Осы тұрғыда Елбасы өз еңбегінде осы құндылықтарымызды дәлелдеп, сараптау барысында негізгі әрі қажетті үш тарихи дәйекке сүйенеді. «Біріншіден, протомемлекеттік бірлестіктердің дені қазіргі Қазақстан аумағында құрылып, қазақ ұлты этногенезінің негізгі элементтерін құрап отырғандығы; екіншіден, тарихымыздағы зор мәдени жетістіктер шоғыры даламызға сырттан келген жоқ, керісінше, көпшілігі осы кең-байтақ өлкеде пайда болып, содан кейін Батыс пен Шығысқа, Күнгей мен Теріскейге тарады; үшіншіден, кейінгі жылдары табылған жәдігерлер біздің бабаларымыздың өз заманындағы ең озық, ең үздік технологиялық жаңалықтарға қатысы бар екенін айғақтайды. Бұл жәдігерлер Ұлы даланың жаhандық тарихтағы орнына тың көзқараспен қарауға мүмкіндік береді», деп атап көрсетеді Елбасы.
Сонымен қатар ғасырлар бойы Ұлы далаға қоныстанып, оны игерген халқымыздың бай тарихи және рухани құндылықтарын оның дала демократиясына негізделген құқық жүйесінен, заңдарынан әсте бөліп қарауға болмайды. Бұл жерде Елбасы мақаласының үндестігіне сай келетін осы мәселеге де көңіл бөлген жөн деп санаймын. Қазіргі дүниеде өзінің ұлттық заңы болмаған, ұлттық құқығының тарихы болмаған бірде-бір мемлекет жоқ. Сондықтан терең әрі бай тарихқа ие қазақ халқының мемлекеттілігінде де өзінің ұлттық құқығы, әділ заңы және оның даму сатылары болды. Қазақ халқы құқығының даму тарихы ұзақ әрі күрделі. Біріншіден, жазба деректер шамалы әрі шашыраңқы, оның үстіне олардың дені басқа тілдерде жазылған және басқа елдердің мұрағаттарында сақталып келді. Екіншіден, қазақ құқығының шығу, жетілу және даму тарихында өзгерістер көп кездесті.
Қазақ құқығының даму тарихын қозғағанда, ең алдымен, қазақ халқының құрамына кіретін, Ұлы далада өмір кешкен байырғы этностарды (тайпаларды) анықтау қажеттігі туындайды. Осы тұрғыдан қазақ халқының негізін құраған төмендегі ежелгі әрі іргелі тайпалар болғанын тарихи фактілер растайды, атап айтқанда, олар: сақтар, үйсіндер, қаңлылар, ғұндар, қоңыраттар, сарматтар, наймандар, қыпшақтар, т.б. Қазіргі қазақ халқы солардың заңды мұрагері, сондықтан сол этностардың өздері жасаған төл тарихының кезеңдері мен географиялық аймақтарда дүниеге әкелген мол мазмұнды заңдарынан, туын желбіреткен мемлекеттерінен, өзіндік мол мәдениеттерінен қазақ халқы өз еншісін алуға хақылы.
Терең тарихы бар көшпелі өркениет қоғамының Ұлы даласын жайлаған мыңғырған мал оның негізгі материалдық байлығы, өндіріс пен соғыстың құралы, күнделікті көшіп-қонудың және азық-түлік өндірісінің басты қайнар көзі болумен қатар, көшпелі мал шаруашылығының жүйесі қазақтардың рухани-құқықтық, моральдық өмірінің мәнін, маңызын әрі сипатын да анықтады. Мысалға, ежелден қалыптасқан дәстүр бойынша қазақ ауылдарының азаматтары бір-бірімен кездескен сәтте: «Мал-жан аман ба?» деп сәлемдесетін болған. Бұл дәстүр осы уақытқа дейін сақталып, дәстүр сабақтастығы жалғасып келеді. Қазақ халқының аса бай ауыз әдебиетінде зерделенген бата беру, мақал-мәтелдер, халық әндері, эпостық жырлар қазақ халқының рухани-құқықтық мәдениетінің негізгі мазмұнын құрады, яғни өткен кезеңдегі халықтың қоғамдық және құқықтық санасының айнасы іспеттес болды. Мәселен, қазақтардың алғыс сезімге байланысты тілек, пікірлері мынандай қанатты сөздермен өрнектелді: «Бай бол, төрт түлікке сай бол», «А, құдайым оңдасын, оңдағанның белгісі мың саулығың қоздасын, сексен інген боталап, сегіз келін қомдасын». Көші-қон керуені алыс жолға қозғалып, бір-бірімен кездескен кезде: «Көш көлікті болсын», мал сауыны кезінде: «Сауар көбейсін», қойды және басқа да түлік малдарды қырқу науқаны кезінде: «Қырқар көбейсін», бақташылар өрісте кездескен уақытта «Бағар көбейсін», суат басында «Суарар көбейсін», деген секілді игі тілектерді айтатын болған.
