Діннің қоғамды жақсылыққа үндеудегі, ізгілікке шақырудағы рөлін ешкім жоққа шығара алмайды. Дегенмен қазіргі таңда біздің ұлттық салт-санамыз бен заңдарымызға кереғар келетін, үйлеспейтін діни көзқарастары өмірлік қағидалары мен өлшемдеріне айналған азаматтардың радикалды бағыттағы талғамсыз талап-тілектері ойландырмай қоймайды. Бұл жағдай мемлекет пен діннің қарым-қатынасын реттеуге, зайырлылық ұстанымдарын нақтылауға, оны терең ұғындыруға сергек қарауды талап етеді. Сондай-ақ діннің қоғам өміріндегі ықпалы барынша ескеріле отырып, мемлекеттің дін саласына қатысты ұстанымдарының басты ерекшеліктері қоғамдық санадан берік орын алуы қамтамасыз етілуі тиіс. Мұның барлығы сайып келгенде зайырлы мемлекеттегі діннің орнын белгілеуде өте маңызды.
Халықаралық қоғамдастықта зайырлылық ұғымына қатысты түрлі түсінік бар. Бұл өз кезегінде мемлекет пен дін арасындағы қарым-қатынастың ортақ сипатын танытатын нақты үлгінің жоқтығын білдірсе керек. Десек те, кейбір елдерде «зайырлылық діни мемлекеттің қарама-қарсы пішімі» деген мазмұндағы ұғым қалыптасқан. Осы орайда «зайырлы» атауын түсінуде, зайырлы елдің болмысын сөз еткенде біртекті пікірдің орнықпағаны аңғарылады.
Негізінде зайырлы мемлекеттер дінді мемлекеттен бөлу идеясын ұстанатыны белгілі. Бұл мәселеге қатысты сөз қозғағанда зайырлылық қағидаты бойынша діни догманы мемлекет заңдарынан алыстату көзделетініне, бірақ дінді қоғамнан бөліп тастау қарастырылмайтынына, оның діни бостандықты айқындайтынына мән берілуі тиіс. Дегенмен кейбіреулер зайырлылықты атеизм бағыты деп түсінеді. Шын мәнінде атеизм дінге үзілді-кесілді тыйым салса, зайырлылық дінді ұстану, ұстанбауда таңдау құқығын беретінін ескерген абзал.
Дін қоғамды сауықтыруда, адами қарым-қатынастарды реттеуде, бейбітшілікке үндеуде, отбасылық құндылықтарды нығайтуда және басқа да мәселелерде негізгі идеологиялық құралдардың бірегейі. Сондықтан əрбір мемлекет өзінің дінмен қарым-қатынас орнатудың тиімді моделін құруға мүдделілік танытады. Мәселен, бірқатар мемлекеттер өздерінің қоғамында берік орныққан дəстүрлі дінінің мəртебесін конституцияларында атап көрсеткен.
Жалпы, әлемде зайырлылық тұрғысында нақты бір ортақ пікір қалыптаспағанымен, мемлекеттердің басым бөлігі заң, қаржы, экономика, денсаулық, білім, мәдениет және басқа да салалардың, сондай-ақ ар-ождан бостандығының дін мен діни ұстанымдардан тəуелсіз болу қажеттігін жақтайды. Бұл сайып келгенде зайырлы елдердің аталған мәселеге қатысты көзқарастарының бір-біріне жақын екендігін көрсетеді. Осы көзқарастар сәйкестігі мемлекеттердің сыртқы саяси байланыстарына, сауда-экономикалық әріптестіктеріне оң әсерін тигізеді. Мәселен, көпвекторлы бағыт ұстанған Қазақстанның әлем түсіністікпен қарайтын зайырлылық қағидаттарына қатысты оң көзқарастары түрлі діндерді тұтынатын көптеген елдермен сенімді серіктес болуына жол ашып отыр.
