Конституциялық соттың саяси процестегі рөлін асыра бағалау қиын. Ең дұрысы, конституциялық бақылау органы тек құқық мәселелерін шешуге және ешқандай жағдайда саяси салаға артықшылық бермеуге, қолданыстағы құқықтық нысандардың шеңберінен шығуға тырыспауға арналған.
Конституциялық соттың негізгі мақсаты саяси билік пен саяси шешімдердің төрешісі рөлінде ғана емес, сонымен бірге заң үстемдігінің кепілі ретінде де көрініс табады. Сонымен қатар Конституциялық соттың соңғы функциясы басым, ол кез келген билік институтының еркінен емес, мемлекеттің жоғарғы заңының мазмұны – Конституциядан тікелей туындайды.
Қазақстан Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев 2022 жылғы 16 наурыздағы халыққа Жолдауында елімізде Конституциялық сот құруды ұсынды: «Қазақстанда Конституциялық кеңес түрлі нормаларға түсіндірме береді. Алайда азаматтар бұл органға тікелей жүгіне алмайды. Көптеген елде Конституциялық сот институты бар, тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында мұндай орган Қазақстанда да болған. Сондай-ақ сарапшылар бұл мекеме Конституция ережелерінің мүлтіксіз сақталуын қамтамасыз етеді деп санайды. Осыны ескере отырып, мен елімізде Конституциялық сот құруды ұсынамын».
Қазақстанда сот-құқықтық реформасының жалпы стратегиясы шеңберінде іске асырылатын конституциялық нормаларды, азаматтардың құқықтары мен бостандықтарын қорғаудың тиімділігін күшейту міндеттері шет мемлекеттердің құқық қолдану практикасында конституциялық бақылау жүйесін жетілдірудің оң және теріс тәжірибесін жүйелі зерттеуді талап етеді. Осыған байланысты әртүрлі құқықтық жүйелер шеңберіндегі конституциялық бақылауды құқықтық реттеу саласындағы зерттеулер өте өзекті.
Қазіргі уақытта әлемде 100-ге жуық мамандандырылған конституциялық бақылау органы жұмыс істейді (Федеративті құрылымы бар елдердегі федерация субъектілерінің конституциялық соттары, әсіресе Ресей Федерациясы мен Германия Федеративтік Республикасы субъектілерінің конституциялық соттары).
Конституциялық бақылау институтының тарихын бірқатар шетелдің тәжірибесінен байқауға болады.
Қазіргі түсініктегі конституциялық бақылау институты алғаш рет АҚШ-та пайда болды: У.Мэрбери мен Дж.Мэдисон істері бойынша 1803 жылы Жоғарғы сот Дж.Маршалл төрағалық етуімен федералды Конституция – бұл елдің ең жоғарғы заңы және Конституцияға қайшы келетін кез келген Конгресс заңын сот конституциялық емес деп тануы мүмкін деп мәлімдеді. Бұл мысал кейінірек Латын Америкасының бірқатар мемлекетінен алынды (1891 жылы Бразилия, 1917 жылы Уругвай және т.б.). Бірінші дүниежүзілік соғысқа дейін оны кейбір Еуропа елдері – Норвегия, Грекия, ішінара Швейцария ұстанды.
Бірінші дүниежүзілік соғыстан кейін Еуропада конституциялық бақылаудың өзіндік моделі жасалды, ол қазір басқа континенттерге тарала бастады. Қалай болғанда да, оны постсоциалистік елдердің барлығы немесе барлығы дерлік қабылдады. Еуропалық модельдің идеясы әлемге әйгілі ғалым – аустриялық заңгер Ханс Келсен (Hans Kelsen), 1920 жылғы тиісті аустриялық Федералды конституциялық заңның жобасын дайындауға қатысушы, содан кейін осы елдің Конституциялық сотының мүшесі.
Бүгінде шетелдерде екі негізгі конституциялық бақылау (нысаны) моделі қалыптасты.
Бірінші модельде (оны «америкалық» деп атайды) конституциялық бақылауды жалпы сот жүйесі жүзеге асырады. Мұнда екі нұсқа бар: әр сот сатысына немесе тек Жоғарғы сотқа осындай құқық беріледі. Әр сот сатысына конституциялық бақылау құқығын беру соттарға неғұрлым кеңінен жүгінуге мүмкіндік береді, бірақ нақты құқықтық мәселелер бойынша осы бірінші сатыдағы сот пен Жоғарғы соттың позициялары арасындағы алшақтықтар жоққа шығарылмайды. Алайда сайып келгенде, соңғысының позициясы басым болады.
Бүгінгі Америкада конституцияны бақылауды Федералды Жоғарғы сот жүзеге асырады және көптеген заң саласындағы ғалымдардың пікірінше, бұл соттың қызметіндегі жеке және негізгі бағыт болып табылады.
