Бәрі тақыр жерден басталды
25 жыл бұрын, 1992 жылғы 2 шілдеде Мемлекет басшысы «Қазақстан Республикасының Сыртқы істер министрлігі туралы», «Қазақстан Республикасының елшілігі туралы» және «Қазақстан Республикасының төтенше және өкілетті елшісінің негізгі міндеттері мен құқықтары туралы» ережелерді бекіткен бірнеше Жарлық қабылдады. Осылайша толыққанды Сыртқы істер министрлігі – дипломатиялық қызметтің орталық органы құрылды.
Ресми түрде Қазақ КСР Сыртқы істер министрлігі 1944 жылдан бері бар, Біріккен Ұлттар Ұйымы құрылар қарсаңда Кеңес өкіметі Одақтық республикалар есебінен жаңа жаһандық ұйым құрамында «тәуелсіз» орындарды көптеп иемденуді мақсат тұтты. Нәтижесінде БҰҰ-ға КСРО-дан соғыстан мейлінше зардап шеккен кеңестік республикалар ретінде Украина мен Беларусь кірді. Саны жағынан аз Қазақ КСР Сыртқы істер министрлігінің қызметі негізінен хаттамалық функциялармен және республикамыздың шетелдермен белгілі бір деңгейдегі мәдени байланыстарымен шектелді. Толыққанды дипломатия кеңестік республиканың атрибуты бола алмады.
Дегенмен, Қазақстанның сыртқы саясат ведомствосы кезеңі туралы айтқанда, Қазақ КСР Сыртқы істер министрлігінің 1944 жылдан бастап тәуелсіздік алғанға дейінгі барлық басшыларына лайықты бағасын беруіміз керек. Олар еліміздің көрнекті мемлекет қайраткерлері және халқымыз зиялыларының жарқын өкілдері болды. Атап өтсек, Төлеген Тәжібаев, Қайырғали Байғалиев, Асқар Закарин, Өтешқали Атамбаев, Әди Шәріпов, Балжан Бөлтірікова,
Мәлік Фазылов, Мүсілім Базарбаев, Михаил Есенәлиев. Олар Кеңес Одағының сыртқы қатынасында біздің республикамызды лайықты деңгейде көрсете білді, шетелдік ірі делегацияларды қабылдап, БҰҰ Бас Ассамблеясының мінберінен сөз сөйледі.
Алайда, Қазақстан 1991 жылғы 16 желтоқсанда, мемлекеттік тәуелсіздігіміз жарияланғаннан кейін ғана халықаралық қатынастардың толыққанды қатысушысына айналды. Сондықтан 1992 жылғы 2 шілдедегі жарлықтар Сыртқы істер министрлігін институттандырудың, Қазақстанның бүкіл әлем бойынша дипломатиялық инфрақұрылымын қалыптастырудың қажетті іргетасы болды. Дәл осы кезде Сыртқы істер министрлігіне Қазақстан Республикасының мемлекеттік басқару орталық органдарының халықаралық қызметін үйлестіру рөлі жүктелді.
Айқын міндеттер қойылған да осы кез еді. Нақтылай түссек, ведомствоға мақұлданған халықаралық құқық нормаларына сәйкес барлық шет мемлекеттермен тең құқылы қарым-қатынастарды дамыту, Қазақстан Республикасын жан-жақты ілгерілету үшін бейбіт жағдай қалыптастыру, елдің сауда-экономикалық саясатын жүзеге асыруға, әлемдік шаруашылық байланыстарға қатысуына жәрдемдесу, шетелдерден капитал тарту сияқты міндеттер жүктелді.
