* Судьялардың шешім шығарған кезде, асығыстыққа бармай, жасалған қылмысты байыпты түрде зерттеп, терең талдай білуінің, кәсіби біліктілігінің берері зор.
* Қылмыстық кодекстің кейбір баптарын өзгерту көп жағдайда керексіз болуы да әбден мүмкін. Сондықтан да, декриминализациялауды кезең-кезеңмен жүзеге асырған жөн.
Жиынды ашып, сөз сөйлеген Бас прокурор Қайрат Мәми қылмыстық саясатты одан әрі ізгілендіру – елімізде бүгінгі таңда жүргізіліп отырған қылмыстық саясаттағы басым бағыт болып есептелінетіндігін айтты. Оның өзіндік себептері де жеткілікті, мәселен, қоғамдық үлкен қауіп-қатер төндірмейтін жекелеген қылмыстарды әкімшілік құқық бұзушылықтар қатарына ауыстырудың маңыздылығы зор. Сонымен қатар, мұндай қадамның құқық қорғау органдары қызметкерлері жұмысының тиімділігін, сапалылығын арттыруға да айтарлықтай ықпал ететіндігі, яғни олардың өте ауыр қылмыстармен түбегейлі айналысуына мол мүмкіндік беретіндігі айтпаса да түсінікті.
Еліміздегі қылмыстық саясатты одан әрі жетілдіру қылмыстық, қылмыстық – іс жүргізу және қылмыстық – атқару құқықтарын кешенді, өзара байланысты түрде қарастыруды қажет етеді. Сөз реті келгенде атап айтарлығы, негізінен бас бостандығынан айыру жазаларын берген кезде қылмыстың ауыр, жеңіл немесе орта сипаттағы түрлеріне байланысты әділ шешім шығару, яғни мүмкіндігінше айыпталушыны қоғамнан оқшауламауға күш салудың тиімділігі мол. Сондықтан да келешекте жекелеген қылмыстар үшін жазалау іс-шаралары айыппұл, кепілдік алу түрінде қолданылуының маңыздылығы мол болмақ. Әрине, қоғамдық және түзету жұмыстарына тартылған айыпталушыларға салынған айыппұл көлемі олардың жасаған қылмысының жеңіл немесе ауырлығына байланысты болмақ. Сонымен қатар, түзету мекемелеріндегілердің конституциялық құқықтарының бұзылмауына ықпал етіп, тосқауыл қою бағытындағы жұмыстарды одан әрі жандандыру бүгінгі таңдағы басты мақсат, ауқымды міндеттердің біріне айналуда.
Міне, осы және өзге де мәселелер төңірегінде Президент Әкімшілігі Басшысының орынбасары Талғат Донақов, Конституциялық кеңестің төрағасы Игорь Рогов, Бас прокурор Қайрат Мәми, Жоғарғы Сот Төрағасы Мұсабек Әлімбеков, Адам құқықтары жөніндегі уәкіл Асқар Шәкіров, Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Гүлшара Әбдіқалықова, Парламент депутаттары, отандық және халықаралық үкіметтік емес ұйымдар өкілдері өз ойларын ортаға салды. Конституциялық кеңестің төрағасы Игорь Рогов еліміздегі құқық қорғау органдары қызметіндегі жұмыс әдістерін, азаматтар құқығын қорғауды жетілдіріп, халықаралық жоғары стандарттарға сай келетін жүйені құрудың қажеттілігі зор деп есептейді.
– Менің ойымша, құқық қорғау органдарының қылмыстардың жекелеген құрамдарын декриминализациялау туралы ұсыныстары жан-жақты әрі түбегейлі сараптаманы қажет етеді. Сол себептен де, бұл мәселеде тым асығыстыққа бармай, байыптылық таныту маңызды. Қылмыстық кодекстің кейбір баптарын өзгерту көп жағдайда керексіз болуы да әбден мүмкін. Сондықтан да, декриминализациялауды кезең-кезеңмен жүзеге асырған жөн. Анығырақ айтқанда, қылмыстық-жазалау шығынының көлемін қайта қарастыру арқылы шешкен ыңғайлы сияқты,– дейді Игорь Рогов.
