Үкіметтің кеңейтілген отырысында еліміздің агроөнеркәсіп саласына және су ресурстарына қатысты нақты тапсырмалар беріліп, анық межелер белгіленді. Аграрлық сектордың даму деңгейі – қоғамның экономикалық және әлеуметтік-саяси тұрақтылығын анықтайтын фактордың бірі. Ел тұрғындарының 40%-на жуығының қызметі мен тіршілік көзі – ауылдық жер, олардың көпшілігі үшін жер – негізгі өндіріс құралы.
Ауыл шаруашылығы еліміз үшін стратегиялық маңызы бар салалардың бірі болғандықтан, бұл саладағы ахуал мемлекетіміздің азық-түлік қауіпсіздігіне тікелей әсер етеді. Еліміздегі ауылшаруашылық саласы әлі де болса тәуекелі жоғары, табиғи-климаттық жағдайларға тәуелді. Оның негізгі себептері – техникалық және технологиялық артта қалушылық пен өндірістегі экстенсивтік әдістердің басымдығы. Өсімдік шаруашылығын әртараптандыру жолға қойылмай келеді. Ауыспалы егіс қағидалары дұрыс сақталмайды, топырақ құнарлығы да төмен. Минералды тыңайтқыштар өте аз көлемде енгізіледі: бүгінгі таңда тек 679 мың тонна немесе қажеттіліктің 21%-ы (3,2 млн тонна) ғана пайдаланылған.
Ал органикалық тыңайтқыштарды пайдалану туралы тек армандауға болады. Олардың жаңарған, тиімділігі әлдеқайда жоғары, зияны қоршаған ортаға тимейтін түрлерін енгізу қолға алынған жоқ. Мысалы, шетелде кең көлемде пайдаланылатын биогумус сияқты органикалық тыңайтқыштарды пайдалану үй шаруашылығы деңгейінде қалып қойған. Селекцияның ескірген әдістеріне негізделген тұқым шаруашылығы да уақыт талаптарына сай емес. Салдарынан тұқымдарда импортқа тәуелділік бар. Мысалы, Қазақстанда бірегей тұқымдардың үлесі – 0,8, элиталық тұқымдардың үлесі 7,1 пайызды құраса, Ресейде екі есе жоғары.
Сондай-ақ елімізде бидай тұқымына – 40, көкөністерге 100 пайыз импортқа тәуелділік байқалады. Салада 76%-ға тозған және ескірген техника пайдаланылады; бүгінде жаңарту деңгейі тек 4,5%. Осы деңгейде қала берсе, барлық техниканы жаңарту үшін жиырма жылдай уақыт керек.
Өсімдік шаруашылығы өнімдерін сақтау да өз деңгейінде емес. Сақтау инфрақұрылымының тапшылығы – 900 мың тонна, бұл өз кезегінде әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларының бағасын тұрақтандыруға кері әсерін тигізіп отыр.
Мал шаруашылығының негізгі мәселесі – жемшөппен қамтамасыз ете алмау. Елімізде мал азығы зоотехникалық нормадан 2 есе аз өндіріледі. Жайылымдардың 20%-дан 60%-ға дейінгі бөлігі тозған, ал жайылымдық алқаптардың 42%-ы суландырудың жоқтығы, елді мекендерден алыс орналасуына байланысты пайдаланылмайды. Салдарынан мал шаруашылығындағы өнімділік өте төмен. Ветеринария саласында да мәселе жетерлік. Ауылдық жерлерде ветеринарлық жұмыс сапасының төмендігі, мамандардың жетіспеушілігі шешілген жоқ. Ветеринарлардың орта жасы – 59. Бұл салаға цифрландыру ісі әлі де жетпеген, мамандар қағазбастылықтан арыла алмай келеді. Елдегі мал басын есепке алуда да олқылық көп. Орталық және жергілікті атқарушы органдардың ветеринарлық қызметтері арасында өкілеттіктердің аражігін толық ажырату қажет.
Президент ауыл шаруашылығы өнімдерін қайта өңдеу деңгейін 70%-ға дейін жеткізу туралы тапсырмасын бекерге қойып отырған жоқ. Қайта өңдеу саласын дұрыс жолға қойғанда ғана аграрлық сектор шикізаттық бұғаудан шығып, шаруалардың шаруасы сонда ғана түзелетіні анық. Ал бізде орта есеппен өнімнің 40%-ы ғана өңделеді, оның өзі әр өңірде әртүрлі. Қайта өңдеу кәсіпорындарының жартысына жуығы бос тұр. Өңделген өнімінің сапасы төмен.