Жоғарғы соттың белгілі бір норманың конституциялығы туралы шешімі оның кейіннен мемлекеттік деңгейде тікелей қолданылуын білдіреді. Конституциялық бақылау саласындағы штаттардың әрқайсысының үлкен құқықтарына қарамастан, негізгі миссия АҚШ Жоғарғы сотының өмір бойы тағайындалған тоғыз мүшесіне жүктеледі. Конгресті кім басқаратынына қарамастан, қоғамдық пікірді зерттеу бойынша Гэллан институты қандай ақпарат жариялайтынына қарамастан, олар өз істерін жасайды.
Англо-саксондық құқық жүйесінің көптеген елінде (Аустралия, Үндістан, Канада, АҚШ) бұл функцияны жалпы соттар, яғни негізгі мақсаты қылмыстық және азаматтық істерді қарау болып табылатын соттар орындайды. Кейбір елдерде бұл функцияларды барлық жалпы соттар жүзеге асыра алады, ал түпкілікті шешімді ең жоғарғы сатыдағы сот (Скандинавия елдері, АҚШ, Жапония), басқаларында – тек Жоғарғы соттар (Гана, Шри-Ланка, Эстония), ал федерацияларда штаттардың Жоғарғы соттары (Үндістан, Канада, Малайзия) қабылдайды. Соңғы жағдайда түпкілікті шешімді мемлекеттің Жоғарғы соты қабылдайды.
Екінші модельде (оны «еуропалық» деп атайды) конституциялық бақылауды арнайы құрылған орган немесе сот органы жүзеге асырады.
Арнайы конституциялық соттары бар екінші модель қазір Аустрия, Германия, Италия, Испания, Португалия, Бельгияда жұмыс істейді. Қазіргі Еуропада тек бірнеше елде (Ұлыбритания, Нидерланд, Люксембург) конституциялық бақылауды жүргізетін орган жоқ.
Еуропалық жүйе конституциялық бақылаудың арнайы сотын немесе квази-сот органдарын құруды қарастырған. Мұндай органдар, мысалы, Италияда Конституциялық сот, Польшада Конституциялық сот, Францияда Конституциялық кеңес және ішінара Мемлекеттік кеңес, Мысырда Жоғары Конституциялық сот, Германияда Федералды Конституциялық сот. Жақында еуропалық жүйе Латын Америкасына да еніп кетті: 1988 жылғы Бразилия Федеративтік Республикасының Конституциясы бойынша арнайы конституциялық бақылауды жүзеге асыратын орган – Федералды Жоғарғы трибунал; 1991 жылғы Колумбияның саяси Конституциясы дәл Конституциялық сотты қарастырды; Коста-Рикада конституциялық бақылау органы болып Жоғарғы соттың Конституциялық палатасы жұмыс істейді.
Конституциялық бақылаудың еуропалық моделінде конституциялық істер қарапайым істерден мынамен ерекшеленеді: мұндай істер саяси немесе сот органдарының, тіпті жеке тұлғалардың тікелей өтініші бойынша қозғалуы мүмкін және арнайы құрылған конституциялық бақылау органдарының ерекше қарауына жатады.
Бұл органдардың, оның ішінде қандай да бір актінің немесе іс-әрекеттің конституциялығына қатысты жанжалдар туындамайтын жағдайларда міндетті сот шешімін шығаруға құқығы бар.
Конституция бойынша бірқатар елде конституциялық бақылау органы сот билігі жүйесіне енгізілген (Германия, Түркия, Ресей, Грузия, Армения және т.б.), басқаларында жеке орган ретінде әрекет етеді (Франция, Италия, Испания, Польша және т.б.).
Еуропалық модельдің бір түрі – француз моделі, онда арнайы қабылданған органға әлі күшіне енбеген заң жобаларының конституциялығын тексеру құқығы берілген. Аталған елде конституциялық бақылау өкілеттігі бірден екі органға: Мемлекеттік кеңеске және Конституциялық кеңеске берілді.
Бұл органдардың құзыретіндегі айырмашылық тексерілетін заңнамалық актілердің заңды күшімен анықталады. Мемлекеттік Кеңес заңға тәуелді актілердің, регламенттердің, яғни атқарушы органдардың актілерінің конституциялығын тексереді. Конституциялық кеңес заң күші бар актілерді тексереді. Бұл бақылау органдарының басты айырмашылығы – Конституциялық кеңес тек Конституцияны бақылау функцияларын жүзеге асырады, ал Мемлекеттік кеңес әкімшілік соттар жүйесіндегі ең жоғары орган болып табылады.
Қазақстанда, Мароккода, Сенегалда Франциядағы сияқты Конституциялық кеңестер жұмыс істейді. Бұл елдердегі Конституциялық кеңестердің ерекшелігі – олар негізінен Мемлекет басшысы қол қойғанға дейін Парламент қабылдаған заңдардың конституциялығын қарастырады. Конституциялық кеңестер, әдетте, судьялар корпусының қатысуынсыз құрылады. Кейбір елдерде оларды президенттер тағайындайды, Францияда Кеңес құрамының 1/3 бөлігін президент және үштен бірін – Парламенттің екі палатасының төрағалары тағайындайды.
