• RUB:
    5.41
  • USD:
    472.49
  • EUR:
    515.44
Басты сайтқа өту
Саясат 18 Мамыр, 2023

Демонополизация һәм мемлекеттік монополия

271 рет
көрсетілді

Жақында Алматыда Еуразиялық монополияға қарсы 9-форумда мемлекеттік органдар, сарапшылар қауымдастығы және бизнес өкілдері бәсекелестікті қорғау және монополияға қарсы реттеу мәселелерін тағы да талқылады. Қатысушылар монополияға қарсы заңнаманы бұзу туралы дауларды қарау тәжірибесімен бөлісті, алдын алу шаралары және тәуекелдерді азайту туралы әңгімелесті. Доминант компаниялардың баға белгілеу мәселесі және аграрлық сектор нарығындағы бәсекелестікті дамыту және қорғау тақырыбы көтерілді. Осы форумға қатысқан Еуразиялық экономикалық комиссияның Алқа мүшесі Бақыт Сұлтанов бәсекелестікті қорғау жөніндегі комиссияның жұмысы туралы айтып берді.

Форумға қатысқандар эконо­ми­кадағы мемлекеттің үлесінің шектен шығып бара жатқанына алаң­дайтынын айтты. Бұл «Жақ­сы ма, жаман ба?» деген сұрақ­тың жүз түрлі жауабы бары да осы жиында белгілі болды.

Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігінің төрағасы Марат Омаровтың айтуынша, монополиясыздандыру, жеке­мен­шіктегі активтерді мемлекет меншігіне қайтаруда алға жыл­жушылық бар, бірақ кедер­гілер де жетеді. «Мем­ле­кет­тің үлесі барлық салада бар. Біз ак­тив­тер­ді мемлекеттің пайда­сына қай­тару үрдісінің қалай жүріп жатқанын білеміз. Бірақ сол активтерді қандай ортаға тап­сыру керектігі әлі айқын­дал­ған жоқ. Қоғам осы сұрақтың жауа­бын күтіп отыр», деп атап өтті Марат Омаров.

2022 жылдың наурызынан бастап қазіргі уақытқа дейінгі кезеңде «Көлікке қызмет көр­се­ту орталығы» АҚ (439 кір­ме теміржол желісі), «Қазақ­те­ле­ком­ның» 28,8 пайыз қатысу үлесі мемлекет меншігіне қай­та­рылды. Активтерді мемлекет меншігіне қайтару тауар на­рық­тарында монополиялық жағ­дайға ие болған делдал­дар­дың санын азайтуға мүмкіндік берді. Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігінің мәлі­мет­­тері бойынша кірме темір­жол желілерінің мемлекетке қайтарылуы бизнес үшін та­риф­терді 14 еседен астам тө­мен­детуге мүмкіндік берді. Бірақ төраға айтып өткендей, қай­тарылған активтерді қайда бағыт­тау керек деген мәселе әлі ше­шілген жоқ. Қазіргі уақытта жанар-жағармай нарығынан бас­тап, жолаушылар тасымалына дейінгі ел экономикасының базалық салаларына мемлекеттің қатысу деңгейі өте жоғары екені айтылып та, жазылып та жүр.

 Әуе тасымалы нарығында – 91, сұйытылған және тауарлық газ нарықтарында – 70-тен 100, электр­мен жабдықтау – 100, жанар-жағармай – 80, теміржол тасымалы – 63-100, көмір – 70 пайыз болып жалғасып кете береді. Мұның нәтижесі на­рық­тағы жаңа тенденция – мем­ле­кеттік монополиялардың пайда болуына алып келді. Эконо­ми­кадағы ШОБ өсімі­нің бізге қажет деңгейге көтерілмеуіне, жоғары арбитраждық тәуекел­дер­ге және бизнес-климатты нашар­лап кетуіне осы фактор себеп болғанға ұқсайды. Төра­ғаның пайымдауынша, мұндай шешім бәрі нарықтағы жағ­дайды бақылау үшін қабыл­данғанмен, іс жүзінде бақы­лау­дың мүмкіндігі жетпей қалды.

Осы тұста Марат Омаров ди­зельді отын және бензин та­қы­ры­бын да қозғап өтті. Қазір нарықтың осы сегментінің 80 пайызын «ҚазМұнайГаз» арқылы мемлекет қабылдайды. Бұл компания мұнай-газ секторында доминант компа­ния­лар­дың қатарында екені айтылып та, жазылып та жүр. Монополия және нарықты бас­қа­рудағы кемшіліктердің салдары жағдайды оңалта алмады. «Бақылауды қамтамасыз ету қиын... Біз өз кезегімізде бұл ак­тив­терді бәсекелестік ортаға беру, жеке кәсіпкерлікті дамыту мәселелерін көтеріп, осыған байланысты түрлі құқықтық құжаттар әзірледік», дейді Марат Омаров.

М.Омаровтың айтуынша, әуе тасымалы нарығында мемлекет­тік компаниялар тобы – Ұлттық авиатасымалдаушы және онымен үлестес компаниялар басым. Мемлекеттің қатысуымен авиа­компаниялардың актив­те­рін бөлу мәселесі әлі күнге дейін өз шешімін таппады. Нә­ти­жесінде, нарықтың қолда­ныс­тағы құрылымы баға бәсе­келестігі, шығындарды оңтай­лан­дыру үшін ынталандыруды азайтады. Бұл рейстердің жүйелі кешігуіне және бағаның өсуіне әкеледі, нәтижесінде тұ­ты­нушылар зардап шегеді. Қол­данылатын динамикалық баға монополиялық нарықтарда жұмыс істемейді. Мысалы, авиа­­компанияның ең жоғары та­рифі бір маршрут бойынша ең төменгі тарифтен 4,5 есе асатын кейстер бар (67 743/ 14 743 тг.). Сондықтан қазіргі жағдайда нарыққа жаңа авиа­та­сы­малдаушыларға қол жет­кізу үшін «Ашық аспан» режі­мін кү­шей­ту мәселесі қарас­ты­рылу­да.