Президент жаңа Сыртқы істер министрлігінің негізгі функцияларын анықтады, оның ең маңыздылары «егемендікті қорғаудың дипломатиялық құралдарымен және әдістерімен қамтамасыз ету, аумақтық тұтастықты, Қазақстан Республикасы шекарасының қауіпсіздігі мен қол сұғылмаушылығын, халықаралық аренадағы мүддесін қамтамасыз ету». Қазақстан өзінің Сыртқы істер министрлігі арқылы шетелдердегі азаматтарымыз бен заңды тұлғаларымыздың құқықтары мен мүдделерін өз бетінше қорғауға кірісті. Меншікті консулдық қызмет құрылды, хаттамалық және ақпараттық-талдамалық қызметтің рөлі жылдам артты, шарттық-құқықтық салада үлкен жұмыс басталды. Ведомствоның жұмысы регламенттелді. Сыртқы істер министрлігі жүйесі құрылды, оған орталық аппарат, ведомстволық бағынысты мекемелер мен ел аумағындағы ұйымдар, дипломатиялық өкілдіктер, шетелдердегі және БҰҰ-ға қатысушы мемлекеттердегі консулдық мекемелер, халықаралық ұйымдар жанындағы тұрақты өкілдіктер кірді. Жарлық алғаш рет тәуелсіз Қазақстанның атташеден бастап төтенше және өкілетті елшіге дейінгі дипломатиялық дәрежесін белгіледі.
Еш кідіріссіз шешім қабылдауды талап ететін ең маңызды мәселе – кадр мәселесі болды. Ол Президенттің ерекше назарында еді. Сыртқы істер министрлігіне жұмысқа кеңестік СІМ жүйесінде қызмет еткен қазақстандықтар (олар тым аз еді), сонымен қатар, шет тілдерін білетін Қазақстан ЖОО-ларының түлектері тартылды. Қазақстан Сыртқы істер министрлігіне жұмысқа осы мақаланың авторы да дәл солай алынды.
Осылайша ширек ғасыр бұрын сыртқы саясат саласындағы жұмыс тақыр жерден басталған еді. Ал дипломатиялық қызметті жаңа, күнде өзгеріп жатқан құбылмалы әлемде жас мемлекетке лайықты орын қамтамасыз етерліктей тұрғыда құру керек болды.
Сыртқы саясатта атқарылған жұмыс көп
Елбасы Тәуелсіздіктің алғашқы күнінен бастап халықтың шынайы хал-жағдайын ескеріп, жас мемлекеттің халықаралық бағытының негізгі өзегін көре білді. Тұрақты даму, ядролық қарусыздану және оны таратпау, экономикалық интеграция, өркениет үнқатысуы, бітімгершілік, адам құқығы, трансұлттық сын-тегеуріндерге және қатерлерге қарсы күрес – осының барлығы жаһандық дискурстың негізгі бағыттары еді, нәтижесінде Қазақстан 25 жылдан кейін өзін халықаралық қарым-қатынастар жүйесіне ықпалды қатысушы ретінде танытты.
Сыртқы саясат өзінің негізгі мақсаты еліміздің ұлттық қауіпсіздігін, қорғаныс қабілетін, егемендігін және аумақтық тұтастығын жан-жақты қамтамасыз ету деп біледі. Қазақстан Біріккен Ұлттар Ұйымының орталық және үйлестіруші рөліндегі жұмысын әділ және демократиялық әлемдік тәртіп орнатуға бағыттауынан көреді. Елімізді өңірлік және халықаралық сауда-экономикалық қатынастар жүйесіне біріктіру, ұлттық экономикаға инвестициялар мен технологиялар тарту, шетелдерде Қазақстан азаматтары мен заңды тұлғаларының құқықтарын қорғау, қазақ диаспорасы мен қазақ тілін қолдау мәселелері үнемі отандық дипломатияның назарында.
Қазақстан көршілес елдермен де, шалғайдағы елдермен де достық, өзара тиімді қатынас жасай алды. 182 мемлекетпен дипломатиялық қатынас орнатылды.
