А.Байтұрсынов атындағы Қостанай мемлекеттік университеті Қазақстанның солтүстік өңіріндегі алдыңғы қатарлы білім ордасы. Заманауи талаптарға сай мамандар дайындауға ұмтылған университет ректоры Асқар Нәметовті әңгімеге тартып, еліміздің жоғары білім беру саласындағы бағыттар мен маңызды істер жөнінде пікір бөлісуін сұраған едік.
– Асқар Мырзахметұлы, отандық білім беруде соңғы он жылда түбегейлі өзгерістер бар. Мамандар даярлаудың көп деңгейлі үлгісі, яғни кредиттік және қашықтан оқыту технологиялары, сапа менеджменті жүйесі енгізілді. Реформалаудың арқасында мамандар даярлау жүйесі халықаралық тәжірибеге көшті, Болон үдерісіне қатысу жүріп жатыр. Сіз еліміздің білім беру саласындағы осындай үдерістердің, жүргізіліп отырған жұмыстардың қайсысына басымдық берер едіңіз?
– Менің ойымша, білім беру реформасындағы маңызды жетістік республиканың жетекші жоғары оқу орындары дамуы негіздерінің бірі – академиялық еркіндік деп есептеймін. Біздің университетте оқытудың кредиттік технологиясы жүзеге асырылуда, яғни оқу үдерісін ұйымдастырудың ашық және ұтқырлық қағидаттарына басшылық ете отырып, барлық деңгейдегі жоғары оқу орындары оқытушылары мен студенттердің академиялық еркіндігін едәуір кеңейтеді.
Академиялық еркіндік жоғары оқу орнының оқу үдерісін өз бетінше ұйымдастыруына, кафедралардың элективті пәндердің мазмұнын өз бетінше анықтауына, оқытушылардың оқу пәнін өз әдістемесі бойынша оқытуына, студенттердің өз бейімділігі мен қажеттіліктеріне сай білім алуларына мүмкіндік береді. Сонымен қатар академиялық еркіндік білім беру үрдісінің барлық қатысушыларының академиялық жауапкершілігін тартады және білім алушылар мен оқытушылардың шығармашылық дамуы үшін қолайлы жағдай жасалуын және оқытудың инновациялық технологиялары мен әдістерінің қолданылуын тұспалдайды.
– Қазіргі уақытта барлық білім ордаларының оқу жоспарлары теориялық бөлімі міндетті және элективті пәндерден тұрады. Сондай-ақ жоғары оқу орнының өз ұсынысымен алынатын пәндер базалық және бейіндік пәндердің негізін құрайды. Университет олардың тізімі мен мазмұнын өзі таңдайды. Бұл еркіндік Қазақстан Республикасында білім беруді дамытудың 2011-2020 жылға арналған мемлекеттік бағдарламасына сәйкес тағы да кеңейтіледі. Мұның білім ордаларына қандай пайдасы бар?
– Мұның бәрі аймақтың әлеуметтік-экономикалық даму ерекшелігін және жұмыс берушілердің қажеттілігін ескере отырып, мамандардың жеке даярлауын жүзеге асыруға мүмкіндік береді. Бірақ бұл жайында туындайтын мәселе көп және жоғары оқу орындары осы бағытта тек алғашқы қадам жасауда. Өйткені ЖОО-да кадрлардың аймақта қажеттілігіне тиісті талдау жеткілікті жасалмаған, ал жұмыс берушілер өзіне қандай маман керек екендігіне, маманның қандай біліктілікті талаптарға сай болуына нақты тұжырым жасауға әлі де болса қиналады. Бірақ біртіндеп тәжірибе жинақталуда. Болашақта білім беруді дамытудың мемлекеттік бағдарламасына сәйкес жоғары оқу орны ұсынатын білім бағдарламаларының үлесі әлі де артып, ол бакалавриатта 70 пайыз, магистратурада 80 пайыз, докторантурада 90-95 пайызға дейін болады.