Қоғамның саяси жүйесін біріктіретін негізгі белгі – билік пен бағыныштылыққа негізделген заңдық жүйенің болуы және сол заңды орындайтын мемлекеттік аппараттың тұтас жүйесінің жасалуы. Осы тұрғыдан әр елдің өзіне лайық заңы мен басқару үрдісі бар. Мұндай заң мен басқару жүйесі Ұлы даланы мекендеген біздің халқымызда да ертеден қалыптасқан. Дәстүрлі дала заңының бір ерекшелігі – тек әділдік пен дін жолын ұстаумен бірге, сөз өнерін, шешендік, тапқырлық, айтқыштық өнерді де жоғары бағалап, оған жүгінген. Соған лайық әділ билердің өзін де, сөзін де қадір тұтып, олардың есімін аузынан тастамаған.
Егер Ұлы даладағы бабалар тарихына тереңдеп үңілсек, үйсін, ғұн тайпалары тарих сахнасына шыққанда мемлекеттіліктің барлық белгі-нышандарын бойына топтастырған құрылым болғанын пайымдаймыз. Өйткені оларда мемлекеттің негізі болып саналатын өзіндік ерекшелігі – құқық жүйесі қалыптасқан еді.
Өкінішке қарай, қазақ тарихнамасында ашық мәліметтер өте аз. Осы тұрғыдан Қытай деректеріне сүйенсек, ол былай сыр шертеді: «Сиуанның заңы бойынша (ғұндар) қанжар немесе пышақ салып адамды өлімші етіп жаралағандар өлім жазасына кесіледі, ұрлық жасаушының мал-мүлкі түгел тәркіленеді, жеңіл қылмыс жасағандардың беті тілініп, ауыр қылмыс жасағандарды өлім жазасына кесу он күннен әріге созылмайды. Жалпы алғанда, мемлекетте мұндай қылмыспен қамауға түсетін кінәлілер онша көп болмайды.
Түркі дәуірінің Бумын қаған билігі тұсында түркі жұртының іргесін берік ұстау үшін өзіне дейінгі заңдар електен өткізіліп, жарамдысы қалдырылып, қоғам дамуына жауап бермейтіндері ысырылып тасталып, белгілі бір реформалауды бастан кешкен. Мәселен, Қытайдың Жыу кітабында олардың заңы сараланып көрсетіледі. Қылмыстық заңдар бойынша бүлікшілік, опасыздық, кісі өлтіру, біреудің әйелін зорлау, сәйгүлік ат ұрлау өлім жазасымен жазаланады. Ал дененің басқа бір мүшесін зақымдаса, онда құн ретінде жылқы төленеді, ат немесе басқа да затты ұрлаушы сол ұрлығының құнын он есе етіп қайтарады. Байыптап қарасақ, жоғарыдағы ғұндар мен түркілердің заңдары бір-бірінен онша алшақ кетпейтінін байқауға болады. Мұның барлығы Ұлы дала заңдарының түп-төркінінің бірлігін аңғартады.
Одан әрі дәстүрлі Қазақ елінде заң түзу қызметі Қасым ханның, Есім ханның және Тәуке ханның тұсында өз жалғасын табады. Олардың қазақ мемлекетінің іргесін нығайтуда ерекше рөл атқарған ірі мемлекет қайраткерлері екені белгілі. Соның айғағы, олардың өзіне дейінгі заң-жарғыны бір жүйеге түсіріп, уақыт талабына сай бейімдеп, жаңа серпін, бағыт беруінде еді.
