Тарихымыздың аса күрделі кезеңдері туралы аңыз бен ақиқат, фольклор мен мұрағат қатар өрілгеннен кейін бе, осы күні БАҚ-та асығыс тұжырым, біржақты дәйек жарияланып жатады. Бірақ оны тездетіп түзеп, қателіктен сабақ алғанымыз абзал.
Тұлғаны анықтаудағы ғылымның асыл қағидаты – шынайылық, тарихилық, барлық мәселені жан-жақты қарау.
Басқа-басқа, дерегі де, еңбегі де хатталып тұрған осыдан бір ғасыр бұрынғы Алаш зиялылары мен ұлт қайраткерлерінің өмірбаянынан, іс-әрекетінен «қиял-ғажайып ертегі» құрап жүргендер де бар. Мұның сыртында большевизмнің батпандап кіріп, мысқалдап шығатын ауыр дертінен айықпай, жау іздеп, ат төбеліндей оқыған мен абаданды бір-біріне қарсы қою мемлекетшілдіктің, ғылымға негізделген танымның жөні емес. Осының бәрі тұлғатанудағы ғылыми қағидаттың, елшілдік ұстанымның әлсіздігін аңғартады.
Шынайылық қағидаты – пендешіліктен немесе біліксіздіктен аулақ болу. Бұл – тарихи тұлғаны, оқиғаны үзіп-жұлмай, тұтас қарау деген сөз. Нысанамызды жек көреміз бе, жақсы көреміз бе, оның әрекетінің немесе еңбегінің бір жерін ұнатып, екінші жерін ұнатпаймыз ба – мұндай субъективтілікке ұрынбай, орта жолды – шынайы әдісті басшылыққа алу. Түсініктілеу тілмен жеткізсек, зерттеуші алғаш сол кезеңдегі қоғамдық-саяси даму үдерістерін айқындаған заңдылықтарды зерделеп алуға тиіс. Осы жолда бір фактіні емес, бірнеше фактіні қатар салыстырып, оның қайшылығын да, емесін де тұтастай қарастыруы керек. Зерттеуді жамандық іздеуге, қаралауға, кек алуға немесе бірыңғай арайлы жағынан көруге құруға болмайды. Ақ-қара, жақсы-жаман, жағымды-жағымсыз – бұлай ажырату ғылымның жолы емес. «Жақсыдан жаман туса да, тартпай қоймас негізге...» дегеннің байыбына бару генетиканың зерттеу нысанасына кірсе кіретін шығар, бірақ тұлғатанудың мәрмәр қағидаты бола алмайды. Тарихилық қағидаты – Шығыс пен Батыс ғылыми танымының сан ғасырлық жолы. Кез келген тарихи құбылыс, оқиға не себепті пайда болды немесе оған не түрткі, ол әу баста қалай бағаланды, кейін оған қандай баға берілді, қазіргі байыпталуы қандай және болашақта осы туралы не айтылуы мүмкін – міне, осындай сүзгіден өтуі қажет. Тәуелсіздік тұсында төңкеріс тұсындағы пролеткульт шолақ белсенділері сияқты жетесіздік таныту, бір мақаламен жерден алып, жерге салу – ғылымның жөні емес, жай эмоцияның көрінісі.
Тарихилық қағидатының тағы бір маңызды жері – тарихты, тұлғаны, оқиғаны, адам тағдырын қарастырған зерттеуші мына мамыражай заманда отырып алып, бидің де, соттың да, тергеушінің де рөліне енбеуі керек. Өзін бейтарап ұстап, тарихтың нақты кезеңіндегі жағдайды, тап болған ахуалды, соған байланысты жұмсалған ақыл, саясат амалын, айтылған сөзді, жариялаған еңбекті салыстыра бағалауы қажет.
Мәселеге жан-жақты қарау – ғылым мен зерттеу ісінің басты шарты. Бұл көбіне тарихи дерекке, мәліметке, ақпаратқа қатысты. Кәсіби зерттеуші немесе кәсібилікке ұмтылған маман қай кезде де жалғыз-жарым деректен қорытынды шығармайды. Осыған дейінгі және қазіргі ғылыми айналымдағы деректерге табан тіреп, өзі тапқан мәліметтің деңгейін анықтайды. Қазақ: «Бір ағашта – мың бұтақ, біреуі ғана қамшыға сап» дейді. Сол айтқандай, мұрағатта жиналғанның бәрі тарих емес. Маман салыстыра отырып, қисынға келетін «қамшыға сап болатынын» табуы қажет.