Мемлекет басшысының қазақстандықтарға биылғы Жолдауында еліміздегі барлық құқықтық жүйені, сонымен қатар қылмыстық-атқару, қоғамды модернизациялау туралы жаңа міндеттер қойылғандығы белгілі. Жоғарғы Сот Төрағасы Мұсабек Әлімбеков қылмыстық-құқықтық саладағы заңнаманы либерализациялаудың өзектілігіне кеңінен тоқталды.
– Қоғамдық үлкен қауіп тудырмайтын қылмыстарды әкімшілік құқық бұзушылық санатына жатқызудың, адамды қоғамнан оқшаулау сияқты жазаларды азайтудың артықшылықтары жеткілікті. Алайда, айыпталушыны әкімшілік жазаға тарту барысында тәртіп бұзушылық тағы да қайталанатын болса, сонда ғана қылмыстық жазаға тарту мәселесін қолға алуымыз керек, әкімшілік презумпция деп отырғанымыз да сол. Қылмыспен келген әрекеттің шығынын толтыру жолдары мен тиімді әдістері туралы судьялардың былтырғы жылғы қараша айында өткен V съезінде мәселе қозғалған. Жәбірленуші мен айыпталушының ортақ келісімге келуінен көп сауалдың орнықты жауабы табылады емес пе? Судьялардың шешім шығарған кезде, асығыстыққа бармай, жасалған қылмысты байыпты түрде зерттеп, терең талдай білуінің,+ кәсіби біліктілігінің берері зор. Ең бастысы, қандай жағдайда болмасын, адам құқықтары бұзылмауы – басты талап.
Көпшілікке жақсы белгілі, мемлекет барлық азаматтардың құқықтарын қорғауға кепілдік беріп отыр. Қылмыс жасағандардың дүние-мүліктері тәркіленіп, оларға айыппұл да салынады. Бұл орайда назар аударатын бір жәйт – сол жинақталған қаражаттардың барлығы дерлік бізде бір бағытта жүреді. Анығырақ айтқанда, бұл қаражат түгелдей мемлекеттің бюджетіне кетеді, бірақ бұл міндетті түрде бюджетке аударылатын салық емес қой. Негізінде мемлекет бюджеті салық есебінен ғана құралуы керек. Олай болса келешекте мұндай қылмыстық әрекеттен түскен қаражаттарды бір қорға жинастырған тиімді. Көпшілік пікірінше, сол қордан қылмыстан жапа шеккен адамдардың қыруар шығынын өтеп берген орынды болар еді. Ойлана білсек, мұның өзі де ізгіліктің бір белгісі емес пе. Жәбірленушіге ең қажеттісі де айыпталушының темір торға қамалғаны емес, керісінше, өз уысынан кеткен шығынды уақыт өткізбей қайтып алу екендігі даусыз,– дейді Жоғарғы Сот Төрағасы Мұсабек Әлімбеков.
Шындығында да, сала басшылары атап көрсеткеніндей, айыпталушыларды қатаң жазалау арқылы елімізде қылмыс атаулыны мүлдем жойып жіберуге болады деген ұғым дұрыс емес. Өйткені, жазалау – қылмыспен күрестің бір ғана бөлігі. Түптеп келгенде, қылмысты жою, қоғамда қылмыстық әрекеттерді азайту және оның ауқымын айтарлықтай мөлшерде төмендету – мұның өзі жан-жақты әрі маңызды мәселелерге тығыз байланысты. Бұл ең алдымен, қоғамның өсіп-өркендеуі мен мәдениетінің деңгейіне, ұлттық ұлағатты тәрбиеге, әлеуметтік-экономикалық ахуалға тәуелді екендігі айдай ақиқат. Бір құптарлығы, еліміздің құқық қорғау органдарының қызметі уақыт өткен сайын жетілдіріле түсуде екендігін шетелдік сарапшылар да атап айтуда.
