01 Наурыз, 2011

Сәкеннің тірі бейнесі

791 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін
Алаш аспанындағы жарық жұлдыздардың бірі Сәкен Сейфуллин туралы ақын Сырбай Мәуленов: «Өлімге жан екенсің қия алмайтын, Өлеңнің құшағына сия алмайтын. «Қазағың қане?» – десе, «Мінеки!» – деп, Көрсетсе жер жүзіне ұялмайтын», – деген еді. Сол ардақты азаматтың оққа бай­ланған күніне орай елор­дадағы Сәкен мұражайында 25 ақпан күні ақынды еске алу дәстүрге айналған. Биыл да сол игі іс орындалды. Алғашқы сөз­ді мұражай директоры, белгілі ақын Несіпбек Айт алып, жыр жампозы ту­ралы ойын ортаға салды, кей тұстарда қызыл империяның жыршысы дейтіндерге келіспейтінін тілге тиек етті. Сол секілді кеште Сәкен жайлы Рым­жан Мә­житқызы ой өрбітіп, ақынды көрген адамдардан жалғыз өзі қал­ға­нын айтып, оны жен­деттердің ұстап кеткен сәті күні бүгінге дейін көз ал­дында екенін жеткізді. Музейдің ал­ғаш­қы директоры Роза Асыл­бекова және Қайыржан Мақанов, жазушы Табыл Құлыяс, өзге де азаматтар өз ойларын ортаға сал­ды. Ал Бақытжан Тобаяқов «Кім атты екен аққу-қазды көлдегі, Кім атты екен Сәкен аға – қы­ран­ды... Ақынды атқан – ол аққуды атқаны, Аққуды атқан – бар күнәға батқаны», – деп тебіренсе, Ерғожа Тілепбердиев ақынның анасы туралы тол­ғауын оқыды. «Тірі болсам... қа­заққа қызмет етпей қоймаймын», – деп Әлихан Бөкей­ханов айтқандай, қазақ үшін қызмет еткен Алаш арысы Сәкен Сейфуллинге айып тағылып, кінәлісің дегенде «Бар жазам күштілермен алысқаным, Жыртқаным сорлы жұрттың на­мыс­тары. Теңдікке нашар жұрт­ты жеткізуге, Көп жауыз ұлықтармен қарыс­қаным», – деп жауап берген екен. Сәкен Сейфуллин – қызыл империя бүкіл билікті алып, өз дегенін жасап тұр­ғанда қиыннан жол тауып, халқы үшін қалтқысыз қызмет еткен ұлты­мыздың арыс ұлы. Ол 28 жасында үкі­мет басқарып, 1938 жылы 25 ақ­панда бар болғаны 25 минөтте ісі қа­ра­лып, қарғыс атқан 58-бап бойын­ша 43 жасында оққа байланып опат болды. Бірақ кеңестік жүйе өз дегенін жасаймын деп жанталасып жатқанда есебін тауып, хал­қы­ның өшкен атын жарыққа шы­ға­рып «қырғыз» делініп келген қа­зақ­ты «Қазақты қазақ дейік» деп мақала жазды. Астанаға Ақмоланың лайық екенін ай­тып, қолына билік тигенде бар мүмкіндікті пайдаланып, жас­қа­нып, жалтақтамай «Қазақ тілі мемлекеттік тіл болсын, іс қағаз қазақ тілінде жүргізілсін, ол қазақ аудандары мен болыстарында 1924 жылдың 1 қаңтарынан шілдеге дейін жүзеге ассын. Ал 1 шіл­деден ары қарай қазақ пен орыс аралас отырған жердің бар­лығында да іс қағазы қазақ тілінде жүргі­зілсін», – деп қазір де өз мәресіне жете алмай келе жатқан қасиетті тіліміз жайлы тайға таңба бас­қандай етіп, Декрет шығарып бергені тарихтан мәлім. Биылғы Сәкенді еске алу кешіндегі бір атап айтарлығы, оның тірі бейнесін көрсететін деректі фильмнің табылуы еді. Мұражай қызметкерлері К.Бейсекеева мен Б.