Астанада еліміздің төрағалығымен Шанхай ынтымақтастық ұйымының кезекті жиыны өтіп жатыр. Геосаяси өзгерістер мен шиеленістер кезеңіндегі бұл саммит күн тәртібіндегі өзекті мәселесімен тарихқа енері сөзсіз.
Астана саммиті алғаш рет Мемлекет басшылары Кеңесінің отырысы және «ШЫҰ +» кездесуі форматында өтеді. Сонымен қатар араб әлемі елдері басшыларының саммитке қатысуы – тарихи оқиға.
2001 жылы «Шанхай бестігі» базасында ұйымдастырылған ШЫҰ әскери мақсаттар мен міндеттерді көздемей, жиырма жылдан астам уақыт бойы халықаралық ынтымақтастыққа, аймақтағы бейбітшілікті, тұрақтылық пен қауіпсіздікті қолдауға, экономикалық және гуманитарлық ынтымақтастықты дамытуға бағытталған ашық ұйым болды.
Еліміз – мемлекеттік және ұлттық мүдделерін ескере отырып, әлемнің барлық дерлік елімен тең және достық қарым-қатынас орната алған мемлекеттердің бірі. Көпвекторлы сыртқы саясатымыз әлемге өзінің баламасы жоқ екенін, сұранысын дәлелдейді. Еліміз жаһандық және өңірлік қауіпсіздікті нығайтуға, дағдарыстарды реттеуге, мәдениетаралық диалогке және орнықты даму мақсаттарына қол жеткізуге елеулі үлес қосып келеді.
2023 жылы сыртқы саяси қызмет еліміз үшін өте қарқынды және нәтижелі болды. Жыл бойы Президент Қасым-Жомарт Тоқаев Қытайға мемлекеттік сапармен, ресми сапарлармен Біріккен Араб Әмірліктеріне, Вьетнамға, Германияға, Қытайға, жұмыс сапарларымен Түркия, Сауд Арабиясы, Тәжікстан, Ресей, АҚШ, Қырғызстан, Беларусь, Әзербайжан, БАӘ елдеріне барды. Сапарлар барысында мемлекет үшін стратегиялық маңызы бар шарттар мен меморандумдар жасалды.
Қазақстан Орталық Азия мемлекеттерімен жан-жақты ынтымақтастықты дамытуды жалғастырды. Сауда-экономикалық, инвестициялық, көлік-коммуникациялық, су-энергетикалық және гуманитарлық салалардағы өңірлік өзара іс-қимылы кеңейіп жатыр. Орталық Азия бестігі «ОА+» халықаралық серіктестермен ынтымақтастық форматын жоғары деңгейде айтарлықтай нығайтты, соның ішінде Қытай және АҚШ-пен бірқатар кездесу өткізді. Астанада өткен Түркі мемлекеттері ұйымының мерейтойлық саммиті Орталық Азия, Әзербайжан мен Түркияның бауырлас халықтарының саяси, экономикалық және мәдени өзара іс-қимылын жаңа деңгейге көтеретін Түркі әлемін одан әрі интеграциялауға бағытталған бағыттың мызғымастығын тағы да көрсетті.
Еліміз өзімізде де, бүкіл әлемде де экономикалық, саяси және мәдени жағдайға оң әсер ететін диалог алаңдарын, форумдарды, саммиттер мен кеңестерді ұйымдастырушы ретінде бүкіл әлемге белгілі. Сонымен қатар, түрлі халықаралық ұйымдар мен альянстарға төрағалық етуіміз елімізге өз пікірінің әлемдік қоғамдастық деңгейінде ескерілетіндей түрлі жаһандық бастамалар ұсынуға мүмкіндік береді. «Көпжақты диалогті нығайту – тұрақты бейбітшілік пен дамуға ұмтылу» тақырыбында «ШЫҰ +» кездесуін өткізу де осының жарқын дәлелі.
Кейінгі жылдары жаһандық поляризация күшейіп, геосаяси шиеленіс, экономикалық теңсіздік және мәдени айырмашылықтар сияқты әртүрлі формаларда көрінді. Бұл үрдіс халықаралық ынтымақтастыққа кедергі келтіріп қана қоймайды, сонымен қатар қақтығыстарды күшейтеді және жаһандық дамуға зиян тигізеді. Бұл тұрғыда, әсіресе Орталық Азия сияқты стратегиялық маңызды аймақтардағы елдердің осы бөліну күштеріне қарсы тұрудың тиімді стратегияларын зерттеуі өте маңызды. Сондай стратегиялардың бірі – көптеген әлемдік державалармен, аймақтық құрылымдармен теңдестірілген өзара әрекеттесуді көздейтін көпвекторлық тәсіл. Сонымен қатар Шанхай ынтымақтастық ұйымы сияқты ұйымдар мүше мемлекеттер арасындағы ынтымақтастық пен тұрақтылықты нығайтуда шешуші рөл атқарады.
