Әңгімені әріден бастасам, 2000 жылы Құрманғазы атындағы Қазақ ұлттық консерваториясының фольклорлық ғылыми-зерттеу лабораториясында жұмыс істеп, ескі күйтабақтарды сандық жүйеге көшірумен айналыстым. 1958 жылдан 2004 жылға дейін жиналған құжаттық материалдар мен дыбыстық жазбалар мұрағатта өте көп болатын. Оның ішінара жоғалғаны, бүлінгені, дұрыс жазылмағанын есептемеген күннің өзінде ұзын-ырғасы 11 мыңнан асып жығылатын. Көне таспаларды қайта жазып отырып, орындаушысы беймәлім, тіпті әлдеқашан ұмыт қалған небір күйлерді тыңдап жүрдім. Шыны керек, фольклорлық орталық көп дүниеге көзімді ашты десем де болады. Өйткені оған дейін Арқада бір ғана мектеп бар, ол Тәттімбеттікі деп ойлайтынмын. Сөйтсем, Арқа күйлері орындаушылық тұрғыдан үлкен үш арнаға бөлінетін көрінеді және бірін-бірі қайталамайтынына көзім жетті.
Өзіндік домбырашылық дәстүрімен ерекшеленген өңірдің бірі – Қарағанды облысы, Шет ауданы екен. Итаяқ, Қыздарбек, Мақаш, Сембек, Әбди, Ақмолда Әбікен сияқты дәулескерлер Ақсу-Аюлы орындаушылық мектебін қалыптастырыпты. Бірқатары 1937 жылы репрессияға ұшырап, нақақтан-нақақ атылып кеткен. Қазақтың ән-күйлері топтастырылған көне күйтабақта Шет ауданын аралаған экспедиция жетекшілері әр домбырашыны таныстыра отырып, қай күні, қай жерде отырғандарын баяндап жазып алыпты. Бірақ өкінішке қарай, туынды тарихы туралы ешқандай мәлімет берілмеген. Арқаның айтулы азаматтарымен мұрағат арқылы танысып, тыңдап жүргенімде бір күні күтпеген қызық оқиға болды. 2000 жылдардың басында сол кездегі «Отан» партиясы ана тілімізді насихаттау мақсатында республикалық акция өткізіп, Асылы Османова бастаған қоғам қайраткерлері, Татьяна Бурмистрова, Нұржан Жанпейісов сынды өнер адамдары облыстарды аралап концерт қойдық. Алматыдан шыққан делегация Қарағанды облысының Шет ауданына атбасын тіредік. Кіреберіс тұста жергілікті басшылар мен бірқатар үлкен кісілер қарсы алды. Шай үстінде аудан әкімі «біздің бетке ұстар қаламгеріміз, сыйлы ағамыз» деп этнограф-журналист, Жазушылар одағының мүшесі Кәмел Жүністегін таныстырып, сөз берді. Кәмел аға орнынан тұрып «бұл жерде Қыздарбек, Сембек, Әбди сынды күйшілер өткен» деп сөз бастағанда, көңіл күйім бірден жадырап сала бермесі бар ма?! Бір уақытта «ортамызда отырған мына кісі Дәулетбек Сәдуақасұлы деген күйшіміз болады» дегенде, көктен іздегенім жерден табылғандай қуанып кеттім. Ол кісі тартқан күйлерді лабораторияда тыңдап жүргеніммен, көрген адамым емес-тін. Өте қарапайым, бойы ұзын, денелі адам екен. Қасымыздағы жігіттер домбырасын ұсынып еді, өз аспабы болмаса, 19 пернемен күй шерте алмайтынын жеткізді. Әкім «ендеше, адам жіберіп алдыртайық» деп үйіне кісі аттандырды. Дәукең сол жерде отырып ғажап күй төкті, күтпеген сәтте мол байлықтың үстінен түскенімді түсіндім. Сол сапарда Кәмел аға мен Дәукеңмен жата-жастана әңгіме айтып, әрең тарқастық. Дәукеңнің орындауында бірнеше күйді бейнетаспаға жазып алдым. 