Бүкіл шекаралас елдер – Ресеймен, Қытаймен, Қырғызстанмен, Өзбекстанмен және Түрікменстанмен жасалған шекараны межелеу туралы, сондай-ақ, Ресей, Әзербайжан және Түрікменстан елдерімен Каспий теңізінің түбін бөлу туралы екіжақты шарттарда Қазақстан шекарасы мызғымастығының қағидасы бекітілді. Көршілес елдермен тұрақты әрі болжамды қатынас жасау газ және мұнай құбырларының тармақталған желісін, трансконтиненталдық автомобиль және темір жолдарын қалыпқа келтіріп, Еуразиялық экономикалық одақ және «Бір белдеу, бір жол» сияқты тереңдетілген интеграция мен кооперация жобалары еліміздің транзиттік-көліктік әлеуетін дамытуға көмектесті.
Елбасы Кеңес өкіметі кезінің өзінде Семей ядролық сынақ полигонын жабу туралы тарихи шешім қабылдап, оның нәтижесінде еліміз дүние жүзіндегі қуаты бойынша төртінші орындағы ракеталық-ядролық арсеналдан бас тартты. Бұл шешімдер Қазақстанның ядролық қарусыз бейбіт өмір үшін күреске күш салуына негіз болды. 2015 жылы БҰҰ Бас Ассамблеясы бекіткен Ядролық қарудан азат әлем құру туралы жалпыға бірдей декларация; Орталық Азияда ядролық қарудан азат аймақ құру; Ядролық сынақтарға қарсы іс-қимылдың халықаралық күнін жариялау, ядролық қаруды сынауға қарсы бағытталған АТОМ (Abolish Testing, Our Mission – Біздің міндетіміз – сынақты тоқтату) жобасын шығару; Қазақстан аумағында төмен байытылған уранды бейбіт мақсатта пайдалану үшін әлемдегі алғашқы төмен байытылған уран банкін құру (АЭХА ТБУБ) сияқты Қазақстан ұсынған маңызды бастамалар елімізді әлемге ядролық қаруды жою және оны таратпау саласындағы көшбасшы ретінде танытты.
Бүгін біз БҰҰ-ға жай ғана мүшелік туралы емес, белсенді түрде ғаламдық деңгейдегі күрделі саяси процестерге басшылық жасауға қатысып тұрғанымыз туралы айтып отырмыз. 2016 жылдың маусым айында Бас Ассамблея басым көпшілік дауыспен Қазақстанды БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің 2017-2018 жылдарға тұрақты емес мүшесі етіп сайлады, бұл Мемлекет басшысының халықаралық қауіпсіздікке, ынтымақтастыққа және оның дамуына қосқан үлесінің айқын дәлелі болып табылады. ЭКСПО-2017 халықаралық көрмесін өткізу және оның аясында «Болашақтың энергиясы» Жасыл технология мен инвестициялар халықаралық орталығын құру Қазақстанның мыңжылдық мақсаттарды жаһандық және аймақтық деңгейде іске асыруға қосқан нақты үлесі болады.
Бейбіт қатар өмір сүру қағидасын ұстана отырып, Н.Назарбаев 1992 жылы БҰҰ Бас Ассамблеясы 47-ші сессиясының мінберінен алғашқы табысты жалпыазиялық қауіпсіздік жүйесін құру бастамасын – Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңес шақыру туралы бастама ұсынды. Қазақстан Ұжымдық қауіпсіздік туралы шартқа қол қойған алғашқы алты елдің бірі болды, кейін ол қатысушы елдерді сыртқы қауіптерден қорғауға тартылған Ұжымдық қауіпсіздік туралы шарт ұйымын (ҰҚШҰ) құруға негіз қалады.
2010 жылы Қазақстан Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына (ЕҚЫҰ) төрағалық жасап, Ұйымның жауапкершілігі аясындағы күрделі мәселелерді шешуде, оның ішінде Қырғызстандағы аса терең саяси дағдарысты реттеуде жетекшілік рөл атқарды. ХХІ ғасырда Астана қаласында алғаш және әзірше жалғыз рет өткен ЕҚЫҰ Саммиті Астана декларациясын қабылдаумен тарихқа енді, онда ЕҚЫҰ-дағы өзара қарым-қатынастардың жаңа деңгейін көздейтін «еркін, ортақ және бөлінбейтін Еуро-Атлантикалық және Еуразиялық қауіпсіздік қоғамдастығы» түсінігі енгізілді.