Қазіргі уақытта көпвекторлық – сыртқы саясаттың құралы ғана емес, сонымен қатар халықаралық аренадағы стратегиялық қажеттілік. Әлемдік державалармен байланыс пен ынтымақтастықтың ашық арналарын қолдай отырып, елдер өз қауіпсіздігін, экономикалық өсуді жеделдете және халықаралық аренада келіссөздер күшін арттыра алады.
Тарихи тұрғыдан әлемдік мемлекеттер арасында теңдестірілген қарым-қатынаста болған еліміз үшін көпвекторлық оның сыртқы саясатының негізі болып қала береді. Мұндай тәсіл бізге шетелдік инвестицияларды тартуға, технологиялармен алмасуға, ірі халықаралық пікірталастарда дауыс беру құқығын алуға мүмкіндік берді. Осылайша, өзінің егемендігін нығайтып, жаһандық ықпалын кеңейте түсті. Өсіп келе жатқан жаһандық поляризация жағдайында ШЫҰ қақтығыстарға емес, диалог пен консенсусқа басымдық беретін көпжақтылықтың үлгісі бола алатыны сөзсіз. ШЫҰ-ның терроризмге қарсы күрес, шекара қауіпсіздігі және есірткінің заңсыз айналымына қарсы күрес саласындағы бастамалары өңірлік тұрақтылықты ұйымдастыруға ниетті екенінің айғағы. ШЫҰ мүше мемлекеттерге аймақтық интеграция мен өркендеу үшін өмірлік маңызы бар инфрақұрылымдық жобалар, энергия ресурстарын барлау және сауда келісімдері бойынша ынтымақтастық мүмкіндіктерін ұсына отырып, экономикалық ынтымақтастықтың негізін қамтамасыз етеді.
Қазіргі жаһандық ландшафтта көпвекторлықты қабылдау, ШЫҰ сияқты көпжақты ұйымдарды нығайту поляризацияның әсерін азайтуды көздейтін елдер үшін маңызды. Поляризация үрдісіне қарсы тұру бірнеше негізгі стратегияны қамтитын кешенді тәсілді қажет етеді. Бірінші кезекте елдер барлық мемлекет және халықаралық ұйыммен сыртқы қатынастарды дамыту жолымен бір әріптеске, ұйымға, блокке тәуелділікпен байланысты тәуекелдерді азайту жөнінде шаралар қабылдауы қажет. Осылайша, Қазақстанның үлгісі бойынша сыртқы саясаттың көпвекторлығы мен әртараптандырылуына көшу керек.
БҰҰ, ШЫҰ, ЕО, АСЕАН басқа да халықаралық ұйымдар мен платформаларды дамыту және қолдау жанжалдарды реттеуге, дипломатиялық диалогті ілгерілетуге және көпжақты институттарды нығайта отырып, халықаралық күш-жігерді үйлестіруге ықпал етеді.
Еларалық қарым-қатынаста ашық және жан-жақты диалог жүргізу керек. Жоғары деңгейдегі тұрақты кездесулер мен дипломатиялық арналарды пайдалану тек жақсы қарым-қатынас орнатуға ықпал етеді және қақтығыстардың пайда болуына жол бермейді.
Экономикалық және қауіпсіздік саласындағы ынтымақтастық поляризация деңгейінің айтарлықтай төмендеуіне, тұрақты және бейбіт қатынастардың сақталуына ықпал етеді. Сонымен қатар ШЫҰ халықтар арасындағы түсіністік пен құрметке, шиеленісті азайтуға, бар таптаурындарды жоюға ықпал ететін бірлескен білім беру және мәдени алмасу жобаларын қосу үшін күн тәртібін кеңейтуі керек.
Осы бағыт бойынша тәжірибе Қытай мен Қазақстан арасындағы қарым-қатынаста қалыптасқан. «Бір белдеу, бір жол» бастамасын және басқа да жобаларды іске асыру, елдерге еркін бару үшін жағдай жасау, мәдени орталықтарды өзара ашу, табысты экономикалық, көліктік-логистикалық және басқа да өзара іс-қимыл оң нәтиже береді.
Еліміз басқа мемлекеттер арасындағы қатынастарды нығайту бойынша белсенді жұмыс жүргізіп келеді. Өткен сессия барысында ғана Парламент Сенатының депутаттары қылмыстық істер бойынша көмек көрсету, визасыз режім белгілеу, халықаралық көлік тасымалдарын дамыту, балық аулау субсидиялары және т.б. салалардағы халықаралық шарттарды, хаттамаларды, келісімдерді ратификациялау туралы 40-тан астам Қазақстан Республикасының заңын мақұлдады.
Саммит халықаралық қатынастарға жаңа серпін беріп, алға қойылған міндеттерге қол жеткізуде, әлемнің тұрақты жалпы формуласын қалыптастыруда өзінің елеулі нәтижесін береді деп санаймыз.
Ғалиасқар САРЫБАЕВ,Сенат депутаты, Халықаралық қатынастар, қорғаныс және қауіпсіздік комитетінің мүшесі