Осы тұрғыдан қарағанда, биыл туғанына 130 жыл толып отырған көрнекті мемлекет және қоғам қайраткері, халықаралық деңгейде танылған саяси тұлға Тұрар Рысқұлұлының (20-жылдары БАҚ-та өзі осылай қол қойған) Алаш зиялыларымен байланысын жаңаша қарау – уақыт талабы.
Бір айта кететін жайт, осы біртуар қайраткер республиканың бас басылымы – «Еңбекші қазақ» газетін (қазіргі «Egemen Qazaqstan») 1926 жылы сәуір-маусым айларында басқарыпты. Бұл – Алашқа біржақты, әсіре тыйым салынбаған кез. Тұрарға дейін де, одан кейін де (1928 жылға дейін) осы газет өлкелік компартия, атқару комитеті, кәсіпшілер кеңесі үні болса да, А.Байтұрсынұлы, М.Дулатұлы, Ж.Аймауытұлы, Т.Шонанұлы, т.б. ұлт зиялыларына лайықты орын берді. Қайраткердің өзі де осы уақытта ХХ ғасыр басындағы саяси үдеріс туралы кітабынан үзіндіні «Еңбекші қазаққа» жариялай бастайды. Саяси плюрализм орайында зиялылардың жеке басын сынамай, көзқарасын, тұғырнамасын барды бар күйінде айтады. Сондықтан бұл нәзік мәселені түсіндіруде жоғарыда көрсеткен үш қағидат (шынайылық, тарихилық, жан-жақты қарау) аса қажет.
Біз Алаш пен Тұрар байланысын зерделеуді деректермен орайластырып байыптасақ дейміз.
Бірінші дерек. Алаш көсемі Әлихан Бөкейхан 1922 жылы қазан айында Қарқаралыда тұтқындалады. Осыған байланысты кеңестік билікте жүрген қайраткерлер Т.Рысқұлов пен С.Қожанов Мәскеуге РКП (б) Орталық Комитетiне жеделхат жолдайды. Мұнда олар Алашқа кешiрiм жасау туралы большевиктік қаулыны еске түсіріп, бұл тұтқындау халық наразылығын арттыратынын алға тартады. Ұлт көсемін тездетіп босатуға ықпал етуін өтінеді. Нәтижесінде Кремльдегі біраз талқылаудан кейін Әлекең босатылады. Әрі қарай Орынбордан Мәскеуге тұтқын ретінде емес, жолаушы ретінде жеткізіліп, жаппай репрессияға дейін сол қалада тұрақтайды (кей зерттеушілер мұны «үйқамақ» дейді).
Екінші дерек. 1922 жылы желтоқсанда Ташкентке топтасқан Алаш зиялылары үкіметтің Білім-ғылым комиссиясы жанынан «Талап» атты мәдени-ағарту қауымын құрады. Басшысы – Халел Досмұхамедұлы. Мұның құрамына М.Тынышбай, М.Жұмабай, т.б. Алаш ардақтылары енеді. Осы ұйымға Т.Рысқұлов материалдық та, қаржылай да көмек көрсетеді. Дәл осындай өзбек, түркімен, қырғыз ұйымдары да Тұрекеңнен жәрдем алады. Мұнда осы ұлттардың кейін репрессияланған ірі тұлғалары болды.
Үшінші дерек. Алаштың батыс аймағында аса белсенді қызмет атқарған тұлға, қатарластары «сөздің шешені» деп бағалаған Жаһанша Досмұхамедұлына қатысты. Тұрар мен Жаһанша, қазақы жөнмен айтсақ, бажа. Күрделі кезеңде тұрмыс (күйеуі Константиннен айырылған) пен саяси ахуалға байланысты Сібірден Ташкентке көшкен Ольга Федоровна Пушкареваның қыздарына осы екі қайраткер қатар үйленген. Әпкелі-сіңлі бойжеткендерді сауаты, парасаты тартымды етсе керек. Тұрар Мәскеуде қызметте жүргенде Жаһаншаны орталыққа алдырып, жұмыс тауып береді. Кейін қатты ауырып қалғанда (бір аяқ-қолы сал болып қалған), Т.Рысқұлов білікті дәрігерлерге қаратқан. Биліктегі Тұрар Әлекеңмен және басқа да зиялылармен Жаһанша арқылы хабарласып отырған.
