QazaqGaz: жыл қорытындысы, жаһандық трендтер және газ саласының бағындырар белестері туралы
Әлемдік және отандық газ саласы үшін 2022 жыл үлкен өзгерістерге толы болды. Осы ретте «QazaqGaz» ҰК» АҚ басқарма төрағасы Санжар ЖАРКЕШОВПЕН 2022 жылы жаһандық газ нарығындағы айтулы өзгерістер және оның Қазақстанға әсері, стратегиялық және тактикалық шешімдер, жақын арада болатын газ саласындағы реформалардың нәтижелілігі мен міндеттері туралы әңгімелескен едік.
– Санжар Серікбайұлы, сіз 2022 жылдың ақпан айының соңында «QazaqGaz «ҰК» АҚ басқарма төрағасы болып тағайындалдыңыз. Жалпы, газ саласының жағдайына қандай баға берер едіңіз?
– Ең алдымен, Еуропадағы және басқа да бірқатар елдегі энергетикалық дағдарыс бүкіл әлемге үлкен сабақ болғанын атап өту керек. Осы жағдайдан еліміз үшін барынша пайдалы жағын алуға тырысуымыз қажет.
Шынын айту керек, елімізде бүгінге дейін мұнай саласына басымдық беріліп келді. Газ саласы «өгей» баланың күйін кешті. Газ тек қосымша өнім ретінде қарастырылды. Себебі бағасы өте төмен болғандықтан, экономикалық тұрғыдан тиімсіз болды. Қазір жағдай біршама өзгерген. Нарыққа газ керек, бұл бүгінде әлеуметтік маңызы бар тауарға айналды. Мемлекет басшысы осы салаға айрықша көңіл бөлу керектігін айтып, ұлттық компаниямыздың құзыретін арттырды. Ендігі жерде газ секторы экономиканың жаңа драйверіне айналмақ. Жалпы, газ – жасыл экономикаға өту жолындағы транзиттік отын.
– QazaqGaz-дың басқарма төрағасы ретінде сіздің басты, бірінші кезектегі міндетіңіз қандай?
– Ең алдымен, бұл – QazaqGaz және Қазақстанның газ саласына деген көзқарасты айқындау. Біз тауарлық газдың ресурстық базасын ұлғайту, газдың ішкі нарығын дамыту, газ химиясы мен газды қайта өңдеуді, газ транзиті мен экспортын дамыту, инвестициялық және операциялық тиімділік сияқты 5 негізгі бағытта нақты көзқарасты қалыптастырдық.
Екіншіден, тауарлық газдың тапшылығын болдырмау. Бұл туралы бұрын бірнеше рет айтылды, бірақ ешкім бұған дейін аталған мәселені ел басшылығының деңгейіне дейін көтерген жоқ.
Иә, әлемдік тәжірибеде осыған ұқсас жағдайлар болған. Жалпы, газ тапшылығын еңсерудің негізгі тәсілдері екеу. Біріншісі – газды үнемді тұтыну. Өкінішке қарай, бұл сұрақтың мәселесі көп, біз соны шешуге тиіс. Бұл үшін басқа тарифтер қажет, бірақ қарапайым азаматтар үшін емес. Мысалы, ірі кәсіпорындар мен майнерлер үшін басқа тарифтер болуы керек.
Сонымен қатар, әр текше метр газды тиімді пайдалану өте маңызды. Жану кезінде 1 текше метр газ бөлетін жылу мөлшерін толық пайдалануға мүмкіндік беретін, яғни максималды жылу беретін дұрыс технологиялар керек. Сондай-ақ ЖЭО-дағы газ шығындарын оңтайландыру үшін жылу желілерін жаңғырту қажет.
Газ тапшылығын еңсерудің екінші тәсілі – тауарлық газдың ресурстық базасын арттыру. Бұл үшін ішкі өндірісті дамыту, яғни барлау және өндіруге басымдық беру, шикі ілеспе газды өңдеуді ұлғайту, сондай-ақ басқа елдерден газды импорттау маңызды.
– Бір сөзіңізде, тауарлық газ тапшылығы 2023 жылдан 2024 жылға шегерілді деп айттыңыз. Бұған не себеп болды? Ең бастысы, болашақта осындай тапшылықты болдырмау үшін не істеу керек?
– 2023 жылғы газ тапшылығын жеңдік деп айтуға әлі ерте. Себебі биыл Қазақстанда да, әлемде де газ саласында көптен күтпеген жағдайлар орын алды.