Ақбасова Мәскеу қаласына ар­на­йы сапар шегіп, Сәкенге қа­тыс­ты деректер жинапты. Сол кезде Крас­ногорск қаласындағы кино-фото мұ­рағатынан Түркістан-Сі­бір теміржолының салынуы мен ашы­луына арнап түсірілген 1930 жыл­ғы бейнеқұжатты кездестіріп, зерт­­теп-зерделеген тұста екі бө­лім­­нен тұратын «Түркісбтің ашы­луы» атты фильм кездесе кетіпті. Фильмді қарап отырғанда, қас-қағым сәттік Сәкеннің бейнесі көрі­ніс беріпті. Бұл құнды бейне­құжатты сол заманның көп­теген қилы кезең­дерін өзінің шы­ғар­­ма­сына арқау етіп қалдырған бел­гілі режиссер-оператор Абрам Роом тү­сірген екен. Мұражай қызметкерлерінің ай­туы­н­а қарағанда, дыбыссыз деректі фильмдегі Сәкен бейнесі көбімізге мәлім суреттерден бөлек. Себебі, 1929 жылы 22 қыркүйекте ол Алаш ардақтыларының қатарында «пар­тия­лық тазалаудан» (бұл таза­лау­дың құжаты мұражайда сақтаулы) өтіп, Ташкенттегі қызметінен босап, еліне оралады. Кейін ол інісі Мәжит екеуі салт атпен Алматыға жол тартады. Осы сапарында олар Түркісібтің ашылуына қатысқан көрі­неді. Бұл туралы Мәжит Сейфуллин өзінің «Қыран ұшқан ұя» атты естелігінде Арқа мен Алатау арасындағы ұзақ жолда біраз уақыт жүргендерін айта келіп: «Сәкеннің мінгені қамыс құлақ, оқтаудай жұмыр теңбіл қара көк ат, үстінде қынама бел, қалың шапан, басында түлкі тұмақ, аяғында саптама етік, сырты қырша, іші қалаша киінген» деп суреттейді. Сәкеннің бұған дейін бір ғана осындай кинодағы бейнесі белгілі болса, мынау оған өзін­дік түр-тұлғасымен қосылып отыр. Бұ­дан өзге В.И.Ленинді жерлеу кезіндегі түлкі тұмақты бейнесі Мәс­кеу мұ­рағатында жа­тыр екен. Оны алды­ру мәсе­лесі де қарас­ты­рылуда көрінеді. Бір қара­ған­да, мына бейне Сәкенге келе қоя ма дейтіндер табылып жатса, ақын­ның 37-ші жылғы екі қыры­нан түсірген суреттегі ұқсастық­тан іздестіргеніміз жөн секілді. Бұл екеуінде де ұлы тұлғаның қилы-қилы уақыт­тағы бейнелері беріліп отыр. Дегенмен, елдің дамуына ерекше сеп­тігін  тигізген Түркісібтің ашы­лу сә­тінде ақынның түлкі тұмағын қо­лына алып, «Қазағым, мына қуаны­шың құтты болсын!» – дегендей жабырқау жүзінің жады­раған сәті бейнеленген екен. Әсі­ресе, суреттердегі маңдайдың ұқ­сас­ты­ғы дау тудырмаса керек. «Кеңестік билікті жақсы көр­­ген емеспін, бірақ мойын­да­дым», – деп Алаш арысы Әли­хан Бөкейханов айтқандай, Сә­кен Сейфуллин де кең даланың тынысын тарылтып, уысына ұстаған сол кезеңнің жақсы­лы­ғын да, тауқыметін де тең тарт­қан. Сөйте жүріп, артына үлгі болар ұлы мұралар, ұлағатты істер қалдырған. Біз соны әлі де болса, терең зерделеп, шаң басқан архивтерді ақтарып, кейінгі ұрпаққа жеткізсек, бұл халықтық дәстүрді жаңғыртып, сабақтастықты өрістетер еді. Сүлеймен МӘМЕТ.
Соңғы жаңалықтар

Тазалыққа жұмылған жұрт

Аймақтар • Бүгін, 22:30

Сан қырлы қаламгер

Қоғам • Бүгін, 22:20

Жанған хаттан жазу оқыған

Таным • Бүгін, 22:00

«Мона Лиза» көшіріле ме?

Мәдениет • Бүгін, 21:45