Осы жаңартылған мазмұндағы үлгілік оқу бағдарламасы мен қазіргі қолданыстағы дәстүрлі бағдарламаның мазмұнын салыстырып, әріптестерімнің пікірін білмек болдым. Олар «Барлығы да дұрыс қой. Кеткен кемшіліктерді қалай жоюға болады? Мұғалімдер де соны күтіп отыр», деді. Ойланып қалдым. Мектепте математика пәнін оқытуға байланысты жаңа білім стандартының талаптары мен бағдарламалардағы кемшіліктерді жөндеумен шұғылдану мен үшін бос әурешілік сияқты болып көрінді.
Жаңартылған мазмұндағы үлгілік оқу бағдарламасының бір ғана құптарлық жері бар екен. Бұл – дәстүрлі қолданыстағы бағдарламаның «Оқу материалын тақырыптық жоспарлау» деген бөлімін «Математика» пәнінің мазмұнын ұйымдастыру» деген атпен 2-тараудың 5-9-баптарына ешбір өзгеріссіз енгізгені. Мұндағы өзгешелік – 7-сыныптан бастап бұрынғыдай алгебра және геометрия пәндерінің бағдарламалары жеке-жеке бөлінбеген. Бағдарлама авторларының «кіріктірілген бағдарлама» жасадық деп көңілдеріне медеу тұтып жүргендері де осы шығар, бәлкім.
Енгізіліп жатқан жаңа бағдарламада бұрынғыдай «Оқушылардың математикалық дайындықтарына қойылатын талаптар» бөлімі жоқ. Аталған бөлім стандартқа ауыстырылған. Енді мұғалім оқушылардың дайындық деңгейіне қойылатын талаптарды білу үшін стандартқа жүгінетін болса, ал білім мазмұнын анықтауда бағдарламаны басшылыққа алады. Оның өзінде стандарттағы оқушылардың математикалық дайындығына қойылатын талаптар бойынша ешқандай математикалық жүйелі білімді анықтау мүмкін де емес. Қазақстан Үкіметінің 2016 жылғы 13 мамырдағы №292 қаулысымен бекітілген «Негізгі орта білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандартының» екінші бөліміндегі «Білім алушылар мен тәрбиеленушілердің дайындық деңгейіне қойылатын талаптар» Блум таксаномиясын негізге алып құрылған. Мұнда оқытудағы қол жеткізілетін нәтижелерді білу, түсіну, қолдану мен ойлау тәсілдері: талдау, жинақтау, бағалау бір-біріне байланыссыз, әрқайсысы жеке жазылып, жоспарланған. Яғни білім алушылардың «білуі» керек деген мәселелер «түсінуде» талап етілмейтіндей, ал «түсінген» мәселелерді «білудің» қажеті жоқ сияқты болып қалды.
Ал «қолдану» бөлімінде математикалық білімді қолданбай-ақ практикалық есептерді шығара беруге болатындай «практикалық есептерді шешуде математикалық білімін қолданады» делінгенін қайтерсіз. Математикалық барлық есептерді шығару кезінде қолданылатын әмбебап алгоритм болмаса да, «математикалық есептерді шешу алгоритмдерін қолданады» деген талап қойылады. Сондай-ақ «түпмәтінге сәйкес математикалық терминологияны қолданады», «нақты сандарды есептеу амалдары қолданады» дегендері нені білдіреді екен деп те қаласыз.
Білім алушылардың дайындық деңгейіне қойылатын осы талаптардың ішінен «математикалық модельдер құрастыру үшін мәтіндік есептердің шарттарын талдайды», «математикалық есептерді шешудің алгоритмдерін жинақтайды», «аксиомалар мен теоремалар арқылы дәлелді пікірлерді жинақтайды», «есептің түпмәтініне қатысты есептеулер нәтижесін бағалайды» деген сияқты «талаптарды» оқыған кезде мектеп бітіргендерден қандай математикалық дайындық күтуге болар екен деп ойламасқа лажыңыз жоқ.
