Қайта құрылымдау, жаңғырту немесе күрделі жөндеу – кез келген үйде болатын табиғи құбылыс. КСРО кезінде жаңа құрылысқа бөлінетін қаражаттың жартысына тең қомақты сома осы мақсатқа бөлінетін. Қош, ол заман келмеске кетті, бірақ мәселе қалды.
Бұдан жарты ғасыр бұрын салынған үйлер түгіл соңғы 10 жылда бюджет пен кәсіпкер есебінен салынған үйлердің де сыртқы бетіне жаңғырту жұмыстары керек. Сол итарқа қылып жабындалған үйлерді көргенде «қай ғасырдың қай қаласында жүрміз» деген ой келеді.
Ақтау – жас қала. Солай бола тұра, шағын аудандардағы үйлердің жасы орта жастан асып барады.
Соңғы жылдары Ақтаудың 3-шағын ауданындағы екі қабатты 8-16 пәтерлі ағаш шиті үйлердің көбі қиратылып, орнына бес қабатты үйлер бой көтерді. Бұл жұмысты бастаған «Құрылыс Строй Сервис» ЖШС директоры Сергей Бурацкий деген азамат еді. Ол тозығы жеткен үйлерді (астындағы жерлерін сатып алып) бұзып тастап, орнына жаңа жобамен үй салып, ескі үй тұрғындарын жаңа пәтермен қамтамасыз етті. Кейбір тұрғындар тарапынан түсініспеушілік пен сенімсіздік те болып, БАҚ өкілдері қатысқан талай айқай да болды. Айта кету керек, Сергей Владимирович сөзінде тұрып, барлық мәселе у-шусыз бітіп еді. Басы артық пәтерлерді сату арқылы шығынын жауып, пайдасын да көрді. Бұл үдеріс 2007 жылы басталған болатын. Бүгінде осы шағын ауданның өңі кіріп қалды. Шешімі оңайлықпен табыла бермейтін ескі үйді бұзып, қайта салу жұмыстарымен айналысқан бұл азаматтан басқа «мен құрылысшымын» деген басқа жанды білмедім.
Ал енді бес қабатты құрастырмалы (панельді) үйлердің мәселесіне келейік. Бұл үйлер пайдалану мерзімінде айтарлықтай тозды, күрделі жөндеу қажеттілігі туындады. Осы орайда «не үшін күш пен қаражатты шығындауымыз керек» деген заңды сұрақ тууы мүмкін. Одан да бұл үйлерді тып-типыл етіп қиратып... Әрине, қирату – салу емес. Студент кезімізде ААСИ архитектура факультетінің доценті, архитектура кандидаты В.Л.Кравченконың кезекті бір дәрісінде «қазіргі бес қабатты құрастырмалы «хрущевка» үйлерді бұзу оңай шаруа емес, бұзудың құны күрделі жөндеуге кететін шығыннан сәл-пәл арзан болуы мүмкін» деп айтқаны құлақта қалыпты. Алайда бес қабатты құрастырмалы үйлерді сылап-сипап жөндей салу көрегендік болмас-ты. Бұл үйлерде тек қана физикалық емес, моральдық та тозу бар. Қазіргі таңда, қарасаң көз тартарлық, кірсең іші ыңғайлы тұрғын үйлер салынуда. Сондықтан тығырықтан шығудың жолы бес қабатты құрастырмалы үйлерді жөндеген кезде тек қана «емдеу» емес, оны жаңғырту, қайта құрылымдау және сәулеттік келбетін жақсарту болуы керек.
1986 жылы бес қабатты құрастырмалы «хрущевка» үйлерді жаңғырту, қайта құрылымдау және сәулеттік келбетін жақсарту үшін жаңа тың ұсыныстарды анықтау мақсатында Бүкілодақтық ашық конкурс жарияланды. Осы конкурсқа сол кездегі Одақтың түкпір-түкпіріндегі көптеген маманның, жүзден астам авторлық ұжымның көңілі ауып, өз жобаларын ұсынды. Сол конкурсқа түскен көптеген жобаның ішінен 9 жоба ғана сыйақымен марапатталған екен. Соның ішінен үздік деп танылған 3 жобаны ақпарат пен ойлану үшін атап өтейін. Бірінші орын алған украиналық сәулетшілер тобы бес қабатты құрамалы үйді, он қабатқа дейін көтеруді ұсынды. Бұрынғы үй қосымша салмаққа төтеуі мүмкін еместіктен, бүкіл үйдің биіктігі бойынша арнаулы тіреулер қарастырған. Жоғарғы қабаттағы пәтерлердің жобасы сол кездегі норматив бойынша кеңейтіліп жасалған, лифті қарастырылған. Екінші орын алған жобаның авторлық тобы бес қабатты құрамалы үйді соншалықты құрылымдық өзгеріс енгізбей-ақ бөлмелердің ауданын және сәулеттілігін жақсартуға тырысқан. Үйдің алдыңғы және артқы қасбетіне қосымша тіреу – қада (эркерлер) орнату арқылы ас үйдің ауданын өсірген және сыртқы келбетін едәуір жақсартқан. Үйдің үстіндегі теп-тегіс шатыры құламалы шатырға (скатная крыша) ауыстырылған. Шатыр астында пайда болған қуыс кеңістікте өз баспалдағы бар мансарды жасалып, соңғы 5-қабаттағы тұрғындарға қосымша бөлме ретінде ұсынуды жөн көрген. Үшінші орын алған жоба тек қана Мәскеудің орталық көшелері бойындағы бес қабатты құрамалы «хрущевка» үйлерін жаңғыртуды ғана қарастырған. Авторлар ескі үйдің ішкі жобасын жақсартумен қатар сыртқы келбетке де мән беріпті. Бұл үйлердің сыртына жапсырма арқылы лоджиялар қарастырған. Ұзын көп кіре берісті үйдің орта тұсына алтыншы қабатты қосып сыртқы келбетке айтарлықтай өзгеріс енгізген.