Төртінші дерек. Орталық Азияда большевиктерге қарсы бас көтерулер кезеңінде кеше ғана жаңа өкіметпен байланыс орнатқан Башқұрт елінің біртуар қайраткері Зәки Уәлиди Тоған 1920–1921 жылы басмашылар жағына өтеді. Осы тұлға 70-жылдардың басында Түркияда жариялаған «Естеліктерінде» («Хатиралар») «Біз жасырын адамдар арқылы Тұрар Рысқұловпен байланысып тұрдық», деп жазады. Дәл оқиға шағында Алаш басшылығы М.Жұмабай, Х.Болғанбай, М.Әуез, т.б. басмашыларға келіссөзге жібереді.
Бесінші дерек. Тұрар Қазақстан кеңестік автономиясы бірінші үкіметінің мүшесі Ахмет Байтұрсынұлымен де жақсы қарым-қатынаста болған. 1920 жылы Тұрар Рысқұлов, Ахмет Байтұрсынұлы, Низаметдин Ходжаев, Ахмет Зәки Уәлиди, Харис Юмағұлов (башқұрт) бесеуі қол қойып, В.И.Ленинге хат жазған. Бұл азаттық пен пікір алуандығына ұмтылудың бастамасы еді. Осы хатта Ахмет Байтұрсынұлы есімі Тұрар Рысқұловтан кейін тұр.
Алтыншы дерек. Тағы да Ақаң бастаған білім мен жоғары мектепке қатысты. Еліміздің тұңғыш университеті – бүгінгі Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогика университетінің Ташкенттегі бастауы. Мұнда («Киринпрос» кезі) 1922 жылы А.Байтұрсынұлының 50 жылдық мерейтойы өтеді. 1926 жылы осы оқу орны қазақтың тұңғыш жоғары білім ордасы – «КазПедВуз»-ға айналады. Ашылуына министр С.Садуақасұлы Ташкентке барып, арнайы баяндама жасайды. Бұл кезде астанамыз Қызылордада еді. 1928 жылы республика орталығы Алматыға көшті. Дәл осы шақта Мәскеу Ташкенттегі оқу орнын жауып, Алматыдан жаңа жоғары мектеп ашуды көздейді. 30–40-жылдары елімізде жауапты қызметтер атқарған (ҚазПИ-дің алғашқы түлегі) Мұхамеджан Әбдіхалықовтың: «Осы оқу орнын жапқызбай сақтап қалған және Алматыға лайықты көшірген – Тұрар Рысқұлов. Тұрекең жоғары мектеп астананың интеллектуалдық негізін қалыптастыратынын жақсы білді», деген пікірі бар. Мұнда Алаштың А.Байтұрсынұлы, Х.Досмұхамедұлы, Т.Шонанұлы, т.б. қайраткерлері профессор болды.
Жетінші дерек. А.Байтұрсынұлы күллі қазақ қыздарына үлгі еткен САГУ медицина мамандығының тұңғыш түлегі Аққағаз Досжанға Тұрар Рысқұловтың адами, ағалық жәрдемі туралы. 1922 жылы Аққағаздың университет бітіру кеші Ташкентте елдік шара ретінде аталып өтеді. Оған Түркістан Республикасы Халық комиссарлар кеңесінің төрағасы (премьер-министр) Тұрар Рысқұлов пен жауапты қызметтегі Сұлтанбек Қожанов бастап, танымал деген барша Алаш зиялысы қатысады. Елдік шараға орай Аққағазды қызметке орналастыру, жаңа медициналық құралмен қамтамасыз ету, әлеуметтік мәселесі үкімет басшысы деңгейінде шешіледі (100 мың сом сыйлық, 10 мың сомға хирургиялық жабдық және пәтер кілті берілген).