ҚМУ-дің әр факультетінде қамқорлық кеңесі қызмет етеді, олардың құрамына мамандықтарына сәйкес қызмет саласындағы кәсіпорын және ұйым басшылары кіреді. Мәселен, заң факультетінің қамқорлық кеңесі құрамына Қостанай облысының барлық құқық қорғау органдарының бірінші басшылары енді. Бұл өз факультеттерінің дамуы мен бірқатар мәселелерін шешуде қамқорлық кеңестеріне кәсіби көмек көрсетеді. Бұл ұйым оқу үдерісіне қатыстырылады, мамандарды даярлаудың сапасын жақсартуға жәрдемдеседі. Олар бізге оқу-жұмыс жоспарларын, элективті пәндер тізбесін еңбек нарығының қажеттіліктеріне сәйкес жетілдіруге, кәсіпорындарда кафедралар филиалдарын, тәжірибе базаларын құруға, студенттер мен профессор-оқытушылар құрамы үшін университетте, сондай-ақ тікелей өндірісте жетекші мамандардың көмегімен сабақ өткізуге үлкен көмек көрсетеді. Мұндай тығыз ынтымақтастық болмаса, уақыт талабына сай бәсекелестікке қабілетті маман даярлау мүмкін емес.
– Жұмыс берушілер мен университет факультеттерінің өзара ынтымақтаса қызмет етуінен нақты мысалдар келтірсеңіз.
– Әрине, мысалдар көп. Мәселен, қамқорлық кеңес мүшелері – Қостанай облысындағы жетекші бұқаралық ақпарат құралдарының басшылары студенттердің тәжірибелік жұмыстарына көп көңіл бөлуді ұсынды. Нәтижесінде оқу үдерісіне «үздіксіз» практика енгізілді, оның барысында студент-журналистер жергілікті телеарнада, радиода, газет және журнал редакцияларында аптасына бір күн жұмыс істеп, болашақ мамандығының қыр-сырын іштей ұғынады. Ал тәжірибе нәтижесі кредит түрінде есептеледі.
Нарықтық қарым-қатынас және өмірді демократияландыру жағдайында еңбек нарығы маманнан кәсіби білім, біліктілік және дағдыны дамытудың жоғары деңгейін, сондай-ақ икемділік, жан-жақты, дербестік, бастамашы болуға қабілеті бар, таңдау жасап, соған жауап бере алатын қасиеттерінің болғанын талап етеді. Сондықтан қамқорлық кеңестердің ұсыныстары бойынша оқу үдерісіне «Бәсекеге қабілетті тұлға психологиясы», «Іскерлік этикет» пәндері енгізілді. Уақыт өте келе бұл пәндер студенттер үшін өте қажетті және өзекті болып табылды және түлектердің жұмысқа орналасуына біраз септігі тиді. Енді барлық факультеттерде осы пәндер бойынша сабақ беріледі.
Жұмыс берушілер тек білім бағдарламаларын қалыптастыруға ғана емес, оқу үдерісін ұйымдастыру үшін өзінің материалдық-техникалық базасын беруге де қатысады. Мәселен, «Зоотехния» және «Азық-түлік өнімдер технологиясы» мамандығы студенттері үшін «Қазақ-Тұлпары» ЖШС биотехнологиялық зертханасында селекция және биотехнологиялар, жылқы шаруашылығы, сүт және жылқы өнімдері технологиялары бойынша сабақ жүргізіледі. «Мяско» кәсіпорнында студенттер үшін арнайы қажетті жабдықтар, стендтер, оқу материалдарымен безендірілген оқу сыныбында етті қайта өңдеу және ет өнімдері технологиялары, ет саласындағы есеп және есеп беру бойынша сабақ жүргізіледі.
– Қазақстандық және еуропалық университеттердегі оқу үдерісін ұйымдастыруды салыстыра отырып, студенттердің өздік және дәрісханалық жұмыстарына бөлінген уақытқа қатысты әртүрлі әдістерді атап өтуге болады. Ал осы бағытта сіз басқаратын білім ордасында не істеліп жатыр?
– Иә, расында еуропалық оқу орындарында дәріс, семинарлар мен оқытушылар өткізетін сабақтардан гөрі, әдебиетті оқытуға, дербес ізденістер, жазбаша жұмыстарға көп көңіл аударылады. Студенттердің өздік жұмыстары білім беру үрдісінде негізгі элемент ретінде қарастырылады, себебі ол ой-өрісті кеңейтеді, талдаушылық қабілетті, логиканы дамытады.