Соңғы зерттеулерге қарағанда, әлемде 12 діни, ресми діндері бар 60, зайырлылық қағидаттарын орнықтырған 120 және дінге қарсы 5 мемлекет бар екен. Бұл деректерден біз жаһан бойынша зайырлылық бағытты ұстанатын елдердің басымдығын көреміз. Демек, зайырлылық құндылықтарының адамзат өміріндегі орны айқындалып, оның басты ұстанымдары, артықшылықтары жоғары деңгейде мойындалып отырғаны сөзсіз. Яғни, зайырлылық қоғамдардағы қарым-қатынастарды, әртүрлі дүниетанымдар мен наным-сенімдерді үйлестіруші бірегей институт.
Бүгінде мамандар зайырлы мемлекеттің төрт түрі бар деп есептейді. Олардың алғашқысы мемлекеттік билік тарапынан бір немесе бірнеше конфессияға жеңілдіктер, ерекше мүмкіндіктер беруімен сипатталады. «Преференциалды» деп аталатын бұл түрде діннің рөлі заңмен бекітілгенімен, діни мекемелер мен бірлестіктердің өкілдері саяси құқыққа ие бола алмайды. Ал «эквипотенциалды» деген екінші түрі бойынша, мемлекет діни мекемелер мен ұйымдарды елдегі әлеуметтік, саяси, құқықтық салалардан барынша алыстатуды көздейді. «Контаминационды» деп аталатын үшінші түрінде мемлекет пен діни мекемелердің қызметтері тығыз байланыста болуы қарастырылады. Соңғысы, яғни төртіншісі мемлекет пен дін арасындағы қолайлы ынтымақтастықты жақтайды. «Идентификациялық түр» деген атауға ие бұл түрде мемлекет пен дін саласы арасындағы байланыстың тиімділігін арттыра отырып, қос тараптың тепе-теңдігін сақтау мәселесі басты назарда болады. Нақтылай айтқанда, мұнда зайырлылықтың бірнеше түрі қажет кезінде қатар қолданылып, өзгермелі заман ыңғайына, уақыт талаптарына сай зайырлылықтың өзіндік үлгісі қоғамға ұсынылады. Бұл амалды бүгінде Қазақстан тиімді пайдалануда.
Қазіргі таңда мемлекет пен дін арасындағы үйлесімді байланыс, орнықты қарым-қатынас қоғамымызда татулық пен тыныштықтың сақталуына, рухани және мәдени тұрғыда дамуымызға, радикализмнен қорғануымызға өзіндік оң ықпалын тигізіп отырғанын айта кеткеніміз жөн. Бұл өз кезегінде мемлекетіміздің халық талабы негізінде азаматтардың ар-ождан бостандығын қорғай отырып, Конституциямызға сәйкес зайырлылық қағидаттарының оңтайлы үлгісін ұсына білгенін ұқтырады.
Тағдырдың талайымен біздің еліміз көп ұлтты мемлекет болып орнықты. Ал көптеген ұлттардың өкілдері өмір сүретін аймақта түрлі конфессиялардың, түрлі дүниетаным, наным-сенімдердің болатыны белгілі. Мәселен, елімізде 18 конфессияның өкілдері тұрады. Яғни көпконфессиялы ел болып табылатын Қазақстандағы діни жағдайлар «Діни қызмет және діни бірлестіктер туралы» және басқа да заңнамалармен реттеледі.
