Қазақстан • 10 Мамыр, 2017

Алаштың алыптары – пассионар тұлғалар

1076 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Алаштың астанасы атанған Семей қаласында Алаштану ғылыми-зерттеу орталығы жұмыс істейді. Алаш қозғалысының 100 жылдық мерейтойы қарсаңында Қазақ инновациялық гуманитарлық-заң университетінің жанындағы осы орталықтың директоры, ғалым Тұрдықұл Шаңбаймен әңгімелескен едік.

Алаштың алыптары – пассионар тұлғалар

− Ашылғанына 10 жыл толған ор­талықтың ғасырлық мерей­тойға әзірлігі қандай?

− Алаш тақырыбын зерт­тейтін ғылыми ор­талықтар елі­міздің бір­неше аймағында бар. Негізгілерін атап айтар болсақ, Алматыдағы орталықты белгілі алаш­­­танушы Мәмбет Қой­­­гелді, Астанадағы Л.Н.Гумилев универ­си­теті жанын­дағы «Алаш­­тану» институтын Сұл­тан Хан Аққұлұлы, Батыс Қазақ­стан­дағы орталықты Дә­меткен Сүлейменова бас­қарады. Біздің орталық осы­лардың үйлес­тірушісі болып есептеледі. Мұны аталған өңір­лер­дің Семейге деген құрметі деп тү­сінген ләзім. Өйткені, Семей Алаш­тың астанасы болғаны белгілі.

«Тас түскен жеріне ауыр» демекші, біз осынау үлкен ме­рей­тойға алдын ала, ерте бастан қамдандық. Орталық мерей­тойлар қарсаңында немесе мерейтойлар кезінде ғана емес, үнемі, тұрақты негізде жұмыс істейді. Нақтылап айтсақ, осыдан 10 жыл бұрын дайындалған ғылыми тұжырымдама бар. Сол бағыт бойынша жұмыс істеп келеміз. Орталықтың ғылыми кон­цепциясының негізгі бағыттары мыналар: іргелі ғылыми-зерттеу бағыты, ғылыми-энциклопедиялық бағыт, ғылыми басым бағыт, ғы­лыми концептуалды бағыт, ғылыми өзекті бағыт. Әр бағыт бойынша дайындалып жатқан нақты жұмыстар бар. Соның бір-екеуін атасақ, олар мыналар: 10 кітаптан тұратын «Алаштану мәселелері» ғылыми-серия­лық жинағы. Онда отандық, Еуразия кеңістігіндегі ғалымдардың еңбектері жинақ­талып берілген. Сондай-ақ, «Алаш-Семей» энциклопедия­сы, «Алаш­тың пассионарлық қуа­ты» атты монография, та­ғысын тағылар.

− Аталған ғылыми-сериялық жинақтың қанша кітабы шық­ты?

− Негізінен, бұл ба­ғытта орта­лық­тан оннан астам кітап жарық көрген. Ал, қазіргі таң­да, нақты ғылыми ба­ғыт­тары бойынша жү­йелеп, жаңа ғылыми методология негізінде дайындап жатырмыз. Алғашқы үш кітапты баспаға ұсын­дық. Жа­ңа методологияның мақ­саты мына бағыт­тарды жүйе­леп беру: Алаш және тарих, Алаш және философия, Алаш және ғылым, Алаш және мәдениет, Алаш және әдебиет, тағысын тағылар. Семейдегі мұрағатпен бірлесе жұмыс істеп, архивтік құжаттар жинағын шығарған болатынбыз. Соны толықтырып қайта шығаруды да мақсат етіп отырмыз. Сондай-ақ, жоғарыда өзім атап өткен еңбектің орыс тілін­дегі аудармасы Мәскеу қала­сынан «Пассионарная энергия «Дви­жения Алаш» деген атпен жа­рық көрмекші. Алаш қозғалысы – ұлы қоз­ғалыс. Қазақ елінің қуа­тын сыртқа таныстыру да парызымыз.

− «Алаштың пассионарлық қуаты» деген еңбегіңіз жөнінде тарқатып айтып өтсеңіз?

− Көп адамдар менен сұ­рап жатады: «Кітапты неге бұлай атадыңыз?» деп. Лев Гумилевтің шығар­машы­лығын жан-жақты зерделеп зерт­тегендердің бірімін. «Лев Гумилев» тұлғалық энци­клопедиясының авторымын. Тарихта ғылыми айналымға «пассионар» ұғымын енгізген – осы кісі. Оның ғылымға енгізген «Этногенездің пассионарлық теориясы» деген ғылыми-мето­доло­гиялық концепциясы бар. Оған көзқарас әртүрлі. Ол бүгін біз қа­растыратын мәселе емес. Ал, «пас­сионар» сол теорияның метакатегориясы. Басқаша айтсақ, ол қуат. Үлкен мақсаттарға бас­тар қуат. Сол үлкен жолдағылар осы қуаттың әсерінен «шаһит» болып кетуі де мүмкін. Осы қы­рынан келсек, Алаш­тың алыптары – пассионар тұлғалар. Пас­­сионарлық қуат. Бұл – сән үшін қолданылған сөз емес, үлкен ұғым. Алаш қайрат­керлеріне қа­раңыз. Сол ғасырдың басын­да жоғары білімді адамдар көп бол­са да, көшбасшылары шамамен 100 адамдай болды. Солар тұтас халықты өргізіп, жусат­ты. Тұтас халық оларды мойындады, құр­меттеді. Өйткені, олар халық­тың көкейіндегі мәселелерді дөп басты.