Мұсылман елдерінде болып жатқан күрделі геосаяси және ғаламдық сын-қатерлер мен саяси өзгерістер жағдайында Ислам Ынтымақтастығы Ұйымында (ИЫҰ) төрағалық ету де отандық дипломатияның тарихындағы маңызды оқиғалардың бірі болды. Еліміз Азық-түлік қауіпсіздігі бойынша ислам ұйымын құруға бастама жасады. Қазақстан ислам әлемінде білім беру жүйесін дамыту және ғылыми-технологиялық тұрғыдан жетілдіру бүгінгі күні ислам әлемінің қауіпсіздігіне төнген қатерлерге қарсы тұрудың неғұрлым тиімді тәсілі деп санайды. Сондықтан 2017 жылдың 10-11 қыркүйегінде Астанада алғаш рет ИЫҰ-ның Ғылым және технологиялар жөніндегі саммитін өткізуді жоспарлау маңызды факт болып табылады.
Қазақстан төраға ретінде өз қызметін үш рет табысты жүзеге асырған тағы бір ұйым – Шанхай ынтымақтастық ұйымы (ШЫҰ). Осы жылдың маусымында мемлекеттер басшыларының саммиті табыспен өтті, онда Үндістан мен Пәкістан Ұйымға толық құқықты мүше мемлекеттер ретінде қабылданды. Беделді әрі әділ саяси бітістіруші ретінде Қазақстан Президенті Украина бойынша консультацияларды жолға қоюда шешуші рөл атқарды, олар Минск келісімдеріне әкелді. Н.Назарбаевтың Ресей мен Түркия арасын жақындатудағы нәтижелі рөлін президенттер В.Путин мен Р.Ердоған жоғары бағалады. Қазақстан Иранның ядролық бағдарламасы бойынша екі мәрте нәтижелі келіссөз ұйымдастырды. 2017 жылы БҰҰ-ның және кепілгер-елдердің қолдауымен Астана өзін Сирия жанжалына тартылғандар үшін келіссөз жүргізу алаңы ретінде көрсетті. Жылдың бірінші жартысында өткізілген Астана процесінің бірнеше раунды Сириядағы соғыс әрекеттерін тоқтату тәртібін қолдауға маңызды үлес қосты және БҰҰ қамқорлығымен Женева процесінің қайта жаңғыруына көмектесті.
Қазақстанның 2015 жылы Дүниежүзілік сауда ұйымына кіруі еліміздің әлемдік экономика жүйесімен бірігуінің шарықтау шегі болды.
Бүгінгі күні Астана «Болашақтың энергиясы» тақырыбында өтіп жатқан ЭКСПО-2017 халықаралық мамандандырылған көрмесіне қатысушыларды қабылдап жатыр. 115 ел және 22 халықаралық ұйымның қатысуымен өтіп жатқан бұл көрме үздік «жасыл» технологияларды ғана емес, сонымен бірге, көптеген мәдениет пен халықты бір шаңырақ астына жинаған ірі оқиғаға айналып отыр.
Тәуелсіздік жылдары ішінде Қазақстан көмек реципиентінен оның донорына айналды. Мұнда KazAID брендімен іске асырылатын дамуға ресми көмек ұлттық бағдарламасын іске қосу ерекше орын алады. Қазірдің өзінде осы бағдарлама негізінде Ауғанстанға және Орталық Азиядағы көршілес мемлекеттерге олардың тұрақты даму мақсатын іске асыру үшін, яғни ресурстық және институттық әлеуетін нығайтуға жүйелі түрде көмек көрсетіліп келеді.
Астанада әр үш жылда өткізілетін Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің съезі өркениет үнқатысуына салмақты үлес қосып келеді, сонымен қатар, ел ішіндегі дінаралық келісімдерге қосымша тірек ретінде қызмет етеді, діннің бейбітшіл мәнін түсіндіруге көмектеседі.