Енді оқу мазмұнына келейік.Бағдарламаның 11-бабында «Оқу пәнінің мазмұны бес бөлімді қамтиды: «Сандар», «Алгебра», «Геометрия», «Статистика және ықтималдықтар теориясы», «Математикалық модельдеу және анализ» деп көрсетілген. Соған сәйкес 12-16-баптарындағы бөлімдер негізгі мектепте қандай тақырыптарды қамтып тұрғаны белгісіз күйінде қалған. Осындай жағдай бастауыш мектептің «Математика» бағдарламасында да орын алғанын бұрын айтқанбыз «(«Егемен Қазақстан», 14.06.16). Бұл бағдарлама да дәл сондай күйде. Мәселен, 12-баптағы «Сандар» бөлімінің «Сандар және шамалар туралы түсініктер де» негізгі мектепте қандай сандар оқылатыны ашып көрсетілмеген. Сондай-ақ сол бөлімнің аталуындағы «түсініктер» сөзінің шекарасы «ұғымдарға» қарағанда шектеулі екендігі де ескерілмепті. Сол сияқты 13-баптағы «Алгебра» бөлімінің «Теңдеулер және теңсіздіктер, олардың жүйелері және жиынтықтары» бөлімі бойынша негізгі мектепте иррационал теңдеулерді шешу тақырыбын жүйелі оқыту қарастырылмайтынын, тригонометриялық теңдеулерді шешу де өтпейтінін, т.б. ескерсек, бұл бағдарламаны негізгі орта білім мазмұнын анықтап тұр деп айтуға келмейді. 14-15- бөлімдер де дәл осы жағдайда.
Ал 16-баптағы «Математикалық» дегенді біз 11-бапта көрсетілгендей «Математикалық модельдеу және анализ» деп түсіндік. Бұл бөлімдегі «Математикалық анализ бастамалары» бөлімі бойынша негізгі мектепте қандай тақырыптар оқытылатыны анықталмаған. Мектепте математикалық талдаудың «Функция» тақырыбы біршама жүйелі өтілетіні белгілі. Сонда да барлық функциялар емес. Одан кейінгі «Математикалық модельдеудің көмегімен есептер шығару», «Математикалық тіл және математикалық модель» бөлімдерін өз алдына берудің қандай қажеттілігі бар екені де түсініксіз.
мектеп математика бағдарламасының «Оқыту мазмұны» құрамына айқын түрде енбейтін, бірақ оқыту мазмұнымен біте қайнасып жататын, онсыз математикалық білімнің мән-мағынасы ашылмайтын, білімнің игерілуі мүмкін емес логика элементтері математикалық тіл, математикалық модельдеу ұғымдары да бар екендігі белгілі. Мұны математикалық білімнен бөлек қарастыру мүмкін емес. Математикалық есептің өзі де модель. Сондықтан мектепте «Математикалық модельдеудің көмегімен есептер шығару» дегеннің қисыны да келіңкіремейді. Мектеп курсында математикалық білім мен математикалық тіл, сондай-ақ математикалық модель арасына үлкен шекара қою да әбестік.
Бұл жаңартылған үлгілік бағдарламаның да жаңалығы, бастауыш мектептің математика бағдарламасындағыдай «Оқу мақсаттары жүйесінің» болуында екен. 19-бапта «Оқу мақсаттарының жүйесі бөлім бойынша әр сыныпқа берілген» деп көрсетіледі. Алайда бұл мақсаттар жүйесін де үлгі тұтарлық деуге келмейді. Мақсаттар жүйесіндегі келеңсіздіктерді тек 5-сыныптағы «меңгеру» ұғымының дидактикалық-әдістемелік ерекшелігіне байланысты қысқаша талқылап көрейік. Әдістемелік әдебиеттерде «ұғымды меңгеру» ұғымның мазмұны мен көлемін анықтай алу, мәнді белгілері мен қасиеттерін білу, ұғымды танымдық және практикалық іс-әрекеттерде пайдалану деп түсіндіріледі. Жаңартылған бағдарламадағы білім алушыларға қойылатын мақсаттардың ең біріншісі «5.1.1.1 натурал сандар жиыны ұғымын меңгеру» деп берілген. Үлкен тақырыпты оқып-үйренудің бірінші сабағында-ақ осындай мақсат қою өзін ақтай ала ма?
Натурал сан ұғымын қалыптастыру мен соған сәйкес білімді игеру бастауыш сыныптан басталады да, 5-сыныпта ұғымның көлемі мен мазмұны жүйелі түрде ашыла бастайды. Демек, оқушылардың бастауышта алған білімін 5-сыныптың алғашқы сабақтарында жалпылау және бір жүйеге келтіру көзделген. Сонда да болса, натурал сан ұғымын меңгеру үшін бұл білім жиынтығы әлі жеткіліксіз. Натурал сандар ұғымын оқып-үйрену келесі «Натурал санның бөлінгіштік белгілері» тақырыбында жалғасын табады.
