Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы (ЕҚЫҰ) еуропалық кеңістікте кәдімгі қару-жарақ түрлерін шектеу үдерістерінде жетекші рөл атқарады. Ұйымның тікелей ықпал етуімен қару-жараққа бақылау жасауға бағытталған Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартқа және Қауіпсіздік пен сенім шараларын нығайту жөніндегі Вена келіссөздер құжатына қол қойылды. Бұл құжаттар Ұйымның қару-жараққа бақылау орнату үдерісіндегі ең басты жетістігі болып табылады. Бүгінде Ұйым қол жеткізілген осы келісім-шарттарды жетілдіріп, оларда көрсетілген мәселелерді жүзеге асыруда тұрақты жұмыстар жүргізіліп келеді.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ның белді де белсенді мүшесі ретінде, сондай-ақ Ұйымның Іс басындағы төрағасы ретінде қару-жарақ түрлерін шектеу және оларды бақылау мәселесін басты назарда ұстайды. Өйткені, еліміз бастапқы кезде-ақ халықаралық қауіпсіздікті қамтамасыз ету, жаппай қырып-жоятын қаруды таратпау, қарусыздану және қару-жарақ түрлеріне бақылау орнату – өңірлік және ұлттық қауіпсіздікті нығайтудың негізгі құралы екендігін мәлімдеген болатын. Сонымен қатар, Қазақстан ерекше маңызды құжаттар – Ядролық қаруды таратпау туралы, Ядролық сынақтарға тыйым салу туралы, Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы, Стратегиялық шабуыл қаруларын қысқарту туралы шарттардың, басқа да халықаралық келісімдердің белсенді қатысушысы. Еліміз бүгінде ЕҚЫҰ-ның үш өлшемінің бірі – әскери-саяси өлшем аясында, сондай-ақ аталған шарттардың, басқа да халықаралық құжаттардың негізінде қауіпсіздік пен сенім шараларын нығайту және қару-жараққа бақылау жасау салаларында белсенді жұмыстар жүргізіп келеді.
Соңғы жылдары ЕҚЫҰ-ның жиындарында оған қатысушылар 1990 жылдың 19 қарашасында Ұйымның Париж саммитінде қол қойылған Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартқа байланысты мәселелерді жиі көтере бастады. Өйткені, қазіргі кезде Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шарттың жүзеге асырылуы дағдарыстық жағдайда тұр. Өткен кезеңдерге шолу жасайтын болсақ, оған бірқатар себеп-салдардың әсер еткенін байқап-бағамдауға болады.
Жоғарыда атап өткеніміздей, ЕҚЫҰ-ның Париж саммитінде Варшава шарты ұйымына қатысушы мемлекеттер тобы мен НАТО-ға мүше мемлекеттер тобы арасында Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартқа қол қойылған еді. Бұл құжатта тараптардың шекаралас аймақтарда құрлықтағы қуатты әскери құрамалардың орналасуына жол бермеу, әскери құрамалар қозғалысының ашық болуы және оларды біртіндеп қысқарту жайы көрсетілген. Сонымен қатар, Шартқа сәйкес топтардың әрқайсысы қару түрлерінің қаншасын қысқарту керектігі жөнінде квота белгіленді. Квота негізгі бес категориядан тұрады. Атап айтқанда, екі әскери блоктың әрқайсысы 20 мың танк, 30 мың бірлік бронды соғыс мәшинесін, 100 миллиметрлік және одан жоғары ұңғылы 20 мың артиллерияны, 6800 соғыс ұшағын және 2 мың бірлік жойғыш тікұшағын қысқарту қажет. Сондай-ақ, бұл қарулар Шарт күшіне енгеннен кейін 40 ай ішінде жойылуы тиіс болатын.
Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шарт қару-жарақ түрлеріне бақылау жасауда өзінің тиімді құрал екендігін көп кешікпей дәлелдеді. Сөйтіп, Еуропа құрлығындағы мемлекеттер шарт квотасында көрсетілген қарулардың жартысын қысқартты. Стокгольм халықаралық әлемдік проблемаларды зерттеу институтының мәліметтері бойынша, қатысушы мемлекеттер қабылдаған міндеттемелеріне сәйкес жалпы саны 63500 бірлік кәдімгі қаруды жойған. Бұл сол кезеңдерде бір-біріне бәсекелес екі әскери блок үшін үлкен жетістік еді. Бірақ осынау оңды үдеріс геосаяси, сондай-ақ тарихи жағдайларға байланысты дағдарысқа ұшырап, ол Шарттың тұжырымдамалық ережелерін қайта қарауды және толықтыруды қажет етті.