2004 жылы «Қазақтың 100 күйі» бағдарламасын ашып, жүргізе бастаған уақытта Дәукеңді 3-4 хабарға шақырдым. Эфир арқылы Қыздарбек, Сембек, Әбди және Шет ауданының басқа да күйшілерін ел-жұртқа таныстырдық. Бірде Жанғали Жүзбайдың «Шертпе күйдің төрт мектебі» деген кітабы жарыққа шығып, Қарағанды қаласында тұсаукесері өтті. Осы жиынға Дәукеңмен бірге Кәмел ағамыз да келіпті. Кездесудің осы бір тамаша сәтін пайдаланып, ол кісілерден Шет ауданында өмір сүрген күйшілер жайында көп мағлұмат алдым. Естілмеген күйлер тартылды. Кәмел ағамыздың айтуынша, Сембек пен Әбди атылғаннан кейін, қалғандары қолына домбыра ұстауды мүлде қойған. Ел әбден үрейленіп қалған уақыт. Сол қиыншылыққа қарамастан, Кәмел Жүністегі ретін тауып күйшілерді жеке-жеке магниттік таспаға түсіріп жазып қалған көрінеді. Оның ішінде Бегімсал Орынбекұлы, Жағыпар Асқаров деген күйшілер бар екен. Олардың көбін түнделетіп жүріп, тілініп кеткен қолдарын ыстық суға салып, май жағып жібітіп жатып, әрең дегенде таспаға түсіреді. Кәмел аға осындай жанашырлығының арқасында көп күйшілердің мұрасын сақтап қалыпты. Әбди мен Сембектің домбырасы әлі күнге үйінде тұр. Сол жазбалардың ішінде Мақаш деген кісінің екі-үш күйі, Әбдидің «Қарғыс», Сембектің ату жазасына кесілер алдында шығарған соңғы күйі де сақталыпты. Дәукең осы күйлердің көпшілігін жатқа тартып отыратын. Әбікен Хасенов Алматыға келгенде ұстаздарынан үйренген күйлердің көбін халық күйлері деп орындаған. Мүмкін, Сәкен Сейфуллин күйшінің басын бәле-жаладан алып қалу үшін солай ақыл қосқан болуы керек. Солақай саясат салдарынан авторын айта алмай кеткен. Сембек, Мақаш туралы тіпті тіс жармайды.
Алматы қаласы әкімдігі 2005-2008 жылдар аралығында «Мәңгілік сарын» дәстүрлі орындаушылар фестивалін жиі өткізіп, ұлттық өнерге қолдау көрсетіп отырды. Нәтижесінде, ауыл-ауылдан, алыс-жақын шетелдерден небір майталмандар өз өнерлерін ортаға салып, Алматыны үлкен бір думанға бөлейтін. Жер-жерден күйші ақсақалдар келіп бас қосқанда, мәре-сәре болып бір жасап қалушы едік. Олар шыққанда, сахнаның сәні кіретін. Әлімхан, Фазыл, Дәулетбек ағалар осы бір жыл сайынғы ойын-сауыққа шақырусыз қалған емес. Дәукең осындай әр фестивальге жаңаша леппен келетін. Әбдидің күйлерін лек-легімен танытты. Дәукеңнің арқасында Сембектің, Қыздарбектің күйлері арнасынан ағытылды. Өзі әңгімешіл кісі болатын. Қыздарбектің өмірнамасын жатқа білетін, бейітінің қайда екенін, Сембектің қалай атылғанын, қай түрмеде жатқанына дейін айтып отыратын. Қыздарбек, Сембек, Әбдидің күйлерін тартқан Орал Исатаевпен, әрі ақын, әрі керемет күйші Самат Мұсабековпен өте жақын араласқан, замандас болған. Олармен Ақтоғай өңірінде өтетін күй фестивальдеріне бірге қатысып, күй тартқандарын айтып әруақыт әңгіме қылып, еске алатын еді.
«Ел» продюсерлік орталығының жетекшісі Ғалым Доскен де Дәукеңді жақын тартты. Жеке альбомын шығарып, сахнаға шығатын киіміне дейін тіктіртіп, қамқорлық танытты.
