Міне, қазіргі қазақ қоғамында осындай, мал құлағы болмаса, адам құлағына аса ауыр естілер, түрпідей тиер, тіпті, төбе шашыңызды тік тұрғызып тіксіндірер келеңсіздіктердің көбірек орын алып, соңғы уақытта тыйылудың орнына арамшөптей қаулап өршіп бара жатқаны өкіндіреді-ақ.
Алыс-жақын айналамызды індеттей жайлап, жарқын жақсылықтарымыздың өзін жуып-шайып кетіп жатқан, кеудемізді күрсініске толтырған сол бір жексұрын келеңсіздіктің аты – қатыгездік. Ал енді осы қатыгездік неден, адамдардың қандай іс-әрекет амалдарынан көрініс тауып жатыр деген мәселеге келейік. Іштен шыққан баласын, әлі өмірге көзін ашып үлгермей іңгәлаған шаранасын далаға, дәретханаға лақтырып жатқан бетсіз қыздарымыздың бетпақтығынан өзіміз бетімізді басатын болдық. Апыр-ай, өз сәбиін өлімге қалай қияды екен? Жауыздықпен астасқан нағыз азғын қатыгездік осы болар. Мұндай мұндарларды қара жер қалай көтеріп тұрғанына қайран қаласың. Бұл сорақылықты ешқандай себеппен, салдармен, жағдаймен, жайсыздықпен ақтап алуға болмайды.
Асқан қатыгездікпен кісі өлтіру азаймай тұр. Алдын кесіп өткенді, бақайы-
ның ұшын байқамай басып кеткенді оңдырмай жазалау, «тәубесіне» келтіріп «сыбағасын» беру салтқа айналыпты. Біреумен сөзге келіп керісіп қалса да, әріптесінен әйелін қызғанса да, анда-санда мауқын басып, бел суытып жүрген жас тоқал әлдебіреумен әуейі болса да өз сотымен, өз үкімімен өштескенге өлім жазасын кесу дәстүрге еніпті. Нағыз ортағасырлық жабайы надандық осы болар. Күйеуіне ерегіскен әйел өшін өгей баласынан алып, өлтіруге тапсырыс беріп, арам пиғылын орындатқан сұмдықты да көрдік. Осы масқараны жасаған қазақтың әйелі. Айырылысып кеткен әйелін артынан аңдып жүріп бензин шашып өртеп жіберген өңезді де естіп, «Астапыралла!» дегенбіз. Сол сорақылықты істеген басқа емес, өз қазағымыздың жігіті. Міне, осындай сұмдықтардың бірінің ізі басылып ұмытыла бастаса, тағы бір жерден екінші сұмдық бұрқ ете түседі.
Айдың-күннің аманында жұрттың жағасын ұстатар қанқұйлы қылмысқа бару, қолын қанға малу, кісі өлтіру ешбір ақылға сыймайды. Осыншалық қаражүрек қатыгездік біздің қазақтың қанында да, заңында да жоқ еді ғой. Тіпті, біреу алдында айыпты болып қалса да «Алдыңа келсе, атаңның құнын кеш» деп отыратын кешірімді қазақ едік қой. Әй дейтін ажа, қой дейтін қожа қалмағаны ма деп те назалануға мәжбүрміз. Өйткені, қатыгездікті барынша асқындырып, кісі өлтіруші кісәпірлікті үдете түскендер қатарында заң және құқық қорғау орындарының қызметкерлері жиі-жиі бой көрсетуде. Халықты қылмыстан қорғайтындар сөйтіп жатса, мұның қасқырға қой бақтырғаннан несі артық, қатыгез кісі өлтірушілікке қайтіп тосқауыл қоймақпыз?
Бірақ бізді алаңдататыны ол емес. Заң орындары өз қорасындағы жолсыздық пен заңсыздықты бізсіз-ақ өздері жөнге салып, ретке келтіре жатар. Бізді қинайтын да мазалайтын сұрақ: бүгінгі қазаққа бұрынғы қазақта болмаған қатыгездік, қанішерлік қайдан келді? Қазақтың көзін қара тұман шел жауып, бір-біріне неге сонша жауығып, қылт етсе бір-бірін пышақтап, бауыздап, атып, асып, буындырып, тұншықтырып, өртеп өлтіруге дайын тұрады? Бұл сұрақтың нақпа-нақ жауабын айқындап айту да қиын. Бұл арада түгел қазақты айтып, тұтас халықты қаралап тұрмағанымыз түсінікті шығар. Десек те, бір биеден ала да, құла да туады дегендей, арамызда ынсапсыздар, мейманасы тасығандар, тәрбие көрмеген көркеуделер, күншілдер, көреалмаушылар, оңай олжаға құнығушылар, тағы басқа сұмырайлар мен сұмпайылар жетіп артылады. Қанқұйлы қатыгездік те осылардан, осы тараптан шығып жатыр.
Қаражүректерді жайлаған бұл қатыгездіктен бүгінгі қазақ қоғамының шегіп отырған зардап-зияны аз емес. Қатты опындырып, көп реттерде қайғы-қасіретке душар етуде. Көп аналар аңырап, әйелдер жесір, балалар жетім болып қалуда. Күні кеше Өскеменде погонды хайуан қанішерлердің қолынан асқан қатыгездікпен қаза тауып қыршынынан қиылған қос өреннің де артта қалған бес баласының көз жасының обалы кімге болмақ? Басынан сөз асырмайтын басқа пасық та сасық кеуделер алдағы уақытта әлі де қатыгездіктің қанды дәстүрін жалғастыра бермек пе? Күллі жұртшылық қауым болып ойланатын сұрақ, толғанатын түйткіл осы.
Қатыгездік қазір бүкіл қоғамның ащы жанайқайын туғызуда. Адам жүрегіндегі Алла берген ең үздік қасиеттер – махаббат пен мейірім, қайырым мен қанағат екендігін әсте ұмытуға болмайды. Олай болса, осынау қайырымсыздық синдромына, талайларды қайғыға батырып жатқан қатыгездікке қарсы бүкіл қоғам, жалпы халық болып күресу керектігі күмән тудырмақ емес деп ойлаймыз.
Қорғанбек АМАНЖОЛ,
«Егемен Қазақстан»