Өткен ғасырдың 90-жылдарының басында КСРО тарап, оның құрамындағы республикалар өз тәуелсіздігін жариялады, ГДР мен ГФР қосылды. Социалистік мемлекеттердің бірлескен әскери одағы – Варшава шарты ұйымы да таратылып, тәуелсіздігін алған Орталық және Шығыс Еуропадағы елдер дамудың демократиялық жолына бет бұрды. Өз кезегінде келесі әскери блок – НАТО іс-қимыл аумағын Шығысқа қарай кеңейте бастады. Бұл солтүстіктегі көршіміз – Ресейге ұнамады. Осындай геосаяси жағдайлар Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартқа қатысушы мемлекеттерді бейімделу туралы келіссөздерді бастауға итермеледі. Ал бейімделуге қатысты келіссөздер үдерістері жеңіл болмады, ол 1996 жылдың мамырында басталып, ЕҚЫҰ-ның 1999 жылғы қарашадағы Ыстамбұл саммитінде Қорытынды актіге және Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шарт аясындағы Бейімделу туралы келісімге қол қойылуымен аяқталды.
Осы тұста аталған Қорытынды акті мен Бейімделу туралы келісімге қысқаша тоқталып өтейік. Қорытынды акті – Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартқа қатысушы мемлекеттердің белгіленген квота бойынша әскери техникаларды шектеу және біртіндеп қысқарту жөніндегі барлық міндеттемелері мазмұндалған, сондай-ақ, оны мүше мемлекеттердің ұсынысымен Бейімделу келісімі толықтырып тұрған міндеттеуші саяси құжат болып табылады. Ал Бейімделу туралы келісімнің ең басты жетістігі, қару-жарақ деңгейін ұлттық және аумақтық блоксыз жүйеде трансформациялауда жатыр. Бұл бұрын екі топқа кірген мемлекеттер арасындағы күш балансы бұдан былай Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шарттың негіз қалаушы қағидаттары болып табылмайтындығын көрсетеді. Бейімделу келісіміне Еуропаның 28 елі мен АҚШ және Канада қол қойған болатын. Бүгінде бұл құжатты тек Қазақстан, Ресей, Украина және Беларусь мемлекеттері ғана ратификациялады.
Жоғарыда Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шарттың жүзеге асырылуы дағдарысты жағдайда екендігін атап өткен едік. Оның себебі мынада: бұдан үш-төрт жылдай бұрын АҚШ өзінің зымыранға қарсы жүйелерін Польша мен Чехия аумағына орналастыруға қарекет жасағаны, оған Ресейдің қарсы болғаны есімізде. Осыны негізге алған Ресей Федерациясының сол кездегі президенті Владимир Путин 2007 жылдың сәуірінде Ресейдің Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартты орындауға мораторий жариялағандығы туралы шешім қабылдады. Кейін, яғни 2007 жылдың желтоқсанында Мемлекеттік Дума бұл шешімді ратификациялады. Ал НАТО-ға мүше мемлекеттер Ресей Ыстамбұл саммитіндегі міндеттемелерді орындамады дегенді алға тартып, Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартты толықтыратын құжат – Бейімделу келісімін ратификациялаудан әлі күнге дейін бас тартып келеді.
Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шарттың дағдарыс жағдайында қалуы оған мүше Қазақстан Республикасын да алаңдатады. Өйткені, ұзақ жылдар бойы әрең қол жеткізілген кәдімгі қару түрлерін шектеу жөніндегі құжаттың күші жойылатын болса, оны қайта қалпына келтіру өте қиынға соғады. Қару-жарақты шектеу, оған бақылау жасау ісі кейінге ысырылып, қарулану үрдісі қайта өріс алуы әбден мүмкін. Өткір де өзекті бұл мәселеде еліміздің ұстанымы айқын. Қазақстан дағдарысты жағдайдан шығудың ең басты жолы – қатысушы елдердің барлығы Бейімделу туралы шартты ратификациялауы қажет деп есептейді. Міне, бұл ЕҚЫҰ-ның Хельсинки келісімінде қарастырылған Еуропа құрлығындағы қауіпсіздікті қамтамасыз етуге қатысты көпжақты ынтымақтастықты жүзеге асыруға кепілдік беретін еді.
Қазақстанның ЕҚЫҰ-мен қару-жарақты бақылау саласындағы ынтымақтастығының тағы бір бағыты – 1999 жылы қабылданған Қауіпсіздік және сенім шараларын нығайту жөніндегі келіссөздер туралы Вена құжаты болып табылады. Жалпы, біздің еліміз қару-жарақты бақылауға байланысты халықаралық режімдердің орындалуына ерекше назар аударып келеді. Оның түп негізінде тәуелсіз Қазақстанның әскери-саяси мүдделерін ілгері жылжыту, өңірлік және халықаралық қауіпсіздікті нығайту мәселелері жатыр. Қазақстан Республикасы Вена құжатында көрсетілген міндеттерді ойдағыдай орындап және жүзеге асырып келеді. Мысалы, еліміз жыл сайын әскери ұйымдармен әскери күштер туралы, қатысушы мемлекеттер арасындағы негізгі қарулар мен техникалар жөнінде дипломатиялық каналдар арқылы ақпараттар алмасып отырады.