Сегізінші дерек. Талапты қазақ жастарын, соның ішінде Алаш тұлғаларына қатысы бар жігіттерді Германияға оқуға жіберуге атсалысуы туралы. 1922 жылы Түркістанның Тұрар Рысқұлов, Бұхараның (ол кезде бөлек республика) Файзолла Хожаев сынды қайраткерлері ақылдаса келе, Түркістаннан – 16, Бұхарадан – 46, Хорезмнен 2 шәкіртті Берлинге оқуға жібереді. «Неге бірінен көп, бірінен аз?» деген сұрақтың жауабы да айқын – бәрін бөлінген қаржы көлемі шешкен. Батыс біліміне ұмтылушылардың сапасын Ғазымбек Бірімжанға қарап-ақ айтуға болады (Мемлекеттік Дума депутаты, Алаш үкіметі мүшесі Ахмет Бірімжанның бауыры). Ол бұған дейін Орынбор реалды училищесі мен САГУ-дың медицина факультетінде оқып, «Ақжол» газетінде қызмет істеген. Жалпы, қазақтан 5 жігіт барды делінеді. Олардың төртеуі: Ғазымбек Бірімжан, Дамолла Битілеуұлы, Әбдірахман Мыңайтпасұлы, Темірбек Қазыбекұлы. 1923 жылы Т.Рысқұлов Германиядағы жерлес студенттерге көмек көрсетуге Берлинге арнайы барады. Студенттердің кеңсесін ұстау шығындарына, кітаптары мен кеңсе заттарына, елдегі оқу орындары үшін қажетті микроскоп алуға, қиналған жастардың жеке қажеттеріне лайықты қаржы бөледі. Кейін осы бастамасы біраз әуре-сарсаңға салады. Германияда кеңес тарапынан қанша бақылау қойылса да, Т.Рысқұлов эмиграция өкілдерімен (М.Шоқай, т.б.) кездескен. Қайраткер осы сапарының ресми бөлігі туралы кезінде мақала да жазған (Рыскулов Т. Наши студенты в Германии // газета «Туркестанская правда», 2.12.2023, № 257).
Тоғызыншы дерек. Төңкеріске дейін Ресей мемлекеттік Думасының депутаты, кәсіби теміржол инженері, Түркістан мұхтарияты төрағасы, Алаш автономиясы үкіметінің мүшесі Мұхамеджан Тынышбаймен тығыз қарым-қатынасы жөнінде. Мұқаң мен Тұрекеңнің байланысы 1915 жылы басталғанын тарихшы қауым жақсы біледі. Бұл кезде М.Тынышбай Түлкібасыға теміржол құрылысы бойынша келген екен. Ал Тұрар Піспектегі ауыл шаруашылығы мектебін бітіріп, Самараға оқуға баруға қаржы таба алмай жүрсе керек. Құдайдың құдіреті, дәл сол жолы Самараға жол тартса, өмір тарихы Әлихан Бөкейханмен ертерек түйісер ме еді?.. Не керек, 1915 жылы М.Тынышбайдың қаржылық көмегі арқасында Тұрар бастапқыда Ташкент ерлер гимназиясына, одан соң Мұғалімдер институтына оқуға мүмкіндік алады... Бұдан кейін екі тұлға 1917 жылы 2–5 тамызда Ташкентте өткен Түркістан халқының жалпы жиналысында ұшырасады. Жиын төрағасы – М.Тынышбай. Тұрар осында орталық кеңеске хатшы болып сайланады (төрағасы – Е.Қасымов, құрметті төрағасы – М.Шоқай). 1926 жылы билік лауазымындағы Т.Рысқұлов М.Тынышбайды инженерлік мамандығына сай қызметке орналастырады.
Оныншы дерек. Т.Рысқұловтың Алаштың жуан ортасында жүрген (1917 жылғы екі жалпықазақ съезіне, Алаш атынан Самарадағы құрылтай жиналысына, Комуч пен Сібір атқару комитетінің басқосуларына қатысқан) Санкт-Петербор Әскери медицина академиясының түлегі Нұрғали Ипмағамбетов пен Алашқа тілекші Меңліахмет Жұмабайұлының ұрпағына тигізген шарапаты. Кейін Қазақстанды басқарған Дінмұхамед Қонаев пен көрнекті аудармашы болған Әнуар Ипмағамбетов 1931 жылы Мәскеуге оқуға аттанғанда осы жас талаптарды вокзалдан кездейсоқ көріп қалып, өз пәтеріне тұрғызып, бірер ай бағып-қағып, өмір бағытын айқындап берген – Тұрар Рысқұлов-тын. Сұңғыла қайраткер балалардың әкелері мен туыстары қандай күйде жүргенін түйсініп, қолдау білдірді деп ойлаймыз.