Жоғарыда көрсетілген барлық мәселе – агроөнеркәсіптік кешенін дамытудың тежеуші факторлары. Қалыптасқан жағдайдан шығу үшін ауылшаруашылық саласын дамытудың Жол картасын іске асыру қажет. Жергілікті әкімдіктер үшін табиғи-климаттық, өндірістік факторлар мен өнімді өткізу мүмкіндіктерін ескере отырып, нақты индикаторлар бекітілуге тиіс.
Мемлекет басшысы Үкіметтің кеңейтілген отырысында: «Саладағы басты түйткіл – жылдар бойы қажетті қаржының жеткілікті бөлінбеуі. Инвестицияның тапшылығы техниканың тозуына, егіннің бітік және еңбектің өнімді болмауына әкеп соқтырады. Сондықтан ауыл шаруашылығына бөлінетін қаржыны барынша, тіпті, мүмкіндік болса, екі есе арттыру қажет», деді.
Ауыл шаруашылығы министрлігінің ақпаратына сәйкес, бұл саланы субсидиялауға кейінгі бес жылда 2 трлн теңге бөлінген. Тек 2023 жылдың өзінде агроөнеркәсіптік кешенге бағытталған субсидиялар сомасы 494,2 млрд теңгені құрады. Бір сөзбен айтқанда, мемлекет тарапынан ауыл шаруашылығына көрсетіліп жатқан қолдау аз емес, қаржысы да жылдан-жылға артып келеді. Ал енді сол қаржының тиімділігін арттыру, қажетті салаға жұмсалуын қамтамасыз ету, қазіргі уақытта өте маңызды. Бөлінген қаржының ұстағанның қолында, тістегеннің аузында кетпеуі үшін нақты шаралар қабылдануға тиіс. Субсидия алу арқылы байып, шекара асып жатқандар да, өндірісті дамытудың орнына, өз тірліктерін жөндеп алғандар да жоқ емес. Субсидияға ғана иек артып, басқа инвестициядан бас тартып, бас ауыртқысы келмейтіндер де жетерлік. Шын мәнінде қаржыны қажетсініп отырған шаруалар субсидия емес, төмен пайызбен ұзақ мерзімге несие берілсе деп жатады. Жалпы алғанда, барлық қаржыны орталықтан бөлу, министрлік деңгейінде субсидия бөлудің тәртібін бекіту, сол арқылы бір саланы қолдап, екінші саланы қолдамау сияқты мемлекеттік шектеу тәсілдерінен біртіндеп арылуымыз керек.
Германия, Франция, Аустралия, Нидерланд сияқты ауыл шаруашылығы қарыштап дамыған мемлекеттерде аграрлық секторға қажетті деңгейде датация бөлінеді. Елімізде мемлекеттің қолдауынсыз ауыл да, ауыл шаруашылығы да өмір сүре алмайды. Бірақ мемлекеттік қолдауды мемлекеттік шектеумен шатастырмау керек. Нарық заманында аграрлық өндірісті орталықтан отырып басқарудың өзі тиімсіз. Сондықтан мемлекеттік бюджеттен бөлінетін қаржыларды бөлудің құқығын да, жауапкершілігін де жергілікті органдарға беру қажет. Қай өңірде не егу керек, қанша егу керек, қай саланы дамыту керектігін жергілікті басшылар мен мамандардан артық кім біледі? Тіпті субсидия, арзандатылған несие бөлудің тәртібін де жергілікті мәслихаттар бекітсін. Сонда ғана жүйелі жұмыс болады, жауапкершілік артады.
Бүгінде ауыл шаруашылығына бөлінетін қаржы шашыраңқы, түрлі бағдарламаларға бөлініп кеткен. Берекесі жоқ. Әр бағдарламасының өз бағыты, тәртібі, талабы бар, қағазбастылық басым. Шаруаларға түсініксіз. Осы бағдарламалардың басын қосып несиенің бір-екі түрін ғана қалдыру керек. Ол несие «Ауыл шаруашылығы несиесі» деп аталып, арзандатылған ұзақ мерзімге берілсе болды. Барлық жыртықты бюджеттің есебінен жабу мүмкін емес. Тағы бір мәселе – екінші деңгейдегі банктердің ауыл шаруашылығына қаржы салмауы. Олар да мемлекеттік субсидияға байланып қалған.