Осы орайда ел Конституциясының 1-бабы, 1-тармағында «Қазақстан Республикасы өзiн демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеуметтiк мемлекет ретiнде орнықтырады, оның ең қымбат қазынасы – адам және адамның өмiрi, құқықтары мен бостандықтары», деп атап көрсетілгенін назарға ала отырып сөйлесек, бұдан біз азаматтарымыздың өзі қалаған дінді тұтынуы оның конституциялық құқы болып табылатынын ұғамыз. Алайда дінді ұстанушы жекелеген тұлғалардың, сондай-ақ діни бірлестіктердің іс-әрекеттері мемлекет заңдарына қайшы келмеуі тиіс. Егер діни бірлестіктер ел тұтастығы мен қауіпсіздігіне нұқсан келтіретін, кері әсерін тигізетін болса, онда олардың қызметі заңмен тоқтатылады. Мұндай тыйым салулар Қазақстан тәжірибесінде аз кездескен жоқ. Мәселен, Қазақстанда бірқатар террористік, экстремистік, оккульттік-мистикалық деп танылған құрылымдардың қызметіне тыйым салынған. Елімізде мыңдаған адамдарды өз уағыздарына иліктірген мұндай діни бірлестіктердің шын мәнінде қоғам үшін өзінің қауіпті екені дәлелденген болатын. Олардың ішінде ең көп таралған «Саентология», «Жаңа өмір» сынды басқа да бірлестіктердің іс-қимылдары талайлардың ашу-ызасын туғызғаны да жасырын емес.
Жалпы, ел ынтымағы мен тұтастығына нұқсан келтіретін діни бірлестіктерге мемлекет тарапынан тоқтам салу зайырлылық қағидаттарының бұзылғанын білдірмейді. Жұртшылық мұның ішкі мәнін ел қауіпсіздігі мен татулығын сақтау мәселелерімен қатыстыра отырып саралағаны жөн.
Қазіргі таңда діни фанатизмнің тәуелсіз еліміздің бейбіт өміріне төндіріп отырған қауіп-қатерін баршамыз ішкі түйсігімізбен сезініп жүрміз. Біз кейбір бөтен пиғылдылар ойлап жүргендей, теократиялық мемлекет бола алмаймыз. Өйткені тағдырдың талайымен көпконфессиялы, көпэтносты мемлекет болып орныққан Қазақстанда бір дінге барынша және барлық салада артықшылық беру ақылсыздық болар еді.
Осы арада ерекше тоқтала кетер жайт, зайырлы мемлекет қандай да бір дінге ресми мемлекеттік мәртебе бермейді және оған ешкімді міндеттемейді. Десек те, кейбір демократиялық елдерде мемлекет тарапынан кейбір, дәлірегі халықтың басым бөлігі ұстанатын діндердің қоғамдағы маңызды орны ресми түрде айтылады. Басқаны былай қойғанда, өз еліміздің «Діни қызмет және діни бірлестіктер туралы» заңында исламдағы Ханафи мазхабы және христиан дінінің православиелік бағытының қоғам өміріндегі маңызды орны, тарихи рөлі атап көрсетілген. Бірақ еліміз өз заңында Ханафи мазхабы мен православиенің маңызды орнын көрсеткенімен, өзінің зайырлылық бағытынан ажыраған жоқ. Бұл жерде аталған заңда Қазақстан халқының рухани мұрасымен үйлесетін басқа да діндерге құрмет білдірілетіні, діни тағаттылықтың және азаматтардың діни нанымдарын сыйлаудың маңыздылығы, конфессияаралық келісімнің басты назарда болатыны да жазылғанын қаперде ұстауымыз керек.
Қорыта айтқанда, халқының көпшілігі мұсылман болғандықтан ислам әлемнің бір бөлігі болып саналатын, құқықтық және зайырлылық тұрғысынан жетілген, өзінің мақсатын айқындаған еліміз үшін зайырлылық қағидаттарына заман сұранысына сай ақылмен жүгінуден өзге тиімді жол жоқ. Мұны бүгінде халқымыз дұрыс түсінеді деп ойлаймыз. Ал кері тартып, бөтен ниетін ішіне бүгіп жүрген ағайындар болса, оларға мәселенің мән-жайын жете түсіндіріп, ұғындырудан жалықпауымыз керек. Ал дегенінен қайтпай, жат пиғылдылардың жетегіне еріп, екпіндеп жүрген бауырларымыз болса, олардың да санасына сәуле түсірер шараларды көптеп қолға алғанымыз абзал.
Жолдыбай БАЗАР,
«Егемен Қазақстан»