Елімізде тағы бір айтулы күн, 1 наурыз – Алғыс айту күні жарияланды. Аты айтып тұрғандай, жанға жылылық, көңілге қуаныш сыйлайтын мереке. Осы мерекенің төңірегінде Қазақстан Республикасы Президенті жанындағы Мемлекеттік басқару академиясының профессоры, философия ғылымдарының докторы Төлеуғали БӨРІБАЕВПЕН әңгімелескен едік.
– Әуелі әңгімемізді атаулы күннің өмірге келуіне бастамашы болған Қазақстан халқы Ассамблеясы жөніндегі ойыңыздан бастасақ. Біздің қоғамдағы Ассамблеяның рөлі қандай?
– Ассамблея бүгінде заңды түрде бекітіліген мәртебесі бар іргелі ұйымға айналды. Осы тұрғыдан алғанда қазақ халқы мен басқа этнос өкілдерінің ынтымақтастығын нығайту жауапкершілігі Ассамблеяға жүктелген. Алғыс айту идеясының Ассамблеядан шығуының өзі де оның саяси деңгейінің жоғарылағандығының дәлелі. «Мәңгілік Ел» идеясының темірқазығы да Ассамблея қызметімен астасып жатыр. Өйткені, бірлік, тәуелсіздік, ұлттық құндылықтарды орнықтыру осындай іргелі ұйымнан бастау алуы тиіс. Ұлтаралық татулықтың негізі болатын ұлы құндылықтарды ұлықтауды Ассамблея тарапынан жасалған саяси қадам ретінде бағалауға болады.
– Бірлік туралы айтып қалдыңыз, қазақ қоғамында жиі айтылатын осы сөз іс жүзінде қаншалықты деңгейде жемісін беріп отыр?
– Рас, жиі айтылады. Елбасы ширек ғасыр бойы елдің ішкі бірлігі туралы әңгімені жиі қозғап келеді. Ұлтымыздың татулығы, ауызбірлігі, еліміздің тыныштығы, азаматтық келісім – бәрі-бәрі қоғамның баға жетпес байлығы. Асыра айтқандық емес, тәуелсіздіктің негізі де осылар. Қоғамдық дамудың іргетасы да мықты бірліктен құралады. Уақыт өткен сайын, жыл өткен сайын бірліктің ең маңызды құндылық екенін түсініп жатырмыз ғой. Төрткіл дүниедегі, берекесіздік жайлаған елдердегі оқиғалар осының дәлелі. Бірлігі болмаған елде береке де болмайды. Бірлігі жоқ елде даму да болмайды. Демек, елдің дамуының көзі, алға жылжуымыздың тетігі осы бірлікке негізделген. Қазақстан әлемдегі озық отыз елдің қатарынан көрінуге алдына асқаралы мақсат қойып отырса, ол да іс жүзіндегі бірліктің арқасында.
– Әрине, ұлтаралық татулық пен елдің ішкі бірлігінің сақталуында мемлекет құраушы ұлттың үлесі зор екені сөзсіз. Ұлтаралық қарым-қатынасты орнықтыру барысында қазақ халқы мейлінше толерантты болуы керек дегенге қалай қарайсыз?
– Толеранттылық дегеніміз біреуді сол қалпында қабылдаудан бастау алады. Яғни, басқа ұлттың өкілі ретінде оның құндылықтарын, дүниетанымын, тілін, мәдениетін сол қалпында қабылдау деген сөз. Толеранттылық – өзара сыйластықтың негізінде бірін бірі түсінуден, біріне бірі ілтипат білдіруден туындайтын ұғым. Кейбіреулер толеранттылықты төзімділікпен, шыдамдылықпен байланыстырып жатады. Басқалай айтқанда, біздің қоғамдық сананың деңгейінде айтатын болсақ, толеранттылықты тек қана қазақтарға тән қасиет деп есептейді. Яғни, қазақтар төзімді, сабырлы болуы керек дегендей. Задында, толеранттылық – қазақ ұлты мен басқа этнос өкілдерінің бәріне ортақ қасиет.
– Толеранттылық демекші, басқа елдердегі оның көрінісі қандай?
