Осыдан 4 жыл бұрын, 2015 жылы сол кездегі Сенат депутаты Қуаныш Айтахановтың Түркістан қаласынан «Хандар мұражайын» ашу туралы ұсынысы Үкіметтің назарына енді жетті. Бүгін Түркістан қаласының жобасында хандар мұражайына орын бар деген хабар алдық.
Түркістан қаласында қазақтың 21 ханы мен өзге де тұлғалар жерленгені тарихтан белгілі. Әзірет сұлтан мазары жанында хандардың әскери бекеті ретінде пайдаланылған ғимарат әлі күнге дейін сақталған.
«Қазақ хандығының куәсі болған осы сынды ғимараттарды қалпына келтіру уақыт күттірмейтін мәселе» деп сөзін түйіндеген болатын сол кезде Қ.Айтаханов.
Сонымен, қазақ хандары мұражайының қажеттілігін өкімет сезінді. Түркістан қаласына деген ықыластың деңгейіне қарап, оның құрылысы қаржыдан кенде болып қалмайтынын іштей сезесің. Біздің бүгінгі айтпағымыз, мұражайға қойылатын жәдігерлер жайында болмақ. Себебі жаңадан салынғалы отырған мұражайды өзгелерден ерекшелендіріп тұратын фактор да сол жәдігерлерге қатысты болмақ. Егер, оны бүгінгі саясатпен қабыстырсақ, мәселенің мәнісін жеңілдетіп аламыз. Хандар мұражайына тек қазақ хандарына тиесілі бұйымдарға ғана орын берілуі керек. Өзге дүние – артық.
Ендеше, ел көлемінде, тіпті халықаралық деңгейде хандардың артында қалған бұйымдарға сұрау салатын кез келді. Себебі қазақ ханының алақанының ізі қалған кез келген бұйым қазақтан өзге ұлт үшін соқыр тиындық да құны жоқ, тек қана шаң басып тұрған мұражай жәдігері ғана болмақ. Ал біз үшін ол – тарих!
Сондықтан еліміздің сырт елдердегі дипломатиялық өкілдері арқылы шетелдердің мұражайларында тұрған жәдігерлердің көшірмесін, қажет болса өзін елге алдыратын кез келді.
Енді қолымызда не бар?
Соны рет-ретімен баяндап шығайық. 2007 жылы ел ішінен Абылай ханның зерлі шапаны табылғанда оған елең етпеген қазақ баласы қалмады. Қазір ол елордадағы Ұлттық мұражайдың төрінде тұр. Сол шамада Оңтүстік Қазақстан облысынан табылған Кенесары ханның қайқы қылышы да қазір астанадағы мұражайда. Қылышты Кенесарының ұрпағы Әзімхан Кенесарин тапсырған. Өткен ғасырдың отызыншы жылдардағы қуғын-сүргін құрбанына айналып, атылып кеткен Әзімхан ақсақал құнды жәдігерді 1931 жылы Шымкенттегі мұражайға тапсырып үлгерді. Қылышты тіркеу кітапшасында: «152.8-VI-1931. Подарок внука К. Касымова – Азымхана Кенесарина. Сабля, принадлежащая султану Кенесары Касымову. Кривая, с ножными из кожи, рукоятка из кости. Материал железо. Длина лезвия 70 см. Длина рукоятки 15 см. Старая, ржавая» деп жазылған. Мұны қазақшаласақ, қайқы қылыштың қынабы теріден жасалған. Сүйектен жасалған сабының ұзындығы – 15 см, ал темір жүзі – 70 см. Әрине, уақыт өз дегенін істеп, жәдігер тозыңқырап, тат басқан. Жазушы, драматург, халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының иегері Думан Рамазан мұны Әзімхан Кенесариннің қызы Напуса әжемен әңгімелескеннен кейін анықтады. «Кенесары ордасындағы сыйлы адамдар мен әскербасылар қызыл қынапты қылыш асынған. Ендеше, Кенесарының қызыл қынапты қылыш ұстауы тарихи шындыққа бір табан жақындай түсетін сияқты.