Біздің университетте бірнеше жылдар бойы оқу үдерісін жоспарлы-кезеңдік қайта құру жүргізіліп келеді. Бұл студенттердің өздік жұмыстары мен өткізілетін сабақтарының практикалық формаларын байыта түседі. Дәрістердің мақсаты өзгерді, яғни шолу немесе проблемалық дәрістерді жетекші маман-практиктер немесе шақырылған академиктер, профессорлар жүргізеді. Қазір бізде студенттердің өз бетімен ізденіп жүргізген жұмыстары нәтижелі болуы үшін барлық қажетті жағдайлар жасалған. «Білім орталығы» ақпараттық-білім беру орталығы университеттің барлық оқу корпустарындағы оқу залдарында жұмыс істейді. Олар ең жаңашыл талаптарға сай жабдықталған, ақпараттық-білім беру порталының электрондық кітапханасында барлық қажетті ақпараттық және оқу материалдары орналастырылған, оған университеттің тармақты корпоративтік желісінің кез келген компьютерінен кіруге болады. Университеттің порталы, интернеттің жылдамдығы 20 мгб құрайды. Оқу сабақтары негізінен түстен кейін өткізіледі, студенттер қалған уақыттарын оқытушылардың басшылығымен өздік жұмыстарына арнайды. Дене шынықтыру сабақтары түстен кейін жүргізіледі, кешкілік студенттердің өз қалаулары бойынша әртүрлі спорт түрімен айналысуына мүмкіндіктері бар.
Оқытушылар еңбегі негізінен академиялық еркіндік деңгейімен және кез келген жаңаша бастамаларды жандандыруларымен өлшенеді, оларға еңбек етудің қолайлы шарттары арқылы және лайықты еңбекақы төленеді.
Алдымен, олар сабақта қажетті инновациялық технологияларды, оны байыта түсетін құрамдас әдістемелерді пайдалану және өздігінен пәндердің мазмұнын белгілеу мүмкіндігіне ие болады.
Академиялық еркіндік оқытушы жауапкершілігінің жоғарғы деңгейдегі үлесін көрсетеді, ол –өз кезегінде сабақ берудің сапалы білім нәтижесіне жетудегі қызметінің басты жетістігі болмақ. Мұнда оқу жетістіктерінің еңбекпен ұштасуы және оның қоғамдық рөлі сонымен қатар студенттердің пікірін ескере отырып талдау жасау, оқытудың барлық кезеңдерінде өзін-өзі бақылау үрдісін жүргізу, білім сапасымен анықталады. Әрине мұның барлығы еңбек етудің қолайлы шарттары және лайықты еңбекақы төлемімен жүзеге асырылады.
Әрбір оқытушы студенттің пәнді қаншалықты игергендігін өзі талдап көрсетеді, жоспарлайды және жұмысын жандандыру бағытында өзінше ізденіп, өзгерістер енгізеді. Бұл оқытудың барлық кезеңдерінде солай болып отырады, яғни оқытушыдан ректорға дейін қойылар талап осындай болмақ. Нағыз менеджмент сапасы дегеніңіз осы. Ал менеджмент сапасы дегеніміз негізінен өз жұмысын өзі тиімді ұйымдастыру емес пе?
Кредиттік технология студентке оқу бағдарламасын өз бетімен меңгеруде оның белсенділігін арттырады, практикалық талдау мен талқылауда жеке көзқарасын қалыптастырады және өз-өзінің білім деңгейін көтеруге бағыттайды.
– Ал, сіз басқарып отырған оқу орнында бұл қалай жүзеге асады?
– Оқу үдерісінде еркін таңдау жасау өте маңызды болып табылады, өйткені бұл студенттің кәсіби дайындық белсенділігін арттыруға мүмкіндік береді. Біріншіден, студенттердің түрлі пәндер бойынша оқытушыны өздері таңдауларына қатысты үлкен мүмкіндіктер бар. А. Байтұрсынов атындағы Қостанай мемлекеттік университетінде барлық элективті пәндер 2 топқа бөлінген. Бұл жалпылама және оқытудың траекториялық анықтағышы, студенттерге білім берудегі бағдарлама бойынша кәсіби дағдысы мен құзіреттілік тепе-теңдігін негізге ала отырып, нақты қызмет саласына тікелей қатысты бағдарлауды көздейді. Жұмыс берушінің өтінімі бойынша және де студенттің өз таңдауы бойынша да осындай 2-3 траектория ұсынылады.