Еліміздегі қылмыстық саясаттың жағдайы және оны либерализациялаудың негізгі бағыттары әңгіме өзегіне айналған кеңейтілген жиынға қатысушылардың көпшілігі құқық бұзушыларға белгіленетін жаза түрлерінің кеңейтіліп, ізгілендіріліп, мүмкіндігінше олардың қоғамнан оқшауланылмауына мүдделі екендігін жасырмады. Мемлекет басшысының биылғы Жолдауында қамау орындарынан босатылғандарды оңалту іс-шаралары, оларды жұмыспен қамтамасыздандыру төңірегінде маңызды міндеттер алға қойылғандығы мәлім. Түзету мекемелерінде жазаларын өтеп шыққандарды реабилитациялау, әлеуметтендіру іс-шараларының өте күрделі мәселе екендігін кездесуде Бас прокуроры Қайрат Мәми ашып айтты. “Бүгінгі күннің басты талабына айналып отырған бұл істің шешімі – құқық қорғау органдарының күш-қуатымен ғана шешілмейді. Кезек күттірмейтін іс-шараның тиімділігін арттыру үшін мемлекеттік құрылымдар, ғылыми орта мен қоғамның игі ықпалы мен қамқорлығы өте қажет”. Келешекте атқарылатын жобалар арасында жазасын өтегендерді мамандықтарға тарту, сондай-ақ оларға психологиялық көмек беру және өзге де бірқатар жұмыстар бар. Сонымен, еліміздегі қылмыстық-құқықтық саладағы заңнаманы одан әрі жетілдіру, қылмыстық саясатты ізгілендірудің келешегі – Қазақстанның одан әрі қарыштап дамуындағы ең басты шарт болып қала бермек.
Бақыт БАЛҒАРИНА, Алматы.
УӘДЕМЕН МӘСЕЛЕ ШЕШІЛЕ МЕ?
Атырау облысында жемқорлықпен күрес мәселесі қалай жүзеге асып жатыр? Кеше “Нұр Отан” ХДП Орталық аппаратында партия жанындағы Жемқорлықпен күрес жөніндегі республикалық қоғамдық кеңес төрағасы О.Әбдікәрімовтің төрағалық етуімен кеңестің 13-ші отырысында осы мәселе кеңінен талқыға түсті. Сондай-ақ кеңес мүшелігіне Сенат және Мәжіліс депутаттары Қ.Айтаханов пен Н.Әбдіров қабылданғаны белгілі болды.
Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес бағдарламасының орындалуы бойынша “Нұр Отан” ХДП мүшесі, Атырау облысының әкімі Бергей Рысқалиев баяндама жасауы керек болатын. Алайда әкім есептік кездесуге қатысатынына байланысты келе алмаған, оның орнына баяндаманы бірінші орынбасары Болат Дәукенов жасады. Ол облыстық әкімдік жұмысы баршаға ашық екенін айта келіп, “100 мектеп, 100 аурухана”, “Жол картасы” және “Таза ауыз су” бағдарламаларының орындалуы барысын қадағалайтын 99 партиялық бақылау бекетінің жұмыс істеп тұрғандығын атады.
Болат Асылұлының айтуынша, анықтамада көрсетілген мәліметтер шындыққа жанаса бермейді. Мәселен, ауыз су бағдарламасына бөлінген 40 миллиард теңгеден ысырап болғаны тек 0,3 пайыз ғана. Ал 97 лауазым иесінің және соған теңестірілген тұлғалардың тек 32-сі мемлекеттік қызметкер екен. Облыс әкімінің бірінші орынбасары баспана беру мәселесінің комиссия шешімімен жүзеге асатынын, ал жер телімдерін беруде жылына 3-4 мың арызды қанағаттандыру барысында қателік кетуі мүмкіндігін алға тартты. Есесіне, мемлекеттік қызметкерлер жалақының мардымсыздығына байланысты жеке компанияларға кетіп жатыр. Олар 3-4 есе көп төлейтіндіктен, біздер жас мамандарды тәрбиелеуге үлгере алмаудамыз, дейді Б.Дәукенов мырза. Өңірде, сонымен қатар мұғалімдер мен дәрігерлердің жетіспеушілігі проблема ретінде көтерілді.