Көзі тірісінде дәулескер домбырашыны «Қазақстан» ұлттық арнасындағы «Қазақтың 100 күйі» музыкалық-танымдық бағдарламасына арнайы шақыртып, Қыздарбек, Сембек, Әбди күйлерінен жеке-жеке хабарлар жасап, халыққа барынша насихаттадық. Дәукеңнің орындауындағы барлық күйлерді Қазақ радиосының «Алтын қорына» жазып алдық. Кейін ол күйлер «Мәңгілік сарын», «Қазақтың дәстүрлі 1000 күйі» жинақтарына енді. Дәукең атылып кеткен арыстардың арманын орындап, қаншама күйді халыққа жеткізсе де «мен» деп кеуде керген адам емес. Домбыраны шешен сөйлеткенде бөлек әсерге бөлейтін. Күй тарту стилі ешкімге ұқсамайтын, бітімі бөлек тұлға еді. Қолындағы домбырасы нағыз Арқаның шертпесіне арнап жасалған, үні құлаққа жағымды болатын. Бөтен аспаппен күй тартпайтын. Себебі, Дәукеңнің перне басуының өзі басқаша-тын. Бір қызығы, әр келген сайын бір күйді бірнеше мәрте түрлендіріп тартып келетін. Нотаға байланбаған адам, көңіл күйге қарай құбылтып отыратын. Қай нұсқасын алсаң да бірінен бірі өтеді. Арқаның күйшілерінен ешкімді қайталамай, бөлек мектеп болып қалды. Дәукеңнің ұйымдастырушылық қабілеті де мықты еді. 2008 жылы Әбі-кен Хасеновті еске алу мерейтойын Шет ауданында дүркіретіп өткізуге мұрындық болды. Қасында бірге жүрдім. Әкімдермен тікелей сөйлесіп, мәселені шешіп шығатын. Сөзін өткізіп, қаржы бөлдіртетін. Басшылар тегіс тыңдаушы еді, ел ішінде абырой, беделі жоғары-тын. Қазақтың өнері өлмесін деп талмай еңбек етті. Күйді насихаттау үшін жанын аяған жоқ. Алматыға қашан шақырсақ та бас тартпайтын. Кейде «Саян, жалыға бастадым, бірдеңе тауып, Алматыға шақырсайшы» деп хабарласатын. Қонақүй әзірлеп, күтіп алатынбыз. Содан күйшілер бас қосып, түнімен күй тартушы едік.Серілігі бөлек-тін. Ешқашан көңілі жабырқап жүрмейтін. Күй шертіп отырып, домбырасын маған ұсынып, «ары қарай сен тарт» дейтіні бар-тын. Әкем «Дәукең келді» дегенде көргенше асығатын, анам үйде қонақ қылып күтетін. Екеуі ұзақ әңгімелесіп, «Баламды қасыңа ертіп жүр, күй үйрет» деп тапсыратын. Ауылына бара қалсақ, барған бойда бір малын сойып тастайтын. Бір аптасыз жібермейтін. Бірде шығарып салып тұрып, көңілімді қимай, менімен бірге пойызға мініп кеткен күні де болған. Баласындай болсам да тең көретін. Шәкірттерін «менің достарым» дейтін. Жанғали Жүзбаев десе ішер асын жерге қойып, Сәрсенғали екеуміздің де мақтауымызды асыратын. Үйдегі апамыз да керемет адам еді. Айналып-толғанып, «құлыным, келдің бе?» деп маңдайымыздан сүйетін. Дәукеңмен өткен қайталанбас күндерді қатты сағынамын. Күй өнері барда Дәукеңнің аты ешқашан өлмек емес. Өйткені, ол ешқашан өзін насихаттаған жоқ, ұлт өнерін насихаттады.
Биылғы жылы үлкен баласы Қайролла Сәдуақасов 80 жылдығын атап өтуге әрекет жасап жатыр. Облыс, аудан әкімдіктері де саңлақ күйшіні ескерусіз қалдырмайды деп ойлаймын.
Саян АҚМОЛДА,
күйші, қобызшы
Алматы