Қасым ханның есімімен байланысты «Қасым ханның қасқа жолы» деп аталған кешенді заң жинағы – қазақ мемлекетінің тарихында ерекше орын алатын маңызды құқықтық құжат болды. Бұл заңның негізгі мазмұны, бағдары, мақсаты Қасым ханның сол кезеңдегі жүргізген мемлекеттік саясатымен тығыз байланыста құрылып, үндестікте жасалған. Ал «Есім ханның ескі жолы» заңдар жинағы сол дәуірдегі қазақ қоғамындағы азаматтық және басқа да құқықтық ережелерді, мемлекеттік басқару жүйесін реттеуге бағытталған, жүз жыл бойы қазақ мемлекеті басшылыққа алған негізгі заңы болып есептелді.
Қазақ заңдарының «Алтын ғасыры» Тәуке ханның билік құрған уақытына сәйкес келіп, Ұлы дала тарихында ерекше орын алады. Тәуке ханның өз замандастарының және бүкіл қазақ халқының алдына сіңірген еңбегі – «Жеті Жарғы» деп аталған әдет-ғұрып заңдары жүйесін жасап, оны іске асыруы болды. «Жеті Жарғының» қылмыстық әрекетке қатысты бөлімінде қазақ қоғамының рухани өмірінің жаңа жағдайға сәйкестендірілген кезеңдегі шариғат заңдарының енгізілу ерекшелігін айтуға болады.
Сонымен қатар осы тұрғыда Ұлы даладағы қазақ құқығының тарихи нұсқалары мен үлгілеріне байыппен үңілетін болсақ, оның мынадай басым нысандарын кездестіруге болады.
1. Жарлық. Жарлық саяси-әлеуметтік биліктің жоғары буынында отырған немесе мемлекет билігін өз қолына ұстаған билеушінің қоғамды басқаруды іске асыру үшін шығарған бұйрығы. Өткен тарихымызда болған Үйсін мемлекетінің билеушісі Сеңгіле Күнби «өріске оймақ қосылмасын, табынға тұяқ қосылмасын» деп бүкіл елге жарлық шығарды. Жарлықты жұрт орындайды.
2. Шешім. Қазақ тарихында елдің бірлігі мен жердің тұтастығына қатысты болған маңызды, келелі істерді хандық кеңестің, билер кеңесінің талқысына салып шешіп келген. Мәселен, Түрік қағанаты тұсында Алып қаған ел билеудің үрдісіне шыға алмағанда, ел ақылмандары кеңесе келіп, төрт қағанның ішіндегі сұңғыласы Ирук қаған, билікке соның отырғаны мақұл деп шешім шығарған екен. Мұндай шешімді жұрт мойындайды.
3. Кесім. Кесім дәстүрлі қазақ қоғамының көшпелі өмірінде Ұлы даланы ғасырлар бойы толғандырып келген іргелі әрі көкейкесті мәселелердің жетерлік болғандығынан хабардар етеді. Сондай-ақ олардың туындау себебі де, шешілу жолдары да жауапты болған. Оған қатаң кесім шығарылған.
4. Бітім. Бітім дәстүрлі қазақ қоғамының саяси-әлеуметтік өміріндегі дені басым саласы, яғни азаматтық істер. Мұндай істер жарастыру, татуластыру (салауат) (медиация) тұрғысынан қарастырылады да, оған бидің бітімі шығарылады. Бітімге жұрт жүгінеді. Демек, Ұлы даладағы қазақ құқығының барлық нысандары болған жарлық, шешім, кесім және бітімдердің қазақ әдет- ғұрып құқығының тарихы мен теориясынан алатын орны ерекше деп нақты тұжырымдауға болады.
Бастапқы кезеңде ұзақ уақыт бойы ауыздан-ауызға, ұрпақтан-ұрпаққа сөз құдіреті арқылы беріліп келген әдет- ғұрып ережелері мен қағидалары мемлекет тарапынан ресімделіп, бекітіліп, толықтырылып әрі жетілдіріліп, дәстүрлі қазақ қоғамына ортақ, жалпыға міндетті заң ретінде қалыптасты. Сондықтан кеңес дәуіріндегі бірқатар еуроцентристік және шовинистік көзқарастардағы зерттеушілердің қазақтың әдет-ғұрып құқығын таптық тұрғыдан сипаттап, оның тек үстем таптардың мүддесін көздеп, басқа әлеуметтік таптарды қанаудың құралы болды деген керітартпа пікірлерімен мүлдем келісуге болмайды.
Жапар ӘЛДИБЕКОВ, заң ғылымдарының докторы