Құқықтық статистика органдарының дерегіне қарағанда, Атырау облысында бірнеше жыл қатарынан жемқорлықтың жоғары деңгейі сақталып тұр. Өткен жылы жемқорлық сипаттағы 116 қылмыс жасалса, оның арғы жылы бұл көрсеткіш 104 болыпты. Осы ретте Атырау облысындағы орын алған жағдайларға Парламент Мәжілісінің депутаты Айгүл Соловьева назар аудартты. Мәліметтерге қарағанда, облыста орын алған қылмыстық жағдайлардан отын-энергетика кешеніне 269 миллион теңге зиян келтірілсе, білім беруде – 115, ауыл шаруашылығында – 25 және денсаулық сақтау саласында 15 миллион теңгеге жетіпті. Ал салықтан жалтару оқиғасы 75-ке жетсе, одан келген шығын 19 миллиард теңгені құрапты.
Коммерциялық құрылымдардың өзі азаматтар мен мемлекетке 7 миллиард теңге зиян шектіргені белгілі болып отыр. Әсіресе, мұнай өндіру саласындағы келтірілген шығындар көлемі 11,5 миллиард теңгені құраса, басқа салаларда да көптеген кемшіліктердің анықталғаны көлденең тартылды. Сыбайлас жемқорлық қылмыстар Атырау қаласы, Жылыой және Мақат аудандарында жоғары деңгейде сақталып отыр екен. Мысалы, Жылыой ауданында осындай қылмыс түрі 2008 жылмен салыстырғанда 2,5 есеге артыпты. Айгүл Сағадибекқызы Атырау қаласы мен Қызылқоға, Индер және Мақат аудандарының әкімдері жемқорлық әрекеттеріне орай әлі күнге жауапкершілікке тартылмай келе жатқанын атап көрсетті.
Отырыста партияның Жемқорлыққа қарсы медиа-орталығының журналистері әзірлеген бейнефильмдер көрсетілді. Онда Комсомол кентінде ауыз су құбырын тартуға 137 миллион теңге бөлініп, облыс әкімінің мәліметінде ол пайдалануға берілді деп көрсетілгенімен, оның тек қағаз жүзінде орындалғаны белгілі болды. Осы кенттен 80 шақырым жерде “Қошқар” елді мекені орын тепсе, мұндағы тұрғындар бүгінде ешкімге керексіз күйде күн кешуде екен. Мұнда бір кездері мұнай өндірілсе, ол таусылған соң ауыл өзінше қарекет етуге мәжбүр болып отырғандай. Қан майданда жаудан тайсалмаған қарт жауынгердің 4 айдан бері төсек тартып жатқан халі отырғандарды бей жай қалдырмады.
Сондай-ақ, Махамбет ауданында салынған тұрғын үйлер сапасы сын көтермейді екен. Арнайы комиссия қабылдап алғанымен, қабырғалары жарылып, едендері ойнап тұр. Енді сол 52 коттедждің алушылары болмағандықтан, алыс ауылдардан көшіп келгендерге тапсыру қолға алыныпты. Кеңес төрағасы өз кезегінде 800 мыңға жақындаған Астананың өзінде 4 көпір ғана бар екендігін айта келіп, 250 мың тұрғыны бар Атырауға 7 көпірдің қажеті қанша еді деген пікірін де білдіре кетті. Төраға одан да бұл қаржыларды тұрғын үй салуға жұмсау керек пе еді деген ойымен де бөлісті.
Осылайша талқыға түскен мәселе бойынша бірқатар ұсыныстар қабылданып, айтылған кемшіліктерді жоюға қатысты облыс басшылығының уәдесі алынды. Бұдан кейін Партиялық бақылау комитеті хатшылығының инспекторы Батырхан Әшитов кеңес қаулыларының орындалуы бойынша есеп берді. Артынан партияның жемқорлыққа қарсы ең үздік плакат бойынша ашық конкурсы жеңімпаздарын марапаттау рәсімі болды.
Асқар ТҰРАПБАЙҰЛЫ