Он бірінші дерек. Алашқа тілеулес һәм Алаш рухты «Абай» журналын шығарып, талай шығарма жазған жазушы, драматург, ғалым Мұхтар Әуезовпен байланысы. Мұның қорытындысы – «Қараш-қараш оқиғасы» повесі. Қайсар әке Бақтығұлдың (Рысқұл) жөні бөлек, туындыда оқта-текте Сейіт (Тұрар) бейнесі де аңғарылып қалады. Мұқаң оны бірде: «Кішкентайынан жоқшылықтың ауыр күйін сезіп те, кешіп те жүрген сезімтал бала өз ішінде ойшыл болатын. «Оқысаң, адам боласың» деген сөздерді естігенде, бар ынтасымен талпынып, асыққан ықылас білдірді. Сөйтіп, бала қыс бойы орысша оқуды оқып та шықты. Жақсы оқыды. Зейін-талабы оқытушыны да, ауылды да ырза етті», деп бір сипаттаса, туындының ең соңында: «Оқуға ұғымды, ерекше талапты момын қара бала болашақ заманның белгісіз бір жарығына осы абақты ішінде сенген көңілмен күн санап ержетіп келе жатты», деп оқырманға ой тастайды.
Он екінші дерек. Жаппай саяси репрессия басталғанда-ақ Тұрардың күдікке ілінгені хақында. ОГПУ-НКВД 1928–1932 жылдары А.Байтұрсынұлы бастаған Алаштың 40-тан астам зиялысын Алматыда, Мәскеуде тергегенде де Т.Рысқұловқа қатысты біршама сауал қойылған. Әр тұлғадан онымен қашан, қай жағдайда, не үшін кездескенін, басқосуда не әңгіме болғанын сұраған. Тұрар олардың «Мәскеудегі қамқоры» ретінде айқындалған. Осының өзі тақырыбымызды нақты ашатындай.
Он үшінші дерек. Кейінгі шекара сызығы сыртында қалып қойған ирредент қандастарымызға байланысты. Бұл жерде де Алаш ұшқыны бар. 20–30-жылдардағы саяси репрессия кезінде Ресейдің қазақ орналасқан өңірлерінің бәрінде бас көтергендерді, оқығандарды Алашқа байланыстырып соттаған. 1993 жылы Омбы облыстық ФСБ архивінен көрген құжаттарымызда ОГПУ-НКВД ұстаған адамдардың бәріне дерлік «Тұрар Рысқұловтың жасырын тапсырмасын орындады» деп кінә таққан және сұрақтар да осы бағытта қойылған. Біздіңше, мұндай ахуалды Орынбор, Саратов, Астрахан, Түмен, Челябі, Барнауыл, Алтай, т.б. өңірлерінің репрессияланған қазағы да бастан кешті...
Он төртінші дерек. 1928 жылы қазақ байларын тәркілеу науқанына қатысты. Адал еңбекпен байыған азаматтарға Алаштың құрметпен қарағаны белгілі. Тәркілеуге Т.Рысқұлов та сын көзбен қарағаны түсінікті. 1915 жылы Тұрар Ташкентке барып оқимын деп талап қылғанда, оған ағайындары да біршама қаржы жиып береді. Сондай ақша ұсынған жан – Ермек Алдасүгірұлы есімді немере туысы екен. 80-жылдардың соңында жасы 90-ға жақындаған Ұлпатай Ермекқызы «Әкем Тұрарға оқуыңа жаратарсың деп ақша берді. 20-жылдары тәркілеу науқаны басталатынын Тұрекең ауылға хабарлады», деп айтқан еді. Біз дәл осындай оқиғаны Солтүстік Қазақстанда Смағұл Садуақасұлына қатысты да естігенбіз. Бұл нені білдіреді? Қазақстанның іштегі, тыстағы қайраткерлерінің сыңаржақ экономикалық саясатқа қарсы тұрғанын аңғартады.
Он бесінші дерек. 1929 жылы Т.Рысқұлов бастаған бір топ қайраткер Шәкәрім қажыға хат жазып, Алматыдағы ғылыми зерттеу орталығына жұмысқа шақырғаны жөнінде. Бұл туралы ақынның баласы Ахат бір естелігінде айтыпты. Шәкәрімнің Шығыс тілдерін жетік білгені, түрлі аудармасы, шежіре саласындағы зерттеулері кез келген орталықтың деңгейін көтерер еді. Бәлкім бұл амал – ақынды жақындап қалған ОГПУ-НКВД-ның ажал тұзағынан құтқарудың жөні ме еді?