Аграрлық секторға бөлініп жатқан қыруар қаржының барлығын бір жерге шоғырландырып, осы саладағы қаржы институттарының басын біріктіріп, ауыл шаруашылығына қызмет ететін, фермерлердің басын қосып, ауыл тұрғындарына жұмыс істейтін «Агробанк» құрудың уақыты келді. Германия, Польша, Ресей, Өзбекстан, т.б. аграрлық салаға тәуелді мемлекеттерде ауыл шаруашылығы банктері қалай өмір сүріп жүр? Ресейдегі аграрлық сектордың өнімділігі 2 есе жоғары болып, өнім бағасының екі есе төмен болуы да сол банктердің бөліп жатқан қаржысының арқасы. Сол арқылы Ресейдің қай өнімі болсын біздің өнімдерді демпинг арқылы өтімсіз етіп жатыр. Сыртқы нарықтың басым бөлігін басқалар басып алды. Тіпті кәсіпорындар Ресейдің азық-түлігін алып, отандық деп сата бастады.
Ең үлкен мәселе – ауыл шаруашылығындағы статистиканы реттеу. Бөлініп жатқан қаражаттың тиімділігі артып, нақты индикаторларға қол жеткізу үшін аграрлық сектордағы көрсеткіштер түгел шынайыландырылуға тиіс. Малдың басы, жер көлемі, алынатын өнім, өнімнің өнімділігі шынайы статистикамен нақтыланбаса, ауыл шаруашылығының тұралағаны тұралаған. Бөлінетін субсидия, несие, ұрық, минералды тынайтқыш, су, барлық шығын малдың басына, жердің көлеміне қарай бөлінеді. Көп қаржы алу үшін, болмаса рейтингтің соңына ілесіп, мал басын да, жер көлемін де көбейтіп, артық ақша алып жүргендер жоқ емес. Сондықтан биыл ауыл шаруашылығының барлық көрсеткішін ревизиядан өткізіп, нақтылау қажет. 2024 жылдың көрсеткіші төмен түсер, бірақ алдағы жылдардағы көрсеткіштер шынайы болады.
Мемлекеттің қолдауымен іске асырылуға тиіс тағы бір мәселе – ауыл шаруашылығы механизациясын жетілдіру. Біз цифрландыру, роботтехника туралы көп айтамыз. Ал аграрлық секторда көп нәрсе адамның қолымен жасалынатындықтан, оны механикаландырудың өзі кезек күттірмейтін нәрсе. Сөз басында айттық, техникалардың 76%-ы ескірген. Нақтырақ айтсақ, тракторлардың – 80, комбайндардың – 72, ал жер жырту, өңдеу, дән себу агригаттарының 75 пайызы тозған. Ал егіс орағы кезінде ескі комбайнның есебінен 30% егістің өнімділігін жоғалтып жүрміз. Техниканы жаңартудың арқасында астықтың өнімділігін гектарына қазіргі 10 центнерден 13 центнерге дейін көтеруге болады.
Ауыл шаруашылығы техникаларын жаңарту деңгейін жылына 10%-ға жеткізсек, алдағы 6-7 жылда 60-70% жаңартылуға тиіс. Олай болса ауылдардағы орталықтандырылған, МТС үлгісіндегі, сервистік орталықтар ашу туралы да ойланатын уақыт келді. Техникасыз ауыл шаруашылығының бірде-бір саласы жұмыс істемейді, техникасыз бірде-бір агротехнология жүзеге аспайды. Егін, мал, су шаруашылықтарының барлығындағы механизацияға өнімділік те, табыс та тікелей байланысты.
Су ресурстарын ұтымды пайдалану – аграрлық сектордың негізгі өзегі және болашағы. Әлемдегідей елімізде де су тапшылығы жылдан-жылға сезіліп келеді. Былтырғы жыл су тапшылығы елдің жағдайына қалай әсер ететінін көрсетті. Су ресурстарын ұтымсыз пайдалану, суды көп қажетсінетін ескірген өндірістік технологияларды қолдану, каналдар арқылы ағатын су шығынының жоғары деңгейі, суды есепке алу жүйелерінің жеткіліксіздігі салдарынан суармалы егіншіліктің әлеуеті толық көлемде пайдаланылмайды. Баланстағы 2,2 млн гектар суармалы жерлердің іс жүзінде 1,5 млн гектары ғана игерілген, ал су үнемдеу технологиялары 312 мың гектар жерге ғана енгізілген.