Студенттің академиялық жетекшісі – эдвайзер деп аталады. Ол студентке жеке оқу жоспарын құру барысында оқитын оқу пәндерін таңдауына көмектесуі үшін академиялық жүктеме бекітіліп берілген ақылшысы деуге болады. Оқу ақысы да семестр бойындағы жеке оқу жоспарының жұмысына негізделеді. Ал, оқу ақысы бір семестрде қанша кредит жоспарланғандығы бойынша студенттің жеке оқу жоспарына тікелей бағытталғандықтан, әр семестрде қанша кредит көрсетілсе соған сәйкесті түрде оқу ақысы да әртүрлі болып өзгеріп отырады. Егер студент қаржы тапшылығына байланысты аз ғана пәндерді игеруді мақсат етсе, аз ақы төлейді, бірақ ондай жағдайда оқу мерзімі әрине, ұзағырақ болады.
Оқытудың жекелік сипаты – студенттердің қажеттілігін өтеу барысында өзін-өзі көрсетеді. Мәселен, мемлекеттік стандарттар талабы бойынша студентердің бір бөлігіне (ең аз көлемде) ең төменгі білім жеткілікті болса, онда басқа студенттерге өз ықтияры бойынша тереңдетілген оқу пәндерін оқытуға тиіспіз. Сонымен қатар студенттердің өз қалауы бойынша қосымша пәндерді оқуға мүмкіндіктер беріледі. Осындай мүмкіндікті кредиттік технология бере алады.
– Академиялық еркіндік қағидатының артықшылығы оның академиялық ұтқырлығы деп білеміз. Сіздерде осы бағытта не істелініп жатыр?
– Академиялық ұтқырлық–оқу ордаларының интеграциялық білім берудегі ең маңызды үрдісі. Өйткені, ол білім берудің халықаралық кеңістігіне жол ашады. Қостанай қаласындағы жоғары білім орындарының үш жақты келісімі негізінде оқу жылы барысында бірқатар мамандықтар үшін кейбір пәндерді бірлесіп (біріктіріп жүргізу) өткізу немесе бір білім ордасында бар мамандықтар екінші ЖОО-да жүргізілуіне байланысты ауыстырылып отыратын болады. Сонымен қатар, білім ордалары оқу жоспарларының интеграциясы жүзеге асады, мұнда бұл консорциумға қатысатын ЖОО-ның келісілген оқу кестесі бойынша бірлескен оқу сабақтарын пән бойынша ең үздік деп іріктелінген оқытушылар жүргізеді.
– Еуропалық деңгейге бағыт алғандарыңыз қуантады. Дегенмен әлі де түйіні шешілмеген мәселелер бар ма?
– Академиялық еркіндікке ұмтылған басқа да жоғары оқу орындарындағы жұмыс үрдісі барысында бірқатар қарама-қайшылықтар мен қарсылықтар жоқ емес. Академиялық еркіндіктің мән-мағынасын жете түсінбеу, дұрыс мазмұнын ашып жеткізе алмау оны оқу үрдісінде қолдануға кері әсерін тигізіп жүр.
Академиялық еркіндік туралы студенттер қауымының да таным түйсігі әлі күнге жеткілікті дәрежедегі мүмкіндікте емес, сондай-ақ нақтылы еркіндік механизмі туралы көзқарастары да қалыптасып үлгермегендіктен, өзінің білім алуы барысындағы құқықтық негіздемелерінің тиімділігін тани бермеуі көп жағдайда мұны қолдану тиімсіздеу сияқты көріністі қалыптастырып отыр.
Кәсіби мамандар дайындау барысында академиялық еркіндік туралы пікір көбінесе көлеңкеде қалып, ескерілмей, жалпылама декларацияланатын (ресми түрде мәлімделетін) болса, онда оқу орнының түлегі кез келген мамандық саласындағы қажеттілікті өтей алмайтын, тиімсіз, жарамсыз болады. Осы мәселені толығырақ студент те оқытушы да таным түйсігімен қабылдай білуі керек.
Егер барлық жоғары оқу орындарында оның құндылығын арттырып, құрылымға енгізсе, академиялық еркіндіктің отандық білім ордаларында тиімділігі артып, жемісті нәтижелері болары айқын.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Нәзира ЖӘРІМБЕТОВА.
Қостанай.