті болса, онда адамның құқықтары мен бостандықтары конституциялық құрылысты қорғау, қоғамдық тәртіпті, адамның құқықтары мен бостандықтарын, халықтың денсаулығы мен имандылығын сақтау мақсатында шектелуі мүмкін, деп атап көрсетті.
Қазақстанның мемлекеттік және өзге де тілдерінің мәртебесі туралы конституциялық нормаларға да Конституциялық Кеңес ресми түсіндірме берді (1997 жылғы 8 мамырдағы №10/2 қаулы және 2007 жылғы 23 ақпандағы №3 қосымша қаулы). Конституциялық Кеңестің түсіндірмесіне сәйкес, қазақ тілінің мемлекеттік тіл ретінде конституциялық жолмен баянды етілуінен келіп шығатыны, қазақ тілі Қазақстан мемлекеттілігін айқындайтын факторлардың бірі болып табылады, оның егемендігін рәміздейді және Қазақстан халқының бірлігін білдіретін, республиканың конституциялық-құқықтық мәртебесінің элементі болып табылады. Мемлекеттік тілдің жоғары саяси-құқықтық мәртебесі оның жария-құқық саласында қызмет етуінің айрықшылығы не басымдылығы Конституцияда баянды етіліп, заңдарда белгіленуі мүмкін екендігімен расталады. Заңнама және құқық қолдану практикасы Конституцияның 14-бабы 2-тармағының нормасын ескеруге тиіс, бұл нормаға сай ешкімді ешқандай, соның ішінде тіліне байланысты, кемсітуге болмайды.
Заңдарды немесе өзге де нормативтік құқықтық актілерді не олардың жекелеген нормаларын конституциялық емес деп танып және олардың күшін жоя отырып, Конституциялық Кеңес “жағымсыз заң шығарушы” ретінде жиі көрініп отырады. Конституциялық Кеңес 25 заңды және халықаралық шартты, атап айтқанда, “Қазақстан Республикасының Парламенті және оның депутаттарының мәртебесі туралы” Қазақстан Республикасының Конституциялық заңына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” Конституциялық заңды, Азаматтық кодексті (Ерекше бөлім), “Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне діни сенім бостандығы және діни бірлестіктер мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” Заңды, Қылмыстық, Азаматтық іс жүргізу кодекстерінің, “Жылжымайтын мүлікке құқықтарды және онымен жасалатын мәмілелерді мемлекеттік тіркеу туралы”, “Нотариат туралы” заңдардың, “Байқоңыр” кешенін жалға беру туралы Шарттың, Құқық қорғау органдарының “Байқоңыр” кешені аумағында құқық тәртібін қамтамасыз етудегі өзара іс-әрекеті туралы келісімнің нормаларын толығымен немесе бір бөлігінде конституциялық емес деп тапты.
Сонымен бірге конституциялық бақылау органдарын құқық теориясында “жағымды заң шығарушы” деп те атайды, өйткені өз шешімдерінде олар тексерілген актінің конституциялық еместігін атап қана қоймай, анықталған кемшіліктерді жоюдың оңтайлы жолдарын да ұсынып отырады. Олар формальді түрде жаңа құқық нормасын жасамай, жалпы қағидаларды айқындап отырса да, дегенмен, оның конституциялық негізін қалап, жаңа заңнамалық реттеу өлшемдерін қалыптастырады, сондай-ақ кездескен қайшылықтар заңнамалық жолмен реттелгенге дейін қолданылатын ережелерді айқындайды. Осы жылдар ішінде Конституциялық Кеңестің құқықтық ұстанымдарына сәйкес 65 заңға өзгерістер мен толықтырулар енгізілді. Олар қылмыстық қудалау органдарының қылмыстық іс қозғау туралы қаулыларына сотқа шағымдану, айыпталушының өзіне қатысты қылмыстық істі алқабилер қатысатын соттың қарауы туралы өтінішті алдын-ала тергеудің соңында ғана емес, соттың өзінде де мәлімдеуі, мемлекет есебінен жәбірленушілерге өтемақы төлеу және білікті заң көмегін көрсету, “мемлекет көрсететін қызмет” пен “мемлекеттік функция” ұғымдарының ара-жігін ажырату мәселелеріне және т.б. қатысты.
Өз қызметінде Конституциялық Кеңес, түптеп келгенде, ел Президенті айқындаған қазіргі заманғы конституциялық-құқықтық саясаттың векторларын дамытады. Парламент, Үкімет және мемлекеттік биліктің басқа да органдары конституциялық бақылау актілерінің тегеурінді сипатын мойындап, Конституциялық Кеңестің қаулылары мен жолдауларындағы нормативтік-құқықтық ескертпелер мен ұсыныстарды Конституция нормаларының мәні мен мазмұнын түсінудегі ақиқат деп қабылдайды.
Қорыта келе, “конституциялық саясат” және “конституция” ұғымдары мемлекет пен қоғам санасына сіңіп, жыл санап нығайып келе жатқанын атап өткім келеді. Енді бұл категорияларды түсініп қана қоймай, оларды басшылыққа алуға қол жеткізуіміз керек. Қолға алынып жатқан шаралар сәттілікпен аяқталуы үшін олар терең әрі жан-жақты байыптауды қажетсінеді. Республика Президенті бірнеше рет қайталап өткендей, барлық мемлекеттік органдар, азаматтық қоғам өкілдері, әрбір қазақстандық тізе қосып, еселі еңбек еткенде ғана алдымызға қойған биік мақсаттарға жететін боламыз.
Игорь РОГОВ, Қазақстан Республикасы Конституциялық Кеңесінің Төрағасы.