Мәліметтерге сүйенсек, 2023 жылы ел аумағындағы өзендер ағындысы 1960 жылмен салыстырғанда, 12,5 км3-ке азайған. Оның 72%-ы – жергілікті, ал 28%-ы трансшекаралық өзендердің үлесіне тиесілі. Жергілікті өзендер ағындысының қысқаруы «Балқаш – Алакөл» және «Тобыл – Торғай»-дан басқа барлық бассейндерде болды. Яғни біз алдағы уақытта бар суды үнемді пайдаланудың түрлі тәсілін қолдана отырып, халықтың тұрмыс-тіршілігін қамтамасыз ететін жолдарды қарастыруымыз керек. Еліміздің трансшекаралық өзендерге тәуелділігі мемлекеттік органдарға қосымша міндет артады. Заңнамаларымыз да соған лайық болуға тиіс.
Бүгінгі күннің негізгі талабы – су шаруашылығы мен су шаруашылығы құрылыстарын дамытуды жақсарту, экономикалық тиімді тарифтік саясатты әзірлеу, минералдық-шикізат базасын дамытуға және гидро-геологиялық зерттеулер жүргізуге көңіл бөлу.
Қолданыстағы Су кодексінде су үнемдеу, үнемді пайдалануды ынталандыру туралы ешқандай норма жоқ. Су пайдалану үдерісінің барлық сегменті мен кезеңінде техникалық, экономикалық мәселелер, сондай-ақ құқықтық қатынастар, реттеушілік бақылау және оларды шешуді талап ететін даму стратегиялары мен жоспарларын қалыптастыруда кемшіліктер бар. Сектораралық өзара іс-қимылдың нақты заңнамалық тетіктерінің болмауы судың қауіп-қатерлерін азайтып, жүйелі іс-шараларды жүзеге асыруға мүмкіндік бермейді.
Үкіметтің кеңейтілген отырысында Президент жаңа Су кодексінің жобасын әзірлеуді тапсырды. Уәкілетті мемлекеттік орган жаңа кодекстің жобасын әзірлеп, Парламентке енгізді. Бүгінде аталған кодекс жобасы Мәжілісте қаралып жатыр. Су кодексі жобасын әзірлеудің мақсаты су қауіпсіздігін қамтамасыз ету, болашақ ұрпақтың мүддесі үшін бірыңғай мемлекеттік саясатты іске асырудың құқықтық негіздері мен тетіктерін жетілдіру болатыны анық.
Парламент Сенаты еліміздің аграрлық саласы мен су шаруашылығын дамытуды, Президент тапсырмаларын жүзеге асыруды заңнамалық тұрғыдан қамтамасыз ету үшін белсенді жұмыс жүргізіп келеді. Қазір аграрлық салаға қатысты заңдардың біразына ревизия жасалып, депутаттардың бастамасымен жаңа заң жобалары дайындалып жатыр. Кейінгі бір жылдың көлемінде Сенаттың Аграрлық мәселелер, табиғатты қорғау, ауыл-аумақтарды дамыту комитетінің мүшелері ауыл шаруашылығының проблемаларын талқылауға арналған 7 кездесу мен дөңгелек үстел өткізіп, Алматы, Жетісу, Шығыс Қазақстан, Батыс Қазақстан облыстарында комитеттің кеңейтілген көшпелі отырыстары ұйымдастырылды.
Қызылорда облысында облыстық, аудандық, қалалық мәслихат депутаттарымен, су мамандарымен кездесіп, су нысандарын аралап, көшпелі отырыста тиісті ұсыныстар қабылданды. Комитет депутаттары өңірлерге шығып, тұрғындармен 62 кездесу өткізіп, Үкімет басшысына 19 депутаттық сауал жолдады.
Ауыл шаруашылығы, оның қазіргі жағдайы мен келешегі кімді де болса толғандырмай қоймайды. Сондықтан да осы салаға жанашыр барлық азамат пен қызметкер, Үкіметтік және жергілікті басқарушы орган мен өкілетті орган Президент айтқан аграрлық саладағы проблемаларды жүйелі түрде шешуде бір жағадан бас, бір жеңнен қол шығара отырып, жұмыла жұмыс істеуге тиіс.
Әли БЕКТАЕВ,
Парламент Сенаты Аграрлық мәселелер, табиғатты пайдалану және ауылдық аумақтарды дамыту комитетінің төрағасы