Германиядағы конституциялық бақылау жүйесі мамандандырылған бақылау органының болуымен сипатталады. Конституциялық сот төрелігі органы тек қана конституциялық-құқықтық істерді қарауға өкілетті. Германиядағы мұндай мамандандырылған органдар – бұл бастапқы және кейінгі конституциялық бақылауды жүзеге асыратын Федералды Конституциялық сот. Бұл органның өкілеттіктерінің көлемі өте кең. Ол федералды заңдар мен федерация субъектілері заңдарының Конституцияға сәйкестігі мәселелерін шешеді, Конституцияның нормаларын түсіндіреді және Конституцияның қайшылығына негізделген заңнамалық актілердің күшін жояды.
Испаниядағы соттық-конституциялық бақылау органы конституциялық бақылау жүйесіне ұқсас. Испания Конституциясында конституциялық бақылау өкілеттіктерін мамандандырылған сот органы – Конституциялық сотына жүктелген. Конституциялық сотқа сұрау салулармен және шағымдармен өтініш жасай алатындар: Үкімет төрағасы, халықтың қорғаушысы, кемінде 50 адамнан тұратын депутаттар мен сенаторлар, дербес облыстардың өкілді және алқалы атқарушы органдары, соттар, ал конституциялық құқықтардың бұзылуына шағымдармен – азаматтар мен заңды тұлғалар, прокурорлар.
Шетелдердің мысалында конституциялық бақылауды жүзеге асыру тәртібін қарастыра отырып, ұсынылған бақылау модельдерінің екі мысалының (америкалық және еуропалық) ең тиімдісі еуропалық модель деп қорытынды жасауға болады, олардың арасында Германия мен Испаниядағы модельді ерекше атап өтуге болады. Бұл елдерде ол мамандандырылған бақылау органының – Конституциялық соттың болуымен сипатталады, оның өкілеттіктері тек конституциялық бақылау функцияларымен шектеледі.
Еуропалық жүйенің артықшылықтары:
- конституциялық құқықтары мен мүдделері бұзылған кез келген адам Конституциялық сотқа (мамандандырылған органға) өтініш жасай алады;
- конституциялық сот ісін жүргізуді жүзеге асыратын соттар конституциялық құқық бойынша мамандар болады, бұл шығарылатын шешімдердің біліктілігі мен құқықтық дәлдігін айқындайды.
Осылайша, конституциялық бақылаудың негізгі міндеті конституциялық құрылыстың негіздерін қорғау және соның салдарынан азаматтардың құқықтары мен міндеттерін қамтамасыз ету болмақ. Соттық конституциялық бақылау қолданыстағы заңнама нормаларының Негізгі Заңға сәйкестігін қамтамасыз етудегі неғұрлым пәрменді тетік. Конституциялық бақылау дәйекті және үздіксіз даму жағдайында мемлекет пен қоғамның тұрақтылығын қамтамасыз етудің құралы болып табылады.
Әлемдік тәжірибе көрсеткендей, Конституциялық сотқа Конституцияның үстемдігін қамтамасыз етуге бағытталған конституциялық бақылау функциясы жүктелген. Бұл рөл тексеру, анықтау, белгілеу және Конституцияның нормативтік актілерінің сәйкессіздіктерін жою арқылы жүзеге асырылады, олардың барысында конституциялық бақылау органы анықталған сәйкессіздіктердің күшін жоюға құқылы.
Қазақстанның бүкіл аумағында және құқықтың барлық субъектілеріне қатысты Конституцияның үстемдігін және тікелей қолданылуын қамтамасыз ететін Конституциялық сот құру қажеттігі пісіп-жетілді. Қоғам Конституциялық сот арқылы мемлекеттік билік жүйесінің әрекеттеріне, оны жүзеге асырудың нысаны мен тәсілдеріне дау айтуға құқылы. Конституциялық сот миссиясының бірегейлігі оның тікелей міндеті саясатты заңға, саяси акциялар мен шешімдерді – конституциялық-құқықтық талаптар мен нысандарға бағындыруды қамтитын жалғыз мемлекеттік орган болуы керек.
Конституциялық сот мамандандырылған конституциялық бақылаудың ең жоғары конституциялық органы болып табылады. Ол мемлекеттік билікті шектеу және биліктің тепе-теңдігін, табиғи құқықтың жариядан үстемдігін, Конституцияны заңдардан, құқық қағидаттарын саяси және әкімшілік қалауларға қатысты қамтамасыз ету мақсатында құрылады.
Ержан ЕГЕМБЕРДИЕВ,
заң ғылымдарының кандидаты, Жоғарғы Сот жанындағы Сот төрелігі академиясының профессоры,
Руслан СҰЛТАНОВ,
заң ғылымдарының кандидаты, Жоғарғы Сот жанындағы Сот төрелігі академиясының доценті