Абылай ханның Қытай билеушілерімен арадағы хаттарының түпнұсқасы Бейжің мұражайларында сақтаулы тұр. Оның көшірмелерінің алды елге жетті. Сол көшірмелер де мұражайдың төрінен орын алуы тиіс.
Біз, тарихын түгендей алмай жүрген тағдырлы ұлтпыз. Тіпті, арысын былай қойғанда, қазақтың соңғы ханы Кенесарының өмірдегі бейнесінің қандай болғанын білмейміз.
Қазақтың ел бастаған, сөз бастаған көсемдеріне тиесілі жәдігерлер қайда кетті деген мәселе біз үшін ғана емес, біздің ұрпақтарымыз үшін керек. Себебі ол сөз ұстаған, ел билеген ардақтыларымыздың көзі. Біз оны көзіміздің қарашығындай қорғап, сақтауымыз керек еді. Сақтай алмадық. «Олар қайда? Қандай жолмен шетел асып кетті?» деген мәселенің өзі қазып зерттеуді қажетсінетін тақырып. Ол үшін біреуді кінәлау бүгін кеш. Бірақ күні ертең ашылғалы отырған мұражайға не қоямыз?
Қолда бар жәдігерлерді санасақ, екі-үш бұйымнан кейін саусағымыз бүгілмей қалады. Ал оны суретпен тағы толтыра алмайсың. Сол себепті сұрау салайық. Қолымызға шырақ алып жүріп іздейік. Хандарымыздың көзі тірісінде қолмен ұстаған бұйымдарын елге алдырайық.
Түркістандағы Тайқазан елге жеткенде – тарихымыз түгелденгендей күй кештік. Оның қақпағы сырт елде қалғанын кейінгі ұрпақ біле бермейді. Ал қазақта қазанның қақпағын ашық қалдыру жаман ырым. Ендеше, хандардың ұстаған бұйымдарын түгендеуді сол қақпақты елге алдырудан бастасақ па дейміз. Себебі тайқазан 1934 жылы ЭКСПО көрмесі үшін уақытша Ресейге алдырылды да қалып қойды. Демек, Ресей тарабы оны меншіктей алмайды. Оған 1934 жылы қазанды уақытша алдырылғанын дәлелдейтін құжат куә. Сонан соң 2015 жылы Римнен өте ерте заманда өмір сүрген суретшінің ақ боз атты картинасын қазақ тарихына қатысы жоқ деп ешкім айта алмайды.
Ел ішінде де, сырт елдерде де қазақ хандарына қатысты бұйымдар жетерлік. Оны түгендеуге кейде ниет, кейде қаржы жетпей жатқаны рас. Мысалы, Абылайды хан көтерген ақ киіздің қырыққа бөлінген туырлығы күні бүгінге дейін ұрпақтарының қолында бар дегенді жиі естиміз. Мысалы, өткен жылы әлеуметтік желілерде батыс елдері мұражайларында сақтаулы тұрған Тәуке ханның дулығасына қатысты деректер пайда болды. Бірақ оған мемлекет тарапынан да, тарихшылар тарапынан да назар аударылмады. Ұмыт қалды.
Мұрағат саясатын тарихтан бөліп-жаруға болмайды. Ол мемлекеттік саясаттың күре тамырына қан жүгіртіп тұратын күш болуы керек. Қазақ тарихын хандар тарихынан бөліп-жарып қарау әбестік болар еді.
Сондықтан хандарымыздың артында қалған бұйымдарды іздеп, елге алдырып, Хандар мұражайының төрі арқылы қоғамның назарына ұсыну бізге сын болмақ.
...Мүмкін, қазақ тарихына келгенде қалғып кетуге жол бермейтін күшті біз сол мұражайдан, оның жәдігерлерінен табармыз.
АЛМАТЫ