Мемлекет басшысы ішкі нарықтың сөзсіз басымдық екенін атап өтті. Қазақстандық тұтынушыларды қамтамасыз ету үшін экспортқа газ жіберуді азайттық. Әрине, шетелдік әріптестер алдындағы міндеттемелерімізді ұмытпаймыз, бірақ Қазақстан азаматтарын газбен қамтамасыз ету – біз үшін маңызды.
Сонымен қатар біз «Теңізшевройлмен» газды экспорттан ішкі нарыққа бұру туралы уағдаласа алдық. Сөйтіп, өз тұтынушыларымыз үшін қосымша 2 млрд текше метр газ табылды.
Бірақ форс-мажорлық жағдайлар да жоқ емес. Мысалы, Орынбор газ өңдеу зауытында Қарашығанақ газын өңдеу мәселесін алайық. Серіктестермен бірге зауытқа дейінгі құбырдың газ өткізу қабілетін арттырдық, шикі газды қайта өңдеу көлемін ұлғайтуға мүмкіндік беретін У-01 қондырғысын іске қостық. Бірақ Орынбор ГӨЗ өз міндеттемелерін орындамады, олар 2022 жылы 8,7 млрд текше метрдің орнына шамамен 7,5 млрд текше метр газды ғана өңдеуге қабылдады. Осының салдарынан орынборлық зауыттан алатын тауарлық газ көлемі де азайды.
Сондықтан «жаман айтпай, жақсы жоқ», бәріне дайын болу қажет.
– Осы жағдайды ескерсек, меншікті газ өңдеу қуаттарының жағдайы қалай? Қазіргі уақытта Қашаған ГӨЗ құрылысы қалай жүріп жатыр?
– Бұл оңай жоба емес. Жекеден мемлекетке берілді, содан кейін жоба QazaqGaz балансына өтті. Біз қаржылық, техникалық және құқықтық аудиттер жүргіздік, соның нәтижесі бойынша жоба дизайнында инженерлік қателер анықталды. Енді оларды түзетуге мәжбүрміз, бұл жобаны жүзеге асыру мерзіміне әсер етеді. Таяуда Энергетика министрлігімен, «Самұрық-Қазына» және Сараптамалық кеңеспен аудит қорытындылары мен due diligence үкіміне қатысты талқылау өткіземіз.
– Осы жылы «Qazaqgaz барлау және өндіру» еншілес компаниясы құрылды. Ол немен айналысады? Геологиялық барлау жұмыстарын бастауға дайын кен орындары бар ма?
– Біздің басты міндетіміз – газды барлау және өндіру нарығын құру. «Ойын» ережесін қалыптастырып, бәсекелестік тудыру, мықты ойыншылардың өсуіне мүмкіндік беру. Сондықтан «Амангелді Газ» компаниясы базасында «QazaqGaz барлау және өндіру» кәсіпорнын құрдық. Газды барлау және өндіру бойынша қажетті құзыреттер осы бөлімшеде болады. «Qazaqgaz барлау және өндіру» портфелінде ресурстық базаны кеңейтуге бағытталған жаңа активтер шоғырландырылады.
Жер қойнауын пайдаланушы ретіндегі басым құқығымызды пайдаланып, геологиялық барлау мен жаңа кен орындарын өңдеуге шамамен 10 лицензия алуды көздеп отырмыз. Сондай-ақ барлау және өндіру жөніндегі жол картасын бекіттік, соның шеңберінде ресурстық базаны 700 млрд текше метрден астам газға ұлғайту көзделген. Осы жол картасы аясында «Самұрық-Энергодан» алғашқы Придорожное кен орнын алдық. Алынатын газ қоры шамамен – 10 млрд текше метр. «ҚазМұнайГаз» компаниясымен Рожковское кен орнын бізге беру бойынша келіссөздер жүргізіп жатырмыз. Бұл іске қосуға дайын, таза газ кен орны. 2023 жылдың аяғы мен 2024 жылдың басында іске қосылатын болады.
Бұдан басқа, Маңғыстау облысында жер қойнауын зерттеуге лицензия алдық.
Сонымен қатар QazaqGaz Қарағанды көмір бассейнінің көмір қабаттарынан метан өндіру мүмкіндігін зерттеп, техникалық детальдарды айқындау үшін жұмыс тобын құрды. Тағы бір айта кететін жайт, Өзбекстанмен шекаралас аймақта шөгінді бассейндердің әлеуеті зор. Өзбек әріптестеріміз өз территорияларында газды өндіріп жатыр, ал қазақстандық жақта зерттеу әлі қолға алынбаған.
– Барлау және өндіру нарығына жаңа ойыншыларды қалай тартуға болады?