Телекоммуникация нары­ғын­да да мемлекеттің нарық­тағы үлесі 75 пайызға дейін өсті. Негізі, бұл бизнеске сатылуы керек мем­лекеттік ресурс екенін осы сала өкілдері жиі айтатын. Қазір­гі жағдайды «мемлекет өзіне-өзі сатты» деп бағалауға болады. Бірыңғай операторларды қысқарту жұмыстары жүр­­гізіліп жатқанымен, жаңа опе­раторлардың ашылуына байла­ныс­ты олардың саны артып отыр­ғанын атап өтті. Спикердің айтуынша, қазір агенттік жаңа операторларды құруға заңды түрде тыйым салу жұмыстарын жүр­гізіп жатыр. Бұл шара қол­ға алынса, мемлекеттік моно­полия субъектілерінің саны қыс­қарады. Бәсекелестік орта­ның енгізілуімен тұтыну­шы­лардың бағасы көтеріледі деген үкіметтің қауіптенуіне тоқ­тал­ған М.Омаров дәрі-дәр­мек нарығын мысалға кел­тір­ді. Ол қазір дәрі-дәрмек құ­нын кезең-кезеңімен реттеу жүр­гізіліп жатқанын атап өтті. Нәти­же­сінде, баға көтерілмейді, кері­сін­ше, кейбір лауазымдар үшін фармацевтикалық компаниялар арасындағы бәсекелестік нәтижесінде ұсыныс арзандай­ды. М.Омаровтың айтуынша, биыл­ғы жылы бірінші кезең ая­сында үштен астам өндіру­ші­нің 376 рецептсіз сатылатын дәрі-дәрмегі алынып тасталады. Келесі екі кезең 2023-2025 жылдарға жоспарланған. «Жал­ғыз нұсқа ретінде біз мәж­бүр­леп жекешелендіруді және активтерді бәсекелестік ортаға беруді ұсынамыз. Ең бастысы – «шок терапиясы» мен жүйелі IPO арасындағы теңгерімді табу» деп атап өтті М.Омаров.

БРИКС халықаралық бәсе­ке­­лес­тік құқық және саясат­ орта­лы­ғының директоры Алек­сей­ Ивановтың айтуынша, «үл­­­кен нәрсенің бәрі ерте ме, кеш пе қиындықтар туғызады». Осыған байланысты монополия құрмай, шағын компаниялар есебінен бәсекелестікті күшейту қажет. «Қазақстанда мемлекеттік компаниялар бірімен-бірі жалға­сып ағып бара жатқан алып кеме тәрізді. Мұндай жағдайда стандартты монополияға қарсы ша­ра­­лар нәтиже бермейді, өйт­кені біреуіне тыйым саласыз, ал мем­лекеттік компания саңылау тауып, сонда өседі. Біз бел­гі­сіз­дік жағдайында қақты­ғыс­ты модельдеуді және үнемі өзгеріп отыратын шындықпен жұмыс істеуді үйренуіміз керек», деп кеңес берді Иванов.

Экономист талдаушы Жарас Ахметов ел экономикасы мұ­най рентасымен күн көріп келе жатқанын айтты. Өткен ғасыр­дың аяғында жүргізілген реформалар мұнай бағасына ықпал етті. Бірақ әлемдік қаржы дағда­ры­сы ІЖӨ-ні тежеп, негізгі ка­пи­талға келетін инвестицияны азайтты. Мемлекет тарапынан жасалып жатқан шаралардың нәти­жесі аздау болып тұр. Өнер­­­­кәсіп өндірісінің үлесі тұ­рақ­­­ты түрде төмендеп келеді. Сарап­шы айтып өткендей, мем­лекет ойын ережелерін белгі­лей­тін, олардың орындалуын қадағалайтын, субъек­тілер ара­сын­дағы даулар­ды реттейтін ба­қы­лаушы, рет­теу­ші және төреші міндетімен шек­теліп қал­ды», дейді Жарас Ахметов.

 Сарапшының айтуынша, идеал­ды мемлекет құру әре­кет­те­рі осыған дейін де бір­неше рет жасал­ған. Солар­дың ішінде бізге ең танысы – ­КСРО. «Өмір үнемі жаңа жағдайларды тудырады және ешбір мемлекеттік аппарат оларға ілесе алмайды. Эко­но­микада мемлекет үлесі неғұр­лым көп болса, ондағы бәсекелестік соғұрлым аз және сәйкесінше «бат­пақты» секторлар да көбе­йеді. Көбірек қадағалау жаңа кәсіпкерлер үшін кіруге көбі­рек кедергілерге жол ашады. Салықтардың көп болуы жабық компа­ниялардың көбеюін бай­қа­тады. Көбірек тұтыну тауар­лар мен қызметтерді сату мүм­кін­дігінің аздығын білдіреді. Үкімет Қазақстанның дамуына жаңа серпін беремін десе, оның экономикадағы қатысуын азайтуы керек. Өзін-өзі ұйым­дас­ты­ру­ға, өзін-өзі реттеуге, баста­ма­шылыққа көбірек мүмкіндік беру қажет», деп сөзін түйіндеді сарапшы.