Бүгінгі таңда Қазақстанның басты жетістіктерінің бірі – бұл соттар мен судьялардың тек формалды-заңды ғана емес, сонымен қатар нақты тəуелсіздікке ие болуында жатыр. Ал бұл тəуелсіздік сот билігі қалыптасқан сəттен бастап көрінуде. Бірақ осы тәуелсіздік, егер соттардың шығарған шешімдері орындалмайтын болса, ештеңе бермейді. Міне, сондықтан да Елбасы Судьялар одағының V съезінде негізгі мәселе ретінде сот шешімдерінің орындалу деңгейі мен сапасына көңіл аударған еді. Сот билігінің беделі мен əрекеттілігі оның шешіміне тура байланысты деді. Демек, соттың шынайы шешімі тура орындалса ғана әділдік орнамақ. Ол үшін жеке сот орындау институты қажет. Кеше осы мәселелерді арқау еткен «Қазақстанда жеке сот орындаушылары институтын енгізу» атты семинар болып өтті.
Əрине, әділ жəне сатылмайтын сот демократиялық жəне құқықтық мемлекеттің аса маңызды негізі болып табылады. Бірақ соттың адалдығы оның әділ шешімі нақты орындалғанда ғана көрініс беретіндігі тағы белгілі. Сондықтан да Елбасы Судьялар одағының ІV съезінде атқару өндірісі саласында реформа жасап, жеке сот орындаушылары институтын енгізу қажеттігін айтты. Осы міндетті қолға алған еліміздің Сот актілерін орындау комитеті біраз шаруаның бетін қайырды. Содан бері алыс-жақын шетелдердің, атап айтқанда, Франция, Болгария, Латвия, Эстония және т.б. елдердің осы саладағы қызметтері сараланып, өзімізге қажет деп табылған жеке сот орындау институтын енгізудің үлгісі жасалды. Қазақстандық жеке сот орындау институты үлгісінің ерекшелігі – мұнда мемлекеттік және жеке сот орындаушылары баламалы түрде қатар жұмыс істейтін болады. Өйткені, азаматтар қандай сот орындаушыға жүгіну қажеттігін өздері таңдайды. Бұл орайда азаматтардың құқықтары мен бостандықтарына және жеке сот орындаушылары қызметінің заңдылығына ерекше назар аударылады. Сөйтіп, осындай көптеген ізденістердің арқасында өткен жылы жеке сот орындаушылары институтын көздейтін «Атқарушылық іс жүргізу және сот орындаушыларының мәртебесі туралы» заң күшіне енді.
Алайда, семинарға қатысқан шетелдік сот орындаушылары мен сарапшылар аталған заңның кемшін тұстары бар екендігін алға тартты. Ал жеке сот орындаушылары институтын көздейтін заң әлі қолданысқа түспей жатып, оның олқы тұстары бар деп айту ертерек дейді бұрын осы институттың іргетасын қалауға атсалысқан, қазір Парламент Мәжілісінің депутаты Ирак Елекеев. Шетелдіктер көбіне өздерінің көзқарасына салып қарайды, ал біздің заң өзіміздің құқықтық мәдениетімізге сәйкестендіріліп жазылған. Сондықтан оларға бұл кемшілік секілді болып көрінеді. Демек, көш жүре түзеледі дегендей, әуелі заң қолданысқа түсуі керек, сонда оның кем-кетігі немесе артықшылығы бірден байқалатыны анық. Бір құптарлығы, аталған заңда тиісті органның, соттардың, сот орындаушылары алқасының, прокуратура мен өзге де бақылаушы органдар тарапынан көп деңгейлі қадағалау жүйесі қарастырылған.
Дегенмен, жеке сот орындаушылары институтын енгізуді уақыт талап етіп отыр. Сондықтан Сот актілерін орындау комитеті үстіміздегі жылы жеке сот орындаушылар қызметіне лицензия алуға үміткерлерден құжаттар қабылдауды бастамақ. «Атқарушылық іс жүргізу және сот орындаушыларының мәртебесі туралы» заңға сәйкес Комитет бірқатар ұйымдастыру шараларын жүзеге асырыпты. Жеке сот орындаушысы қызметіне қабылдау уақыты, қызмет атқару барысы, біліктілік емтихандарын тапсыру тәртібі, т.б. белгіленген. Енді кейбір кемшіліктерді түзеген соң көп ұзамай Қазақстанда алғаш рет жеке сот орындаушылары міндетіне кірісетін болады. Оның үстіне біздің еліміз ТМД елдері арасынан алғашқы болып жеке сот орындаушылары институтын енгізіп отырғандықтан, мұның мәні мен мазмұны орасан болмақ дейді семинарға қатысушылар.
Александр ТАСБОЛАТОВ.