– Толеранттылық деген ұғымның өзі Еуропадан келген құндылық. Ал, бірақ, олардың таным-түсінігіндегі толеранттылық мәселесінің қандай екендігіне бүгінде анық көз жеткіздік. Мысалы, кеше Сириядан, Ливиядан миллиондаған босқын қарт құрлыққа қарай жөңкілген кезде еуропалықтар шулап қоя берді емес пе? Елдік мүдде алдыңғы қатарға шыққанда, қандай төзімділік болуы мүмкін?
Елдің мүддесін, ұлттың мүддесін қорғауға келгенде, сақтауға келгенде толеранттылық тезіне жүгінуге болмайды екен. Егер сен өзіңнің ұлттық мүддеңді, ұлттық құндылықтарыңды сыртқы ықпалдастықтан қорғай алмасаң, толеранттылықтың қандай пайдасы бар? Жоғарыдағы толеранттылық дегеніміз екі жақты болуы керек деп отырғанымыз да сондықтан.
– Ендеше, толеранттылық дегеніміздің баламасы төзімділік дегеннен гөрі өзара сыйластыққа көбірек келетіндей ме, қалай?
– Дұрыс айтасың, сыйластыққа көбірек келеді. Қазақ та «сыйлағанның құлымыз» деп жиі айтады емес пе! Сені халық деп, ел деп қабылдап, мойындаса, сенің ұлттық құндылықтарыңды асқақтата білсе, сенде де оның құндылықтарына деген түзу көзқарас қалыптасады ғой. Оларға сый-құрметпен қарайтын боласың. Дінін, әдет-ғұрпын, дәстүрін сыйлауға мүдделілік танытасың. Яғни, заманауи толеранттылық дегеніміз – өмір сүрудің жаңа бір жағдайдағы үлкен бір формуласы. Сыйластыққа негізделген толеранттылық бүкіл демократияның негізі десе де болғандай.
– Енді бүгінгі әңгімеміздің басты темірқазығы болған Алғыс айту күніне тоқталсаңыз.
– Алғыс айту күні Қазақстан халқы Ассамблеясы тарапынан қабылданды ғой. Бұл – біздің қоғам үшін өте қажетті шара. Мысалы, біздің қай-қайсымыз да дүниеге келгеніміз үшін, тәрбиелегені, азамат қатарына қосқаны үшін ата-бабамызға, ата-анамызға алғыс айтамыз. Сондай-ақ, Қазақстан халқы бір-біріне деген ізгі сыйластықтың арқасында бейбіт, бақуатты өмір сүріп жатыр.
Алғыс айтудың тарихи астарына үңілетін болсақ, кешегі Кеңес өкіметінің өктем саясатының негізінде қазақ даласына қуғын-сүргінге ұшыраған, зорлықпен көшірілген этнос өкілдері келді. Қазақ халқы хал-қадерінің келгенінше көмектесіп, үйіне паналатып, бір тілім нанды бөлісіп жеді. Талай адамды ажалдан арашалап қалды. Қуғын-сүргінге ұшырағандар түгілі, тұтқынға түскен жауына да мейіріммен қараған ел емеспіз бе. Жақында «Егемен Қазақстанның» 2 ақпандағы санында «Құрғақ қымыз» (Қ.Әбілдинов) атты мақала жарияланды. Сонда айдалада өлімші халде жатқан неміс тұтқыны Рудольф Штрохты қой бағып жүрген бір қазақ тауып алып, үйіне әкеліп қымызбен емдеп, аман алып қалған. Рудольф Германияға аман-есен оралған соң қымыз өндірісін жолға қояды...
Бұл – бір ғана мысал. Қазақтың қайырымдылығы арқасында өмірге қайта оралған Штрохтардың ұрпағы аға буынның атынан алғысын білдіріп жатса, мәртебе емес пе! Жақсылыққа жақсылық деген осы болар. Ендеше, қиын кезеңде қолұшын созған халыққа алғыс айту біздің қоғамның тарихи санасының жетілгендігін көрсетеді.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Ғабит ІСКЕНДЕРҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан».
АСТАНА.