Мемлекеттің сыртқы саясатында парламенттік дипломатия маңызды рөл атқарады. Халық қалаулыларының Мемлекет басшысының сыртқы саяси бастамаларын жүзеге асырудағы үлестерін жоғары бағалаймыз. Қазақстан бүгінгі күнге дейін 30 800-ге жуық мемлекетаралық, үкіметаралық және ведомствоаралық халықаралық шарттарға қол қойды.
Отандық дипломаттар шет мемлекеттермен визасыз тәртіп орнату бойынша үлкен жұмыс жүргізіп жатыр. Бүгінгі күні 20 елмен визадан босату туралы екіжақты келісім жасалды. Бұған қоса, 12 ел біржақты негізде қазақстандықтар үшін визасыз тәртіп енгізді.
Жаңғырту басымдықтары
«Менің сыртқы саясатымның басты қағидасы – ел ішінде жақсы билік жүргізу» деген екен ХІХ ғасырдағы британдық мемлекет қайраткері Уильям Гладстон.
Сыртқы саясат ведомствосы қызметінің басты бағыты шетел инвестициясын тарту, дайын өнімді әлемдік нарыққа бағыттау жолында отандық экспорттаушыларға көмек көрсету, индустриялық-инновациялық жобалар мен «Нұрлы жол» бағдарламасын қытайлық «Бір белдеу, бір жол» жобасымен ұштастырып жүзеге асыруға ықпал ету болып табылады. Бұл үдеріске жақын арада құрылған «KazakhInvest» және «KazakhExport» ұлттық компаниялары белсенді қатысуда. Шетелдік дипломатиялық корпус пен бизнес қауымдастық өкілдері арасындағы тікелей байланысты дамыту мақсатында Сыртқы істер министрлігінің бастамасымен, «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлер палатасының қолдауымен «Дипломатиялық бизнес клубы» құрылды.
Мемлекеттік органдардың бірлесіп күш жұмсауының арқасында 2005 жылдан бастап, 2016 жылдың соңына дейін Қазақстанға 242 млрд АҚШ доллары көлемінде тікелей шетел инвестициялары тартылды.
СІМ Астана халықаралық қаржы орталығын (АХҚО) құру жұмыстарына жүйелі қолдау көрсетеді. Еуразиялық экономикалық одақ бағыты бойынша белсенді жұмыстар атқарылып келеді. Қазіргі уақытта әлемнің ондаған елдерімен сауда-экономикалық ынтымақтастықты дамыту және ЕАЭО еркін сауда аймағын құру бойынша келіссөздік тректер іске қосылды. 2018 жылы ЕАЭО-ның жаңа Кеден кодексі күшіне енеді.
Еуразиялық экономикалық одақ, С5+1 америкалық бастама, Еуропалық одақтың Орталық Азиядағы стратегиясы, «Орталық Азия – Жапония» және «Орталық Азия – Оңтүстік Корея» форматтары мәні бойынша тиісті векторға ие. Ол – экономикалық интеграцияны тереңдету және жаңа еуразиялық құрылым қалыптастыру. Бұл маңызды аспект басқа аймақтық акторлар – Франция, Үндістан, Иран, Түркия, Пәкістан және Сауд Арабиясының Еуразиядағы мүдделерімен толықтырылады.
Мемлекет басшысының «Қазақстанның Үшінші жаңғыруы: жаһандық бәсекеге қабілеттілік» атты Жолдауы – геоэкономикалық ауқымдағы маңызды бағдарлама. Ол еліміздің Еуразия мен тұтас әлем экономикасындағы болашақ орны мен рөлін нақты айқындайды. Сыртқы істер министрлігі қойылған міндеттерді табысты түрде орындау үшін құзыретіндегі барлық ресурстарды қолданады.