– Барлау мен өндіру тиімді болмай, оларға ешкім инвестиция салмайды. Сондықтан біз жер қойнауын пайдаланушылардан барлау мен өндіруге инвестиция салу үшін газдың қандай бағасы тиімді деп сұраған болатынбыз. Бұл газды сатып алудың жаңа формуласын айқындауға мүмкіндік берді. Формуланы енгізсек, басқа елдердегідей барлау және өндіру нарығында серпіліс орын алады.
Маржа (пайда) болған жағдайда, жер қойнауын пайдаланушылар нарыққа өздері келіп, елге көбірек газ беруге мүдделі болады. Қазіргі уақытта Энергетика министрлігі және QazaqGaz бастамасымен жасалған жер қойнауын пайдаланушылардан газ сатып алудың жаңа формуласы Парламенттің қарауында жатыр.
– Бұл жағдайда мемлекеттің нарыққа әсер етуінің ақылға қонымды шегі қайда? Ол қай сәтте «ойыншылар» арасындағы қарым-қатынасты реттеуді тоқтатып, нарықтың өздігінен дамуына мүмкіндік беруі керек?
– Біз қазіргі сәтте жұмыс ауқымының периметрін қалыптастыруды аяқтап отырмыз. Негізгі мақсатымыз – қарапайым азаматтардың баға өсуінен зардап шекпеуіне және нарық дамуына түрткі болатын тепе-теңдікті табу.
Мысалы, QazaqGaz тұтынушыларды тарату желісіне қосуға қатысуы керек пе? Яғни «қақпадан-конфоркаға» дейін. Ең басында Бәсекелестікті қорғау және реттеу агенттігі қарсы болған. Бірақ біз сала мамандары ретінде жағдайды түсіндірдік. Монополия жасап отырған жоқпыз, керісінше, халық үшін бағаны төмендету жолында бәсекелестік құрып жатырмыз. Бәсекелестікті қорғау және реттеу агенттігі арқылы Астана мен Қарағанды облысының нарықтарына кірдік. Нәтижесінде, адамдарда бізге немесе жеке компанияға жүгіну таңдауы пайда болды. Баға біртіндеп төмендей бастады. Бұл мәселеде халықты қорғауымыз керек.
Тағы бір мәселе – «QazaqGaz» газ химиясымен айналысуы керек пе? Бұл нарық мүлдем дамымаған, ол жаңа газ-химия кешені арқылы енді басталды. Бұл шикізаттан қайта өңдеу экономикасына көшудің тамаша мысалы болар еді.
Ұлттық компания қолға алып жатқан тағы бір жоба – қоғамдық көлікті газдандыру. Мысалы, Алматы автобустарын сығылған табиғи газға (метанға) ауыстыруды алайық. Алматыда қала әкімдігінің қолдауымен газбен жүретін 800 автобус пайда болды. Келесі жылы әкімдік автобустар санын 1200-ге жеткізуді жоспарлап отыр. Біз оларға арналған қосымша екі жанармай құю бекетін саламыз. Бұл – қала экологиясын жақсартуға қосқан үлкен үлесіміз.
– Нарықтың дамуын ынталандыратын жер қойнауын пайдаланушылардан газ сатып алудың жаңа формуласын енгізу тұтынушыларға қалай әсер етеді? Мысалы, қарапайым азаматтар зардап шекпей, төлем қабілеті жоғары тұтынушылар көп төлеуі үшін делік…
– QazaqGaz газ бағасын белгілемейді. Бұл реттеушілердің, яғни Ұлттық экономика министрлігінің Табиғи монополияларды реттеу комитеті мен Энергетика министрлігінің құзырында.
Қазір Қазақстанда тұтынушылардың тоғыз санаты бар және олардың барлығы субсидияланады. Бірақ егер газ саласын «донор» деп есептесек, бұл тек қарапайым азаматтар үшін, әсіресе әлеуметтік осал санаттар үшін болады – олар үшін биыл тарифті 20%-ға төмендеттік. Әлеуметтік маңызы бар өнімдерді (нан зауыттары, сүт зауыттары) шығаратын компаниялар да газды субсидияланған бағамен алатын болады.
Ірі кәсіпорындар мен майнерлерді субсидиялау тоқтатылады. Онсыз газ саласы стагнацияны жалғастырады. Бұл жағдайда газ тасымалдау жүйесі де, газдың ресурстық базасы да дамымайды. Осыған байланысты Энергетика министрлігі, Ұлттық экономика министрлігі және QazaqGaz әлеуметтік әділ баға белгілеу бойынша ұсыныстар енгізді.
– Газ тасымалдау жүйесін дамыту бөлігінде 2022 жылдың соңына дейін газдандыруды 58%-ға дейін ұлғайту жоспары болды. Жоспар орындалды ма?