Бұлар жақсы болса да келмеске кеткен жобалар, тіпті КСРО да жоқ. Бірақ проблема әлі өзекті.
Қазіргі таңда құрылыс салудың түрлі реттері бар, құрылыс технологиясында өзгерістер мен жетістіктер баршылық. Бұған дәлел ретінде ел астанасын алуға болады. Бұрынғы Целиноград қаласы орталық көшелеріндегі ескі сүреңсіз үйлердің қазіргі сыртқы келбеті едәуір өзгерді, ішкі жағын айта алмаймын. Бұл көп қабатты үйлер мәселесі тек Ақтау үшін емес, жалпы облыстың көп қабатты үйлері бар елді мекендері үшін де негізгі проблема. Сонау Ақжігіттен бастап Бейнеу, Төлеп, Өтес, Боздақ, Шетпе, Құрық, Жетібай, Жаңаөзен мен мына тұрған Маңғыстау мекендеріндегі кезінде КСРО жол қатынастары министрлігі салған екі қабатты үйлерді көрсеңіздер... Әсіресе темір жол вокзалы маңы өте көріксіз. Бір кезде көп адамның арманы болған сол үйлер бүгінде тозығы жетіп, әрең тұрған үйлерге айналды. Су, жылу, кәріз тораптары әлдеқашан істен шыққан. Аудан орталықтары мен темір жол бойындағы тораптық станса басындағы вокзал маңын қанша жерден түрлі-түсті жылтырақ шамдар іліп жарқыратқанмен де бірінші келген жолаушының көзіне қиюы кеткен ескі-құсқы үйлер түседі.
Әке-шешем 1970-1971 жылдары ұжымдық шаруашылықты кеңестік шаруашылық қылып қайта құрған кезде Маңғыстау ауданындағы Ақшымыраудан Сай-Өтес стансасына жұмыс іздеп қоныс аударды. Марқұм әке-шешем станса басында теміржолшы болып жұмысқа орналасып, көп балалы отбасы ретінде №6 үйдің екінші кіреберісінен 3 бөлмелі пәтер иеленді. Айналасы ағаш шарбақпен қоршалған, іші қарағаш, жиде мен акация, әртүрлі бұрын көрмеген гүлдер болатын. Тұрғындары кезекпен суаратын, себебі әр үйде «домком» деген әлемет басшы бар: сол кісінің бақылауында болды. Мен сол кезде қозы-лақ баққан 10 жастағы ойын баласы едім. Ата-бабамыз «Елу жылда – ел жаңа» деп айтып кеткен. Ал бүгінде Сай-Өтеске барып қаусап тұрған екі қабатты үйлерді көргенде көңілім құлазиды.
Бұл мәселелерді қалай реттеуге болады деген ойды сәулетші ретінде қозғап отырмын. Кезінде 20 жылға жуық мемлекеттік қызметте болып, облыстың барлық елді мекендерін дамытудың басты құжаты – бас жоспарын жасақтаумен айналыстым. Облыстың қала, аудан басшыларының, сондай-ақ жеке кәсіпкер – құрылысшылардың, сонымен қатар ірі өнеркәсіп иелерінің беті осы мәселеге бұрылғанын қалаймын. Шет елдік келіп жөндеп бермейтіні анық. Жөндемек түгіл, Ақтауда экоқалашық құрылысын салады деген ағылшын ба, неміс пе, бір инвестор келетін болды дегенге үш жыл болды, әлі «келе жатыр»... Қол қойылған «меморандум» деген бір жапырақ қағазға сенім аз болып шықты. «Келісімшарт» міндетті түрде орындалады, орындалмаса сотқа жүгінуге болады екен, ал «меморандум» – тек емеурін, яғни ниет, іске аспай жатса, ешкім сұрамайды.
Қаражат жағын қарастырған жөн, ұмытпасам, бюджет туралы заңда «Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылықты жаңғырту» деген бап бар болатын. Тіпті болмай бара жатса, жобаны қолдаушы іздеу керек. Ең болмаса бірлі жарымын жасап елге көрсетіп, қолдан жөндеу де, жаңғырту да, құрылымдау да келетінін дәлелдеу керек.
Жас сәулетшілер, құрылысшы инженерлер, құрылысшы кәсіпкерлер қайда? Облыстық сәулет-құрылыс бақылау және құрылыс басқармасы мен тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық мамандары қайда, тек айлығын алып «гүл болмаса күл болсын» деп отыр ма? Неге қала, аудан әкімдері мен сала басшылары өз мекендеріндегі ескі көп қабатты үйлерді қайта құрылымдап, жөндеудің ең үздік жобасына конкурс жарияламасқа? Неліктен «Өңірлерді дамыту» мен «Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылықты жаңғырту» сияқты бағдарламалармен ұштастыра отырып қаражат көзін табуға ұмтылмасқа?
Найзабек ЖАЙЛАУ,
Қазақстанның Құрметті сәулетшісі
АҚТАУ