Он алтыншы дерек. 1933 жылы желтоқсанда көрнекті ұлт қайраткері, Алаш тұлғасы Смағұл Садуақасұлы Мәскеуде қапияда қайтқанда, оны ақтық сапарға шығарып салу мен бас газеттерге некролог жазуды Т.Рысқұлов пен Н.Нұрмақов екеуі ұйымдастырады. Қаралы жиында қайғы жұтқан Әлихан Бөкейханды (Смағұлдың қайын атасы) осы екі қайраткер қолтығынан демеп тұрады.
Он жетінші дерек. Мемлекет және қоғам қайраткері, ОГПУ-НКВД тарапынан қудаланушы әрі «қызыл террордың» алғашқы құрбандарының бірі С.Садуақасұлы қазасынан кейін Т.Рысқұлов оның ата-анасын салықтан босату, әйелі мен баласына мемлекеттік жәрдемақы төлеу туралы жауапты орындарға ұсыныс беріп, бірсыпыра нәтижеге қол жеткізеді.
Сонымен, Алаш пен Тұрар арасын байланыстыратын мұндай дерек шартты түрде 117-ден да асатынын сеземіз. Өйткені түрлі саяси көзқарастағы ұлт қайраткерлерін елдік мүдде қай кезде де тоқайластырған. Әрқайсы бір мақалаға, бәлкім зерттеуге жүк.
Бір ақиқатты Әлихан Бөкейхан 1919 жылы Омбы сапарында «Жас азамат» ұйымы (Алаштың тынысы) мүшелеріне айтқаны бар. «Енді ел үшін күрес жаңа өкіметтің сапында атқарылады!» (түйіні шамамен осындай). Түркістан шындығында қайнап өскен Тұрар Рысқұлұлы осы сапта еді. «Ол Алаш рухты қозғалыста мүлде болмады» дей алмаймыз. Бұған біз санамалаған сегізінші дерек – айқын мысал. Яғни ол саясатта аз уақыт М.Тынышбай мен М.Шоқайдың маңында да болды. Басқа-басқа, Түркістан автономиялық кеңестік республикасы ОАК төрағасы Т.Рысқұловтың 1920 жылы В.Ленинге ұсынатын егемендік туралы тұжырымдамасы – жаңа жағдайдағы Алаш идеясының нақты көрінісі деп санаймыз. Мұны эмиграцияға кеткен М.Шоқай лайықты бағалаған. Біраз жерден сая таппаған Алаш арыстары 20-жылдары Ташкентке (Түркістанға) қоныс аудару арқылы осы идеяға сенетінін дәлелдеген.
Біз қай қызметті де жауапты атқарған біртуар тұлға Тұрар Рысқұлұлы ешқашан қателеспеді деп айта алмаймыз. Ол да – адам, ол да – өз заманының саяси қайраткері. Бірақ тарихи қызметін таразы басына салғанда, елшілдік, адамшылық, азаматтық, біліктілік бәсі артады. «Егемен Қазақстанның» даңқты редакторы, осы қайраткер туралы 5 томдық роман және драма жазған көрнекті қаламгер Шерхан Мұртаза «Тамұқта» (бесінші кітап) Тұрардың қатарластары да, өзі де «пайғамбар» деп бағалаған Ленинмен 1920 жылғы кездесуін еске алғанын суреттей отырып, алдау мен арбаудың соңы неге жеткізгенін түсіндіретін жері бар. Сонда тонын ауыстырып киген кеудемсоқ жүйе ешқашан ақиқатқа тоқтамайтыны, адамшылық пәтуаға бармайтыны айтылады. «Рысқұлов қу қарағай төсектің үстіне қайтадан қисайды», деп күңіренеді жазушы. Әрі қарай жалғыз ұлы (қарапайым үміт рәмізі) Ескендірдің тергеуі баяндалып, суреткер мұзды жарып шықса да, аз мезетте көктей солатын бәйшешекті жадында жаңғыртады. Татар ағайын осы көктем рәмізін «Өмірзая» дейді екен. Қазан тағдырын ұңғыл-шұңғыл білетін Шерағаң кеңестік қазақ қайраткерлері, Алаш тұлғалары, олардың ұрпағы ұрынған саяси дағдарыстың, қанқасаптың салдарын сол өмірзаяға балайды.
Дей тұрғанмен, «Күніне тоқсан түрлі пәле көрсең, сонда да үміт үзбе бір Алладан» деп қазақ қара өлеңіндегі даналық ақиқатқа шығып, бізді «төгілген қан, егілген жан», өшпейтін елдік іс-әрекет, білік-білім Азаттыққа алып келді.