– Магистралдық желілер арқылы газбен үздіксіз қамтамасыз ету үшін бірқатар басым жоба бар: «Бейнеу – Жаңаөзен» газ құбырының екінші желісін салу, «Жаңаөзен – Ақтау» үш желісін қайта жаңарту және жаңғырту, «Мақат – Солтүстік Кавказ» лупингі және т.б.
Газ тарату желілері бойынша 58%-дық көрсеткішке қол жеткізуге болады. Елді мекендерді газдандыру белсенді жүріп жатыр, тіпті газдандыру қарқынын бәсеңдету қажет болуы мүмкін. Өйткені әзірге тауарлық газдың тапшылығын түбегейлі жойдық деп айта алмаймыз.
– Газ саласы көптеген басқа техникалық салалар сияқты тез «қартаяды». Жаңа кадрларды тәрбиелеу үшін қандай шаралар қабылдануда?
– Биыл біз «Интергаз Орталық Азия» инженерлік орталығы мен өңірлердегі оқу комбинаттарының негізінде «QazaqGaz ҒТО» құрдық. Оның басты мақсаты – өндірістік міндеттерді шешу үшін жаңа технологияларды импорттау және енгізу. Екінші бағыты – кадрларды кәсіби дамыту бағдарламасы. Әрбір қызметкерде кәсіби дамудың нақты жоспары болуы керек. Тек сонда ғана білікті инженер болуға болады. Үшінші бағыт – қазақстандық ғылымды коммерцияландыру және газ өнеркәсібіне соңғы ғылыми әзірлемелерді енгізу.
Бұдан басқа, QazaqGaz газ саласының мамандарын даярлау үшін студенттік стипендияларды бекіту мәселесін пысықтауда. Сондай-ақ QazaqGaz қолдауымен Satbayev University және ҚБТУ-да газ өнеркәсібі үшін мамандар даярланатын болады.
– Қазақстанның газ саласы үшін 2022 жылдың қандай оқиғалары мен жетістіктерін аса маңызды деп атай аласыз?
– Бірінші – газ тасымалдау жүйесінің үздіксіз жұмысын қамтамасыз еттік.
Екінші – ішкі нарыққа газ жеткізуді ұлғайту жөніндегі Мемлекет басшысының тапсырмасын орындадық. ТШО-ның экспортқа арналған 2,6 млрд текше метр газын ішкі нарыққа қайта бағыттадық.
Үшінші – Газ саласын дамытудың 2022-2026 жылдарға арналған Кешенді жоспарын бекіттік.
Төртінші – өндірістегі мамандардың жалақысын орта есеппен 30%-ға ұлғайттық, HSE блогын күшейттік.
Бесінші – Ресурстық базаны арттырдық. «QazaqGaz» Барлау және өндіру» бөлімшесін құрдық.
Алтыншы – Қазақстанның газ өңдеу қуатын ұлғайту жөніндегі жаңа жобалар айқындалды.
Жетінші – газ тасымалдау жүйесінің аудиті жүргізілді, қуатты кеңейту бойынша жүйелі шешімдер қабылданды.
Сегізінші – Президенттің тағы бір тапсырмасы орындалды – ұлттық компанияның ашықтығы мен транспаренттілігін арттырдық.
Тоғызыншы – газ саласын дамытудың стратегиялық көзқарасын жасап, болашақ бағдарын айқындадық.
Тағы бір жетістік, қаржылық көрсеткіштердің жақсаруы. Биыл Бейнеу – Шымкент газ құбыры бойынша кредиттік портфелді қайта қаржыландыру бойынша мәміле аяқталды. Бұдан басқа, S&P Global рейтингтік агенттігі QazaqGaz кредиттік рейтингін «BB» деңгейінде растады және болжамды «негативтен» «позитивтіге» ауыстырды. Сондай-ақ Moody's ұлттық компанияның несиелік рейтингін «Baa2» деңгейінде растады, болжам – тұрақты.
Сұхбат соңында, 2022 жыл газ саласы үшін ауыр жыл болғанын атап өткім келеді. Алайда QazaqGaz, «Самұрық-Қазына», Энергетика министрлігі, Үкімет пен әріптестеріміздің бірлескен күш-жігерімен біз саланы тұрақтандыру үшін айтарлықтай серпінді қадам жасадық. Келесі жылы да оңай болмайды деп болжануда, осыған байланысты біз дағдарысқа қарсы шаралар кешенін пысықтап жатырмыз. «Қыс азығын жаз жина» дегендей, барлық дайындықты ертерек бастап жатырмыз.
Әңгімелескен
Фархат ҚАЙРАТҰЛЫ,
«Egemen Qazaqstan»