Вена құжатының 109-тармағында ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттердің кез келгені өз елінің аумағында шетелдік әскери инспекцияны қабылдауға және олардың жұмыс істеуіне жағдай жасауға міндетті екені көрсетілген. Ал әскери инспекцияның мақсаты – сол елдің жеке құрамының, сондай-ақ негізгі қарулары мен әскери техникаларының саны туралы мәліметтерге баға беру. Бүгінге дейін Қазақстан өзінің аумағында 50-ден астам шетелдік әскери инспекцияны қабылдады. Бір мысал келтірейік, 2008-2009 жылдары Қазақстан аумағында Нидерланды Корольдігінің, Болгарияның, Канаданың, Францияның және Норвегияның мамандары тексеру жұмыстарын жүргізді. Инспекциялық комиссиялардың барлығы да Қазақстанның Вена құжатындағы талаптар мен ережелерді жоғары кәсіби деңгейде орындап келе жатқанын атап көрсеткен. Бұл еліміздің ЕҚЫҰ-ның беделді мүшесі ретінде қабылдаған міндеттемелеріне адалдығын, ашықтығын және оған үлкен жауапкершілікпен қарайтындығын білдіреді.
Өз кезегінде Қазақстан Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартқа және Вена құжатына сәйкес шет елдердің аумағында да инспекциялық қызметтерді ойдағыдай жүзеге асырып келеді. Мысалы, еліміздің әскери мамандары 2003 жылдан бастап 10-нан астам мемлекеттің әскери нысандарына инспекциялық тексеру жүргізген. Олардың ішінде Ұлыбритания, Германия, Бельгия, Түркия және Франция бар. Бұл Қазақстан Қарулы Күштерінің әлеуеті мен беделі санаулы жылдар ішінде халықаралық деңгейге көтерілгенін көрсетеді.
Соңғы жылдары жеңіл және атыс қаруларының таралуы өзекті проблеманың біріне айналып отыр. ЕҚЫҰ-ның Жеңіл және атыс қаруларын жою жөніндегі бағдарламаға талдау жасаған сарапшы Д.Шонфилдтің келтірген мәліметтеріне қарағанда, қазіргі кезде әлемде 500 миллион бірлікке жуық жеңіл атыс қарулары заңсыз айналымда жүр. Осындай қару түрлерінің заңсыз таралып, қолдан-қолға өтуі ел ішінде және мемлекеттер арасында жанжалдардың тұтануына соқтыратыны жасырын емес. Оның зардабын, ауыртпалығын ешқандай кінәсі жоқ қарапайым халық тартып жатады.
Бүгінде БҰҰ, Еуропалық одақ, ЕҚЫҰ, тағы басқа да халықаралық ұйымдар жинақталып қалған осынау өзекті проблемаларға байланысты халықаралық, өңірлік және жергілікті деңгейде бірқатар бастамалар көтеріп отыр. Ал Орталық Азия өңірі, оның ішінде Қазақстан Орталық Азияда қанша жеңіл атыс қаруларының заңсыз айналымда жүргендігі туралы нақты ақпараттың жоқтығына алаңдаушылық білдіреді. Өйткені, Қазақстан – жеңіл қару-жарақ пен атыс қаруларының заңсыз саудасына қарсы күрес жөніндегі халықаралық үдерістердің белсенді қатысушысы. Сонымен қатар, біздің еліміз аталған қару түрлерін өндіруде, оларды экспорттауда бақылау шараларын қатайтып, жеңіл атыс қаруларының заңсыз айналымымен күресті күшейтуді ұсынады.
Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың “Еуропаға жол” мемлекеттік бағдарламасында өңірлік қауіпсіздік пен сенім шараларын нығайту, сондай-ақ әлемде қауіпсіздік аспектілерін әскери емес жағдайда дамытуды қамтамасыз ету жайы нақты көрсетілген. Соңғы жылдары бағдарламаны жүзеге асыру мақсатында бірқатар шаралар өткізілді. Соның бірі – 2008 жылдың қазанында Астанада ұйымдастырылған қару-жарақты бақылау жөніндегі жиын болатын. Осы жиында қазақстандық әскерилердің лекциясын Арменияның, Белоруссияның, Ұлыбританияның, Ресейдің, Германияның, Францияның, Венгрияның және Қырғызстанның дипломаттары мен әскери қызметшілері тыңдаған еді. Тағы бір осындай өңірлік жиын биылғы жылдың шілдесінде Алматыда өтті.
Қазақстанның ЕҚЫҰ-мен әскери-саяси саладағы ынтымақтастығы өзара тиімді әрі белсенділік тұрғысында дамып келеді. Әсіресе, ол еліміздің ЕҚЫҰ-ға төрағалығы барысында ерекше байқалуда. Бүгінде, сондай-ақ Ұйымның Іс басындағы төрағасы ретінде Қазақстанның алдында Ұйым кеңістігінде қауіпсіздікті нығайтуға бағытталған аса өзекті бірқатар проблемаларды шешуге ықпал ету міндеті тұр. Соның бірі – жоғарыда атап өткен Еуропадағы кәдімгі қарулы күштер туралы шартты ратификациялау мәселесі. Бұл мәселе осы жылдың соңына қарай Астанада өтетін ЕҚЫҰ-ның жоғары деңгейдегі саммитінде қарастырылуы мүмкін.
Әлисұлтан ҚҰЛАНБАЙ.