Халықаралық ауқымдағы ірі міндет – «Жаһандық әлемдегі заманауи қазақстандық мәдениет» жобасын жүзеге асыру. «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласында Елбасы тарапынан берілген тапсырмаларға сәйкес, үкімет әдебиет, драматургия, опера, балет, музыка, кино, бейнелеу өнері, мүсіндеу саласындағы замандас отандастырымыз дүниеге әкелген бірегей туындыларды насихаттауға күш-жігерін жұмсайды.
Уақыт Қазақстанның халықаралық қызметінің көп векторлығы, прагматизм және ұлттық мүдделерді берік қорғау сияқты негізгі қағидаларының дұрыстығын көрсетті. Бұған қоса, құбылмалы жағдайларды ескеріп, оларға уақтылы бейімделу, сын-қатерлерге тиімді жауап қайтару өте маңызды. 2014-2020 жылдарға арналған «Қазақстан Республикасының Сыртқы саясат тұжырымдамасын» басшылыққа ала отырып, біз еліміздің дамуын, қауіпсіздігін және азаматтарымыздың игілігін қамтамасыз ету үшін барынша қолайлы сыртқы жағдайларды қалыптастыруға жағдай жасауды жалғастыра береміз.
СІМ институттық дамыту жұмыстары жалғастырылады, соның ішінде оның қоғаммен бірлескен іс-қимылын нығайтуға да лайықты көңіл бөлінеді. Министрлік жанында Қоғамдық кеңес қызмет етеді, оның құрамына Парламент депутаттары, беделді дипломаттар, белгілі қоғам қайраткерлері, ғалымдар мен журналистер кіреді. 2013 жылы министрлік жанынан «Адам өлшемі бойынша сұхбат алаңы» консультациялық-кеңес органы құрылды. СІМ қызметкерлері мен дипломатиялық қызмет ардагерлерінің күш-жігерімен «Қазақстандық дипломаттар бірлестігі» құрылып, жұмыс жасауда.
Тәуелсіздік жылдары ішінде министрлікте теңдессіз халықаралық және дипломатиялық тәжірибесі бар қызметкерлердің кәсіби кадрлық құрамы қалыптасты. Көптеген мамандар «Болашақ» президенттік стипендиясының арқасында шетелде білім алып келді.
Ширек ғасырда 285 азаматымыз Қазақстан Республикасының шетелдердегі төтенше және уәкілетті елшісі қызметіне тағайындалу құрметіне ие болды. Отандасымыз Қасым-Жомарт Тоқаев БҰҰ Бас хатшысының орынбасары – БҰҰ Женевадағы бөлімшесінің Бас директоры лауазымын, Қанат Саудабаев – ЕҚЫҰ-ның Іс басындағы төрағасы, Болат Нұрғалиев – Шанхай ынтымақтастық ұйымының Бас хатшысы, Тайыр Мансұров – Еуразиялық экономикалық қоғамдастықтың Бас хатшысы, Асхат Оразбай Экономикалық ынтымақтастық ұйымының Бас хатшысы лауазымдарын атқарды.
Отандық дипломатия тарихына тәуелсіз Қазақстанның барлық Сыртқы істер министрлерінің аттары алтын әріппен жазылды. Олар – Ақмарал Хайдарқызы Арыстанбекова, Төлеутай Ысқақұлы Сүлейменов, Қанат Бекмырзаұлы Саудабаев, Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев, Ерлан Әбілфайызұлы Ыдырысов, Марат Мұханбетқазыұлы Тәжин, Ержан Хозеұлы Қазыханов.
Қазақстандық дипломаттардың қазіргі буынының отандық сыртқы саясаттағы алғашқы майталмандардың ісін лайықты жалғастыратынына сенімдімін.
Мен үшін, әсіресе, осындай айтулы мерейтой жылы сыртқы саясат ведомствосын басқару үлкен мәртебе. Менің және СІМ жүйесінің барлық ұжымының алдында Елбасының үлкен сенімін ақтау және алдымызға қойылған маңызды мақсаттарды лайықты атқару міндеті тұр.
Қайрат Әбдірахманов,
Қазақстан Республикасының Сыртқы істер министрі