Сондай-ақ «меңгеру» таным үдерісі, яғни, түсіну, ой елегінен өткізу, білу, есте сақтау, танымдық және практикалық іс-әрекетте оны қолдану екенін де ескеру керек. Сондықтан «меңгеру» білім алу, дағдылардың қалыптасуы, біліктіліктердің дамуы мәселелерін де қамтиды. Мұғалім оқу мақсаттарын анықтау кезінде осы мәселелерді ескергені жөн. Алайда дәл осындай олқылықтар басқа да тақырыптарға қойылған мақсатта орын алған.
Ал енді, 5-сынып оқушыларының осы «натурал сандар жиыны ұғымын меңгергенін» есепке алатын әдістемелік құжатқа көңіл аударайық. НЗМ «Педагогикалық шеберлік орталығында» басылып шыққан «Қалыптастырушы бағалауға арналған тапсырмалар жинағы. Математика. 5-сынып» кітапшасында бұл мақсаттың жүзеге асырылғанын есепке алу үшін дайындалған бірінші қалыптастырушы бағалау критериі «Натурал сандарды ажыратады» делінген. Оқушы натурал саннан басқа сандармен таныс болмаса, онда ол басқа қандай сандар жиынының ішінен оны ажырата алуы керек? Ал оны анықтау үшін құрастырылған тапсырмалар натурал санның қасиеттерін білуге арналған! Сорақысы, натурал сан мектеп математика курсында анықталмайтын ұғым екенін ескерсек, онда білім алушы «натурал сандар жиыны анықтамасын қолдана отырып дұрыс тұжырымды анықтайды» деген дескриптордың мағынасы да жоқ болғаны.
Кейінгі кезде оқыту жүйесінде дескриптор сөзі қажет, қажет емес жерлерде пайдалана беру педагогикалық «сәнге» айналды. Әдебиеттерде дескриптор сөзі әртүрлі түсіндіріледі. Білім саласында дескриптор ұсынылып отырған мәтін мазмұнын сыйымды түрде бере алатын сөз немесе сөз тіркестері деп айтылады. Дескриптор – оқыту үдерісінің нақтылы немесе жекелеген мәселелері емес, белгілі бір циклды оқып-үйрену кезінде меңгеретін жалпы жағдайлар деп те түсініледі. Сондықтан оқыту үдерісіндегі оқушы білімін бағалау үшін қолданылатын әрбір тапсырма, жаттығу немесе есеп үшін дескрипторларды анықтап, жазып отыруды талап ету мұғалімнің «шақшадай басын шарадай ету» үшін таптырмайтын құрал болайын деп тұр.
Бағдарламадағы оқытудың мақсаттар жүйесін анықтау кезінде ұғым анықтамасының мәні мен мағынасын айқын түсінбеген, дұрыс тұжырымдалмаған пайым, ұғымды білуге арналған мақсаттың қойылмауы, Блум таксаномиясын басшылыққа алып «түсінеді», «қолданады», «талдайды», «жинақтайды» деген сөздерді орынды-орынсыз пайдалана беру, т.б. келеңсіздіктер жеткілікті.
Біз жаңартылған бағдарламадағы оқу мақсаттары мен соған сәйкес жасалған ұзақ мерзімді оқу жоспарындағы 5-сынып үшін кейбір кемшіліктерді ғана көрсеттік. Басқа сыныптар да содан артық емес. Енді сол мақсаттар жүйесін басшылыққа алып жаңа бағдарлама бойын-
ша одан әрі «оқытуды» жалғастыра беретін болсақ, оқушылар білімінің дәрежесі бүгінгі күнге де зар болатын жағдайға алып келуі деген қауіп те бар.
Басқа пәндердің жаңартылған бағдарламаларының жағдайы туралы төрелік айту қиын. Ал математикалық білім беруді құрдымға жібермей тұрғанда «жаңартылған бағдарламаға» көшу «науқанын» тез арада тоқтату керек секілді. Жаңартылған стандарттар мен бағдарламаларға көшуге кезінде ұйытқы болғандар да, оларға тапсырыс беріп сапасыз құжаттар жасатқандар да, ел алдында, Елбасы алдында жауап беретін болса, онда білім жүйесіндегі сөз қуу мен негізсіз науқаншылықтан арылған болар едік.
Досымхан РАХЫМБЕК,
Оңтүстік Қазақстан мемлекеттік педагогикалық университетінің профессоры, педагогика ғылымдарының докторы