Қазір елімізде жоғары білімді адам саны қанша? Миллионмен саналады. Соның өзінде бір-бірін ұқпай жатады. Бұл жерде, көрдіңіз бе? Сан емес, сапаның күштілігі. Пассионарлық тұлға деген ұғым бар. Бұлар өте зор қуатпен, ерекше қарқынмен келетін адамдар. Олар Отан үшін, ел үшін тек ала­пат құлшыныс, айрықша ынтамен ғана емес, зор біліммен ең­бек етті. Міне, соның бар­лығын тұтастай қарастыра, ойлана келе пассионарлық қуат дедік. Мәселен, Ленинді, Сталинді алайық. Екеуі де үлкен тұлғалар. Бірақ олар ұстанған саяси бағыт аренадан кеткен соң, олардың тұлғалық болмысы да солғын тартты. Ал енді өзіміздің Ахмет Байтұрсыновты алайық. Егер бүгін біреу осы тұлғаның саясаттағы еңбегін жоққа шығаруға ұмтылса, ар жағында әдебиеті тұр, әдебиетін алып тастаса, тіл білімі тұр, тіл білімін алып тастаса, көсемсөзі тұр, көсемсөзін алып тастаса, ақындығы тұр. Яғни, бұл кісілер энциклопедиялық, поли­фониялық, бір басына сан саланы тоғыстырған ұлы тұлғалар. Бұлар­ды халықтың ұнатқаны – олар өнерде де, саясатта да, жұрт­қа қызмет жасау тұрғысында да өте адал болды. Еңбегіме атау­ды «Алаш қозға­лысының пассио­нарлық қуаты» деп алғаным сол.

− Сіз үнемі «Алаш-Семей» деп айтып жүресіз, мақа­лала­ры­ңызда осылай деп жазасыз.

− Жалпы, Семейдің атауына байланысты әртүрлі көзқарастар бар. Біреулер «Семей дегенді қойып Алаш қаласы деп атау керек» дейді. Семей – тарихи жер ғой. Қара шаңырақ. Бұл атауды алып тастасақ қалай болады? Көп адамдар қарсы болуы мүмкін. Қаланың сол жағалауы кезінде Алаш қаласы атанғаны белгілі. Абу-Даби, Нью-Йорк, Нью-Дели, Санкт-Петербург, Лас-Вегас, Сан-Франциско деген сияқты, өзім Алаш-Семей деп айтып жүрмін. Менікі ой салу, Семейдің бір кезде Алаш қаласы деп те аталғанын санадан өшірмеу.

− Алаш алыптары есімдерін құрмет­теу жағы туралы не айтар едіңіз?

− Көп адамдар Алаш алып­тарының есімдеріне көше беріл­мей жатыр, тағысын тағылар деген «төңкерістік» сауалдар кө­теріп жатады. «Ана көшеге ана­­ның аты берілмеді, мынаның аты берілмеді» деп. Ниет дұрыс. Орындалуы кейде бұрыс болып жатады. Кезінде Ленин бастаған көсемдердің есім­дері сыпырылып тастап, кө­ше­лерге басқа тұлғалардың аты беріле бастады. Сол кезде бұрын «райком бас­қарған» деген сияқт­ы «сиясы кеппеген тұлғалар» тоқпағы мықты болып көше атауларын иемденді. Сондықтан, бұл мәселеде асығыстық танытуға болмайды. Асықпай, саспай, бойға, ойға сіңіру керек. Ең бастысы, біз Алаш­ты санаға кіргізуіміз керек. Сонда бәрі орнына келеді.

Қазіргі уақытта Алаш тақы­рыбы турасында да түрлі пікірлер айтылып жүр. «Алаш тақырыбы зерттелмей жатыр, қазіргі саясат оң көзбен қарамайды», деп байбалам салып жүргендер де бар. Мұның бәрі жел сөз. Өйт­кені, кешегі Алашты бүгінгі Тәуелсіз Қазақ­станнан бөліп қа­рауға болмайды. Бұлар – бір-бі­рінің заңды жалғасы. Бүйректен сирақ шығарудың қажеті жоқ. Орталықтың маңдайшасына «Кешегі Алаш идеясы – бүгінгі Мәңгілік Қазақ елі» деп жазып қойдық. Бұл біреуге ұнар, біреуге ұнамас. Біз өз жұмысымызда осы идеяны ұстанамыз. Әрине, Алаш алыптарының тағдырларына қатысты көптеген құжат­тарға қол жетпей отырғаны рас. Бұл алаштанушы ғалымдардың тереңдеп түбегейлі зерттеуіне керек дүние­лер. Оның мәні зор. Оған уақыт керек шығар. Мықты алаштанушы ғалымдар бұл бағытта жұ­мыстар істеп жатыр. Олардың ісіне сәтті­лік тілейік.

– Әңгімеңізге рахмет!

Әңгімелескен

Азамат ҚАСЫМ,
«Егемен Қазақстан»
Шығыс Қазақстан облысы